Hyppää sisältöön
Matkahuolto
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
PakettipalvelutMatkustajapalvelutMyyntiAsiakaspalvelu
Kirjaudu

Kutsukyyti – joukkoliikennettä asiakkaiden reittien ja aikataulujen mukaan

Matkahuollon Kutsukyyti mahdollistaa asukkaille sujuvat, yhdenvertaiset ja esteettömät joukkoliikennepalvelut myös pienissä kaupungeissa ja harvemmin asutuilla alueilla.  

Miksi tuoda Kutsukyyti osaksi joukkoliikennepalveluita? 

Hyödyt kunnille ja alueille: 

  • Joukkoliikenteestä houkutteleva, kaikkia monipuolisesti palveleva vaihtoehto 

  • Automatisoidulla reitityksellä ja yhdistelyllä parempi autokapasiteetin käyttö  

  • Sotekuljetusten ohjaaminen kutsupohjaisen joukkoliikenteen pariin on kustannustehokas tapa yhdistää eri kuljetuspalveluja  

Hyödyt asukkaille: 

  • Helppo liikkuminen jokaiselle oman aikataulun mukaan ilman omaa autoa  

  • Kuljetuspalveluiden luotettavuuden paraneminen sotekuljetusasiakkaille 

  • Ovelta ovelle matkaketjut: bussi-, juna- ja kutsukyytilippujen ostaminen yhdellä tilauksella

 Asiakkaitamme:  

Ukikyyti – paikallisliikenne Uudessakaupungissa  

“Ukikyyti on joustava joukkoliikenteen muoto, helppo ja laadukas vaihtoehto yksityisautoilulle Uudessakaupungissa, jossa ei ole aiemmin ollut säännöllistä joukkoliikennettä. Koronasta huolimatta kaikki odotuksemme käyttäjämääristä ovat ylittyneet. Asiakaskyselyn mukaan valtaosa käyttäjistä kokee Ukikyydin helpottaneen heidän arkeaan merkittävästi.” 

Leena Arvela-Hellén, kaupunginarkkitehti

Lue lisää Ukikyydistä 

Kyläkyyti – iltojen joukkoliikenne Porvoon maaseudun asukkaille    

”Kyläkyydin avulla olemme Porvoossa pystyneet ratkaisemaan haja-asutusalueen vähäisen joukkoliikennetarjonnan ongelmaa. Kyläkyyti parantaa eri ikäryhmien liikkumismahdollisuuksia ja vähentää autoriippuvuutta. Kolmannes Kyläkyydin käyttäjistä kertoo autonkäytön vähentyneen kotitaloudessaan Kyläkyydin ansiosta. “ 

Hanna Linna-Varis, liikennesuunnittelupäällikkö: 

Lue lisää Kyläkyydistä

Kutsukyyti-ohjelmisto ja palvelut

Käyttäjän tilaussovellus – Reitit & Liput

  • Kutsukyytimatkojen tilaaminen, maksaminen, peruminen 24/7 sekä reaaliaikainen seuranta ja yhteys kuljettajaan

  • Asiakaspalveluchat – Matkahuollon asiakaspalvelu vastaa arkisin klo 8–16

  • Sovelluksella maksettujen matkojen tilitykset kuukausittain – myös maksu autossa mahdollinen

  • Koko matkaketju ovelta ovelle yhdellä tilauksella sisältäen myös kaikki joukkoliikenteen reitit ja liput Suomessa.  

Tilauskeskuksen operatiivinen käyttöliittymä  

  • Käyttöliittymä tilausten tekemiseen soittavien asiakkaiden puolesta – maksu aina autossa  

  • Tilauslista, peruutukset, maksunpalautukset, autojen ajolistat ja kyytien toimituksen seuranta

  • Matkahuolto voi myös tarjota Call center -toiminnan palveluna Matkahuollon asiakaspalvelun toimesta.   

Kyytien automaattinen reititys-, yhdistely- ja välitysjärjestelmä   

  • Automaattinen välitys sovituille ajovuoroille (päivä- tai tuntiautoille)   

  • Lähtökohtana osoitteesta osoitteeseen -palvelu  

  • Mahdollisuus myös virtuaalipysäkkeihin – aikatauluilla tai ilman

  • Voidaan sallia välittömät tilaukset tai rajata pelkästään ennakkotilauksille  

Kuljettajasovellus Android-laitteisiin  

  • Ajolistat, tiedot matkustajista, kyytien kuittaus  

  • Matkahuolto voi myös vuokrata tabletit nettiliittymän kera  

Palvelun hallinta, raportointi ja data  

  • Palvelualueiden, -aikojen, pysäkkien, ajovuorojen ja yhdistelyparametrien määrittely ja muuttaminen  

  • Kytkentä paikallisliikenteen lipputuotteisiin tai erillisen kutsukyytituotteen hinnoittelu (tasataksa tai matkan pituudesta ja matkustajamäärästä riippuva)  

  • Kampanja-alennukset sekä erityisryhmille (esim. VPL/SHL, henkilökunta, vierailijat) räätälöity hinnoittelu tai laskutussopimus  

  • Kattava raportointi ja raakadata: mm. tilaukset, matkustajat, suunnitellut ja toteutuneet noutoajat, käyttöaste, matkojen pidentymät, ajokilometrit, yhdistelyaste 

Matkahuolto auttaa kutsukyytipalvelun suunnittelussa, markkinoinnissa ja pilotoinnissa 

  • Kutsukyytipalvelu voidaan nopeimmillaan käynnistää neljässä viikossa, mikäli palvelu on jo valmiiksi hyvin määritelty.

  • Matkahuollon simulointipalvelu konkretisoi henkilökuljetusten uudistamisen ja avoimen joukkoliikenteen potentiaaliset hyödyt sekä auttaa suunnittelemaan millaisia palveluja nykyisillä resursseilla voidaan tarjota.

  • Matkahuolto voi tukea kuntaa tai hyvinvointialuetta myös kutsukyytipalvelun markkinoinnissa: esimerkiksi valmiit materiaalipohjat, some-kampanjat, vaikuttajayhteistyö ja tiedotteet.  

  • Pilotointihankkeessa Matkahuolto konsultoi kuntaa tai hyvinvointialuetta kohderyhmien ja tavoitteiden jäsentämisessä, palvelualueiden ja -aikojen suunnittelussa, liikenteen hankinnassa ja hinnoittelussa sekä toteuttaa asiakaskyselyjä ja -haastatteluja. Kutsukyytipalveluiden pilotointiin voi hakea tukea mm. ELY-keskukselta ja erilaisista rahoitusohjelmista.

Ota yhteyttä ja pyydä demo!  

Johanna Taskinen, johanna.taskinen@matkahuolto.fi, puh. 0407573284 













Henkilökuljetusten yhdistely toteutuu kutsuliikenteellä

Avoin kutsuliikenne on kustannustehokas tapa toteuttaa sote-kuljetusten yhdistely.
Tutustu simulointeihin
HenkilöilleYrityksille

Pakettipalvelut

Sosiaalinen media

Matkahuolto
Paremmin perillä