MatkustajatPaketitYritysasiakkaatPalvelupisteet
Hae
Kirjaudu
Etusivu
Usein kysyttyä, Matkustajapalvelut

Usein kysyttyä, Matkustajapalvelut

Ilmoitus voi johtua seuraavista syistä: 1) Valitulla reitillä ei kulje yhtään suoraa bussiyhteyttä tai bussiyrityksen vahvistamaa vaihdollista yhteyttä. 2) Valitulla reitillä tai kaikilla sen osuuksilla ei ole liikennettä valittuna päivänä. 3) Valittu päivä on seuraavan aikataulukauden puolella eikä tietokannassa ei vielä ole aikatauluja valitulle päivälle.

Aikatauluhaku toimii päivämääräpohjaisesti. Vuorokausi alkaa kello 00:00 ja päättyy kello 23:59. Yöllä kello 00:00 ja sen jälkeen lähtevien vuorojen aikataulut löytyvät seuraavan päivän päivämäärällä.

Aikatauluhaun tarjoamien vaihtoyhteyksien toteutuminen on varmistettu. Ensimmäisen auton kuljettajalle kannattaa kuitenkin mainita jatkoyhteydestä, jotta hän voi myöhästymistapauksessa ilmoittaa jatkoyhteyden kuljettajalle tulossa olevista vaihtomatkustajista.

  • as = asema
  • kk = kirkonkylä
  • kko = kirkko
  • las = linja-autoasema
  • ras = rautatieasema
  • th = tienhaara, usein esimerkiksi risteys päätiellä, josta käännytään kyseiseen kylään/kaupunkiin
  • Kirjaimet P, I, E tai L pysäkin nimen perässä viittaavat bussin kulkusuuntaan. Esimerkiksi P tarkoittaa pohjoisen suuntaa.

Hinnat voivat poiketa verkkosivuilla esitetyistä hinnoista, jos ostat lipun kuljettajalta.

Yksi matkustaja saa yhden alennuksen kerrallaan. Esimerkiksi opiskelijahintaisella lipulla tai nettitarjouslipulla matkustava ei siten saa samalta matkalta esimerkiksi menopaluualennusta.

Nettilipun peruuttaminen on mahdollista viimeistään 24 tuntia ennen matkan alkua. Menopaluulippu voidaan peruuttaa kokonaan tai osittain viimeistään 24 tuntia ennen menomatkan alkua. Jos matka on viikonloppuna tai pyhäpäivänä tai sitä seuraavana arkipäivänä, peruutusta tulee pyytää matkaa edeltävänä arkipäivänä. Palvelusta peritään yhdeksän (9) euron palvelumaksu. Lipunoston yhteydessä veloitettua palvelumaksua ei palauteta. Peruutuksen voi tehdä vain kerran varausnumeroa kohden. Peruutuksen voi tehdä Nettilipun peruutuslomakkeella Nettilipun muuttaminen ei ole mahdollista.

Jos liikuntarajoitteinen tai vammainen henkilö ei pysty liikuntarajoitteisuutensa tai vammaisuutensa vuoksi matkustamaan yksin bussilla, hänellä tulee olla matkalla mukana saattaja. Saattaja matkustaa avustettavan mukana veloituksetta, kun vuoron kokonaispituus on lähtöpaikasta määräpaikkaan yli 250 km, vaikka avustettava ja saattaja matkustaisivat vuorolla tätä lyhemmän matkan. Ilmoita saattajasta avustusta tilattaessa.

Paikkalipun ostaminen ei ole pakollista, mutta suositeltavaa erityisesti viikonloppuisin ja juhlapyhien aikaan.

Tyhjää matkakorttia ei voi ostaa. Matkahuollon omilta toimipaikoilta ja Matkakorttikaupasta voidaan ostaa esialustettu matkakortti, minkä voi ladata myöhemmin joko Bussiliput sovelluksella, R-kioskilla tai bussissa.

Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta matkakorttien lataaminen onnistuu:

  • Busseissa, joissa Matkahuollon matkakorttia voi käyttää
  • R-kioskeilla
  • Matkahuollon palvelupisteissä sekä matkustajapalveluja tarjoavilla asiamiehillä.
  • Bussiliput-sovelluksella, mikäli käytössä on Android-puhelin, jossa on NFC-toiminto.

Kadonneesta tai varastetusta matkakortista, jossa on voimassa oleva lipputuote, voi tehdä selvityspyynnön Matkahuollon toimipaikoissa. Kadonneen tai varastetun matkakortin selvityspyynnöstä peritään kahdenkymmenen (20) euron palvelumaksu. Selvityksen jälkeen kortille jääneet matkat tai arvo hyvitetään takaisinlunastusehtojen mukaisesti pankkitilille kahden kuukauden kuluessa.

Matkahuollon omissa toimipaikoissa voi maksaa käteisellä, kotimaisilla pankkikorteilla sekä Eurocard, Visa, MasterCard, American Express ja Diners Club -luottokorteilla. Lisäksi maksuvälineenä käyvät Visa Electron sekä Nordea Asiakasrahoitus Oy:n käyttöluottokortti.

Matkahuolto-asiamiehillä maksuvälineenä käy käteinen. Muiden maksuvälineiden kelpoisuus vaihtelee asiamieskohtaisesti.

Matkahuollon verkkokaupassa voi maksaa verkkopankissa, sekä Visa- ja MasterCard -korteilla. Bussiliput -mobiilisovelluksessa voi maksaa MobilePay -mobiilimaksulla sekä Visa- ja MasterCard -korteilla.

Useimmissa busseissa maksuvälineenä käy käteinen. Muiden maksuvälineiden kelpoisuus vaihtelee bussiyrityksittäin.

Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin.

Voit pyytää kuittia soittamalla Matkapalvelujen palautenumeroon 020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min. Voit pyytää kuittia myös sähköpostitse osoitteesta matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi.

Löydät lastenlipun hinnan ja ikärajan aikatauluhausta. Lastenlipun ikärajatiedon saa näkyville, kun painaa lastenlipun hinnan vieressä olevaa pyöreää i-painiketta.

Aikatauluhausta löytyvät lähtökohtaisesti kaikki ne pysäkit, joilla kyseinen vuoro pysähtyy. Express ja Pikavuoroiksi merkityt vuorot pysähtyvät vain niillä pysäkeillä, jotka ovat listattuna. Vakiovuoroiksi luokitellut vuorot saattavat pysähtyä myös muilla reitin varrella olevilla pysäkeillä.

Osassa reittejä Nettitarjouslipulla voi matkustaa vain lippuun merkittyjen pysäkkien tai kaupunkien välillä eikä tarjoushinta ole voimassa jos nousee kyytiin tai kyydistä pois reitin välipysäkeillä. Tarkemmat tiedot Nettitarjouslippujen erityisehdoista löytyvät täältä.

Nettilipulla tai nettitarjouslipulla matkustavan tulee ilmoittaa kuljettajalle joko matkustajan nimi, tai matkustajan oma 5-10 merkin tunniste, jolla Nettilippu tai Nettitarjouslippu on ostettu. Henkilöllisyystodistusta ei tarvitse näyttää. Lapsenlipulla tai nuorisolipulla matkustavan tarvitsee kuitenkin kysyttäessä todistaa ikänsä.

Henkilökohtaista matkakorttia käyttävän matkustajan on pyydettäessä todistettava henkilöllisyytensä.

Alennukseen oikeuttava voimassaoleva kortti on esitettävä aina lipunmyynnin ja autoon nousun yhteydessä.

Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin.Vuorot, joissa lemmikin kuljettaminen ei ole sallittu, on merkitty aikatauluhaussa.

Lemmikkieläimet voivat matkustaa useimpien bussiyritysten vuoroilla. Tavallisia ja vaarattomia lemmikkejä voidaan kuljettaa bussissa saattajan kanssa ja vastuulla, mikäli bussissa on tilaa. Lemmikkieläimet sijoitetaan bussiin siten, että niistä mahdollisesti aiheutuva haitta minimoituu. Lemmikkieläimiä ei saa sijoittaa istuimille eikä niitä saa pitää irrallaan. Bussissa jo olevalla allergisella matkustajalla on ensisijaisesti oikeus valita paikka ja tarvittaessa jopa pyytää kuljettajaa estämään lemmikkiä nousemasta bussiin. Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin. Tarkista vuoroa koskevat mahdolliset huomautukset aikatauluhausta, painamalla haluamasi vuoron kohdalta pyöreää i-painiketta.

Lemmikkieläimestä saatetaan periä lisämaksu, jonka suuruus on bussiyrityskohtainen. Mahdollinen lisämaksu maksetaan kuljettajalle bussissa.

Kanssamatkustajat eivät kuitenkaan voi estää opas- tai avustajakoiraa nousemasta autoon.

Busseissa ei ole turvaistuimia. Oman turvaistuimen voi ottaa mukaan, mutta laki ei vaadi sitä. Kaikkien on käytettävä turvavöitä, jos sellaiset linja-autossa on. Useimmissa linja-autoissa on turvavyöt kaikilla istumapaikoilla, mutta turvakaukalon kiinnittämiseen sopivia vöitä ei välttämättä ole.

Löydät lastenlipun hinnan ja ikärajan aikatauluhausta. Lastenlipun ikärajatiedon saa näkyville, kun painaa lastenlipun hinnan vieressä olevaa pyöreää i-painiketta.

Löydät lapsenlipun hinnan ja ikärajan aikatauluhausta, painamalla Hinta-sarakkeen alta haluamasi vuoron kohdalla näkyvää hintaa. Lastenlipun ikärajatiedon saa näkyville, kun painaa lastenlipun hinnan vieressä olevaa pyöreää i-painiketta.

Tavanomaiset käsimatkatavarat kuljetetaan bussissa maksutta matkustajan jalkatilassa tai hyllyillä. Muut matkatavarat kuljetetaan bussin tavaratiloissa. Käsimatkatavaroiden kuljettaminen matkustamossa ei saa viedä tilaa kanssamatkustajilta. Kaukoliikenteen matkustaja voi useilla vuoroilla kuljettaa mukanaan maksutta bussin tavaratiloissa kahta matkalaukkua tai kassia. Polkupyörän tai lastenvaunujen tai muiden tilaa vievien matkatavaroiden kuljettamisesta matkustajien tulisi ilmoittaa liikennöinnistä vastaavalle bussiyritykselle viimeistään lähtöpäivää edeltävänä arkipäivänä. Yritys saattaa periä yrityskohtaisen maksun tilaa vievien tavaroiden kuljettamisesta. Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin.

Joihinkin vuoroihin on lipunoston yhteydessä mahdollista ostaa polkupyörälle oma lippu. Polkupyörälipulla voi kuljettaa yhden aikuisen tai lasten polkupyörän. Jokaiselle pyörälle täytyy ostaa oma lippu. Maksun suuruus vaihtelee bussiyrityksittäin.

Mikäli vuoroon ei ole saatavilla polkupyörälippua niin suositeltavaa on tiedustella polkupyörän kuljetusmahdollisuudesta vuoroa liikennöivältä bussiyritykseltä etukäteen viimeistään lähtöpäivää edeltävänä arkipäivänä. Tarkista bussiyrityksen yhteystiedot ja vuoroa koskevat mahdolliset huomautukset aikatauluhausta painamalla haluamasi vuoron kohdalta pyöreää i-painiketta.

Bussin kuljettajille sallitaan välttämättömät työn hoitoon liittyvät puhelut tieliikennelain velvoittamissa rajoissa.

Matkaeväiden syöminen ja juominen on mahdollista erityistä siisteyttä noudattaen, ellei sitä erikseen ole kyseisessä bussissa kielletty (esim. jäätelön ja grillituotteiden syöminen). Alkoholin ja muiden päihdyttävien aineiden käyttö sekä tupakointi bussissa on aina kielletty.

Kaikilla bussimatkustajilla on oikeus häiriöttömään bussimatkaan. Bussinkuljettajalle on turvattava työrauha.

Bussinkuljettajalla on oikeus poistaa bussista häiriötä aiheuttava matkustaja, joka Bussinkuljettajan kiellosta huolimatta on jatkanut häiriön aiheuttamista. Jollei matkustajaa voida poistaa heti, autohenkilökunnalla on oikeus tarpeen vaatiessa ottaa hänet kiinni, kunnes poistaminen on mahdollista.

Matkustajalla on oikeus bussinkuljettajan pyynnöstä antaa häiriötä aiheuttavan matkustajan poistamiseksi tai kiinniottamiseksi tarvittavaa apua. Tarvittaessa bussinkuljettajalla on oikeus saada virka-apua poliisilta.

Matkustajaa ei saa poistaa kulkuneuvosta, jos siitä aiheutuisi hänen terveydelleen vaaraa. Matkustajien toivotaan informoivan bussinkuljettajalle bussissa tapahtuvasta ilkivaltatapauksista. Matkustaja on korvausvelvollinen bussille aiheuttamastaan ilkivallasta.

Ota yhteyttä Matkahuollon asiakaspalveluun p. 020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min.. Voit myös ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi. Halutessasi voit myös ottaa yhteyttä suoraan vuoroa liikennöivään bussiyritykseen.

Osa bussiyrityksistä toimittaa löytötavarat löytötavarat löytötavaratoimistoihin, osa taas pitää löytötavarat omalla varikollaan. Vuoroja liikennöivät bussiyritykset kertovat usein omilla kotisivuillaan, minne bussista löytyneet löytötavarat toimitetaan.

Markkinaehtoisten bussivuorojen aikatauluista ja reiteistä päättävät vuoroja liikennöivät bussiyritykset. Bussiyritykset liikennöivät myös ostoliikennevuoroja, jotka ovat toimivaltaisten viranomaisten (ELY-keskukset, kunnat ja kuntayhtymät) kilpailuttamia vuoroja.

Toiveet voi lähettää Matkahuollolle, josta palautteet ohjataan oikealle bussiyritykselle. Palautetta voi antaa puhelimitse, p. 020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min. Palautetta voi lähettää myös sähköpostitse osoitteeseen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi.

Kukin bussiyritys suunnittelee itse aikataulunsa. Aikataulutoiveet, kuten muutkin bussiyritystä koskevat palautteet, voi osoittaa myös suoraan bussiyritykselle.

Kiitokset voi lähettää Matkahuollolle, josta ne ohjataan oikealle bussiyritykselle. Palautetta voi antaa puhelimitse, p. 020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min. Palautetta voi lähettää myös sähköpostitse osoitteeseen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi. Kiitokset voi osoittaa myös suoraan vuoroa liikennöivälle bussiyritykselle.

Valtaosassa vuoroista ei ole alaikärajaa ikärajaa lapsen yksin matkustamiselle. Käytännöt kuitenkin vaihtelevat bussiyrityskohtaisesti. Tarkista vuoroa koskevat mahdolliset huomautukset aikatauluhausta, painamalla haluamasi vuoron kohdalta pyöreää i-painiketta.