Hyppää sisältöön
Matkahuolto
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalveluBlogi
Kirjaudu

Koronan vaikutukset

29.11.2021

Lipun osto ja matkustaminen

  • Varmista aikataulut Matkahuollon verkkosivuilta tai Reitit ja Liput -sovelluksesta aina, kun olet matkustamassa. Liikennöitsijät voivat lisätä uusia vuoroja tai lopettaa nykyisiä vuoroja poikkeuksellisesti vain viiden päivän muutosajalla.

  • Suosittelemme ostamaan matkaliput etukäteen Matkahuollon verkkosivuilta tai Reitit ja Liput -sovelluksesta.

  • Käytä kasvomaskia THL:n ohjeen mukaisesti joukkoliikenteessä matkustaessasi ja asioidessasi meillä.

  • Liikennöitsijät vastaavat omien bussinkuljettajiensa ohjeistamisesta. Suosittelemme kuitenkin kasvomaskien käyttöä myös bussinkuljettajille.

  • Voit peruuttaa etukäteen ostetun Nettilipun Matkahuollon ehtojen mukaisesti.
    Palvelumaksua ei peritä, jos maksu palautetaan vuoron peruuntumisen vuoksi. Palvelumaksu peritään ainoastaan silloin, jos haluat peruuttaa matkan, vaikka vuoro kulkisikin. Palvelumaksulla katetaan peruuttamisesta aiheutuva kuluja.

  • Jos et pystynyt ollenkaan matkustamaan koronan vaikutuksen aikana sarja- tai kausilipullasi peruuntuneiden vuorojen vuoksi, voit hakea hyvitystä seuraavan matkakortin latauksen yhteydessä Matkahuollon toimipaikoissa.

Pakettien lähettäminen ja vastaanottaminen

  • Matkahuollon asiakaspalvelijat ja kuljettajat eivät toistaiseksi käsittele vastaanottajan henkilöllisyystodistusta tai puhelinta. Esimerkiksi lähetystunnusta tai vastaanottajan henkilöllisyyttä tarkistettaessa asiakas pitää henkilöllisyystodistusta tai puhelinta omassa kädessään.

  • Vastaanottajalle pakettia toimitettaessa Matkahuollon kuljettajat jättävät toistaiseksi paketin ovelle ja odottavat hieman kauempana, kunnes vastaanottaja avaa oven.

  • Olemme luopuneet paperisista valtakirjoista poikkeustilanteen ajaksi. Luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta sekä henkilöllisyystodistusta vastaan.

  • Vastaanottajalta ei toistaiseksi pyydetä allekirjoitusta, vaan Matkahuollon asiakaspalvelija tai kuljettaja merkitsee paketin vastaanotetuksi järjestelmään.

Matkahuollon palvelupisteet ja asiakaspalvelukeskus

Matkahuollot ja Matkahuollon palvelupisteet ovat avoinna normaalisti. Palvelupisteiden aukioloajat voit tarkistaa verkkosivujemme palvelupistehausta ja asiakaspalvelukeskuksen yhteystiedot verkkosivuiltamme.

Hyvinvointi ja turvallisuus

Asiakkaidemme ja oman henkilöstömme hyvinvointi on meille erittäin tärkeää. Seuraamme tiiviisti viranomaisten ohjeita ja toimimme niiden edellyttämällä tavalla. Käytämme toimipaikoillamme maskeja THL:n suosituksen ja viranomaisohjeituksen mukaisesti.

Huomioithan seuraavat ohjeet asioidessasi meillä ja matkustaessasi

  • Tulethan asioimaan vain terveenä!

  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta ja oikeasta yskimishygieniasta.

  • Pidä riittävästi etäisyyttä toisiin asiakkaisiin ja henkilökuntaan.

  • Käytä kasvomaskia THL:n ohjeen mukaisesti aina joukkoliikenteessä matkustaessasi ja Matkahuollossa asioidessasi.

  • Suosi kortti- ja lähimaksamista.

Huolehdimme turvallisuudestasi

  • Käytämme Matkahuollon omissa toimipaikoissa asiakaspalvelussa kasvomaskia tai visiiriä. Myös jakelukuljettajamme käyttävät kasvomaskeja. Henkilökuntamme noudattaa hyvää käsi- ja yskimishygieniaa.

  • Asiakaspalvelutiloihimme palvelutiskeille on asennettu suojapleksit.

  • Asiakaspalvelutiloissamme on saatavilla käsidesiä.

  • Rajoitamme tarvittaessa asiakaspalvelutiloissa kerrallaan olevien ihmisten määrää viranomaisten ohjeiden mukaisesti.

  • Olemme tehostaneet toimipaikkojemme siivousta.

  • Henkilöstöllämme on toimintaohjeet tilainteisiin, joissa on syytä epäillä tartuntaa ja hakeutua terveydenhuollon piiriin.

Q&A - Vastauksia yleisimpiin kysymyksiin

Q: Liikennöivätkö bussit normaalisti?

A: Koronaepidemian vuoksi kaukoliikenteen vuorotarjonta on vielä normaaliaikaa suppeampaa. Varmista aikataulut Matkahuollon verkkosivuilta tai Reitit ja Liput -sovelluksesta aina, kun olet matkustamassa.

Q: Miten käy lipun, jos vuoro on peruutettu?

A: Hyvitämme liput, jotka jäävät käyttämättä peruuntuneen vuoron vuoksi, myös menopaluuliput, jos molemmat liput on ostettu samassa ostotapahtumassa ja ovat samalla varausnumerolla. Jos lippu on maksettu maksukortilla, hyvitys maksetaan samalle kortille. Nordean, Osuuspankin, POP Pankin ja Säästöpankin verkkopankissa maksettu lippu hyvitetään samalle pankkitilille eikä tilinumeroa tarvitse ilmoittaa. Jos maksoit jonkun muun verkkopankin kautta, ilmoita meille tilinumero hyvityksen maksamiseksi.

Q: Voinko peruuttaa tai siirtää lipun, vaikka vuoro ei olisi peruttu?

A: Voit peruuttaa etukäteen ostetun Nettilipun Matkahuollon ehtojen mukaisesti sähköisellä lomakkeella. Palautus näkyy maksukortillasi tai tililläsi kuukauden kuluessa peruutuksesta.

Q: Mihin perustuu nettilipun peruutuksesta perittävä palvelumaksu?

A: Palvelumaksua ei peritä, jos maksu palautetaan vuoron peruuntumisen vuoksi. Palvelumaksu peritään ainoastaan silloin, jos haluat peruuttaa matkan, vaikka vuoro kulkisikin. Palvelumaksulla katetaan peruuttamisesta aiheutuva kuluja, kuten transaktiokustannuksia.

Q: Koskevatko kokoontumisrajoitukset busseja?

A: Kokoontumisrajoitukset eivät valtioneuvoston linjauksen mukaan koske joukkoliikennettä.

Q: Onko bussissa matkustaminen turvallista?

A: Asiakkaidemme ja henkilöstömme turvallisuus on meille tärkeää. THL:n mukaan uusi koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisara- ja kosketustartuntana, kun henkilö yskii tai aivastaa. Matkustaessa tulee mahdollisuuksien mukaan käyttää kasvomaskia, välttää lähikontaktia ja huolehtia hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta. Sairaana ei tule matkustaa. Liikennöitsijät huolehtivat bussiensa siivoamisessa omien ja viranomaisten antamien ohjeiden mukaisesti.

Q: Onko minun käytettävä kasvomaskia bussissa vai voinko matkustaa ilman?

A: THL suosittaa kasvomaskin käyttöä joukkoliikenteessä ja muissa tilanteissa, joissa turvavälin säilyttäminen ei ole koko ajan mahdollista. Toivommekin, että mahdollisimman moni noudattaa THL:n suositusta matkustaessaan. Maskin käyttö ei kuitenkaan ole pakollista, sillä kaikkien ei ole mahdollista pitää maskia esimerkiksi lääketieteellisestä syystä tai nuoren iän vuoksi.

Q: Kulkevatko paketit normaalisti?

A: Paketit kulkevat normaalisti eikä tällä hetkellä ole koronaepidemiasta johtuvia kuljetusaikojen pidentymisiä tai viivästymisiä.

Q: Pakettini on noutopisteessä, mutta en pääse noutamaan sitä ja toivoisin, että se tuotaisiinkin kotiovelleni. Miten toimin?

A: Rekisteröitymällä Matkahuollon asiakkaaksi verkkosivuillamme tai lataamalla Paketit-sovelluksen, voit ostaa paketillesi kotiinkuljetuksen verkosta. Siirry rekisteröitymään tai lataa Paketit-sovellus.

Muussa tapauksessa muutoksia lähetyksiin voidaan tehdä lähettävän yrityksen pyynnöstä. Olethan yhteydessä paketin lähettäjään. Voit myös pyytää toisen henkilön noutamaan paketin puolestasi. Olemme toistaiseksi luopuneet valtakirjan käytöstä ja luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta ja henkilöllisyystodistusta vastaan.

Q: Pakettiani oltiin tuomassa perille, mutta en ollut paikalla vastaanottamassa sitä enkä pääse noutamaan pakettia Matkahuollosta. Miten toimin?

A: Rekisteröitymällä Matkahuollon asiakkaaksi verkkosivuillamme tai lataamalla Paketit-sovelluksen, voit ostaa paketillesi kotiinkuljetuksen verkosta. Siirry rekisteröitymään tai lataa Paketit-sovellus.

Ole yhteydessä paketin lähettäjään. Lähettävän yrityksen pyynnöstä voimme toimittaa paketin uudelleen kotiovellesi. Voit myös pyytää toisen henkilön noutamaan paketin puolestasi. Olemme toistaiseksi luopuneet valtakirjan käytöstä ja luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta ja henkilöllisyystodistusta vastaan. Jos haluat jatkaa säilytysaikaa, voit tehdä sen helposti Matkahuollon verkkosivuilla. Palvelun saat käyttöösi, kun rekisteröidyt Matkahuollon asiakkaaksi ja kirjaudut sisään etusivulta kohdasta Kirjaudu. Säilytysaikaa voit ostaa lisää 7, 14 ja 21 päivän erissä.

Q: Miten toimin, kun en pääse noutamaan pakettiani, koska olen karanteenissa / sairaana?

A: Rekisteröitymällä Matkahuollon asiakkaaksi verkkosivuillamme tai lataamalla Paketit-sovelluksen, voit ostaa paketillesi kotiinkuljetuksen verkosta. Siirry rekisteröitymään tai lataa Paketit-sovellus.

Pakettia säilytetään pakettiautomaateissa ja noutopisteissä 7 vuorokautta. Jos et pääse itse noutamaan pakettia, voit pyytää toisen henkilön noutamaan sen puolestasi. Olemme toistaiseksi luopuneet valtakirjan käytöstä ja luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta ja henkilöllisyystodistusta vastaan. Jos haluat jatkaa säilytysaikaa, voit tehdä sen helposti Matkahuollon verkkosivuilla. Palvelun saat käyttöösi, kun rekisteröidyt Matkahuollon asiakkaaksi ja kirjaudut sisään etusivulta kohdasta Kirjaudu. Säilytysaikaa voit ostaa lisää 7, 14 ja 21 päivän erissä.

Q: Voinko lähettää käsidesiä paketissa?

A: Kuluttajapakkaukseen pakattu käsidesi on farmaseuttinen tuote, jonka voi lähettää normaalisti paketissa, eikä se vaadi VAK-lähetystä.

Q: Palvelevatko Matkahuollot normaalisti?

A: Matkahuollot ja Matkahuollon palvelupisteet ovat avoinna normaalisti. Palvelupisteiden aukioloajat ja myös mahdolliset poikkeukset aukioloajoissa voit tarkistaa verkkosivujemme palvelupistehausta.

Ajankohtaista

1.12.2021
Osassa paketteja viivästyksiä Vantaan terminaalissa olleiden häiriöiden vuoksi
29.11.2021
Koronan vaikutukset
29.11.2021
Itsenäisyyspäivän muistio: Tarkista bussiaikataulut ja osta liput etukäteen
Kaikki uutiset →

Blogi

Reitit ja Liput -sovelluksen käytettävyys taipui opinnäytetyön aiheeksi

Polkupyörällä bussiin? Jo tuhannet matkustajat ostaneet polkupyörälipun

HenkilöilleYrityksille

Matkustajat

BussiaikataulutBussiliput ja matkakortitReitit ja Liput kaikkialle Suomeen ReittiopasHinnat ja alennuksetOhjeet ja ehdot matkustajille

Sosiaalinen media

Matkahuolto
Paremmin perillä