Kutsukyyti – joukkoliikennettä asiakkaiden reittien ja aikataulujen mukaan
Matkahuollon Kutsukyyti mahdollistaa asukkaille sujuvat, yhdenvertaiset ja esteettömät joukkoliikennepalvelut myös pienissä kaupungeissa ja harvemmin asutuilla alueilla.
Miksi tuoda Kutsukyyti osaksi joukkoliikennepalveluita?
Hyödyt kunnille ja alueille:
Joukkoliikenteestä houkutteleva, kaikkia monipuolisesti palveleva vaihtoehto
Automatisoidulla reitityksellä ja yhdistelyllä parempi autokapasiteetin käyttö
Sotekuljetusten ohjaaminen kutsupohjaisen joukkoliikenteen pariin on kustannustehokas tapa yhdistää eri kuljetuspalveluja
Hyödyt asukkaille:
Helppo liikkuminen jokaiselle oman aikataulun mukaan ilman omaa autoa
Kuljetuspalveluiden luotettavuuden paraneminen sotekuljetusasiakkaille
Ovelta ovelle matkaketjut: bussi-, juna- ja kutsukyytilippujen ostaminen yhdellä tilauksella

Asiakkaitamme:
Ukikyyti – paikallisliikenne Uudessakaupungissa
“Ukikyyti on joustava joukkoliikenteen muoto, helppo ja laadukas vaihtoehto yksityisautoilulle Uudessakaupungissa, jossa ei ole aiemmin ollut säännöllistä joukkoliikennettä. Koronasta huolimatta kaikki odotuksemme käyttäjämääristä ovat ylittyneet. Asiakaskyselyn mukaan valtaosa käyttäjistä kokee Ukikyydin helpottaneen heidän arkeaan merkittävästi.”
Leena Arvela-Hellén, kaupunginarkkitehti
Kyläkyyti – iltojen joukkoliikenne Porvoon maaseudun asukkaille
”Kyläkyydin avulla olemme Porvoossa pystyneet ratkaisemaan haja-asutusalueen vähäisen joukkoliikennetarjonnan ongelmaa. Kyläkyyti parantaa eri ikäryhmien liikkumismahdollisuuksia ja vähentää autoriippuvuutta. Kolmannes Kyläkyydin käyttäjistä kertoo autonkäytön vähentyneen kotitaloudessaan Kyläkyydin ansiosta. “
Hanna Linna-Varis, liikennesuunnittelupäällikkö:

Kutsukyyti-ohjelmisto ja palvelut
Käyttäjän tilaussovellus – Reitit & Liput
Kutsukyytimatkojen tilaaminen, maksaminen, peruminen 24/7 sekä reaaliaikainen seuranta ja yhteys kuljettajaan
Asiakaspalveluchat – Matkahuollon asiakaspalvelu vastaa arkisin klo 8–16
Sovelluksella maksettujen matkojen tilitykset kuukausittain – myös maksu autossa mahdollinen
Koko matkaketju ovelta ovelle yhdellä tilauksella sisältäen myös kaikki joukkoliikenteen reitit ja liput Suomessa.
Tilauskeskuksen operatiivinen käyttöliittymä
Käyttöliittymä tilausten tekemiseen soittavien asiakkaiden puolesta – maksu aina autossa
Tilauslista, peruutukset, maksunpalautukset, autojen ajolistat ja kyytien toimituksen seuranta
Matkahuolto voi myös tarjota Call center -toiminnan palveluna Matkahuollon asiakaspalvelun toimesta.
Kyytien automaattinen reititys-, yhdistely- ja välitysjärjestelmä
Automaattinen välitys sovituille ajovuoroille (päivä- tai tuntiautoille)
Lähtökohtana osoitteesta osoitteeseen -palvelu
Mahdollisuus myös virtuaalipysäkkeihin – aikatauluilla tai ilman
Voidaan sallia välittömät tilaukset tai rajata pelkästään ennakkotilauksille
Kuljettajasovellus Android-laitteisiin
Ajolistat, tiedot matkustajista, kyytien kuittaus
Matkahuolto voi myös vuokrata tabletit nettiliittymän kera
Palvelun hallinta, raportointi ja data
Palvelualueiden, -aikojen, pysäkkien, ajovuorojen ja yhdistelyparametrien määrittely ja muuttaminen
Kytkentä paikallisliikenteen lipputuotteisiin tai erillisen kutsukyytituotteen hinnoittelu (tasataksa tai matkan pituudesta ja matkustajamäärästä riippuva)
Kampanja-alennukset sekä erityisryhmille (esim. VPL/SHL, henkilökunta, vierailijat) räätälöity hinnoittelu tai laskutussopimus
Kattava raportointi ja raakadata: mm. tilaukset, matkustajat, suunnitellut ja toteutuneet noutoajat, käyttöaste, matkojen pidentymät, ajokilometrit, yhdistelyaste
Matkahuolto auttaa kutsukyytipalvelun suunnittelussa, markkinoinnissa ja pilotoinnissa
Kutsukyytipalvelu voidaan nopeimmillaan käynnistää neljässä viikossa, mikäli palvelu on jo valmiiksi hyvin määritelty.
Matkahuollon simulointipalvelu konkretisoi henkilökuljetusten uudistamisen ja avoimen joukkoliikenteen potentiaaliset hyödyt sekä auttaa suunnittelemaan millaisia palveluja nykyisillä resursseilla voidaan tarjota.
Matkahuolto voi tukea kuntaa tai hyvinvointialuetta myös kutsukyytipalvelun markkinoinnissa: esimerkiksi valmiit materiaalipohjat, some-kampanjat, vaikuttajayhteistyö ja tiedotteet.
Pilotointihankkeessa Matkahuolto konsultoi kuntaa tai hyvinvointialuetta kohderyhmien ja tavoitteiden jäsentämisessä, palvelualueiden ja -aikojen suunnittelussa, liikenteen hankinnassa ja hinnoittelussa sekä toteuttaa asiakaskyselyjä ja -haastatteluja. Kutsukyytipalveluiden pilotointiin voi hakea tukea mm. ELY-keskukselta ja erilaisista rahoitusohjelmista.
Ota yhteyttä ja pyydä demo!
Johanna Taskinen, johanna.taskinen@matkahuolto.fi, puh. 0407573284