Biljett villkor för appen Matkahuolto Resesökning och Biljetter

Reittihaku ja Liput -palvelun lippuehdot

Olet ostamassa matkalippua Reittihaku ja Liput -sovelluksessa. Matkahuollon Reittihaku ja Liput -sovelluksessa voit hakea joukkoliikenteeseen pohjautuvia reittejä osoite- ja karttapohjaisesti, ostaa reittihaun ehdottamiin reittisuunnitelmiin valitsemasi matkaliput, ostaa mobiililippuja erikseen, tarkastella tilaushistoriaa, tallentaa maksuvälinetiedot sovellukseen sekä lähettää ostotapahtuman kuitin sähköpostiisi. Ostamiisi lippuihin sovelletaan seuraavia määräyksiä ja ehtoja: 1) pakottavaa Suomen lakia, 2) näitä Matkahuollon Reittihaku ja Liput -palveluun liittyviä lippuehtoja ja kulloinkin voimassa olevia 3) sovelluksen käyttöehtoja ja 4) Matkahuollon matkaehtoja.

Mikäli matkasi toteutetaan osin tai kokonaan Matkahuollon yhteistyökumppanin toimesta, sovelletaan tällaiseen matkaan tai matkanosan yhteistyökumppanin matkaehtoja. Matkahuollon yhteistyökumppaneina tällä hetkellä toimivat Hämeenlinnan seudun joukkoliikenne ja OnniBus.com Oy. Yhteistyökumppaneiden liikennöimiin matkoihin sovelletaan seuraavia ehtoja:

Hämeenlinnan seudun joukkoliikenne matkustusehdot

Onnibus.com Oy kuljetusehdot

Huomioithan, että Matkahuollon yhteistyökumppanit voivat asettaa rajoituksia esimerkiksi lapsen yksinmatkustamisen ikärajaan, polkupyörien kuljettamiseen ja lemmikkien matkustamiseen liittyen.

Sovelluksessa esitetyt hinnat ovat voimassa vain sovelluksesta ostetuissa lipuissa ja hinnat voivat vaihdella myös sovelluksen sisällä muun muassa ostoajankohdan mukaan. Matkahuollon verkkosivuilta, Matkahuollon toimipaikoilta, Matkahuolto-asiamiehiltä, matkatoimistoista ja muista mahdollisista myyntipisteistä ja kuljettajilta ostettaessa lipun hinta voi myös poiketa sovelluksessa esitetystä hinnasta.

Matkahuolto tarjoaa Reittihaku ja Liput -palvelussa liikenne- ja kuljetuspalveluita Suomen alueella. Henkilöliikenne on pääosin luvanvaraista ja Matkahuolto on varmistunut siitä, että kullakin liikenne- ja kuljetuspalvelun tarjoajalla on asianmukainen lupa palvelun tarjoamiseen.

Liput

Sovelluksen kautta lipun voit ostaa vuorosta riippuen 30 - 60 vrk aiemmin vuoron lähtöön saakka. Aikaisin ja myöhäisin ostohetki vaihtelevat vuorokohtaisesti ja voivat poiketa tässä esitetyistä enimmäis- ja vähimmäisajasta.

Sinun tulee olla yhteydessä Matkahuollon asiakaspalveluun, mikäli Matkahuollon välittämät liput eivät toimi.

Sovelluksessa tehty ostos on sitova, kun olet maksanut lipun. Lippua ei voi muuttaa, vaihtaa tai peruuttaa. Peruuttamisoikeutta ei ole myöskään tilanteessa, jossa useammasta matkasta muodostuvan matkaketjun joku osa peruuntuu tai viivästyy.

Paikkavaraus

Sovelluksessa et voi tehdä paikkavarausta.

Matkustajan tiedot ja tietojen oikeellisuus

Lippua ostettaessa Matkahuollon lipun tunnisteena käytetään joko matkustajan sovelluksen Omat Tiedot -osioon määrittämää nimitietoa tai viisi (5) merkkiä pitkää arvottua tunnistetta. Samalle tunnisteelle voit ostaa lipun kerralla useammalle matkustajalle. Lisäksi oston yhteydessä talletetaan lipun ostajan sähköpostiosoite.

Vastaat ostoja varten antamiesi yhteystietojen oikeellisuudesta. Matkahuolto ei vastaa virheellisistä tiedoista johtuvista vahingoista tai häiriöistä.

Matkahuolto voi käyttää keräämiään tietoja tämän sovelluksen käyttöehtojen mukaisesti sekä aina sähköisten palvelukanavien (kuten verkko- ja mobiilipalvelut) seuranta- ja tilastointipalvelujen kehittämiseksi, Matkahuollon tuotteiden ja palveluiden markkinointitarkoituksiin ja asioinnin helpottamiseksi sekä toimittaa kerätyt tiedot yhteistyökumppaneilleen matkan toteuttamiseksi.

Tutustu tarkemmin Matkahuollon kulloinkin voimassa olevaan tietosuojaselosteisiin.

Lipun kelpoisuus ja matkustaminen

Lippu on voimassa ainoastaan lippuun merkittynä päivänä ja lippuun merkityssä vuorossa tai ajankohtana. Ostokuittia ei tarvitse tulostaa mukaan. Mobiilisovelluksessa myytävien aikaperusteisten mobiililippujen, kuten paikallisliikenteen kertaliput, voimassaolo alkaa heti ostosta, pois lukien reittihaun kautta osaksi matkaketjua ostettavat liput, jotka aktivoituvat reittisuunnitelman aikataulun mukaan, ja ovat käyttäjän aktivoitavissa ennen tätä ajankohtaa. Lipulla voi matkustaa rajattomasti lipussa näkyvän voimassaolo ajan sillä vyöhykevälillä, jolle lippu on hankittu.

Varmista, että mobiililippu on puhelimessa ennen liikennevälineeseen nousua. Mobiililippu on kelvollinen matkalippu, kun se on aktiivisena käyttäjän mobiililaitteessa ennen liikennevälineeseen nousua. Jos asiakas ei saa tilaamaansa mobiililippua Reittihaku ja Liput -sovelluksesta, matkalippu on ostettava muulla tavoin ennen matkan alkamista.

Sinun tulee tarvittaessa näyttää mobiililippu kuljettajalle tai lukijalaitteelle joka kerta liikennevälineeseen noustessa. Tarvittaessa mobiililippu tulee esittää myös tarkastajalle matkan aikana.

Alennusryhmään kuuluva ja alennushintaisella lipulla matkustava vastaa alennusehtojen täyttymisestä. Varaudu alennukseen oikeuttava kortin esittämiseen liikennevälineeseen nousun yhteydessä sekä matkan aikana. Mikäli sinulla ei ole esittää matkaehtojen mukaista alennuskorttia, on vuoroa liikennöivä taholla oikeus periä sinulta alennushintaisen lipun ja normaalihintaisen lipun välinen erotus.

Poikkeustilanteet

Mikäli matka ei toteudu matkavahvistuksena toimivan mobiililipun tietojen mukaisesti, voit aina ottaa yhteyttä Matkahuollon asiakaspalveluun. Mikäli viivästys tai muu poikkeama johtuu Matkahuollon yhteistyökumppanista, voit myös ottaa yhteyttä kyseisen yhteistyökumppanin asiakaspalveluun sujuvan käsittelyn edistämiseksi ja mahdollisen hyvityksen toteuttamiseksi. Matkahuollon ja sen yhteistyökumppaneiden yhteystiedot on esitetty näiden lippuehtojen lopussa.

Matkan viivästyessä olennaisesti taikka sen tai sen osan peruuntuessa, sinulla on oikeus vaatia hyvitystä joko Matkahuollolta tai kyseisestä matkan osasta vastaavalta liikennöitsijältä tai yhteistyökumppanilta. Sinun tulee vaatia hyvitystä 14 päivän kuluessa mobiililipussa yksilöidystä matkan lähtöpäivästä.

Matkahuollon vastuu on rajoitettu välittömiin vahinkoihin ja ostamasi matkalipun hintaan, ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu.

Kuluttajalla on oikeus myös saattaa matkaa koskeva erimielisyys kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Lisätietoja menettelystä on saatavissa osoitteesta: https://www.kuluttajariita.fi.

Toimintarajoitteet

Toimintarajoitteisten matkustajien käytössä olevista palveluista sekä avustamisesta löytyy tarkempia tietoja Matkahuollon sekä sen yhteistyökumppaneiden ohjeista:

https://www.matkahuolto.fi/matkustajat/liikuntarajoitteisten-ja-vammaisten-henkiloiden-avustaminen

https://www.onnibus.com/liikuntarajoitteiset

Maksutavat ja maksupalvelutarjoaja

Sovelluksessa tehdyt ostokset voit maksaa muun muassa Visa-, Eurocard- ja Mastercard-maksukorteilla ja Google Pay tai Apple Pay -maksutavalla. Maksupalvelutarjoana toimii Stripe Payments Europe Ltd.

Yhteystiedot

Matkahuollon asiakaspalvelun yhteystiedot ovat:

https://www.matkahuolto.fi/asiakaspalvelu

Matkahuollon yhteistyökumppaneiden asiakaspalvelun yhteystiedot ovat:

https://www.onnibus.com/yhteystiedot