Hyppää sisältöön
Matkahuolto
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalveluBlogi
Kirjaudu

Koronan vaikutukset

8.4.2021

Lipun osto ja matkustaminen

  • Koronaepidemian vuoksi vuoroissa on paljon muutoksia. Liikennöitsijät voivat lisätä uusia vuoroja tai lopettaa nykyisiä vuoroja poikkeuksellisesti vain viiden päivän muutosajalla. Varmista aikataulut Matkahuollon verkkosivuilta tai Reitit ja Liput -sovelluksesta aina, kun olet matkustamassa.

  • Suosittelemme ostamaan matkaliput etukäteen Matkahuollon verkkosivuilta tai Reitit ja Liput -sovelluksesta.

  • Paikkalippujen myynti on keskeytetty 30.4. asti, jotta bussiyritykset pystyvät esim. rajaamaan osan istuimista pois käytöstä ja näin huolehtimaan siitä, että turvavälit on mahdollista säilyttää. Kaikkien muiden lippujen myynti jatkuu normaalisti. Myös aiemmin maalis- ja huhtikuun vuoroihin ostetut paikkaliput ovat voimassa normaalisti.

  • Huomioi, että Varsinais-Suomen ja HUS:n alueella olevista matkustajamäärien rajoituksista johtuen osalla OnniBus FLEXin vuoroista ei voi maksaa kaikilla Matkahuollon matkakorteilla. Lisätietoja saat täältä.

  • Käytä kasvomaskia THL:n ohjeen mukaisesti joukkoliikenteessä matkustaessasi ja asioidessasi meillä.

  • Liikennöitsijät vastaavat omien bussinkuljettajiensa ohjeistamisesta. Suosittelemme kuitenkin kasvomaskien käyttöä myös bussinkuljettajille.

  • Voit peruuttaa etukäteen ostetun Nettilipun Matkahuollon ehtojen mukaisesti.
    Palvelumaksua ei peritä, jos maksu palautetaan vuoron peruuntumisen vuoksi. Palvelumaksu peritään ainoastaan silloin, jos haluat peruuttaa matkan, vaikka vuoro kulkisikin. Palvelumaksulla katetaan peruuttamisesta aiheutuva kuluja, kuten transaktiokustannuksia.

  • Jos et pystynyt ollenkaan matkustamaan koronan vaikutuksen aikana sarja- tai kausilipullasi peruuntuneiden vuorojen vuoksi, voit hakea hyvitystä seuraavan matkakortin latauksen yhteydessä Matkahuollon toimipaikoissa.

Pakettien lähettäminen ja vastaanottaminen

  • Pakettien kuljettaminen sujuu normaalisti.

  • Osa suosituimmista pakettiautomaateista voi olla ajoittain ruuhkautunut, minkä vuoksi joudumme ohjaamaan osan paketeista lähimpään korvaavaan palvelupisteeseen. Tieto korvaavasta palvelupisteestä näkyy saapumisilmoituksessa.

  • Pikapaketit voit lähettää normaaliin tapaan ja kuljetamme ne aina ensimmäisellä mahdollisella kulkuyhteydellä. Muuttuvan vuorotilanteen vuoksi kuljetukselle ei kuitenkaan voida lähetyshetkellä antaa tarkkaa aikataulua.

  • Vastaanottajalle pakettia toimitettaessa Matkahuollon kuljettajat jättävät toistaiseksi paketin ovelle ja odottavat hieman kauempana, kunnes vastaanottaja avaa oven.

  • Matkahuollon asiakaspalvelijat ja kuljettajat eivät toistaiseksi käsittele vastaanottajan henkilöllisyystodistusta tai puhelinta. Esimerkiksi lähetystunnusta tai vastaanottajan henkilöllisyyttä tarkistettaessa asiakas pitää henkilöllisyystodistusta tai puhelinta omassa kädessään.

  • Matkahuolto on luopunut paperisista valtakirjoista poikkeustilanteen ajaksi. Luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta sekä henkilöllisyystodistusta vastaan.

  • Vastaanottajalta ei toistaiseksi pyydetä allekirjoitusta, vaan Matkahuollon asiakaspalvelija tai kuljettaja merkitsee paketin vastaanotetuksi järjestelmään.

  • Matkahuollon toimipaikoissa maksupäätteiden läheisyyteen on sijoitettu käsidesiä ja/tai kertakäyttöhansikkaita asiakkaiden käyttöön.

Matkahuollon palvelupisteet ja asiakaspalvelukeskus

Matkahuollot ja Matkahuollon palvelupisteet ovat avoinna pääsääntöiusesti normaalisti. Palvelupisteiden aukioloajat voit tarkistaa verkkosivujemme palvelupistehausta ja asiakaspalvelukeskuksen yhteystiedot verkkosivuiltamme.

Poikkeukset aukioloajoissa

  • Hauho, Matkahuolto-asiamies Alvettulan Kyläkauppa, suljettu 8.-18.4.2021

  • Lemi, Matkahuolto-asiamies Ravintola Jehu, suljettu 8.-18.4.2021

  • Punkaharju, Matkahuolto-asiamies Shell, suljettu 8.-18.4.2021

Hyvinvointi ja turvallisuus

Asiakkaidemme ja oman henkilöstömme hyvinvointi on meille erittäin tärkeää. Seuraamme tiiviisti viranomaisten ohjeita ja toimimme niiden edellyttämällä tavalla. Käytämme toimipaikoillamme maskeja viranomaisohjeituksen mukaisesti.

Huomioithan seuraavat ohjeet asioidessasi meillä ja matkustaessasi

  • Tulethan asioimaan vain terveenä!

  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta ja oikeasta yskimishygieniasta.

  • Pidä riittävästi etäisyyttä toisiin asiakkaisiin ja henkilökuntaan.

  • Käytä kasvomaskia THL:n ohjeen mukaisesti aina joukkoliikenteessä matkustaessasi ja Matkahuollossa asioidessasi.

  • Suosi kortti- ja lähimaksamista.

Huolehdimme turvallisuudestasi

  • Käytämme Matkahuollon omissa toimipaikoissa asiakaspalvelussa kasvomaskia tai visiiriä. Myös jakelukuljettajamme käyttävät kasvomaskeja. Henkilökuntamme noudattaa hyvää käsi- ja yskimishygieniaa.

  • Asiakaspalvelutiloihimme palvelutiskeille on asennettu suojapleksit.

  • Asiakaspalvelutiloissamme on saatavilla käsidesiä.

  • Rajoitamme asiakaspalvelutiloissa kerrallaan olevien ihmisten määrää virnaomaisten ohjeiden mukaisesti.

  • Olemme tehostaneet toimipaikkojemme siivousta.

  • Henkilöstöllämme on toimintaohjeet tilainteisiin, joissa on syytä epäillä tartuntaa ja hakeutua terveydenhuollon piiriin.

Q&A - Vastauksia yleisimpiin kysymyksiin

Q: Liikennöivätkö bussit normaalisti?

A: Koronaepidemian vuoksi kaukoliikenteen vuorotarjonta on vielä normaaliaikaa suppeampaa. Varmista aikataulut Matkahuollon verkkosivuilta tai Reitit ja Liput -sovelluksesta aina, kun olet matkustamassa.

Q: Miten käy lipun, jos vuoro on peruutettu?

A: Hyvitämme liput, jotka jäävät käyttämättä peruuntuneen vuoron vuoksi, myös menopaluuliput, jos molemmat liput on ostettu samassa ostotapahtumassa ja ovat samalla varausnumerolla. Jos lippu on maksettu maksukortilla, hyvitys maksetaan samalle kortille. Nordean, Osuuspankin, POP Pankin ja Säästöpankin verkkopankissa maksettu lippu hyvitetään samalle pankkitilille eikä tilinumeroa tarvitse ilmoittaa. Jos maksoit jonkun muun verkkopankin kautta, ilmoita meille tilinumero hyvityksen maksamiseksi.

Q: Voinko peruuttaa tai siirtää lipun, vaikka vuoro ei olisi peruttu?

A: Voit peruuttaa etukäteen ostetun Nettilipun Matkahuollon ehtojen mukaisesti sähköisellä lomakkeella. Palautus näkyy maksukortillasi tai tililläsi kuukauden kuluessa peruutuksesta.

Q: Mihin perustuu nettilipun peruutuksesta perittävä palvelumaksu?

A: Palvelumaksua ei peritä, jos maksu palautetaan vuoron peruuntumisen vuoksi. Palvelumaksu peritään ainoastaan silloin, jos haluat peruuttaa matkan, vaikka vuoro kulkisikin. Palvelumaksulla katetaan peruuttamisesta aiheutuva kuluja, kuten transaktiokustannuksia.

Q: Voinko saada hyvityksen kausi- ja sarjalipuista, esimerkiksi 44 matkan vuosilipuista?

A: Jos olet ostanut matkat kortille ennen 18.3.2020, sinulla on mahdollisuus saada hyvitystä käyttämättömistä matkoista tuotteen voimassaoloaikana tai kuukausi voimassaolon päättymisestä.

Q: Koskevatko kokoontumisrajoitukset busseja?

A: Kokoontumisrajoitukset eivät valtioneuvoston linjauksen mukaan koske joukkoliikennettä.

Q: Onko bussissa matkustaminen turvallista?

A: Asiakkaidemme ja henkilöstömme turvallisuus on meille tärkeää. THL:n mukaan uusi koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisara- ja kosketustartuntana, kun henkilö yskii tai aivastaa. Matkustaessa tulee mahdollisuuksien mukaan käyttää kasvomaskia, välttää lähikontaktia ja huolehtia hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta. Sairaana ei tule matkustaa. Liikennöitsijät huolehtivat bussiensa siivoamisessa omien ja viranomaisten antamien ohjeiden mukaisesti.

Q: Onko minun käytettävä kasvomaskia bussissa vai voinko matkustaa ilman?

A: THL suosittaa kasvomaskin käyttöä joukkoliikenteessä ja muissa tilanteissa, joissa turvavälin säilyttäminen ei ole koko ajan mahdollista. Toivommekin, että mahdollisimman moni noudattaa THL:n suositusta matkustaessaan. Maskin käyttö ei kuitenkaan ole pakollista, sillä kaikkien ei ole mahdollista pitää maskia esimerkiksi lääketieteellisestä syystä tai nuoren iän vuoksi. Kasvomaskeja voi ostaa kaikista omista toimipisteistämme.

Q: Kulkevatko paketit normaalisti?

A: Paketit kulkevat normaalisti eikä tällä hetkellä ole koronaepidemiasta johtuvia kuljetusaikojen pidentymisiä tai viivästymisiä.

Q: Pakettini on noutopisteessä, mutta en pääse noutamaan sitä ja toivoisin, että se tuotaisiinkin kotiovelleni. Miten toimin?

A: Rekisteröitymällä Matkahuollon asiakkaaksi, voit ostaa paketillesi kotiinkuljetuksen verkosta. Siirry rekisteröitymään.

Muussa tapauksessa muutoksia lähetyksiin voidaan tehdä lähettävän yrityksen pyynnöstä. Olethan yhteydessä paketin lähettäjään. Voit myös pyytää toisen henkilön noutamaan paketin puolestasi. Olemme toistaiseksi luopuneet valtakirjan käytöstä ja luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta ja henkilöllisyystodistusta vastaan.

Q: Pakettiani oltiin tuomassa perille, mutta en ollut paikalla vastaanottamassa sitä enkä pääse noutamaan pakettia Matkahuollosta. Miten toimin?

A: Rekisteröitymällä Matkahuollon asiakkaaksi, voit ostaa paketillesi kotiinkuljetuksen verkosta. Siirry rekisteröitymään.

Ole yhteydessä paketin lähettäjään. Lähettävän yrityksen pyynnöstä voimme toimittaa paketin uudelleen kotiovellesi. Voit myös pyytää toisen henkilön noutamaan paketin puolestasi. Olemme toistaiseksi luopuneet valtakirjan käytöstä ja luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta ja henkilöllisyystodistusta vastaan. Jos haluat jatkaa säilytysaikaa, voit tehdä sen helposti Matkahuollon verkkosivuilla. Palvelun saat käyttöösi, kun rekisteröidyt Matkahuollon asiakkaaksi ja kirjaudut sisään etusivulta kohdasta Kirjaudu. Säilytysaikaa voit ostaa lisää 7, 14 ja 21 päivän erissä.

Q: Miten toimin, kun en pääse noutamaan pakettiani, koska olen karanteenissa / sairaana?

A: Rekisteröitymällä Matkahuollon asiakkaaksi, voit ostaa paketillesi kotiinkuljetuksen verkosta. Siirry rekisteröitymään.

Pakettia säilytetään pakettiautomaateissa ja noutopisteissä 7 vuorokautta. Jos et pääse itse noutamaan pakettia, voit pyytää toisen henkilön noutamaan sen puolestasi. Olemme toistaiseksi luopuneet valtakirjan käytöstä ja luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta ja henkilöllisyystodistusta vastaan. Jos haluat jatkaa säilytysaikaa, voit tehdä sen helposti Matkahuollon verkkosivuilla. Palvelun saat käyttöösi, kun rekisteröidyt Matkahuollon asiakkaaksi ja kirjaudut sisään etusivulta kohdasta Kirjaudu. Säilytysaikaa voit ostaa lisää 7, 14 ja 21 päivän erissä.

Q: Voinko lähettää käsidesiä paketissa?

A: Kuluttajapakkaukseen pakattu käsidesi on farmaseuttinen tuote, jonka voi lähettää normaalisti paketissa, eikä se vaadi VAK-lähetystä.

Q: Palvelevatko Matkahuollot normaalisti?

A: Matkahuollot ja Matkahuollon palvelupisteet ovat avoinna normaalisti. Palvelupisteiden aukioloajat ja myös mahdolliset poikkeukset aukioloajoissa voit tarkistaa verkkosivujemme palvelupistehausta.

Ajankohtaista

8.4.2021
Koronan vaikutukset
7.4.2021
Pakettiautomaateista lähettämisessä palvelukatko la 10.4. klo 05-08
1.4.2021
Huijaussähköposteja liikkeellä
Kaikki uutiset →

Blogi

Pienennä jätevuortasi kierrättämällä

#vastuullisuus

“Se mikä meille on ollut tärkeää, ei ehkä ole ollut asiakkaille tärkeää”

HenkilöilleYrityksille

Matkustajat

BussiaikataulutBussiliput ja matkakortitReitit ja Liput -sovellusReittiopasHinnat ja alennuksetOhjeet ja ehdot matkustajille

Sosiaalinen media

Matkahuolto
Paremmin perillä