Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
PakettipalvelutMatkapalvelutLiikennöitsijäpalvelutMyyntiAsiakaspalveluMissä minun pakettini on?
Kirjaudu

Uusi Paketit Yritysportaali

Olemme kehittäneet sopimusasiakkaillemme uuden ja kätevän Paketit Yritysportaalin. Paketit Yritysportaali toimii yritysasiakkaiden asiointikanavana, jossa voi lähetysten ja noutotilausten luomisen lisäksi muun muassa ottaa suoraan yhteyttä asiakaspalveluun sekä katsella ja hallinnoida omia yrityskohtaisia tietojaan.

Ota käyttöön uusi Paketit Yritysportaali heti – MPaketti-asiakasliittymä on sulkeutunut 10.6.2024.


Siirtyminen on helppoa - toimi näin:

1. Tarkista asiakastietosi

Aloita tästä. Kirjautuaksesi Yritysportaaliin nykyisillä käyttäjätunnuksilla käyttäjän tietoihin on oltava tallennettu sähköpostiosoite.

Voit lisätä sähköpostiosoitteen tietoihin MPaketti-asiakasliittymässä. Sähköposti on tallennettava juuri sähköpostiosoitekenttään eikä riitä, että käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteen muotoinen.

2. Kirjaudu sisään

Uusi Paketit Yritysportaali toimii selaimessa eikä sen käyttö vaadi erillistä asennettavaa ohjelmistoa.

Pääset kirjautumaan miltä tahansa tietokoneelta Yritysportaaliin MPaketti-asiakasliittymän kirjautumistunnuksilla.

Lähes kaikki vanhaan MPaketti-asiakasliittymään tallennetut asiakas- ja käyttäjäkohtaiset tiedot on siirretty Paketit Yritysportaaliin.

Kirjaudu sisään →

3. Tutustu ja käytä

Uudessa Paketit Yritysportaalissa on kaikki samat ominaisuudet kuin MPaketti-asiakasliittymässä, mutta uusi portaali on merkittävästi ketterämpi ja intuitiivisempi käyttää.

  • Esitäytetyt ja tallennetut lähetyspohjat vähentävät manuaalista työtä toistuvissa lähetyksissä.
  • Helppo yhteydenotto asiakaspalveluumme. Asiasi käsittely alkaa ilman tarvetta lisätä yrityksesi tai lähetyksesi tietoja, koska voit ottaa yhteyttä suoraan lähetyksen tarkastelusivulta.
  • Vähemmän mutua, enemmän puhdasta faktaa. Yritysportaalin raporttien avulla olet entistä paremmin perillä toimituksistasi.
  • Tarkat hinta-arviot syötettyjen paino-, mitta- ja palvelutietojen perusteella.

Näin Paketit Yritysportaali toimii:

Usein kysyttyä

Ensivaiheessa lähetyksen luomissivulle jää muistiin käyttämäsi lähettäjäosoite kirjautumisen ajaksi. Tuomme myöhemmin mahdollisuuden asettaa käyttäjäkohtainen oletuslähettäjäosoite.

Jos olet tallentanut vastaanottajatietoja osoitekirjaan, voit etsiä vastaanottajaa hakukentästä asiakasnumerolla, nimellä tai osoitetiedoilla kuten katuosoitteella tai postinumerolla. Huomioithan että et voi hakea tietoja Matkahuollon asiakasnumerolla. Haku toimii ainoastaan hakukentän kautta, ei esimerkiksi kirjoittamalla asiakasnumeron tai nimen ja siirtymällä seuraavaan kenttään.

  • Voit tallentaa vastaanottajan tiedot suoraan lähetystä luodessa valitsemalla vastaanottajaosion alapuolelta valintapainikkeen “Tallenna vastaanottaja osoitekirjaan”.
  • Lisäksi vastaanottajatietoja voi tallentaa Osoitekirja-osiossa joko yksitellen painamalla Luo uusi –painiketta tai vaihtoehtoisesti tuomalla vastaanottajatiedot csv-tiedostosta.

Saapumisilmoitus lähetetään aina tekstiviestitse, jos lähetyksen tiedoissa on puhelinnumero. Jos tiedoissa on sekä puhelinnumero että sähköpostiosoite, saapumisilmoitus lähetetään molempiin. Jos vastaanottajalla on käytössään Paketit-sovellus, on hän voinut tilata ilmoituksia myös sen kautta.

Puhelinnumero ja sähköposti on hyvä olla kaikissa lähetyksissä, myös perille toimitettavissa. Näin jos jakelu syystä tai toisesta epäonnistuu, pystymme ilmoittamaan mistä lähetys on noudettavissa. Koska paperikirjeiden kulkuajat pitenevät kaiken aikaa ja pakettien säilytysaika on 7 päivää, suosimme sähköistä ilmoittamista. Puhelinnumeron ilmoittaminen on suositeltavaa myös sen vuoksi, että jakeluesteen ilmetessä (esimerkiksi lukittu ovi) kuljettajamme voi soittaa vastaanottajalle, mikäli lähetykseltä löytyy puhelinnumero.

Voit tallentaa lähetyksen, jos täytät vastaanottajan sähköpostiosoitteen. Puhelinnumerosta ja sähköpostiosoitteesta toinen tieto riittää.

Sinun tulee saada käytettävä asiakasnumero maksajalta. Suosittelemme tallentamaan asiakasnumeron osoitekirjaan vastaanottajan tietoihin, jolloin sitä ei tarvitse kirjoittaa erikseen joka kerralla.

Vastaanottajaositteet saat tuotua CSV-muodossa. Osoitekirjassa Vastaanottajat-välilehdellä osoitelistauksen perässä on valintalinkki Tuo CSV. Linkkiä painamalla avautuu ikkuna, jossa voit etsiä omalta laitteeltasi ladattavan tiedoston. Tiedoston tulee olla oikean muotoinen, eli sisältää vaadittavat kentät. Helpoiten saat muotoilun viemällä osoitekirjasta ulos yhden tai useamman osoitteen linkkipainikkeella Lataa CSV ja käyttämällä tätä tiedostoa pohjana. Lisätietoa osoitteiden viemisestä: ulos jos olet valinnut yhden tai useamman rivin rastittamalla valintaruudun, Lataa CSV-toiminto vie tiedostoon vain valitut rivit. Jos puolestaan valintoja ei ole tehty, tiedostoon tuodaan kaikki osoitekirjan rivit.

Kyllä, mutta et itse pysty luomaan yrityksen pääosoitetta, jonka Matkahuolto luo puolestasi.

Et pysty poistamaan itse pääosoitteeksi määritettyä lähettäjäosoitetta.

Valitse etusivulla (Lähetykset-osiossa) Luo paluulähetys ja valitse haluamasi palvelu itselle saapuvaan lähetykseen. Lähtevissä ja paluulähetyksissä on käytettävissä osin eri tuotelajit, esimerkiksi Asiakaspalautus-tuotelaji on käytettävissä ainoastaan paluulähetyksissä.

Noudon voi tilata joko suoraan lähetyksen luonnin yhteydessä tai vaihtoehtoisesti usealle lähetykselle kerrallaan lähetyslistausnäkymästä valitsemalla ensin kaikki noudolle kuuluvat lähetykset oikean reunan valintaruuduilla, ja painamalla tämän jälkeen Tilaa nouto -painiketta.

Luo lähetyspohja, johon tallennat Sisältö-kenttään (joka löytyy tuotelajin ja lisäpalveluiden alapuolelta) haluamasi tiedon. Voit samalla tallentaa lähetyspohjalle minkä tahansa muun lähetykseen liittyvän tiedon, kuten lähettäjään, vastaanottajaan, maksajaan tai viitteisiin liittyvän tiedon.

Yritysportaalissa oletustuotelaji-toiminnallisuus on korvattu lähetyspohjilla. Voit luoda asiakkaan nimellä tai asiakasnumerolla lähetyspohjan, johon pystyt tallentamaan tuotelajin lisäksi minkä tahansa lähetyksen luomiseen liittyvän tiedon.

Lähetyspohjaan voi tallentaa minkä tahansa lähetyksen luomiseen liittyvän tiedot. Niitä voi hyödyntää esimerkiksi erityyppisille toimitustavoille (vaikkapa ”myymälätoimitus varastolta” tai ”kuluttajatoimitus noutopisteeseen”) tai vastaanottajakohtaisten määritysten tekemiseen (vaikkapa tietyn noutopisteen sekä viitetiedon kiinnittäminen ”Asiakas A” nimiseen lähetyspohjaan).