Usein kysyttyä, Matkustajapalvelut
Aikataulut löytyvät verkkosivujemme aikatauluhausta ja palvelunumerosta 0200 4000 (1,98 €/min+pvm).
Ilmoitus voi johtua seuraavista syistä: 1) Valitulla reitillä ei kulje yhtään suoraa bussiyhteyttä tai bussiyrityksen vahvistamaa vaihdollista yhteyttä. 2) Valitulla reitillä tai kaikilla sen osuuksilla ei ole liikennettä valittuna päivänä. 3) Valittu päivä on seuraavan aikataulukauden puolella eikä tietokannassa ei vielä ole aikatauluja valitulle päivälle.
Aikatauluhaku toimii päivämääräpohjaisesti. Vuorokausi alkaa kello 00:00 ja päättyy kello 23:59. Yöllä kello 00:00 ja sen jälkeen lähtevien vuorojen aikataulut löytyvät seuraavan päivän päivämäärällä.
Aikatauluhaun tarjoamien vaihtoyhteyksien toteutuminen on varmistettu. Ensimmäisen auton kuljettajalle kannattaa kuitenkin mainita jatkoyhteydestä, jotta hän voi myöhästymistapauksessa ilmoittaa jatkoyhteyden kuljettajalle tulossa olevista vaihtomatkustajista.
- as = asema
- kk = kirkonkylä
- kko = kirkko
- las = linja-autoasema
- ras = rautatieasema
- th = tienhaara, usein esimerkiksi risteys päätiellä, josta käännytään kyseiseen kylään/kaupunkiin
- Kirjaimet P, I, E tai L pysäkin nimen perässä viittaavat bussin kulkusuuntaan. Esimerkiksi P tarkoittaa pohjoisen suuntaa.
Lippuja saa ostettua myös bussista. Bussista ostetun lipun hinta voi poiketa Matkahuollon sivuilla ilmoitetusta hinnasta.
Hinnat voivat poiketa verkkosivuilla esitetyistä hinnoista, jos ostat lipun kuljettajalta.
Yksi matkustaja saa yhden alennuksen kerrallaan. Esimerkiksi nettitarjouslipulla matkustava ei siten saa samalta matkalta esimerkiksi opiskelija-alennusta.
Nettilipun peruuttaminen on mahdollista viimeistään 24 tuntia ennen matkan alkua. Menopaluulippu voidaan peruuttaa kokonaan tai osittain viimeistään 24 tuntia ennen menomatkan alkua. Jos matka on viikonloppuna tai pyhäpäivänä tai sitä seuraavana arkipäivänä, peruutusta tulee pyytää matkaa edeltävänä arkipäivänä. Palvelusta peritään yhdeksän (9) euron palvelumaksu. Peruutuksen voi tehdä vain kerran varausnumeroa kohden. Peruutuksen voi tehdä Nettilipun peruutuslomakkeella Nettilipun muuttaminen ei ole mahdollista.
Jos liikuntarajoitteinen tai vammainen henkilö ei pysty liikuntarajoitteisuutensa tai vammaisuutensa vuoksi matkustamaan yksin bussilla, hänellä tulee olla matkalla mukana saattaja. Saattaja matkustaa avustettavan mukana veloituksetta, kun vuoron kokonaispituus on lähtöpaikasta määräpaikkaan yli 250 km, vaikka avustettava ja saattaja matkustaisivat vuorolla tätä lyhemmän matkan. Ilmoita saattajasta avustusta tilattaessa.
Paikkalipun varaaminen ei ole pakollista, mutta suositeltavaa erityisesti viikonloppuisin ja juhlapyhien aikaan. Paikkalipun varaamisesta ei peritä maksua.
Voit ostaa uuden matkakortin Matkahuollon omista toimipaikoista ja matkakortteja myyviltä asiamiehiltä 30.6.2023 asti. Kausi- ja sarjaliput siirtyvät ostettaviksi Reitit ja Liput -sovelluksesta kevään 2023 aikana. Lue lisää muutoksesta täältä.
Matkakortit siirtyvät ostettavaksi ja käytettäväksi Reitit ja Liput -sovelluksesta. Tästä johtuen 1.1.2023 jälkeen ostetuista uusista matkakorteista ei veloiteta korttimaksua (aiemmin 6,50 €). Katso lisää muutoksesta tästä.
Voit ostaa matkakortin Matkahuollon omista toimipaikoista ja matkakortteja myyviltä asiamiehiltä. Busseissa ja R-kioskeissa ei ole mahdollista myydä matkakortteja järjestelmäsyistä.
Tyhjää matkakorttia ei voi ostaa. Matkahuollon omilta toimipaikoilta voidaan ostaa esialustettu matkakortti, minkä voi ladata myöhemmin joko Bussiliput sovelluksella, R-kioskilla tai bussissa.
Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta matkakorttien lataaminen onnistuu:
- Busseissa, joissa Matkahuollon matkakorttia voi käyttää
- R-kioskeilla
- Matkahuollon palvelupisteissä sekä matkustajapalveluja tarjoavilla asiamiehillä.
- Bussiliput-sovelluksella, mikäli käytössä on Android-puhelin, jossa on NFC-toiminto.
Kadonneesta tai varastetusta matkakortista, jossa on voimassa oleva lipputuote, voi tehdä selvityspyynnön Matkahuollon toimipaikoissa. Kadonneen tai varastetun matkakortin selvityspyynnöstä peritään kahdenkymmenen (20) euron palvelumaksu. Selvityksen jälkeen kortille jääneet matkat tai arvo hyvitetään takaisinlunastusehtojen mukaisesti pankkitilille kahden kuukauden kuluessa.
Lippujen osto ja käyttö tapahtuu jatkossa puhelimeen ladattavassa Reitit ja Liput -sovelluksessa, minkä vuoksi fyysisistä matkakorteista luovutaan.
Lippujen myynti siirtyy Reitit ja Liput -sovellukseen asiakaskokemuksen parantamiseksi. Lippuja voi ostaa sovelluksesta nopeasti ajasta ja paikasta riippumatta. Vastaamme näin asiakaskäyttäytymisen muuttumiseen ja asiakkaiden uusiin tarpeisiin.
Liput ostetaan jatkossa Reitit ja Liput -sovelluksessa. Sovelluksen voi ladata maksutta Android- ja iOS-laitteille sovelluskaupoista.
Muutoksen ansiosta voit jatkossa ostaa lippuja, tarkistaa jäljellä olevat matkat ja lippujen voimassaoloajan suoraan sovelluksesta etkä tarvitse enää erillistä matkakorttia. Matkan maksaminen onnistuu helposti, koska kuljettaja lukee lipun QR-koodin suoraan sovelluksesta.
Maksuvälineiden kelpoisuus vaihtelee toimipistekohtaisesti.
Matkahuolto-asiamiehillä maksuvälineenä käy käteinen. Muiden maksuvälineiden kelpoisuus vaihtelee asiamieskohtaisesti.
Matkahuollon verkkokaupassa voi maksaa verkkopankissa, sekä Visa- ja MasterCard -korteilla. Reitit ja Liput -sovelluksessa voi maksaa MobilePaylla sekä Visa- ja MasterCard -korteilla. Bussiliput -mobiilisovelluksessa voi maksaa MobilePay -mobiilimaksulla sekä Visa- ja MasterCard -korteilla.
Useimmissa busseissa maksuvälineenä käy käteinen. Muiden maksuvälineiden kelpoisuus vaihtelee bussiyrityksittäin.
Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin.
Voit pyytää kuittia soittamalla Matkapalvelujen palautenumeroon 020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min. Voit pyytää kuittia myös sähköpostitse osoitteesta matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi.
Löydät lastenlipun hinnan ja ikärajan aikatauluhausta. Lastenlipun ikärajatiedon saa näkyville, kun painaa lastenlipun hinnan vieressä olevaa pyöreää i-painiketta.
Kaikki kotimaan bussiliput sisältävät 10 % arvonlisäveron ja veron määrä näkyy Matkahuollosta saamassasi ostokuitissa. 1.1.2023-30.4.2023 bussilippujen arvonlisävero on 0% eduskunnan hyväksymän lakimuutoksen vuoksi.
Aikatauluhausta löytyvät lähtökohtaisesti kaikki ne pysäkit, joilla kyseinen vuoro pysähtyy. Express ja Pikavuoroiksi merkityt vuorot pysähtyvät vain niillä pysäkeillä, jotka ovat listattuna. Vakiovuoroiksi luokitellut vuorot saattavat pysähtyä myös muilla reitin varrella olevilla pysäkeillä.
Osassa reittejä Nettitarjouslipulla voi matkustaa vain lippuun merkittyjen pysäkkien tai kaupunkien välillä eikä tarjoushinta ole voimassa jos nousee kyytiin tai kyydistä pois reitin välipysäkeillä. Tarkemmat tiedot Nettitarjouslippujen erityisehdoista löytyvät täältä.
Nettilipulla tai nettitarjouslipulla matkustavan tulee ilmoittaa kuljettajalle joko matkustajan nimi, tai matkustajan oma 5-10 merkin tunniste, jolla Nettilippu tai Nettitarjouslippu on ostettu. Henkilöllisyystodistusta ei tarvitse näyttää. Lapsenlipulla tai nuorisolipulla matkustavan tarvitsee kuitenkin kysyttäessä todistaa ikänsä.
Henkilökohtaista matkakorttia käyttävän matkustajan on pyydettäessä todistettava henkilöllisyytensä.
Alennukseen oikeuttava voimassaoleva kortti on esitettävä aina lipunmyynnin ja autoon nousun yhteydessä.
Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin.Vuorot, joissa lemmikin kuljettaminen ei ole sallittu, on merkitty aikatauluhaussa.
Lemmikkieläimet voivat matkustaa useimpien bussiyritysten vuoroilla. Tavallisia ja vaarattomia lemmikkejä voidaan kuljettaa bussissa saattajan kanssa ja vastuulla, mikäli bussissa on tilaa. Lemmikkieläimet sijoitetaan bussiin siten, että niistä mahdollisesti aiheutuva haitta minimoituu. Lemmikkieläimiä ei saa sijoittaa istuimille eikä niitä saa pitää irrallaan. Bussissa jo olevalla allergisella matkustajalla on ensisijaisesti oikeus valita paikka ja tarvittaessa jopa pyytää kuljettajaa estämään lemmikkiä nousemasta bussiin. Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin. Tarkista vuoroa koskevat mahdolliset huomautukset aikatauluhausta, painamalla haluamasi vuoron kohdalta pyöreää i-painiketta.
Lemmikkieläimestä saatetaan periä lisämaksu, jonka suuruus on bussiyrityskohtainen. Mahdollinen lisämaksu maksetaan kuljettajalle bussissa.
Kanssamatkustajat eivät kuitenkaan voi estää opas- tai avustajakoiraa nousemasta autoon.