Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
PakettipalvelutMatkapalvelutLiikennöitsijäpalvelutMyyntiAsiakaspalveluMissä minun pakettini on?
Kirjaudu

Uusi Paketit Yritysportaali

Olemme kehittäneet sopimusasiakkaillemme uuden ja kätevän Paketit Yritysportaalin. Paketit Yritysportaali toimii yritysasiakkaiden asiointikanavana, jossa voi lähetysten ja noutotilausten luomisen lisäksi muun muassa ottaa suoraan yhteyttä asiakaspalveluun sekä katsella ja hallinnoida omia yrityskohtaisia tietojaan.

Ota käyttöön uusi Paketit Yritysportaali heti – MPaketti-asiakasliittymä on sulkeutunut 10.6.2024.


Siirtyminen on helppoa - toimi näin:

1. Tarkista asiakastietosi

Aloita tästä. Kirjautuaksesi Yritysportaaliin nykyisillä käyttäjätunnuksilla käyttäjän tietoihin on oltava tallennettu sähköpostiosoite.

2. Kirjaudu sisään

Uusi Paketit Yritysportaali toimii selaimessa eikä sen käyttö vaadi erillistä asennettavaa ohjelmistoa.

Pääset kirjautumaan miltä tahansa tietokoneelta Yritysportaaliin MPaketti-asiakasliittymän kirjautumistunnuksilla.

Lähes kaikki vanhaan MPaketti-asiakasliittymään tallennetut asiakas- ja käyttäjäkohtaiset tiedot on siirretty Paketit Yritysportaaliin.

Kirjaudu sisään →

3. Tutustu ja käytä

Uudessa Paketit Yritysportaalissa on kaikki samat ominaisuudet kuin MPaketti-asiakasliittymässä, mutta uusi portaali on merkittävästi ketterämpi ja intuitiivisempi käyttää.

  • Esitäytetyt ja tallennetut lähetyspohjat vähentävät manuaalista työtä toistuvissa lähetyksissä.
  • Helppo yhteydenotto asiakaspalveluumme. Asiasi käsittely alkaa ilman tarvetta lisätä yrityksesi tai lähetyksesi tietoja, koska voit ottaa yhteyttä suoraan lähetyksen tarkastelusivulta.
  • Vähemmän mutua, enemmän puhdasta faktaa. Yritysportaalin raporttien avulla olet entistä paremmin perillä toimituksistasi.
  • Tarkat hinta-arviot syötettyjen paino-, mitta- ja palvelutietojen perusteella.
Kirjaudu sisään →

Näin Paketit Yritysportaali toimii:

Käyttöohjeet

  • Yritysportaali toimii selaimessa osoitteessa https://yritysportaali.matkahuolto.fi/login.

  • Kirjaudu Paketit Yritysportaaliin nykyisillä MPaketti-asiakasliittymän tunnuksillasi.

  • Jos sinulta puuttuu tunnukset, voit tilata ne tätä kautta: https://www.matkahuolto.fi/yrityksille/tule-sopimusasiakkaaksi.

  • Jotta voit kirjautua Yritysportaaliin MPaketti-asiakasliittymän tunnuksilla, käyttäjän tietoihin on oltava tallennettuna sähköpostiosoite.

  • Valitse Lähetykset-välilehdeltä ”Luo lähtevä lähetys” tai "Luo paluulähetys".

  • Valitse seuraavaksi, lähetätkö lähetyksen kotimaahan vai ulkomaille.

    • Jos sinulla Matkahuollon kanssa on erillinen sopimus palautusten koontilähetysten kuljetuksesta ulkomaiseen osoitteeseen, käytä kotimaan tuotetta ja vastaanottajan osoitteena Matkahuollon terminaalin osoitetta.

  • Täytä lähettäjän tiedot.

    • Voit valita lähettäjän tiedot suoraan tallennetuista omista osoitteita tai voit vaihtoehtoisesti kirjoittaa uudet tiedot.

  • Täytä vastaanottajan tiedot.

    • Voit etsiä vastaanottajaa nimellä, osoitteella tai asiakasnumerolla Etsi vastaanottajaa -kentästä. Voit myös kirjoittaa uudet tiedot.

  • Täytä lähetyksen tiedot.

    • Valitse lähetyksen tyyppi.

    • Täytä pakettien lukumäärä ja yhteispaino. Halutessasi voit määritellä yksittäisten pakettien koot ja painot, jolloin saat lopuksi tarkemman hinta-arvion.

  • Valitse tuotelaji ja haluamasi lisäpalvelut.

  • Luo halutessasi lähetykselle aktivointikoodi.

    • Jos luot aktivointikoodin, saat osoitekortin lisäksi tai sijaan aktivointikoodin, jota voit käyttää lähettämiseen, jos esimerkiksi osoitekortin tulostaminen ei ole mahdollista. Kyseessä on lisämaksullinen palvelu.

  • Näet seuraavaksi lähetyksen hinta-arvion.

  • Valitse lopuksi Luo lähetys (tulostamatta osoitekorttia) tai Luo lähetys ja tulosta osoitekortti.

Noudon tilaaminen
  • Noudon tilaamiseen on kaksi vaihtoehtoista tapaa:
    1. Valitse nouto lähetyksen luonnin yhteydessä.
    2. Mene Omat lähetykset -näkymään (Lähetykset -> Omat Lähetykset), valitse oikeasta reunasta noudettava lähetys tai lähetykset ja paina lopuksi Tilaa nouto -painiketta.

  • Näet noudot Noudot-osiosta. Jos lähetys on liitetty noutoon, voit tarkastella sitä myös yksittäisen lähetyksen tarkastelussa.

Noudon peruminen
  • Valitse noutotilaus, jonka haluat perua ja paina sen jälkeen Poista noutotilaus -painiketta.

Lähetyksen lisääminen noudolle
  • Valitse nouto, jolle haluat lisätä lähetyksen. Paina ”Noutoon sisältyvät lähetykset” kohdasta Muokkaa ja siirry kohtaan "Viimeisimmät lähetykset". Valitse sen jälkeen lähetys, jonka haluat lisätä noudolle, ja paina Lisää noutoon -painiketta. Lopuksi paina Tallenna-painiketta.

Lähetyksen poistaminen noudolta
  • Valitse nouto, jolta haluat poistaa lähetyksen. Valitse poistettava lähetys kohdassa "Noutoon sisältyvät lähetykset". Paina Muokkaa-painiketta ja valitse sen jälkeen lähetys, jonka haluat poistaa. Paina lopuksi Poista-painiketta.

Noudon muokkaaminen
  • Kun noudon tila on Avoin, noutotilausta voi muokata. Kun tila on Ajojärjestelty, noutoa ei voi enää muokata.

  • Valitse nouto, jota haluat muokata, paina sen jälkeen Muokkaa ja tee haluamasi muutokset. Paina lopuksi Tallenna-painiketta.

  • Kohdassa ”Noudon tiedot” voit muokata muun muassa nouto-osoitetta, noutopäivää ja toivottua noutoaikaa. Kohdassa ”Noutoon sisältyvät lähetykset” voit poistaa tai lisätä lähetyksiä.

Lähetysten haku
  • Voit hakea lähetyksiä Lähetykset-sivulla täyttämällä hakukenttään esimerkiksi lähetysnumeron tai vastaanottajan nimen.

  • Klikkaamalla "Haun lisävalinnat" saat näkyviin lisää valintoja, joilla voit hakea lähetyksiä.

Lähetystietojen muokkaaminen lähetyksen luomisen jälkeen
  • Valitse Lähetykset-sivulla lähetys, jota haluat muokata, ja paina sivun alalaidasta "Muokkaa lähetystä" -painiketta. Voit muokata kaikkia lähetyksen tietoja ennen kuin lähetys on saanut merkintöjä Matkahuollon prosessissa. Vastaanottajan tietoja on mahdollista muokata missä tahansa prosessin vaiheessa.

  • Huomaathan, että lähetysten muokkaaminen ei ole mahdollista ulkomaan pakettipalveluissa, Lavarahdissa tai Pikapaketissa.

  • Tee haluamasi muutokset ja paina lopuksi Tallenna-painiketta.

  • Jos lähetys on saanut jo merkintöjä Matkahuollon prosessissa, lähetystä voi ohjata lisämaksullisilla lisäpalveluilla. Lähetyksen voi siirtää toiseen noutopisteeseen, sille voi ostaa säilytysaikaa tai tilata kotiinkuljetuksen.

Lähetyksen poistaminen
  • Valitse Lähetykset-sivulla lähetys, jonka haluat poistaa.

  • Aukeaa lähetyksen tarkemmat tiedot. Paina sivun alhaalta "Poista lähetys".

Vastaanottajatiedon tallentaminen
  • Mene Osoitekirja-sivulle

  • Valitse Luo uusi.

  • Anna vastaanottajan tiedot ja tallenna.

Osoitteiden poistaminen
  • Valitse osoitekirjassa osoite tai osoitteet, jotka haluat poistaa.

  • Paina sen jälkeen "Poista osoite".

Tietojen tuominen excelistä tai CSV:stä
  • Valitse osoitekirjan sivun alaosasta Tuo CSV.

  • Valitse excel tai CSV, jonka haluat tuoda ja paina Avaa.

  • Suosittelemme, että ensin Lataa CSV:nä, jotta näkee, että missä muodossa CSV:n pitää olla, että sarakkeet menevät oikeilla otsikoilla ja sen jälkeen Tuo CSV.

Osoitekorttien tulostaminen
  • Voit tulostaa osoitekortit jommallakummalla seuraavista tavoista:
    1. Luo osoitekortti lähetyksen luonnin yhteydessä (Luo lähetys ja tulosta osoitekortti).
    2. Mene Lähetykset-osioon ja valitse oikeasta reunasta lähetys tai lähetykset, joille haluat tulostaa osoitekortin. Paina sen jälkeen Tulosta osoitekortit -painiketta.

  • Osoitekortteja voi tulostaa vain lähetyksille, jotka eivät ole saaneet rekisteröintejä Matkahuollon prosessissa.

Selaimen tulostusasetukset osoitekorttien tulostamisessa
  • Halutessasi voit määrittää, avautuvatko pdf-tiedostot selaimeen vai tallennetaanko ne koneelle. Alla on esimerkki Google Chrome -selaimen asetuksista:

Osoitekorttien tulostuskoon määrittäminen
  • Mene Käyttäjähallinta-osioon.

  • Valitse käyttäjä, jonka osoitekortin tulostuskokoa haluat muuttaa ja paina Muokkaa käyttäjää -painiketta.

  • Valitse osoitekortin tulostuskooksi A5 tai A6/10x15 cm ja tallenna.

Tietojen tallentaminen lähetyspohjaksi
  • Lähetyspohjaan voit tallentaa mitkä tahansa lähetyksen luomiseen liittyvät tiedot. Voit hyödyntää niitä esimerkiksi erityyppisille toimitustavoille (esim. ”kuluttajatoimitus noutopisteeseen”) tai vastaanottajakohtaisten määritysten tekemiseen (esim. tietyn noutopisteen sekä viitetiedon kiinnittäminen ”Asiakas A” -nimiseen lähetyspohjaan).

  • Tietojen tallentamiseen lähetyspohjaksi on kaksi vaihtoehtoista tapaa:
    1. Tallenna lähetyspohja lähetyksen luonnin yhteydessä.
    2. Mene Lähetyspohjat-osioon ja paina Luo uusi -painiketta, jolloin avautuu lähetyksen luonti. Tallenna tieto ja paina lomakkeen lopussa Tallenna lähetyspohjaksi -painiketta.

Lähetyspohjan tallentaminen ilman pakollisia tietoja
  • Jos haluat tallentaa lähetyspohjan täyttämättä kaikkia lähetyksen luonnissa pakollisia kenttiä, tallenna lähetyspohja Lähetyspohjat-osiossa painamalla Luo uusi -painiketta.

Lähetyspohjan poistaminen
  • Valitse lähetyspohja, jonka haluat poistaa.

  • Paina sen jälkeen "Poista lähetyspohja".

Yritysportaalissa olevat raportit
  • Lähetykset

    • Voit tarkastella lähetysmääriä ja pakettien keskipainoja.

    • Näet eriteltynä lähetysmäärät Lähellä-paketille, Kotijakelulle, Jakopaketille sekä Asiakaspalautukselle. Luokkaan Muut kuuluvat kaikki muut tuotteet.

  • Klikkaamalla tuotteita ne jäävät pois tarkastelusta ja voit halutessasi tarkastella esimerkiksi yhtä tuotetta.

  • Toimitus ja no