Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalveluBlogi
Kirjaudu

Peruuntuuko matka, huolettaako paketin kulku? – Näin olemme varautuneet koronaviruksen vaikutuksiin

28.5.2020

Julkaistu 13.3., päivitetty 28.4.2020 klo 14.30

Olemme varautuneet koronaviruksen leviämisen aiheuttamaan poikkeukselliseen tilanteeseen monin tavoin. Seuraamme viranomaisten ohjeita ja toimimme niiden mukaisesti. Tässä tiedotteessa kerromme tilanteesta ja mahdollisista väliaikaisesti muutetuista toimintatavoista.

Lipun osto ja matkustaminen

  • Kaukoliikenteen vuoroihin on tullut paljon muutoksia. Tilanne muuttuu nopeasti, joten varmista vuoron kulku aikatauluhausta aina, kun olet matkustamassa. Aikatauluhakumme on ajan tasalla.

  • Hyvitämme peruuntuneen vuoron vuoksi käyttämättä jääneet liput, ja myös menopaluuliput, jos molemmat liput on ostettu samassa ostotapahtumassa ja samalla varausnumerolla. Hyvitys palautetaan maksukortille tai pankkitilille kuukauden kuluessa. Jos lippu on maksettu maksukortilla, hyvitys maksetaan samalle kortille. Nordean, Osuuspankin, POP Pankin ja Säästöpankin verkkopankissa maksettu lippu hyvitetään samalle pankkitilille, eikä tilinumeroa tarvitse ilmoittaa. Jos maksoit jonkun muun verkkopankin kautta, ilmoita tilinumero hyvityksen maksamiseksi osoitteella matkapalvelut.palautteet@matkahuolto.fi

  • Etukäteen ostetun nettilipun voi peruuttaa Matkahuollon ehtojen mukaisesti sähköisellä lomakkeella. Poikkeuksellisen tilanteen aikana 18.3.2020 alkaen nettilippujen peruutuksista peritään alennettu 5 € palvelumaksu koskien 7.4.2020 ja sitä ennen ostettuja lippuja. 8.4.2020 ja sen jälkeen ostettujen lippujen peruutuksista peritään normaali palvelumaksu 9 €. Palautus näkyy maksukortillasi tai tililläsi kuukauden kuluessa peruutuksesta.

  • Suosittelemme ostamaan matkaliput etukäteen Matkahuollon verkkosivuilta tai Bussiliput-sovelluksesta. Käteisen ja korttien käsittelyn vähentäminen autossa maksun yhteydessä ehkäisee osaltaan koronan ja muidenkin tartuntojen kuten kausiflunssan leviämistä.

Pakettien kuljettaminen

  • Pakettien ennakoitua suurempi määrä saattaa aiheuttaa pieniä viiveitä osassa pakettien kuljetuksia. Jotkin palvelupisteet ovat ruuhkautuneet, jonka vuoksi joudumme ohjaamaan osan paketeista lähimpään korvaavaan palvelupisteeseen. Tieto korvaavasta palvelupisteestä näkyy saapumisilmoituksessa.

  • Pikapaketit voi lähettää normaaliin tapaan ja kuljetamme ne aina ensimmäisellä mahdollisella kulkuyhteydellä. Jatkuvasti muuttuvan vuorotilanteen vuoksi kuljetukselle ei kuitenkaan voida lähetyshetkellä antaa tarkkaa aikataulua. On tärkeää muistaa merkitä
    Pikapaketit aina asiaankuuluvin tarroin.

  • Matkahuollolla on valmiussuunnitelma poikkeustilanteisiin ja esimerkiksi terveydenhuollon ja ruokahuollon kuljetukset pystytään hoitamaan aikataulussa aina, myös siinä tilanteessa, että muihin kuljetuksiin tulisi viipeitä.

  • Toistaiseksi vastaanottajalle pakettia toimitettaessa Matkahuollon kuljettajat jättävät paketin ovelle ja odottavat hieman kauempana, kunnes vastaanottaja avaa oven.

  • Matkahuollon asiakaspalvelijat ja kuljettajat eivät käsittele vastaanottajan henkilöllisyystodistusta tai puhelinta. Esimerkiksi lähetystunnusta tai vastaanottajan henkilöllisyyttä tarkistettaessa asiakas pitää henkilöllisyystodistusta tai puhelinta omassa kädessään.

  • Matkahuolto on luopunut paperisista valtakirjoista poikkeustilanteen ajaksi. Luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta sekä henkilöllisyystodistusta vastaan.

  • Toistaiseksi vastaanottajalta ei pyydetä allekirjoitusta, vaan Matkahuollon asiakaspalvelija tai kuljettaja merkitsee paketin vastaanotetuksi järjestelmään.

  • Matkahuollon toimipaikoissa maksupäätteiden läheisyyteen on sijoitettu käsidesiä ja/tai kertakäyttöhansikkaita asiakkaiden käyttöön.

  • Tällä hetkellä ei ole tiedossa, että koronavirus olisi tarttunut pakettien välityksellä. THL kertoo, että pintojen osuus viruksen leviämisessä ei ole merkittävä, sillä virus ei säily tartuttavana pinnoilla pitkään, etenkään vaihtelevissa lämpötiloissa.

Matkahuollon palvelupisteet

Matkahuollot, Matkahuollon asiamiespisteet ja Matkahuollon muut palvelupisteet ovat tällä hetkellä avoinna normaalisti muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Aukioloajoissa saattaa kuitenkin olla poikkeuksia. Tarkista verkkosivujemme palvelupistehausta aukioloajat ja myös mahdolliset poikkeukset.

Lisätiedot verkkosivuilla

Matkahuollon varautuminen

  • Asiakkaidemme ja oman henkilöstömme hyvinvointi on meille erittäin tärkeää. Seuraamme tiiviisti viranomaisten ohjeita ja toimimme niiden edellyttämällä tavalla.

  • Toimipaikkojen siivouksessa on huomioitu THL:n viimeisimmät suositukset.

  • Olemme ohjeistaneet henkilökuntaamme noudattamaan hyvää käsi- ja yskimishygieniaa.

  • Henkilöstöllä on toimintaohjeet tilainteisiin, joissa on syytä epäillä tartuntaa ja hakeutua terveydenhuollon piiriin.

Q&A - Vastauksia yleisimpiin kysymyksiin

Q: Vaikuttaako Uudenmaan erityksen purkaminen bussien vuoroihin ja liikkumiseen?

A: Eristyksen purun myötä Uudellemaalle ja Uudeltamaalta voi taas matkustaa ilman erityisen painavaa syytä. Uudenmaan rajojen avaaminen voi lisätä yksittäisiä vuoroja, mutta suurin osa vuoroista palautunee vasta kun muutkin rajoitukset poistuvat.

Q: Liikennöivätkö bussit normaalisti?

A: Kaukoliikenteen vuoroihin on tullut ja on tulossa peruutuksia. Tilanne muuttuu nopeasti, joten varmista vuorojen kulku aikatauluhausta aina, kun olet matkustamassa. Aikatauluhakumme on ajan tasalla.

Q: Miten käy lipun, jos vuoro on peruutettu?

A: Hyvitämme liput, jotka jäävät käyttämättä peruuntuneen vuoron vuoksi, myös menopaluuliput, jos molemmat liput on ostettu samassa ostotapahtumassa ja ovat samalla varausnumerolla. Jos lippu on maksettu maksukortilla, hyvitys maksetaan samalle kortille. Nordean, Osuuspankin, POP Pankin ja Säästöpankin verkkopankissa maksettu lippu hyvitetään samalle pankkitilille eikä tilinumeroa tarvitse ilmoittaa. Jos maksoit jonkun muun verkkopankin kautta, ilmoita meille tilinumero hyvityksen maksamiseksi.

Q: Voinko peruuttaa tai siirtää lipun, vaikka vuoro ei olisi peruttu?

A: Etukäteen ostetun Nettilipun voi peruuttaa Matkahuollon ehtojen mukaisesti sähköisellä lomakkeella. Poikkeuksellisen tilanteen aikana 18.3.2020 alkaen nettilippujen peruutuksista peritään alennettu 5 € palvelumaksu koskien 7.4.2020 ja sitä ennen ostettuja lippuja. 8.4.2020 ja sen jälkeen ostettujen lippujen peruutuksista peritään normaali palvelumaksu 9 €. Palautus näkyy maksukortillasi tai tililläsi kuukauden kuluessa peruutuksesta.

Q: Mihin perustuu nettilipun peruutuksesta perittävä palvelumaksu?

A: Palvelumaksua ei peritä, jos maksu palautetaan vuoron peruuntumisen vuoksi. Palvelumaksu peritään ainoastaan silloin, jos matkustaja haluaa peruuttaa matkan, vaikka vuoro kulkisikin. Palvelumaksulla katetaan peruuttamisesta aiheutuva kuluja, kuten transaktiokustannuksia.

Q: Voinko saada hyvityksen kausi- ja sarjalipuista, esimerkiksi 44 matkan vuosilipuista?

A: Hyvitämme sarja- ja kausikorttien latauksia jälkikäteen, kunhan poikkeuksellinen tilanne on ohi. Käsittelemme hyvityspyynnöt Matkahuollon omissa toimipaikoissa uusien latausten yhteydessä. Kerromme lisätietoja hyvittämisestä tässä verkkosivujemme tiedotteessa mahdollisimman pian.

Q: Koskeeko yli 10 hengen kokoontumiskielto busseja?

A: Linjaus koskien yli 10 hengen kokoontumiskieltoa ei koske valtioneuvoston linjauksen mukaan joukkoliikennettä. Tämän hetken tiedon mukaan joukkoliikennettä voi käyttää normaalisti. Seuraamme viranomaisten ohjeita ja tiedotamme heti, jos tilanne muuttuu.

Q: Onko bussissa matkustaminen turvallista?

A: Asiakkaidemme ja henkilöstömme turvallisuus on meille tärkeää. THL:n mukaan uusi koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisara- ja kosketustartuntana, kun henkilö yskii tai aivastaa. Matkustaessa tulee mahdollisuuksien mukaan välttää lähikontaktia ja huolehtia hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta. Sairaana ei tule matkustaa. Liikennöitsijät huolehtivat bussiensa siivoamisessa omien ja viranomaisten antamien ohjeiden mukaisesti.

Q: Kulkevatko paketit normaalisti?

A: Paketit kulkevat normaalisti eikä näköpiirissä tällä hetkellä ole kuljetusaikojen pidentymisiä tai viivästymisiä.

Q: Pakettini on noutopisteessä, mutta en pääse noutamaan sitä ja toivoisin, että se tuotaisiinkin kotiovelleni. Miten toimin?

A: Muutoksia lähetyksiin voidaan tehdä lähettävän yrityksen pyynnöstä. Olethan siis yhteydessä paketin lähettäjään. Voit myös pyytää toisen henkilön noutamaan paketin puolestasi. Olemme toistaiseksi luopuneet valtakirjan käytöstä ja luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta ja henkilöllisyystodistusta vastaan.

Q: Pakettiani oltiin tuomassa perille, mutta en ollut paikalla vastaanottamassa sitä enkä pääse noutamaan pakettia Matkahuollosta. Miten toimin?

A: Ole yhteydessä paketin lähettäjään. Lähettävän yrityksen pyynnöstä voimme toimittaa paketin uudelleen kotiovellesi. Voit myös pyytää toisen henkilön noutamaan paketin puolestasi. Olemme toistaiseksi luopuneet valtakirjan käytöstä ja luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta ja henkilöllisyystodistusta vastaan.

Q: Miten toimin, kun en pääse noutamaan pakettiani, koska olen karanteenissa / sairaana?

A: Pakettia säilytetään pakettiautomaateissa 7 vuorokautta ja muissa palvelupisteissä 14 vuorokautta. Jos et pääse itse noutamaan pakettia, voit pyytää toisen henkilön noutamaan sen puolestasi. Olemme toistaiseksi luopuneet valtakirjan käytöstä ja luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta ja henkilöllisyystodistusta vastaan. Jos haluat jatkaa säilytysaikaa, voit tehdä sen helposti Matkahuollon verkkosivuilla. Palvelun saat käyttöösi, kun rekisteröidyt Matkahuollon asiakkaaksi ja kirjaudut sisään etusivulta kohdasta Kirjaudu. Säilytysaikaa voit ostaa lisää 7, 14 ja 21 päivän erissä.

Q: Voinko lähettää käsidesiä paketissa?

A: Kuluttajapakkaukseen pakattu käsidesi on farmaseuttinen tuote, jonka voi lähettää normaalisti paketissa, eikä se vaadi VAK-lähetystä.

Q: Palvelevatko Matkahuollot normaalisti?

A: Matkahuollot ja Matkahuollon palvelupisteet ovat tällä hetkellä avoinna normaalisti muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Palvelupisteiden aukioloajat ja myös poikkeukset aukioloajoissa voit tarkistaa verkkosivujemme palvelupistehausta.

Ajankohtaista

28.3.2024
Vuosittainen päästölaskentamme on valmistunut – Matkahuollon hiilijalanjälki pieneni merkittävästi vuonna 2023
13.3.2024
Pääsiäismuistio ─ tarkista pääsiäisen aikataulut
13.3.2024
Kellot siirretään kesäaikaan 31.3. – vaikutukset bussiaikatauluihin
Kaikki uutiset

Blogi

27.11.2023
Klaus harrastaa käsitöitä ja pohtii jo lahjaideoita: nyt tilataan tarvikkeet, pian lähetetään joululahjoja
26.9.2023Paketit
Verkkokaupan asiakaskokemus on muutakin kuin toimivat nettisivut – varmista ainakin nämä 5 asiaa
HenkilöilleYrityksille

Matkustajat

BussiaikataulutBussiliput ja matkakortitLataa Reitit ja Liput -sovellusReittiopasHinnat ja alennuksetOhjeet ja ehdot matkustajille

Sosiaalinen media