Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalveluBlogi
Kirjaudu

Usein kysyttyä

Matkustajat

Aikataulut löytyvät verkkosivujemme aikatauluhausta ja palvelunumerosta 0200 4000 (1,98 €/min+pvm).

Ilmoitus voi johtua seuraavista syistä: 1) Valitulla reitillä ei kulje yhtään suoraa bussiyhteyttä tai bussiyrityksen vahvistamaa vaihdollista yhteyttä. 2) Valitulla reitillä tai kaikilla sen osuuksilla ei ole liikennettä valittuna päivänä. 3) Valittu päivä on seuraavan aikataulukauden puolella eikä tietokannassa ei vielä ole aikatauluja valitulle päivälle.

  • as = asema
  • kk = kirkonkylä
  • kko = kirkko
  • las = linja-autoasema
  • ras = rautatieasema
  • th = tienhaara, usein esimerkiksi risteys päätiellä, josta käännytään kyseiseen kylään/kaupunkiin
  • Kirjaimet P, I, E tai L pysäkin nimen perässä viittaavat bussin kulkusuuntaan. Esimerkiksi P tarkoittaa pohjoisen suuntaa.

Aikatauluhaun tarjoamien vaihtoyhteyksien toteutuminen on varmistettu. Ensimmäisen auton kuljettajalle kannattaa kuitenkin mainita jatkoyhteydestä, jotta hän voi myöhästymistapauksessa ilmoittaa jatkoyhteyden kuljettajalle tulossa olevista vaihtomatkustajista.

Aikatauluhaku toimii päivämääräpohjaisesti. Vuorokausi alkaa kello 00:00 ja päättyy kello 23:59. Yöllä kello 00:00 ja sen jälkeen lähtevien vuorojen aikataulut löytyvät seuraavan päivän päivämäärällä.

Lippuja saa ostettua myös bussista. Bussista ostetun lipun hinta voi poiketa Matkahuollon sivuilla ilmoitetusta hinnasta.

Hinnat voivat poiketa verkkosivuilla esitetyistä hinnoista, jos ostat lipun kuljettajalta.

Yksi matkustaja saa yhden alennuksen kerrallaan. Esimerkiksi nettitarjouslipulla matkustava ei siten saa samalta matkalta esimerkiksi opiskelija-alennusta.

Nettilipun peruuttaminen on mahdollista viimeistään 24 tuntia ennen matkan alkua. Menopaluulippu voidaan peruuttaa kokonaan tai osittain viimeistään 24 tuntia ennen menomatkan alkua. Jos matka on viikonloppuna tai pyhäpäivänä tai sitä seuraavana arkipäivänä, peruutusta tulee pyytää matkaa edeltävänä arkipäivänä. Palvelusta peritään yhdeksän (9) euron palvelumaksu. Peruutuksen voi tehdä vain kerran varausnumeroa kohden. Peruutuksen voi tehdä Nettilipun peruutuslomakkeella Nettilipun muuttaminen ei ole mahdollista.

Jos liikuntarajoitteinen tai vammainen henkilö ei pysty liikuntarajoitteisuutensa tai vammaisuutensa vuoksi matkustamaan yksin bussilla, hänellä tulee olla matkalla mukana saattaja. Saattaja matkustaa avustettavan mukana veloituksetta, kun vuoron kokonaispituus on lähtöpaikasta määräpaikkaan yli 250 km, vaikka avustettava ja saattaja matkustaisivat vuorolla tätä lyhemmän matkan. Ilmoita saattajasta avustusta tilattaessa.

Paikkalipun varaaminen ei ole pakollista, mutta suositeltavaa erityisesti viikonloppuisin ja juhlapyhien aikaan. Paikkalipun varaamisesta ei peritä maksua.

Kadonneesta tai varastetusta matkakortista, jossa on voimassa oleva lipputuote, voi tehdä selvityspyynnön Matkahuollon asiakaspalvelukeskukseen. Kadonneen tai varastetun matkakortin selvityspyynnöstä peritään kahdenkymmenen (20) euron palvelumaksu. Selvityksen jälkeen kortille jääneet matkat tai arvo hyvitetään takaisinlunastusehtojen mukaisesti pankkitilille kahden kuukauden kuluessa.

Lippujen osto ja käyttö tapahtuu jatkossa puhelimeen ladattavassa Reitit ja Liput -sovelluksessa, minkä vuoksi fyysisistä matkakorteista luovutaan.

Lippujen myynti siirtyy Reitit ja Liput -sovellukseen asiakaskokemuksen parantamiseksi. Lippuja voi ostaa sovelluksesta nopeasti ajasta ja paikasta riippumatta. Vastaamme näin asiakaskäyttäytymisen muuttumiseen ja asiakkaiden uusiin tarpeisiin.

Liput ostetaan jatkossa Reitit ja Liput -sovelluksessa. Sovelluksen voi ladata maksutta Android- ja iOS-laitteille sovelluskaupoista.

Muutoksen ansiosta voit jatkossa ostaa lippuja, tarkistaa jäljellä olevat matkat ja lippujen voimassaoloajan suoraan sovelluksesta etkä tarvitse enää erillistä matkakorttia. Matkan maksaminen onnistuu helposti, koska kuljettaja lukee lipun QR-koodin suoraan sovelluksesta.

Matkahuollon verkkokaupassa voi maksaa verkkopankissa, sekä Visa- ja MasterCard -korteilla. Reitit ja Liput -sovelluksessa voi maksaa MobilePaylla sekä Visa- ja MasterCard -korteilla.

Useimmissa busseissa maksuvälineenä käy käteinen. Muiden maksuvälineiden kelpoisuus vaihtelee bussiyrityksittäin.

Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin.

Voit pyytää kuittia soittamalla Matkapalvelujen palautenumeroon 020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min. Voit pyytää kuittia myös sähköpostitse osoitteesta matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi.

Löydät lastenlipun hinnan ja ikärajan aikatauluhausta. Lastenlipun ikärajatiedon saa näkyville, kun painaa lastenlipun hinnan vieressä olevaa pyöreää i-painiketta.

Kaikki kotimaan bussiliput sisältävät 10 % arvonlisäveron ja veron määrä näkyy Matkahuollosta saamassasi ostokuitissa. 1.1.2023-30.4.2023 bussilippujen arvonlisävero on 0% eduskunnan hyväksymän lakimuutoksen vuoksi.

Aikatauluhausta löytyvät lähtökohtaisesti kaikki ne pysäkit, joilla kyseinen vuoro pysähtyy. Express ja Pikavuoroiksi merkityt vuorot pysähtyvät vain niillä pysäkeillä, jotka ovat listattuna. Vakiovuoroiksi luokitellut vuorot saattavat pysähtyä myös muilla reitin varrella olevilla pysäkeillä.

Osassa reittejä Nettitarjouslipulla voi matkustaa vain lippuun merkittyjen pysäkkien tai kaupunkien välillä eikä tarjoushinta ole voimassa jos nousee kyytiin tai kyydistä pois reitin välipysäkeillä. Tarkemmat tiedot Nettitarjouslippujen erityisehdoista löytyvät täältä.

Nettilipulla tai nettitarjouslipulla matkustavan tulee ilmoittaa kuljettajalle joko matkustajan nimi, tai matkustajan oma 5-10 merkin tunniste, jolla Nettilippu tai Nettitarjouslippu on ostettu. Henkilöllisyystodistusta ei tarvitse näyttää. Lapsenlipulla tai nuorisolipulla matkustavan tarvitsee kuitenkin kysyttäessä todistaa ikänsä.

Henkilökohtaista matkakorttia käyttävän matkustajan on pyydettäessä todistettava henkilöllisyytensä.

Alennukseen oikeuttava voimassaoleva kortti on esitettävä aina lipunmyynnin ja autoon nousun yhteydessä.

Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin.Vuorot, joissa lemmikin kuljettaminen ei ole sallittu, on merkitty aikatauluhaussa.

Lemmikkieläimet voivat matkustaa useimpien bussiyritysten vuoroilla. Tavallisia ja vaarattomia lemmikkejä voidaan kuljettaa bussissa saattajan kanssa ja vastuulla, mikäli bussissa on tilaa. Lemmikkieläimet sijoitetaan bussiin siten, että niistä mahdollisesti aiheutuva haitta minimoituu. Lemmikkieläimiä ei saa sijoittaa istuimille eikä niitä saa pitää irrallaan. Bussissa jo olevalla allergisella matkustajalla on ensisijaisesti oikeus valita paikka ja tarvittaessa jopa pyytää kuljettajaa estämään lemmikkiä nousemasta bussiin. Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin. Tarkista vuoroa koskevat mahdolliset huomautukset aikatauluhausta, painamalla haluamasi vuoron kohdalta pyöreää i-painiketta.

Lemmikkieläimestä saatetaan periä lisämaksu, jonka suuruus on bussiyrityskohtainen. Mahdollinen lisämaksu maksetaan kuljettajalle bussissa.

Kanssamatkustajat eivät kuitenkaan voi estää opas- tai avustajakoiraa nousemasta autoon.

Busseissa ei ole turvaistuimia. Oman turvaistuimen voi ottaa mukaan, mutta laki ei vaadi sitä. Kaikkien on käytettävä turvavöitä, jos sellaiset linja-autossa on. Useimmissa linja-autoissa on turvavyöt kaikilla istumapaikoilla, mutta turvakaukalon kiinnittämiseen sopivia vöitä ei välttämättä ole.

Löydät lastenlipun hinnan ja ikärajan aikatauluhausta. Lastenlipun ikärajatiedon saa näkyville, kun painaa lastenlipun hinnan vieressä olevaa pyöreää i-painiketta.

Tavanomaiset käsimatkatavarat kuljetetaan bussissa maksutta matkustajan jalkatilassa tai hyllyillä. Muut matkatavarat kuljetetaan bussin tavaratiloissa. Käsimatkatavaroiden kuljettaminen matkustamossa ei saa viedä tilaa kanssamatkustajilta. Kaukoliikenteen matkustaja voi useilla vuoroilla kuljettaa mukanaan maksutta bussin tavaratiloissa kahta matkalaukkua tai kassia. Polkupyörän tai lastenvaunujen tai muiden tilaa vievien matkatavaroiden kuljettamisesta matkustajien tulisi ilmoittaa liikennöinnistä vastaavalle bussiyritykselle viimeistään lähtöpäivää edeltävänä arkipäivänä. Yritys saattaa periä yrityskohtaisen maksun tilaa vievien tavaroiden kuljettamisesta.

Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin.

Joihinkin vuoroihin on lipunoston yhteydessä mahdollista ostaa polkupyörälle oma lippu. Polkupyörälipulla voi kuljettaa yhden aikuisen tai lasten polkupyörän. Jokaiselle pyörälle täytyy ostaa oma lippu. Maksun suuruus vaihtelee bussiyrityksittäin.

Mikäli vuoroon ei ole saatavilla polkupyörälippua niin suositeltavaa on tiedustella polkupyörän kuljetusmahdollisuudesta vuoroa liikennöivältä bussiyritykseltä etukäteen viimeistään lähtöpäivää edeltävänä arkipäivänä. Tarkista bussiyrityksen yhteystiedot ja vuoroa koskevat mahdolliset huomautukset aikatauluhausta painamalla haluamasi vuoron kohdalta pyöreää i-painiketta.

Bussin kuljettajille sallitaan välttämättömät työn hoitoon liittyvät puhelut tieliikennelain velvoittamissa rajoissa.

Matkaeväiden syöminen ja juominen on mahdollista erityistä siisteyttä noudattaen, ellei sitä erikseen ole kyseisessä bussissa kielletty (esim. jäätelön ja grillituotteiden syöminen). Alkoholin ja muiden päihdyttävien aineiden käyttö sekä tupakointi bussissa on aina kielletty.

Kaikilla bussimatkustajilla on oikeus häiriöttömään bussimatkaan. Bussinkuljettajalle on turvattava työrauha.

Bussinkuljettajalla on oikeus poistaa bussista häiriötä aiheuttava matkustaja, joka Bussinkuljettajan kiellosta huolimatta on jatkanut häiriön aiheuttamista. Jollei matkustajaa voida poistaa heti, autohenkilökunnalla on oikeus tarpeen vaatiessa ottaa hänet kiinni, kunnes poistaminen on mahdollista.

Matkustajalla on oikeus bussinkuljettajan pyynnöstä antaa häiriötä aiheuttavan matkustajan poistamiseksi tai kiinniottamiseksi tarvittavaa apua. Tarvittaessa bussinkuljettajalla on oikeus saada virka-apua poliisilta.

Matkustajaa ei saa poistaa kulkuneuvosta, jos siitä aiheutuisi hänen terveydelleen vaaraa. Matkustajien toivotaan informoivan bussinkuljettajalle bussissa tapahtuvasta ilkivaltatapauksista. Matkustaja on korvausvelvollinen bussille aiheuttamastaan ilkivallasta.

Ota yhteyttä Matkahuollon asiakaspalveluun p. 020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min.. Voit myös ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi. Halutessasi voit myös ottaa yhteyttä suoraan vuoroa liikennöivään bussiyritykseen.

Osa bussiyrityksistä toimittaa löytötavarat löytötavarat löytötavaratoimistoihin, osa taas pitää löytötavarat omalla varikollaan. Vuoroja liikennöivät bussiyritykset kertovat usein omilla kotisivuillaan, minne bussista löytyneet löytötavarat toimitetaan.

Markkinaehtoisten bussivuorojen aikatauluista ja reiteistä päättävät vuoroja liikennöivät bussiyritykset. Bussiyritykset liikennöivät myös ostoliikennevuoroja, jotka ovat toimivaltaisten viranomaisten (ELY-keskukset, kunnat ja kuntayhtymät) kilpailuttamia vuoroja.

Toiveet voi lähettää Matkahuollolle, josta palautteet ohjataan oikealle bussiyritykselle. Palautetta voi antaa puhelimitse, p. 020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min. Palautetta voi lähettää myös sähköpostitse osoitteeseen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi.

Kukin bussiyritys suunnittelee itse aikataulunsa. Aikataulutoiveet, kuten muutkin bussiyritystä koskevat palautteet, voi osoittaa myös suoraan bussiyritykselle.

Kiitokset voi lähettää Matkahuollolle, josta ne ohjataan oikealle bussiyritykselle. Palautetta voi antaa puhelimitse, p. 020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min. Palautetta voi lähettää myös sähköpostitse osoitteeseen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi. Kiitokset voi osoittaa myös suoraan vuoroa liikennöivälle bussiyritykselle.

Valtaosassa vuoroista ei ole alaikärajaa ikärajaa lapsen yksin matkustamiselle. Käytännöt kuitenkin vaihtelevat bussiyrityskohtaisesti. Tarkista vuoroa koskevat mahdolliset huomautukset aikatauluhausta, painamalla haluamasi vuoron kohdalta pyöreää i-painiketta.

Paketit

Kirjoita paketin päälle oston jälkeen sekä tilausvahvistuksessa kerrottu aktivointikoodi sekä vastaanottajan nimi ja puhelinnumero. Sinun ei tarvitse tulostaa osoitekorttia, sillä me hoidamme sen puolestasi lähetyshetkellä tai kun paketti saapuu käsittelyymme.

XXS- XL-kokoisen paketit voi lähettää kätevimmin pakettiautomaatista tai mistä tahansa palvelupisteestä. Isommat paketit (Maxit) voi lähettää vain palvelupisteistä. Myös varovasti-lisäpalvelulla lähetettävät tulee lähettää Matkahuollon toimipisteistä tai asiamiespisteistä. XXL Flexiin, Rengassettiin sekä Suksipussiin kuuluu nouto ovelta. Etsi sinulle ja paketillesi lähin piste mobiilisovelluksen Palvelupistehausta.

Ei, sillä Matkahuolto ei kuljeta moottoriajoneuvoja.

Ei, mutta paketin voi lähettää kaikista Matkahuolloista ja verkosta ostetun paketin voi lähettää kaikista pakettipisteistä.

Polkupyörälle voi ostaa kuljetuksen XXL Flex -pakettina verkkosivuiltamme, Paketit-mobiilisovelluksesta tai toimipisteeltä. On tärkeää pakata pyörä kuljetuksen ajaksi kokonaan pahvipakkaukseen tai kuljetuslaukkuun.

Polkupyörä noudetaan luotasi, kun olet ostanut sille lähetyksen XXL Flex-pakettina Paketit-sovelluksesta tai verkosta.

Polkupyörälle voi ostaa kuljetuksen verkkosivuiltamme tai Paketit-sovelluksesta XXL Flex -pakettina.

Rengassettinä voit lähettää viisi pakettia (4 rengasta ja pultit) kerralla. Kuljetuksen renkaille ostat helpoimmin verkkosivuiltamme tai mobiilisovelluksesta. Valitse "Näytä isot paketit", jolloin pääset valitsemaan rengaslähetyksen. Renkaat pakataan jokainen erikseen muoviin tai rengaspussiin, joita on Matkahuolloissa myytävänä. Jos renkaissa on vanteet, ne täytyy ennen pussiin laittamista suojata teippaamalla vanteen päälle pahvi. Piikkipyörät täytyy pakata kokonaan pahviin.

Renkaat noudetaan luotasi, kun olet ostanut sille lähetyksen Paketit-sovelluksesta tai verkosta.

Paino saa olla enimmillään 35 kg ja paketin pisin sivu enintään 240 cm ja pituus + leveys + korkeus enintään 300 cm (XXL Flex)

Ei vaikuta.

Matkahuolto ei kuljeta eläviä eläimiä. Poikkeuksena voidaan kuljettaa syöttinä käytettäviä eläviä hyönteisiä, toukkia ja matoja, sekä ravustuskauden aikana eläviä rapuja. Eläinten kuljetuksesta on tarkat määräykset sivuillamme Eläinkuljetukset.

Helposti pilaantuvat elintarvikkeet suositellaan lähetettäväksi Pikapakettina. Silloin lähettäjä saa heti tietoonsa paketin saapumisajan määräpaikalle.

Matkahuollolla ei ole kylmä- tai lämminkuljetusta eikä varastotiloja kylmä- tai lämminsäilytystä vaativille paketeille.

Kuljetuksen hintaan ei sisälly vakuutusta. Mikäli haluat vakuuttaa lähetyksen, tulee sinun ostaa vakuutus suoraan vakuutusyhtiöltä (erillinen tavarankuljetusvakuutus).

Paketin enimmäispainoraja ja enimmäiskoot sulkevat pois suurien huonekalujen kuten sohvien, ruokailuryhmien yms. kuljettamiseen.

Näissä tapauksissa sinun kannattaa olla suoraan yhteydessä asiakaspalveluumme. Autamme sinua mielellämme. Yhteystietomme löydät mobiilisovelluksen kohdasta “Asiakastuki”.

Mobiilisovelluksessa voit muuttaa vastaanottajan tietoja vielä senkin jälkeen, kun olet ostanut paketillesi kuljetuksen. Noutopisteen voit muuttaa ennen kuin olet tuonut paketin pakettiautomaattiin tai palvelupisteeseen ja vastaanottajan nimen tai yhteystiedot voit vaihtaa siihen asti kunnes pakettia lähdetään viemään noutopisteeseen.

Mikäli lähetykseen pitää kuljetuksen myöhemmässä vaiheessa tehdä muutoksia, olethan yhteydessä Matkahuollon asiakaspalveluun. Yhteystiedot löydät mobiilisovelluksesta kohdasta “Asiakastuki”.

Paketti on tuotu Matkahuoltoon, mutta sitä ei ole vielä lastattu kuljetettavaksi.

Jakelussa/jaettu tarkoittaa, että paketti jaetaan vastaanottajalle sen päivän aikana. Luovutusajankohta ei kirjaannu erikseen.

Paketin kuljetusaika on 1–3 arkivuorokautta, joten paketti on vielä matkalla. Ilmoitamme vastaanottajalle tekstiviestillä tai sähköpostilla, kun paketti on noudettavissa.

Toimitusseuranta näyttää noutopaikan heti, kun paketti on noudettavissa. Matkahuollon ollessa noutopaikkana näet seurannassa olevasta linkistä tarkemmat noutopaikan tiedot. K-kauppa, R-Kioski tai muu Matkahuollon pakettipiste ollessa noutopaikkana seurantaan tulee noutopisteen nimi ja osoite, seurannassa olevasta linkistä pääset myös kartalta katsomaan noutopisteen sijaintia.

Paketin kulkua voi seurata Suomen puolella Ouluun saakka. Jonka jälkeen lähetystunnus vaihtuu. Paketin seuranta Ruotsissa tapahtuvan kuljetuksen osalta tapahtuu Bussgods Ab:n kotisivuilla http://bussgods.se/ kohdasta: Sök paket.

Valitse palautuvalle paketille Paketit-sovelluksessa tai tekstiviestissä olevasta linkistä mitä haluat tehdä paketille. Jos haluat paketin takaisin itsellesi, maksa palautuskulut etukäteen ja valitse mistä noutopisteestä haluat hakea paketin takaisin. Voit varmistua maksulinkin aitoudesta helposti lähetystunnuksella lähetysten seurannasta joko verkkosivuillamme tai Paketit-äpissä.

Jos et jostain syystä halua pakettia takaisin, voit antaa meille luvan sen kierrättämiselle. Se on maksutonta.

Paketin saapumisesta ilmoitetaan tekstiviestillä lähettäjän antamaan matkapuhelinnumeroon tai sähköpostiin. Saapumisilmoitukset on myös mahdollista määrittää saapuvaksi mobiiliapplikaation ilmoituksena.

Matkahuollon omissa palvelupisteissä sekä R-kioskeissa tarvitset paketin noutamista varten noutokoodin. Saat sen saapumisilmoituksessa tai näet sen Paketit-sovelluksesta.K-Kaupoista voit toistaiseksi noutaa paketin lähetystunnuksen ja omien henkilöllisyystodistuksen avulla.

Lähetystiedoista puuttuu todennäköisesti matkapuhelinnumero ja/tai sähköpostiosoite, joiden avulla tunnistamme, että kyseessä on juuri sinun pakettisi. Varmista mobiilisovelluksen omista tiedoista, että olet antanut sekä matkapuhelinnumerosi että sähköpostiosoitteesi. Mikäli olet antanut molemmat tiedot eikä paketin tietoja vieläkään näy, kannattaa olla yhteydessä paketin lähettäjään, joka voi lisätä puuttuvat tiedot lähetykselle.

Tämä teksti näkyy paketin seurantatiedoissa, kun paketti lähtee terminaalilta kuljettajan mukana kohti noutopistettä. Kuljettajalla on kyydissään useamman noutopisteen paketit eikä hän välttämättä ensimmäisenä poikkea lähetyksesi noutopisteessä. Siksi tieto siitä, että paketti on noudettavissa, ei välttämättä päivity seurantaan ihan heti. Pakettisi kuitenkin pitäisi olla noudettavissa vielä saman päivän aikana.

Jos sinulla on tiedossa lähetystunnus, voit tarkastaa pakettisi tilannetta etusivulla www.matkahuolto.fi kohdassa "Seuraa pakettia".

Automaateissamme on vain yksi näyttö, johon lokerokoodi syötetään eli sinun ei tarvitse tietää missä lokerossa pakettisi on. Syötettyäsi koodin aukeaa oikean lokeron ovi ja voit ottaa pakettisi.

Voit kopioida noutokoodin Paketit-sovelluksesta ja välittää sen vaikka puolisolle, kaverille tai äidille, joka saa koodia vastaan noudettua pakettisi. Voit myös välittää tekstiviestitse saapuneen saapumisilmoituksen toiselle paketin noutoa varten. Valtakirjaa ei tarvita.

Siirtymäajan puitteissa voit saada lähetyksen vielä vanhaan tapaan eli esittämällä lähetystunnuksen ja henkilöllisyystodistuksesi. Noutokoodilla noutaessasi siirtymäajan jälkeen tarvitset aina noutokoodin, pelkkä lähetystunnus ja henkilöllisyystodistus ei riitä. Valtakirjaa et tarvitse

Matkahuollon omilla toimipaikoilla voi maksaa käteisellä, Debit/Credit-maksukorteilla, pankkikorteilla ja Visa Electronilla sekä seuraavilla luottokorteilla: Visa, Mastercard ja Eurocard. Matkahuollon asiamiespisteissä maksutavat vaihtelevat.

Kyllä voivat, mutta vanhemmalla täytyy olla noutokoodi tai henkilöllisyystodistus mukanaan.

Kotimaan sisällä kulkevia lähetyksiä säilytetään 7 vrk, jonka jälkeen paketti palautetaan lähettäjälle. Saapumisilmoituksessa kerrotaan aina viimeinen päivä, jolloin pakettisi on vielä noudettavissa. Voit ostaa paketillesi lisää säilytysaikaa 7, 14 tai 21 päivän erissä suoraan verkosta tai Paketit-sovelluksesta, jos et pääse noutamaan pakettiasi säilytysajan puitteissa.

Voit ostaa paketillesi lisää säilytysaikaa 7, 14 tai 21 päivän erissä suoraan verkosta tai Paketit-sovelluksesta, jos et pääse noutamaan pakettiasi säilytysajan puitteissa. Lisäaikaa voi ostaa lähetykselle sen jälkeen kun se on toimitettu lopulliseen noutopisteeseen. Löydät tiedot myös Paketit-sovelluksesta, josta voit ostaa tarvittaessa kotiinkuljetuksen paketillesi. Lisäaikaa ei voi ostaa lähetykselle, jos noutopiste on pakettiautomaatti.

Paketin säilytyksestä ei peritä kuluja. Pakettia säilytetään 7 vuorokautta, jonka jälkeen se palautetaan lähettäjälle.

Pikapakettina lähetetty noudetaan suoraan bussista.

Tarjoamme kaksi eri palveluvaihtoehtoa, Kotijakelun ja Jakopaketin. Jos pakettisi on Kotijakelu, saat tekstiviestitse tai sähköpostitse kehotuksen valita sopiva toimitusaika. Jos lähettäjä on lähettänyt paketin Jakopaketti-palvelulla, tuomme paketin perille arkena klo 8–16 ilman etukäteisilmoitusta jakeluajankohdasta. Mikäli et ole paikalla toimitushetkellä, voit noutaa paketin osoitettasi lähellä olevasta noutopisteestä saatuasi ilmoituksen joko tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Paketit kuljetetaan lähettäjän osoittamaan tai sinun valitsemaasi noutopisteeseen. Joskus lopullinen noutopiste kuitenkin poikkeaa valitsemastasi ja syynä voi olla esim. kyseisen noutopisteen äkillinen täyttyminen ruuhkapiikeissä, paketin koko tai lähettäjän käyttämä palvelu. Silloin kuljetamme paketin aina lähimpään mahdolliseen pisteeseen, jossa on tilaa, jotta saat pakettisi nopeasti. Pyrimme kertomaan syyn noutopisteen vaihtumiselle myös saapumisilmoituksessa.

Osassa etä- ja verkkokaupoista voit itse valita haluamasi noutopisteen tilausta tehdessä. Jos tällaista mahdollisuutta ei ole tai et tee valintaa, kuljetetaan lähetys osoitteesi perusteella lähimpään mahdolliseen pisteeseen. Voit halutessasi siirtää paketin toiseen noutopisteeseen, kun olet kirjautunut Matkahuollon verkkosivuille.

Ota yhteys lähimpään Matkahuollon asiakaspalveluun 7 vrk aikana. Yhteystiedot löydät kohdasta “Asiakastuki”. Jos vaurioitunut paketti sisältää etä- tai verkkokaupasta tehdyn tilauksen, ota yhteyttä paketin lähettäjään. Paketin lähettäjä huolehtii vahingonkorvaushakemuksen tekemisestä tai muista tarvittavista toimenpiteistä. Toimita vahingoittunut lähetys ja sen pakkaus Matkahuoltoon, tai sovi vahingon toteamisesta ja tarkastamisesta Matkahuollon kanssa.

Paketti palautetaan lähettäjälle. Ellei lähettäjäkään ota pakettia vastaan, se menee Matkahuollon kautta hävitettäväksi tai julkiseen huutokauppaan.

Voit ostaa paketillesi lisää säilytysaikaa tai kotiinkuljetuksen mobiilisovelluksessa, kun avaat lähetyksen tiedot. Maksaminen käy helposti valitsemallasi maksutavalla, kuten MobilePayllä.

Yritysasiakkaat

Matkahuollon sopimusasiakkaaksi pääsee ottamalla yhteyttä osoitteeseen myyntipalvelu@matkahuolto.fi.

Kuljetusluoton palvelumaksu on 14.75 €/kk ja se veloitetaan niiltä kuukausilta, kun on laskutettavia tapahtumia.

MPaketti-asiakasliittymä on helppokäyttöinen selainpohjainen järjestelmä, jonka käytöstä emme veloita erikseen.

Valitse Lähellä-paketti, jos asiakkaasi noutaa paketin yli 2000 noutopisteestämme, ja Jakopaketti tai Kotijakelu, mikäli paketti toivotaan perille toimitettuna. Tarkemmat kuvaukset eri palveluista löytyy verkkosivuiltamme https://www.matkahuolto.fi/yritysasiakkaat/palvelut-sopimusasiakkaille.

Lähetystietoihin merkitty nouto ei vielä ole noutotilaus. Tilaa nouto lähetyksillesi verkkosivuiltamme tästä linkistä tai MPaketin asiakasliittymästä.

MPaketin asiakasliittymässä pääsee muokkaamaan vastaanottajan matkapuhelinnnumeroa sekä sähköpostiosoitetta siihen saakka, kunnes lähetys on noudettu. Tietojen muokkaamisen jälkeen vastaanottajalle lähtee uusi sähköinen saapumisilmoitus.

Osoitetarroja voit tilata suoraan yrityksellesi sopivimmasta toimistotarviketukusta, esimerkiksi RCK Finland Oy:ltä. RCK Finland Oy toimittaa esimerkiksi A5 EDI lomake liimattu –tuotetta tuotenumerolla 1008070.

Kirjautumissivulla on linkki salasanan vaihtoon, mutta mikäli sähköposti on matkan varrella vaihtunut etkä saa vastauslinkkiä, niin uuden salasanan voi tilata sähköpostilla osoitteesta myyntipalvelu@matkahuolto.fi.

Noudettavan paketin pisin sivu saa olla enintään 200 cm, paketin pituus + leveys + korkeus enintään 300 cm ja tilavuus enintään 0,5 m3. Noudettavan paketin enimmäispaino on 30 kg. (Lähellä-paketti, Pikapaketti, Asiakaspalautus.)

Perille jaettavan paketin pisin sivu saa olla enintään 240 cm ja paketin pituus + leveys + korkeus enintään 360 cm (Kotijakelu, Jakopaketti). Perille jaettavan paketin enimmäispaino on 35 kg.

Jos paketin koko on yli 60 x 60 x 100 cm tai paino 30 kg, veloitetaan Iso-lisämaksu.

Jakopaketti ja Kotijakelu ovat molemmat vastaanottajalle perille jaettavia lähetyksiä. Jakopaketti toimitetaan perille vastaanottajan osoitteeseen arkisin klo 8-16 välisenä aikana ilman erillistä ilmoitusta vastaanottajalle. Kotijakelu on palvelu, jossa vastaanottaja voi valita itselleen parhaiten sopivan toimituspäivän sekä ajankohdan. Suosittelemme käyttämään Jakopakettia yrityksille, ja Kotijakelua kuluttajille toimitettavissa lähetyksissä.

Molemmissa tapauksissa paketti voidaan luovuttaa osoitteessa tavatulle henkilölle ilman valtakirjaa.

Kyllä voi. Lavakuljetuksen voi tilata suoraan MPaketin asiakasliittymässä. Huomaathan että nouto-osoite voi olla vain oma, asiakastiedoissa oleva osoitteesi.

Renkaat pakataan jokainen erikseen muoviin tai rengaspussiin. Jos renkaissa on vanteet, ne täytyy ennen pussiin laittamista suojata teippaamalla vanteen päälle pahvi. Piikkipyörät täytyy pakata kokonaan pahviin.

Renkaat noudetaan luotasi, kun olet ostanut sille lähetyksen Paketit-sovelluksesta tai verkosta.

Sopimusasiakkaanamme voit lähettää Matkahuollon omista toimipisteistä, asiamiespisteistä sekä yrityspalvelupisteistä ja pakettiautomaateista. Lähimmän pisteesi voi tarkistaa palvelupistehausta.

Jokainen lisäpalvelu hinnoitellaan lähetykselle erikseen. Yhdellä lähetyksellä voi olla esim. Monipaketti-lisä sekä Iso-lisä.

Lähetyshinta määräytyy joko tilavuuspainon tai punnitun painon perusteella riippuen siitä kumpi on suurempi. Laskennassa käytetty tilavuusehto on 1 m3 = 250 kg eli esimerkkilähetyksen rahdituspaino lasketaan käyttäen kaavaa (0,38 * 0,40 * 0,32) * 250 kg = 12 kg.

Pienlaskutuslisä veloitetaan laskulla, jonka loppusumma on alle 100 €.

Tilaa nouto lähetyksillesi verkkosivuiltamme tästä linkistä. Mikäli haluat sopia jatkuvasta noudosta, ota yhteyttä myyntiimme myyntipalvelu@matkahuolto.fi.

Ota yhteyttä yritysmyyntiimme tai myyntipalvelu@matkahuolto.fi, ja sovitaan jatkuvasta jakelupalvelusta!

Yrityksesi voi ottaa käyttöön palautuskoodin tai voitte tehdä asiakkaalle valmiin osoitekortin palautuslähetykselle. Osoitekortin voi tehdä mm. MPaketin asiakasliittymässä.

Asiakaspalautus on mahdollista tehdä myös Matkahuollon aktivointikoodilla, joka vaatii sille tuen asiakkaan käyttämästä järjestelmästä (esimerkiksi verkkokauppa-alusta tai ERP). Aktivointikoodi mahdollistaa lähetyksen tarkemman seurannan. Myös valmiin palautusosoitekortin voi muodostaa rajapinnan kautta, eli tällöin asiakkaan järjestelmä muodostaa lähetyksen ja huolehtii tiedon siirrosta Matkahuollon järjestelmään. Pelkkä palautusosoitekortti ei riitä, vaan lähetyksestä pitää olla myös tiedot Matkahuollon järjestelmässä.

Pakettiautomaattiin voi jättää asiakaspalautuksen, jossa on valmis osoitekortti palautusta varten tai asiakkaalla on verkkokauppiaan tuottama aktivointikoodi. Automaatista valitaan ”lähetä” ja ”palautus” automaatista riippuen ja automaatti ohjeistaa näytöllä siitä eteenpäin. Kaikista Matkahuollon käyttämistä automaateista pystyy myös palauttamaan lähetyksiä.

MPaketti-asiakasliittymässä voi siirtää noudettavissa olevan paketin toiseen palvelupisteeseen. Paketille muodostuu uusi lähetystunnus valittuasi uuden palvelupisteen. Siirrämme paketin valitsemaasi palvelupisteeseen ja lähetämme vastaanottajalle uuden saapumisilmoituksen. Pakettia ei voi siirtää pakettiautomaatista tai pakettiautomaattiin

Muutoksen voi myös ilmoittaa Matkahuollolle sähköpostilla osoitteeseen sopimusasiakkaat@matkahuolto.fi. Viestissä tulee kertoa lähetystunnus sekä toivottu muutos. Muutoksista veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu sekä mahdolliset lisälähetyskulut.

MPaketti-asiakasliittymässä voi muuttaa lähetyksen vastaanottajan yhteystietoja siihen saakka, kun lähetys on noudettu. Tietojen muutos aktivoi automaattisesti vastaanottajalle uuden saapumisilmoituksen.

Ota yhteys lähimpään Matkahuoltoon 7 vrk aikana. Vahingonkorvaushakemuksen voit täyttää verkkosivuillamme tästä linkistä. Toimita vahingoittunut lähetys ja sen pakkaus Matkahuoltoon, tai sovi vahingon toteamisesta ja tarkastamisesta Matkahuollon kanssa.

Vastaanotamme mielellämme palautetta palveluistamme ja toiminnastamme. Kehittämme palveluamme jatkuvasti asiakkailtamme saamamme palautteen perusteella. Anna palautetta lomakkeella https://www.matkahuolto.fi/palautelomake. Käsittelemme ja vastaamme jokaiseen palautteeseen joko sähköpostitse tai puhelimitse.

Osta liput – hae aikataulut

Mistä
Mihin

Seuraa pakettia

Täytä kenttään lähetystunnus.
Hae
HenkilöilleYrityksille

Matkustajat

BussiaikataulutBussiliput ja matkakortitLataa Reitit ja Liput -sovellusReittiopasHinnat ja alennuksetOhjeet ja ehdot matkustajille

Sosiaalinen media