Koronan vaikutukset
Lipun osto ja matkustaminen
Suosittelemme ostamaan matkaliput etukäteen Matkahuollon verkkosivuilta tai Reitit ja Liput -sovelluksesta.
Varmista aikataulut Matkahuollon verkkosivuilta tai Reitit ja Liput -sovelluksesta aina, kun olet matkustamassa.
Käytä kasvomaskia THL:n ohjeen mukaisesti joukkoliikenteessä matkustaessasi ja asioidessasi meillä.
Voit peruuttaa etukäteen ostetun Nettilipun Matkahuollon ehtojen mukaisesti.
Palvelumaksua ei peritä, jos maksu palautetaan vuoron peruuntumisen vuoksi. Palvelumaksu peritään ainoastaan silloin, jos haluat peruuttaa matkan, vaikka vuoro kulkisikin. Palvelumaksulla katetaan peruuttamisesta aiheutuva kuluja.
Pakettien lähettäminen ja vastaanottaminen
Matkahuollon asiakaspalvelijat ja kuljettajat eivät toistaiseksi käsittele vastaanottajan henkilöllisyystodistusta tai puhelinta. Esimerkiksi lähetystunnusta tai vastaanottajan henkilöllisyyttä tarkistettaessa asiakas pitää henkilöllisyystodistusta tai puhelinta omassa kädessään.
Vastaanottajalle pakettia toimitettaessa Matkahuollon kuljettajat jättävät toistaiseksi paketin ovelle ja odottavat hieman kauempana, kunnes vastaanottaja avaa oven.
Olemme luopuneet paperisista valtakirjoista poikkeustilanteen ajaksi. Luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta sekä henkilöllisyystodistusta vastaan.
Vastaanottajalta ei toistaiseksi pyydetä allekirjoitusta, vaan Matkahuollon asiakaspalvelija tai kuljettaja merkitsee paketin vastaanotetuksi järjestelmään.
Matkahuollon palvelupisteet ja asiakaspalvelukeskus
Matkahuollot ja Matkahuollon palvelupisteet ovat mahdollisia yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta avoinna normaalisti. Palvelupisteiden aukioloajat voit tarkistaa verkkosivujemme palvelupistehausta ja asiakaspalvelukeskuksen yhteystiedot verkkosivuiltamme.
Hyvinvointi ja turvallisuus
Asiakkaidemme ja oman henkilöstömme hyvinvointi on meille erittäin tärkeää. Seuraamme tiiviisti viranomaisten ohjeita ja toimimme niiden edellyttämällä tavalla.
Huomioithan seuraavat ohjeet asioidessasi meillä ja matkustaessasi
Tulethan asioimaan vain terveenä!
Huolehdi hyvästä käsihygieniasta ja oikeasta yskimishygieniasta.
Pidä riittävästi etäisyyttä toisiin asiakkaisiin ja henkilökuntaan.
Käytä kasvomaskia THL:n ohjeen mukaisesti joukkoliikenteessä matkustaessasi ja Matkahuollossa asioidessasi.
Suosi kortti- ja lähimaksamista.
Huolehdimme turvallisuudestasi
Asiakaspalvelutiloihimme palvelutiskeille on asennettu suojapleksit.
Asiakaspalvelutiloissamme on saatavilla käsidesiä.
Olemme tehostaneet toimipaikkojemme siivousta.
Henkilöstöllämme on toimintaohjeet tilainteisiin, joissa on syytä epäillä tartuntaa ja hakeutua terveydenhuollon piiriin.
Q&A - Vastauksia yleisimpiin kysymyksiin
Q: Liikennöivätkö bussit normaalisti?
A: Kyllä liikennöivät. Varmista aikataulut Matkahuollon verkkosivuilta tai Reitit ja Liput -sovelluksesta aina, kun olet matkustamassa.
Q: Miten käy lipun, jos vuoro on peruutettu?
A: Hyvitämme liput, jotka jäävät käyttämättä peruuntuneen vuoron vuoksi, myös menopaluuliput, jos molemmat liput on ostettu samassa ostotapahtumassa ja ovat samalla varausnumerolla. Jos lippu on maksettu maksukortilla, hyvitys maksetaan samalle kortille. Nordean, Osuuspankin, POP Pankin ja Säästöpankin verkkopankissa maksettu lippu hyvitetään samalle pankkitilille eikä tilinumeroa tarvitse ilmoittaa. Jos maksoit jonkun muun verkkopankin kautta, ilmoita meille tilinumero hyvityksen maksamiseksi.
Q: Voinko peruuttaa tai siirtää lipun, vaikka vuoro ei olisi peruttu?
A: Voit peruuttaa etukäteen ostetun Nettilipun Matkahuollon ehtojen mukaisesti sähköisellä lomakkeella. Palautus näkyy maksukortillasi tai tililläsi kuukauden kuluessa peruutuksesta.
Q: Mihin perustuu nettilipun peruutuksesta perittävä palvelumaksu?
A: Palvelumaksua ei peritä, jos maksu palautetaan vuoron peruuntumisen vuoksi. Palvelumaksu peritään ainoastaan silloin, jos haluat peruuttaa matkan, vaikka vuoro kulkisikin. Palvelumaksulla katetaan peruuttamisesta aiheutuva kuluja, kuten transaktiokustannuksia.
Q: Onko bussissa matkustaminen turvallista?
A: Asiakkaidemme ja henkilöstömme turvallisuus on meille tärkeää. Matkustaessa tulee käyttää kasvomaskia THL:n suosituksen mukaisesti, välttää lähikontaktia ja huolehtia hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta. Sairaana ei tule matkustaa. Liikennöitsijät huolehtivat bussiensa siivoamisessa omien ja viranomaisten antamien ohjeiden mukaisesti.
Q: Onko minun käytettävä kasvomaskia bussissa vai voinko matkustaa ilman?
A: Suosittelemme, että matkustajat käyttävät kasvomaskeja THL:n ohjeen mukaisesti.
Q: Kulkevatko paketit normaalisti?
A: Paketit kulkevat normaalisti eikä tällä hetkellä ole koronaepidemiasta johtuvia kuljetusaikojen pidentymisiä tai viivästymisiä.
Q: Pakettini on noutopisteessä, mutta en pääse noutamaan sitä ja toivoisin, että se tuotaisiinkin kotiovelleni. Miten toimin?
A: Rekisteröitymällä Matkahuollon asiakkaaksi verkkosivuillamme tai lataamalla Paketit-sovelluksen, voit ostaa paketillesi kotiinkuljetuksen verkosta. Siirry rekisteröitymään tai lataa Paketit-sovellus.
Muussa tapauksessa muutoksia lähetyksiin voidaan tehdä lähettävän yrityksen pyynnöstä. Olethan yhteydessä paketin lähettäjään. Voit myös pyytää toisen henkilön noutamaan paketin puolestasi. Olemme toistaiseksi luopuneet valtakirjan käytöstä ja luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta ja henkilöllisyystodistusta vastaan.
Q: Pakettiani oltiin tuomassa perille, mutta en ollut paikalla vastaanottamassa sitä enkä pääse noutamaan pakettia Matkahuollosta. Miten toimin?
A: Rekisteröitymällä Matkahuollon asiakkaaksi verkkosivuillamme tai lataamalla Paketit-sovelluksen, voit ostaa paketillesi kotiinkuljetuksen verkosta. Siirry rekisteröitymään tai lataa Paketit-sovellus.
Ole yhteydessä paketin lähettäjään. Lähettävän yrityksen pyynnöstä voimme toimittaa paketin uudelleen kotiovellesi. Voit myös pyytää toisen henkilön noutamaan paketin puolestasi. Olemme toistaiseksi luopuneet valtakirjan käytöstä ja luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta ja henkilöllisyystodistusta vastaan. Jos haluat jatkaa säilytysaikaa, voit tehdä sen helposti Matkahuollon verkkosivuilla. Palvelun saat käyttöösi, kun rekisteröidyt Matkahuollon asiakkaaksi ja kirjaudut sisään etusivulta kohdasta Kirjaudu. Säilytysaikaa voit ostaa lisää 7, 14 ja 21 päivän erissä.
Q: Miten toimin, kun en pääse noutamaan pakettiani, koska olen karanteenissa / sairaana?
A: Pakettia säilytetään pakettiautomaateissa ja noutopisteissä 7 vuorokautta. Jos et pääse itse noutamaan pakettia, voit pyytää toisen henkilön noutamaan sen puolestasi. Luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua noutokoodia tai lähetystunnusta ja henkilöllisyystodistusta vastaan.
Jos haluat jatkaa säilytysaikaa, voit tehdä sen helposti Matkahuollon verkkosivuilla. Palvelun saat käyttöösi, kun rekisteröidyt Matkahuollon asiakkaaksi ja kirjaudut sisään etusivulta kohdasta Kirjaudu. Säilytysaikaa voit ostaa lisää 7, 14 ja 21 päivän erissä.
Rekisteröitymällä Matkahuollon asiakkaaksi verkkosivuillamme tai lataamalla Paketit-sovelluksen, voit ostaa paketillesi kotiinkuljetuksen verkosta. Siirry rekisteröitymään tai lataa Paketit-sovellus.
Q: Voinko lähettää käsidesiä paketissa?
A: Kuluttajapakkaukseen pakattu käsidesi on farmaseuttinen tuote, jonka voi lähettää normaalisti paketissa, eikä se vaadi VAK-lähetystä.
Q: Palvelevatko Matkahuollot normaalisti?
A: Matkahuollot ja Matkahuollon palvelupisteet ovat avoinna normaalisti. Palvelupisteiden aukioloajat ja myös mahdolliset poikkeukset aukioloajoissa voit tarkistaa verkkosivujemme palvelupistehausta.