Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
PakettipalvelutMatkapalvelutLiikennöitsijäpalvelutMyyntiAsiakaspalveluMissä minun pakettini on?
Kirjaudu

Uusi Paketit Yritysportaali

Olemme kehittäneet sopimusasiakkaillemme uuden ja kätevän Paketit Yritysportaalin. Paketit Yritysportaali toimii yritysasiakkaiden asiointikanavana, jossa voi lähetysten ja noutotilausten luomisen lisäksi muun muassa ottaa suoraan yhteyttä asiakaspalveluun sekä katsella ja hallinnoida omia yrityskohtaisia tietojaan.

Ota käyttöön uusi Paketit Yritysportaali heti – MPaketti-asiakasliittymä on sulkeutunut 10.6.2024.


Siirtyminen on helppoa - toimi näin:

1. Tarkista asiakastietosi

Aloita tästä. Kirjautuaksesi Yritysportaaliin nykyisillä käyttäjätunnuksilla käyttäjän tietoihin on oltava tallennettu sähköpostiosoite.

2. Kirjaudu sisään

Uusi Paketit Yritysportaali toimii selaimessa eikä sen käyttö vaadi erillistä asennettavaa ohjelmistoa.

Pääset kirjautumaan miltä tahansa tietokoneelta Yritysportaaliin MPaketti-asiakasliittymän kirjautumistunnuksilla.

Lähes kaikki vanhaan MPaketti-asiakasliittymään tallennetut asiakas- ja käyttäjäkohtaiset tiedot on siirretty Paketit Yritysportaaliin.

Kirjaudu sisään →

3. Tutustu ja käytä

Uudessa Paketit Yritysportaalissa on kaikki samat ominaisuudet kuin MPaketti-asiakasliittymässä, mutta uusi portaali on merkittävästi ketterämpi ja intuitiivisempi käyttää.

  • Esitäytetyt ja tallennetut lähetyspohjat vähentävät manuaalista työtä toistuvissa lähetyksissä.
  • Helppo yhteydenotto asiakaspalveluumme. Asiasi käsittely alkaa ilman tarvetta lisätä yrityksesi tai lähetyksesi tietoja, koska voit ottaa yhteyttä suoraan lähetyksen tarkastelusivulta.
  • Vähemmän mutua, enemmän puhdasta faktaa. Yritysportaalin raporttien avulla olet entistä paremmin perillä toimituksistasi.
  • Tarkat hinta-arviot syötettyjen paino-, mitta- ja palvelutietojen perusteella.
Kirjaudu sisään →

Näin Paketit Yritysportaali toimii:

Usein kysyttyä

Ensivaiheessa lähetyksen luomissivulle jää muistiin käyttämäsi lähettäjäosoite kirjautumisen ajaksi. Tuomme myöhemmin mahdollisuuden asettaa käyttäjäkohtainen oletuslähettäjäosoite.

Jos olet tallentanut vastaanottajatietoja osoitekirjaan, voit etsiä vastaanottajaa hakukentästä asiakasnumerolla, nimellä tai osoitetiedoilla kuten katuosoitteella tai postinumerolla. Huomioithan että et voi hakea tietoja Matkahuollon asiakasnumerolla. Haku toimii ainoastaan hakukentän kautta, ei esimerkiksi kirjoittamalla asiakasnumeron tai nimen ja siirtymällä seuraavaan kenttään.

  • Voit tallentaa vastaanottajan tiedot suoraan lähetystä luodessa valitsemalla vastaanottajaosion alapuolelta valintapainikkeen “Tallenna vastaanottaja osoitekirjaan”.
  • Lisäksi vastaanottajatietoja voi tallentaa Osoitekirja-osiossa joko yksitellen painamalla Luo uusi –painiketta tai vaihtoehtoisesti tuomalla vastaanottajatiedot csv-tiedostosta.

Saapumisilmoitus lähetetään aina tekstiviestitse, jos lähetyksen tiedoissa on puhelinnumero. Jos tiedoissa on sekä puhelinnumero että sähköpostiosoite, saapumisilmoitus lähetetään molempiin. Jos vastaanottajalla on käytössään Paketit-sovellus, on hän voinut tilata ilmoituksia myös sen kautta.

Puhelinnumero ja sähköposti on hyvä olla kaikissa lähetyksissä, myös perille toimitettavissa. Näin jos jakelu syystä tai toisesta epäonnistuu, pystymme ilmoittamaan mistä lähetys on noudettavissa. Koska paperikirjeiden kulkuajat pitenevät kaiken aikaa ja pakettien säilytysaika on 7 päivää, suosimme sähköistä ilmoittamista. Puhelinnumeron ilmoittaminen on suositeltavaa myös sen vuoksi, että jakeluesteen ilmetessä (esimerkiksi lukittu ovi) kuljettajamme voi soittaa vastaanottajalle, mikäli lähetykseltä löytyy puhelinnumero.

Voit tallentaa lähetyksen, jos täytät vastaanottajan sähköpostiosoitteen. Puhelinnumerosta ja sähköpostiosoitteesta toinen tieto riittää.

Sinun tulee saada käytettävä asiakasnumero maksajalta. Suosittelemme tallentamaan asiakasnumeron osoitekirjaan vastaanottajan tietoihin, jolloin sitä ei tarvitse kirjoittaa erikseen joka kerralla.

Vastaanottajaositteet saat tuotua CSV-muodossa. Osoitekirjassa Vastaanottajat-välilehdellä osoitelistauksen perässä on valintalinkki Tuo CSV. Linkkiä painamalla avautuu ikkuna, jossa voit etsiä omalta laitteeltasi ladattavan tiedoston. Tiedoston tulee olla oikean muotoinen, eli sisältää vaadittavat kentät. Helpoiten saat muotoilun viemällä osoitekirjasta ulos yhden tai useamman osoitteen linkkipainikkeella Lataa CSV ja käyttämällä tätä tiedostoa pohjana. Lisätietoa osoitteiden viemisestä: ulos jos olet valinnut yhden tai useamman rivin rastittamalla valintaruudun, Lataa CSV-toiminto vie tiedostoon vain valitut rivit. Jos puolestaan valintoja ei ole tehty, tiedostoon tuodaan kaikki osoitekirjan rivit.

Kyllä, mutta et itse pysty luomaan yrityksen pääosoitetta, jonka Matkahuolto luo puolestasi.

Et pysty poistamaan itse pääosoitteeksi määritettyä lähettäjäosoitetta.

Valitse etusivulla (Lähetykset-osiossa) Luo paluulähetys ja valitse haluamasi palvelu itselle saapuvaan lähetykseen. Lähtevissä ja paluulähetyksissä on käytettävissä osin eri tuotelajit, esimerkiksi Asiakaspalautus-tuotelaji on käytettävissä ainoastaan paluulähetyksissä.

Noudon voi tilata joko suoraan lähetyksen luonnin yhteydessä tai vaihtoehtoisesti usealle lähetykselle kerrallaan lähetyslistausnäkymästä valitsemalla ensin kaikki noudolle kuuluvat lähetykset oikean reunan valintaruuduilla, ja painamalla tämän jälkeen Tilaa nouto -painiketta.

Luo lähetyspohja, johon tallennat Sisältö-kenttään (joka löytyy tuotelajin ja lisäpalveluiden alapuolelta) haluamasi tiedon. Voit samalla tallentaa lähetyspohjalle minkä tahansa muun lähetykseen liittyvän tiedon, kuten lähettäjään, vastaanottajaan, maksajaan tai viitteisiin liittyvän tiedon.

Yritysportaalissa oletustuotelaji-toiminnallisuus on korvattu lähetyspohjilla. Voit luoda asiakkaan nimellä tai asiakasnumerolla lähetyspohjan, johon pystyt tallentamaan tuotelajin lisäksi minkä tahansa lähetyksen luomiseen liittyvän tiedon.

Lähetyspohjaan voi tallentaa minkä tahansa lähetyksen luomiseen liittyvän tiedot. Niitä voi hyödyntää esimerkiksi erityyppisille toimitustavoille (vaikkapa ”myymälätoimitus varastolta” tai ”kuluttajatoimitus noutopisteeseen”) tai vastaanottajakohtaisten määritysten tekemiseen (vaikkapa tietyn noutopisteen sekä viitetiedon kiinnittäminen ”Asiakas A” nimiseen lähetyspohjaan).

Jos haluaa tallentaa lähetyspohjan niin, että ei ole täyttänyt kaikkia lähetyksen luonnissa pakollisia kenttiä, tallentaminen tulee tehdä Lähetyspohjat-osiossa painamalla Luo uusi -painiketta.

Vastaanottajan yhteystietoja pääsee muokkaamaan koko toimitusprosessin ajan. Jos saapumisilmoitusta on yritetty jo lähettää virheelliseen puhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen, numeron korjaamisen jälkeen lähetetään uusi viesti.

Paketti voidaan siirtää toiseen noutopisteeseen ilman lisämaksua siinä vaiheessa, kun paketti ei ole vielä saapunut Matkahuollon kuljetettavaksi. Kun paketti on viety noudettavaksi noutopisteeseen, se on mahdollista siirtää maksullisesti toiseen noutopisteeseen. Jos paketti on jo ehditty viedä noudettavaksi, sen siirtäminen automaateista tai automaattiin ei ole mahdollista (vain muut palvelupisteet).

Alkuvaiheessa kaikkia paketin tietoja ei ole mahdollista muokata, vaikka paketti ei vielä olisikaan tullut Matkahuollon käsittelyyn. Lisää lähetyksen muokkaustoimintoja kehitetään myöhemmin. Esimerkiksi väärä paino paketilla ei haittaa, koska Matkahuolto punnitsee ja mittaa paketit kuljetusprosessin yhteydessä.

Alkuvaiheessa lähetyksiä ei voi poistaa. Lisää lähetyksen muokkaustoimintoja myöhemmin. Halutessaan paketin voi käydä poistamassa MPaketti-asiakasliittymän puolelta, mutta ylimääräiset paketit eivät haittaa Matkahuollon näkökulmasta eikä paketteja koskaan laskuteta, ellei niille tule fyysisiä rekisteröintejä.

Näet tilatun noudon tarkasteltaessa yksittäistä lähetystä sivun yläosassa vastaanottajatietojen yläpuolella.

Alkuvaiheessa noutoa ei voi peruuttaa Yritysportaalin kautta, tämä toiminnallisuus kehitetään myöhemmin.

Matkahuolto on siirtynyt luovuttamaan paketit henkilötodistuksen sijaan koodivarmennuksella noutopisteissään, ja koodivarmennus tulee myöhemmin käyttöön myös perille toimitettavissa lähetyksissä. Tämän vuoksi kuittaustieto ei ole näkyvissä Yritysportaalissa.

Voit tarkastella esimerkiksi lähetysmääriä, pakettien keskipainoja, toimitusnopeutta, kuinka nopeasti vastaanottajat noutavat paketit, poikkeamia sekä laskutusta.

Voit valita omavalintaisen aikajakson avaamalla graafien oikeassa yläkulmassa sijaitsevasta Valitse-valikosta kalenterin. Voit valita yksittäisen tai useamman kuukauden. Useamman kuukauden saa valittua klikkaamalla ensin aloitus- ja sitten päättymiskuukautta. Dataa on nähtävillä edellisen kahden vuoden ajalta.

Raportilla näkyvät kaikki lähetykset, joiden ensimmäinen Matkahuollon käsittely on tehty raportointikuukauden aikana. Näet eriteltynä lähetysmäärät Lähellä-paketille, Kotijakelulle, Jakopaketille sekä Asiakaspalautukselle. Luokkaan Muut kuuluvat kaikki muut tuotteet.

Poikkeamien näyttäminen perustuu Matkahuollon rekisteröinteihin lähetyksistä. Yksittäisissä tapauksissa on mahdollista, että poikkeama ei nouse näkyviin, jos esimerkiksi inhimillisen virheen vuoksi rekisteröinti jää tekemättä. Normaalisti poikkeamat rekisteröidään vähintään pienen viiveen jälkeen.

Jos haluat olla yhteydessä tiettyyn lähetykseen liittyen, kätevintä on avata etusivun lähetyslistauksesta yksittäisen lähetyksen tarkemmat tiedot, jolloin sivulle avautuu yhteydenottolomake.

Asiakaspalvelun yhteystiedot löytyvät Asiakaspalvelu-sivulta.

Vahingonkorvaushakemukset tulee edelleen tehdä verkkosivujen vahingonkorvauslomakkeen kautta.

Kyllä. Jos sinulla on käyttäjätunnus asiakasliittymään, pääset kirjautumaan samoilla tunnuksilla Paketit Yritysportaaliin.

Käyttöoikeudet ovat pääsääntöisesti samat kuin MPaketti-asiakasliittymässä. Oikeuksien hallintaan on kuitenkin tullut pientä muutosta. Vanhojen roolipohjaisten oikeuksien (loppukäyttäjä, varastokäyttäjä, talouskäyttäjä) sijasta Paketit Yritysportaalissa on toimintokohtaiset oikeudet, jonka takia oikeuksissa voi olla pieniä eroja. Katso myös kysymys käyttöoikeuksista.

KÄYTTÄJÄTYYPIT

Pääkäyttäjä

Pääkäyttäjällä on näkyvyys kaikkiin asiakasportaalin toimintoihin. Vain pääkäyttäjä voi luoda, muokata tai poistaa käyttäjiä.

Käyttäjä

Normaalille käyttäjälle voi määrittää erilaisia toimintopohjaisia oikeuksia. Toimintopohjaiset oikeudet eivät ole toisistaan riippuvaisia tai toisiaan poissulkevia, joten minkälaiset yhdistelmät tahansa ovat mahdollisia.

KÄYTTÖOIKEUDET

Lähetysten ja noutotilausten luominen

Lähetysten luominen ja muokkaaminen sekä osoitekorttien tulostus. Noutojen tilaaminen. Lähetysten luomisen oikeuteen sisältyy oikeus luoda vastaanottajia osoitekirjaan.

Mikäli on oikeus luoda lähetyksiä mutta ei oikeutta selailla lähetyksiä, käyttäjä ei pääse selaamaan tallennettuja lähetyksiä.

Lähetysten ja noutotilausten selailu

Näkee listan asiakkaan omista lähetyksistä ja pääsee tarkastelemaan yksittäisten lähetysten tarkempia tietoja. (Näkee tilatut noudot EI VIELÄ TOTEUTETTU PILOTTIVERSIOON)

Hinta-arvio lähetykselle

Näkee hinta-arvion luotavalle lähetykselle sekä toteutuneet hinnat yksittäisiä lähetyksiä tarkasteltaessa, mikäli oikeus luoda tai selailla lähetyksiä.

Raportit

Näkee raportteja mm. yrityksen lähetyksistä, laskutuksesta ja laadusta. Sisältää oikeuden nähdä yrityksen hintaliitteen.

Yrityksen tietojen hallinta

Oikeudella pääsee hallitsemaan yrityksen omia tietoja kuten lähettäjäosoitteita, asiakaspalautusten aikarajaa sekä oletusnoutopistettä saapuville lähetyksille sekä näkee hintaliitteen. Sisältää oikeuden nähdä hintaliitteen.

Huom.! Myös sellaiset käyttäjät, jotka eivät saa muokata yrityksen omia tietoja näkevät muut yrityskohtaiset tiedot paitsi hintaliitteen, mutta nämä käyttäjät eivät voi muokata yrityksen tietoja.

Käyttäjä, jolla ei ole mitään oikeuksia voi kirjautua sisään ja hän näkee omat tiedot sekä asiakaspalvelusivun.

Kyllä voi, pääkäyttäjien määrää ei ole rajoitettu.

Vain pääkäyttäjät voivat luoda ja muokata käyttäjiä ja käyttöoikeuksia. Käyttäjillä on kuitenkin mahdollisuus päivittää omia tietojaan, kuten Yritysportaalin käyttökieltä sekä osoitekorttien tulostuskokoa.

Lähes kaikki MPaketti-asiakasliittymään tallennetut asiakas- tai käyttäjäkohtaiset tiedot, kuten yrityksen käyttäjät, osoitekirja (MPaketti-asiakasliittymässä Asiakkaat), osoitekortin oletustulostuskoko sekä Yritysportaalin kielivalinta on siirretty Paketit Yritysportaaliin. Ominaisuuksia, jotka eivät siirtyneet sellaisenaan, ovat mm. oman yrityksen ja asiakkaan oletustuotelaji, oletusrahdinmaksaja ja oletusilmoitusosoite sekä oman yrityksen vakiotavarankuvaus. Nämä määritykset ovat korvautuneet lähetyspohjilla, joissa laajemmat mahdollisuudet minkä tahansa lähetystiedon määritykseen.

Käyttäjälle jää roolipohjainen oikeus MPaketti-asiakasliittymään. Tämän vuoksi, jos käyttäjä kirjautuu MPaketti-asiakasliittymään, hänelle palautuu siellä olevat oikeudet. Jos oikeudet halutaan poistaa tai muuttaa, ne tulee poistaa molemmista järjestelmistä. Tämä on ongelma vain siirtymäkauden aikana, kun käytössä ovat molemmat järjestelmät.

Yrityksen lähettäjäosoitteet

Pakettien palautuksen aikaraja. Tällä hallinnoidaan palautusmahdollisuutta kuluttajille Matkahuollon mobiilisovelluksessa ja verkkosivuilla

Oletusnoutopiste saapuville lähetyksille. Halutessasi voit asettaa oletusnoutopisteen, jonne ohjaamme sellaiset saapuvat noutopistelähetykset, joiden lähetystiedoista löytyy oma Matkahuollon sopimusnumerosi vastaanottajan tiedoista. Jos olet sopinut Matkahuollon kanssa lähetysten vakiojakelusta, sinun ei tarvitse asettaa oletusnoutopistettä.

Näet myös voimassa olevan yrityskohtaisen hinnaston Hinnasto-osiosta.

Voit hallita käyttäjäkohtaisia tietoja, Yritysportaalin kielivalintaa ja osoitekorttien tulostuskokoa.

Mitkä käyttöoikeudet ovat käytössä vanhoilla käyttäjärooleilla?

 

VARASTOKÄYTTÄJÄ

TALOUSKÄYTTÄJÄ

LOPPUKÄYTTÄJÄ 

PÄÄKÄYTTÄJÄ

Lähetysten ja noutotilausten luominen x xx
Lähetysten ja noutotilausten selailu xxxx
Hinta-arvio lähetykselle  xxx
Raportit  x x
Yrityksen tietojen hallinta  x x
Pääkäyttäjä    x

 

Käyttöohjeet

  • Yritysportaali toimii selaimessa osoitteessa https://yritysportaali.matkahuolto.fi/login.

  • Kirjaudu Paketit Yritysportaaliin nykyisillä MPaketti-asiakasliittymän tunnuksillasi.

  • Jos sinulta puuttuu tunnukset, voit tilata ne tätä kautta: https://www.matkahuolto.fi/yrityksille/tule-sopimusasiakkaaksi.

  • Jotta voit kirjautua Yritysportaaliin MPaketti-asiakasliittymän tunnuksilla, käyttäjän tietoihin on oltava tallennettuna sähköpostiosoite.

  • Valitse Lähetykset-välilehdeltä ”Luo lähtevä lähetys” tai "Luo paluulähetys".

  • Valitse seuraavaksi, lähetätkö lähetyksen kotimaahan vai ulkomaille.

    • Jos sinulla Matkahuollon kanssa on erillinen sopimus palautusten koontilähetysten kuljetuksesta ulkomaiseen osoitteeseen, käytä kotimaan tuotetta ja vastaanottajan osoitteena Matkahuollon terminaalin osoitetta.

  • Täytä lähettäjän tiedot.

    • Voit valita lähettäjän tiedot suoraan tallennetuista omista osoitteita tai voit vaihtoehtoisesti kirjoittaa uudet tiedot.

  • Täytä vastaanottajan tiedot.

    • Voit etsiä vastaanottajaa nimellä, osoitteella tai asiakasnumerolla Etsi vastaanottajaa -kentästä. Voit myös kirjoittaa uudet tiedot.

  • Täytä lähetyksen tiedot.

    • Valitse lähetyksen tyyppi.

    • Täytä pakettien lukumäärä ja yhteispaino. Halutessasi voit määritellä yksittäisten pakettien koot ja painot, jolloin saat lopuksi tarkemman hinta-arvion.

  • Valitse tuotelaji ja haluamasi lisäpalvelut.

  • Luo halutessasi lähetykselle aktivointikoodi.

    • Jos luot aktivointikoodin, saat osoitekortin lisäksi tai sijaan aktivointikoodin, jota voit käyttää lähettämiseen, jos esimerkiksi osoitekortin tulostaminen ei ole mahdollista. Kyseessä on lisämaksullinen palvelu.

  • Näet seuraavaksi lähetyksen hinta-arvion.

  • Valitse lopuksi Luo lähetys (tulostamatta osoitekorttia) tai Luo lähetys ja tulosta osoitekortti.

Noudon tilaaminen
  • Noudon tilaamiseen on kaksi vaihtoehtoista tapaa:
    1. Valitse nouto lähetyksen luonnin yhteydessä.
    2. Mene Omat lähetykset -näkymään (Lähetykset -> Omat Lähetykset), valitse oikeasta reunasta noudettava lähetys tai lähetykset ja paina lopuksi Tilaa nouto -painiketta.

  • Näet noudot Noudot-osiosta. Jos lähetys on liitetty noutoon, voit tarkastella sitä myös yksittäisen lähetyksen tarkastelussa.

Noudon peruminen
  • Valitse noutotilaus, jonka haluat perua ja paina sen jälkeen Poista noutotilaus -painiketta.

Lähetyksen lisääminen noudolle
  • Valitse nouto, jolle haluat lisätä lähetyksen. Paina ”Noutoon sisältyvät lähetykset” kohdasta Muokkaa ja siirry kohtaan "Viimeisimmät lähetykset". Valitse sen jälkeen lähetys, jonka haluat lisätä noudolle, ja paina Lisää noutoon -painiketta. Lopuksi paina Tallenna-painiketta.

Lähetyksen poistaminen noudolta
  • Valitse nouto, jolta haluat poistaa lähetyksen. Valitse poistettava lähetys kohdassa "Noutoon sisältyvät lähetykset". Paina Muokkaa-painiketta ja valitse sen jälkeen lähetys, jonka haluat poistaa. Paina lopuksi Poista-painiketta.

Noudon muokkaaminen
  • Kun noudon tila on Avoin, noutotilausta voi muokata. Kun tila on Ajojärjestelty, noutoa ei voi enää muokata.

  • Valitse nouto, jota haluat muokata, paina sen jälkeen Muokkaa ja tee haluamasi muutokset. Paina lopuksi Tallenna-painiketta.

  • Kohdassa ”Noudon tiedot” voit muokata muun muassa nouto-osoitetta, noutopäivää ja toivottua noutoaikaa. Kohdassa ”Noutoon sisältyvät lähetykset” voit poistaa tai lisätä lähetyksiä.

Lähetysten haku
  • Voit hakea lähetyksiä Lähetykset-sivulla täyttämällä hakukenttään esimerkiksi lähetysnumeron tai vastaanottajan nimen.

  • Klikkaamalla "Haun lisävalinnat" saat näkyviin lisää valintoja, joilla voit hakea lähetyksiä.

Lähetystietojen muokkaaminen lähetyksen luomisen jälkeen
  • Valitse Lähetykset-sivulla lähetys, jota haluat muokata, ja paina sivun alalaidasta "Muokkaa lähetystä" -painiketta. Voit muokata kaikkia lähetyksen tietoja ennen kuin lähetys on saanut merkintöjä Matkahuollon prosessissa. Vastaanottajan tietoja on mahdollista muokata missä tahansa prosessin vaiheessa.

  • Huomaathan, että lähetysten muokkaaminen ei ole mahdollista ulkomaan pakettipalveluissa, Lavarahdissa tai Pikapaketissa.

  • Tee haluamasi muutokset ja paina lopuksi Tallenna-painiketta.

  • Jos lähetys on saanut jo merkintöjä Matkahuollon prosessissa, lähetystä voi ohjata lisämaksullisilla lisäpalveluilla. Lähetyksen voi siirtää toiseen noutopisteeseen, sille voi ostaa säilytysaikaa tai tilata kotiinkuljetuksen.

Lähetyksen poistaminen
  • Valitse Lähetykset-sivulla lähetys, jonka haluat poistaa.

  • Aukeaa lähetyksen tarkemmat tiedot. Paina sivun alhaalta "Poista lähetys".

Vastaanottajatiedon tallentaminen
  • Mene Osoitekirja-sivulle

  • Valitse Luo uusi.

  • Anna vastaanottajan tiedot ja tallenna.

Osoitteiden poistaminen
  • Valitse osoitekirjassa osoite tai osoitteet, jotka haluat poistaa.

  • Paina sen jälkeen "Poista osoite".

Tietojen tuominen excelistä tai CSV:stä
  • Valitse osoitekirjan sivun alaosasta Tuo CSV.

  • Valitse excel tai CSV, jonka haluat tuoda ja paina Avaa.

  • Suosittelemme, että ensin Lataa CSV:nä, jotta näkee, että missä muodossa CSV:n pitää olla, että sarakkeet menevät oikeilla otsikoilla ja sen jälkeen Tuo CSV.

Osoitekorttien tulostaminen
  • Voit tulostaa osoitekortit jommallakummalla seuraavista tavoista:
    1. Luo osoitekortti lähetyksen luonnin yhteydessä (Luo lähetys ja tulosta osoitekortti).
    2. Mene Lähetykset-osioon ja valitse oikeasta reunasta lähetys tai lähetykset, joille haluat tulostaa osoitekortin. Paina sen jälkeen Tulosta osoitekortit -painiketta.

  • Osoitekortteja voi tulostaa vain lähetyksille, jotka eivät ole saaneet rekisteröintejä Matkahuollon prosessissa.

Selaimen tulostusasetukset osoitekorttien tulostamisessa
  • Halutessasi voit määrittää, avautuvatko pdf-tiedostot selaimeen vai tallennetaanko ne koneelle. Alla on esimerkki Google Chrome -selaimen asetuksista:

Osoitekorttien tulostuskoon määrittäminen
  • Mene Käyttäjähallinta-osioon.

  • Valitse käyttäjä, jonka osoitekortin tulostuskokoa haluat muuttaa ja paina Muokkaa käyttäjää -painiketta.

  • Valitse osoitekortin tulostuskooksi A5 tai A6/10x15 cm ja tallenna.

Tietojen tallentaminen lähetyspohjaksi
  • Lähetyspohjaan voit tallentaa mitkä tahansa lähetyksen luomiseen liittyvät tiedot. Voit hyödyntää niitä esimerkiksi erityyppisille toimitustavoille (esim. ”kuluttajatoimitus noutopisteeseen”) tai vastaanottajakohtaisten määritysten tekemiseen (esim. tietyn noutopisteen sekä viitetiedon kiinnittäminen ”Asiakas A” -nimiseen lähetyspohjaan).

  • Tietojen tallentamiseen lähetyspohjaksi on kaksi vaihtoehtoista tapaa:
    1. Tallenna lähetyspohja lähetyksen luonnin yhteydessä.
    2. Mene Lähetyspohjat-osioon ja paina Luo uusi -painiketta, jolloin avautuu lähetyksen luonti. Tallenna tieto ja paina lomakkeen lopussa Tallenna lähetyspohjaksi -painiketta.

Lähetyspohjan tallentaminen ilman pakollisia tietoja
  • Jos haluat tallentaa lähetyspohjan täyttämättä kaikkia lähetyksen luonnissa pakollisia kenttiä, tallenna lähetyspohja Lähetyspohjat-osiossa painamalla Luo uusi -painiketta.

Lähetyspohjan poistaminen
  • Valitse lähetyspohja, jonka haluat poistaa.

  • Paina sen jälkeen "Poista lähetyspohja".

Yritysportaalissa olevat raportit
  • Lähetykset

    • Voit tarkastella lähetysmääriä ja pakettien keskipainoja.

    • Näet eriteltynä lähetysmäärät Lähellä-paketille, Kotijakelulle, Jakopaketille sekä Asiakaspalautukselle. Luokkaan Muut kuuluvat kaikki muut tuotteet.

  • Klikkaamalla tuotteita ne jäävät pois tarkastelusta ja voit halutessasi tarkastella esimerkiksi yhtä tuotetta.

  • Toimitus ja nouto

    • Voit tarkastella toimitusnopeutta ja sitä, kuinka nopeasti vastaanottajat noutavat paketit.

  • Laskut

    • Voit tarkastella laskutusta.

Itse määritetyn ajanjakson tarkasteleminen raportilla
  • Näet raportissa oletuksena viimeiset 3 kuukautta, mutta voit halutessasi itse määrittää tarkastelujaksoksi yhden tai useamman kuukauden. Voit tarkastella tietoja rullaavasti 2 vuotta taaksepäin.

  • Jos haluat tarkastella yksittäistä kuukautta, klikkaa kyseistä kuukautta ja paina Hae-painiketta.

  • Jos haluat tarkastella pidempää aikaväliä, klikkaa haluttua alku- ja loppukuukautta, jolloin valikoituu pidempi ajanjakso. Paina sen jälkeen Hae-painiketta.

CSV-raportin tietojen tuominen Exceliin
  • Valitse Lataa CSV.

  • Avaa Excel. Valitse ylävalikosta Tiedot ja valitse tämän jälkeen Nouda tiedot osiosta vaihtoehto Tekstistä/CSV:stä.

  • Avaa koneelle lataamasi CSV-raportti. Jos latauskansiota ei ole muutettu, raportin pitäisi löytyä kansiosta Ladatut tiedostot.

  • Valitse esikatseluruudulla Tietotyypin tunnistus -valikosta vaihtoehto Älä havaitse tietotyyppejä. Klikkaa tämän jälkeen Lataa-painiketta. Jos tietotyypin tunnistusvalikko ei ole näkyvillä, laajenna esikatseluruudun kokoa, kunnes valikko tulee näkyviin. Paina sitten Lataa-painiketta.

Uuden käyttäjän luominen
  • Pääkäyttäjät pystyvät luomaan uusia käyttäjiä ja näkevät käyttäjät Käyttäjähallinta-osiossa.

  • Kun haluat luoda uuden käyttäjän, mene Käyttäjähallinta-osioon ja valitse Luo uusi.

  • Valitse käyttäjätyyppi ja käyttöoikeudet. Näet niistä lisätietoja i-painikkeen takaa.

  • Täytä käyttäjän tiedot ja paina Luo käyttäjä.

Käyttäjän poistaminen
  • Valitse Käyttäjähallinta-sivulla käyttäjä, jonka haluat poistaa.

  • Paina "Poista käyttäjä".

Yrityksen tietojen hallinta
  • Klikkaa käyttäjätunnusta sivun oikeassa ylälaidassa ja saat näkyviin valikon. Avaa valikosta "Omat tiedot".

  • Voit muokata yrityksen lähettäjäosoitteita, oletusnoutopistettä saapuville lähetyksille sekä pakettien palautuksen aikarajaa. Tällä hallinnoidaan palautusmahdollisuutta kuluttajille Matkahuollon Paketit-sovelluksessa ja verkkosivuilla.

  • Näet myös voimassa olevan yrityskohtaisen hinnaston Hinnat-osiosta. Huomaathan, että Lavarahdin hintaliite ei ole tulostettavissa Yritysportaalin kautta.

  • Voit hallita käyttäjäkohtaisia tietoja, kuten Yritysportaalin kielivalintaa ja osoitekorttien tulostuskokoa.

Yhteydenotto asiakaspalveluun
  • Jos haluat olla yhteydessä tiettyyn lähetykseen liittyen, avaa etusivun lähetyslistauksesta yksittäisen lähetyksen tarkemmat tiedot. Sivulle avautuu yhteydenottolomake, jossa näkyy valmiiksi kyseisen lähetyksen lähetystunnus.

  • Asiakaspalvelun yhteystiedot löytyvät myös Asiakaspalvelu-sivulta.

  • Vahingonkorvaushakemukset on tehtävä verkkosivujen vahingonkorvauslomakkeen kautta.

Ajankohtaista-osio
  • Täältä löydät uutisaiheita.

  • Jos yritykselläsi on käytössä useamman asiakasnumeron linkitys, voit käyttää Yritysportaalia kaikilla asiakasnumeroilla yhden käyttäjätunnuksen kautta. Linkityksiä ei voi itse hallinnoida, Matkahuolto tekee tämän puolestasi.

  • Linkitetyt asiakkaat löytyvät pudotusvalikosta sivun yläreunasta nimen ja asiakasnumeron mukaan.

  • Oletuksena näytetään asiakas, jolla on kirjauduttu sisään. Jos valitset ”Kaikki”, haetaan kaikilla asiakkuuteen linkitetyillä tunnuksilla linkitetyt lähetykset. ”Kaikki” ei toimi kaikilla välilehdillä, vaan pelkästään lähetysten sekä noutojen selailussa. Muilla välilehdillä voit hakea linkitettyjen asiakkaiden tietoja asiakas kerrallaan.

  • Jos haluat käyttää useampaa asiakasnumeroa samalla asiakastunnuksella, ole yhteydessä yritysasiakaspalveluumme: Asiakaspalvelu yrityksille - Matkahuolto.

MPaketti-asiakasliittymä on nyt Paketit Yritysportaali

Tästä kirjautumaan
HenkilöilleYrityksille

Pakettipalvelut

Tule asiakkaaksemmePalvelut verkkokaupoille Pakettipalvelut kotimaahan Pakettipalvelut ulkomaillePakettipalvelut Suomeen - InternationalKirjaudu Paketit Yritysportaaliin

Sosiaalinen media