MatkustajatPaketitYritysasiakkaatPalvelupisteet
Hae
Kirjaudu
Etusivu
Usein kysyttyä

Usein kysyttyä

Matkahuollon tiedote: Peruuntuuko matka, huolettaako paketin kulku? – Näin olemme varautuneet koronaviruksen leviämiseen

Matkustajat

Ilmoitus voi johtua seuraavista syistä: 1) Valitulla reitillä ei kulje yhtään suoraa bussiyhteyttä tai bussiyrityksen vahvistamaa vaihdollista yhteyttä. 2) Valitulla reitillä tai kaikilla sen osuuksilla ei ole liikennettä valittuna päivänä. 3) Valittu päivä on seuraavan aikataulukauden puolella eikä tietokannassa ei vielä ole aikatauluja valitulle päivälle.

Aikatauluhaku toimii päivämääräpohjaisesti. Vuorokausi alkaa kello 00:00 ja päättyy kello 23:59. Yöllä kello 00:00 ja sen jälkeen lähtevien vuorojen aikataulut löytyvät seuraavan päivän päivämäärällä.

Aikatauluhaun tarjoamien vaihtoyhteyksien toteutuminen on varmistettu. Ensimmäisen auton kuljettajalle kannattaa kuitenkin mainita jatkoyhteydestä, jotta hän voi myöhästymistapauksessa ilmoittaa jatkoyhteyden kuljettajalle tulossa olevista vaihtomatkustajista.

  • as = asema
  • kk = kirkonkylä
  • kko = kirkko
  • las = linja-autoasema
  • ras = rautatieasema
  • th = tienhaara, usein esimerkiksi risteys päätiellä, josta käännytään kyseiseen kylään/kaupunkiin
  • Kirjaimet P, I, E tai L pysäkin nimen perässä viittaavat bussin kulkusuuntaan. Esimerkiksi P tarkoittaa pohjoisen suuntaa.

Hinnat voivat poiketa verkkosivuilla esitetyistä hinnoista, jos ostat lipun kuljettajalta.

Yksi matkustaja saa yhden alennuksen kerrallaan. Esimerkiksi opiskelijahintaisella lipulla tai nettitarjouslipulla matkustava ei siten saa samalta matkalta esimerkiksi menopaluualennusta.

Nettilipun peruuttaminen on mahdollista viimeistään 24 tuntia ennen matkan alkua. Menopaluulippu voidaan peruuttaa kokonaan tai osittain viimeistään 24 tuntia ennen menomatkan alkua. Jos matka on viikonloppuna tai pyhäpäivänä tai sitä seuraavana arkipäivänä, peruutusta tulee pyytää matkaa edeltävänä arkipäivänä. Palvelusta peritään yhdeksän (9) euron palvelumaksu. Lipunoston yhteydessä veloitettua palvelumaksua ei palauteta. Peruutuksen voi tehdä vain kerran varausnumeroa kohden. Peruutuksen voi tehdä Nettilipun peruutuslomakkeella Nettilipun muuttaminen ei ole mahdollista.

Jos liikuntarajoitteinen tai vammainen henkilö ei pysty liikuntarajoitteisuutensa tai vammaisuutensa vuoksi matkustamaan yksin bussilla, hänellä tulee olla matkalla mukana saattaja. Saattaja matkustaa avustettavan mukana veloituksetta, kun vuoron kokonaispituus on lähtöpaikasta määräpaikkaan yli 250 km, vaikka avustettava ja saattaja matkustaisivat vuorolla tätä lyhemmän matkan. Ilmoita saattajasta avustusta tilattaessa.

Paikkalipun ostaminen ei ole pakollista, mutta suositeltavaa erityisesti viikonloppuisin ja juhlapyhien aikaan.

Tyhjää matkakorttia ei voi ostaa. Matkahuollon omilta toimipaikoilta ja Matkakorttikaupasta voidaan ostaa esialustettu matkakortti, minkä voi ladata myöhemmin joko Bussiliput sovelluksella, R-kioskilla tai bussissa.

Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta matkakorttien lataaminen onnistuu:

  • Busseissa, joissa Matkahuollon matkakorttia voi käyttää
  • R-kioskeilla
  • Matkahuollon palvelupisteissä sekä matkustajapalveluja tarjoavilla asiamiehillä.
  • Bussiliput-sovelluksella, mikäli käytössä on Android-puhelin, jossa on NFC-toiminto.

Kadonneesta tai varastetusta matkakortista, jossa on voimassa oleva lipputuote, voi tehdä selvityspyynnön Matkahuollon toimipaikoissa. Kadonneen tai varastetun matkakortin selvityspyynnöstä peritään kahdenkymmenen (20) euron palvelumaksu. Selvityksen jälkeen kortille jääneet matkat tai arvo hyvitetään takaisinlunastusehtojen mukaisesti pankkitilille kahden kuukauden kuluessa.

Matkahuollon omissa toimipaikoissa voi maksaa käteisellä, kotimaisilla pankkikorteilla sekä Eurocard, Visa, MasterCard, American Express ja Diners Club -luottokorteilla. Lisäksi maksuvälineenä käyvät Visa Electron sekä Nordea Asiakasrahoitus Oy:n käyttöluottokortti.

Matkahuolto-asiamiehillä maksuvälineenä käy käteinen. Muiden maksuvälineiden kelpoisuus vaihtelee asiamieskohtaisesti.

Matkahuollon verkkokaupassa voi maksaa verkkopankissa, sekä Visa- ja MasterCard -korteilla. Bussiliput -mobiilisovelluksessa voi maksaa MobilePay -mobiilimaksulla sekä Visa- ja MasterCard -korteilla.

Useimmissa busseissa maksuvälineenä käy käteinen. Muiden maksuvälineiden kelpoisuus vaihtelee bussiyrityksittäin.

Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin.

Voit pyytää kuittia soittamalla Matkapalvelujen palautenumeroon 020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min. Voit pyytää kuittia myös sähköpostitse osoitteesta matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi.

Löydät lastenlipun hinnan ja ikärajan aikatauluhausta. Lastenlipun ikärajatiedon saa näkyville, kun painaa lastenlipun hinnan vieressä olevaa pyöreää i-painiketta.

Aikatauluhausta löytyvät lähtökohtaisesti kaikki ne pysäkit, joilla kyseinen vuoro pysähtyy. Express ja Pikavuoroiksi merkityt vuorot pysähtyvät vain niillä pysäkeillä, jotka ovat listattuna. Vakiovuoroiksi luokitellut vuorot saattavat pysähtyä myös muilla reitin varrella olevilla pysäkeillä.

Osassa reittejä Nettitarjouslipulla voi matkustaa vain lippuun merkittyjen pysäkkien tai kaupunkien välillä eikä tarjoushinta ole voimassa jos nousee kyytiin tai kyydistä pois reitin välipysäkeillä. Tarkemmat tiedot Nettitarjouslippujen erityisehdoista löytyvät täältä.

Nettilipulla tai nettitarjouslipulla matkustavan tulee ilmoittaa kuljettajalle joko matkustajan nimi, tai matkustajan oma 5-10 merkin tunniste, jolla Nettilippu tai Nettitarjouslippu on ostettu. Henkilöllisyystodistusta ei tarvitse näyttää. Lapsenlipulla tai nuorisolipulla matkustavan tarvitsee kuitenkin kysyttäessä todistaa ikänsä.

Henkilökohtaista matkakorttia käyttävän matkustajan on pyydettäessä todistettava henkilöllisyytensä.

Alennukseen oikeuttava voimassaoleva kortti on esitettävä aina lipunmyynnin ja autoon nousun yhteydessä.

Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin.Vuorot, joissa lemmikin kuljettaminen ei ole sallittu, on merkitty aikatauluhaussa.

Lemmikkieläimet voivat matkustaa useimpien bussiyritysten vuoroilla. Tavallisia ja vaarattomia lemmikkejä voidaan kuljettaa bussissa saattajan kanssa ja vastuulla, mikäli bussissa on tilaa. Lemmikkieläimet sijoitetaan bussiin siten, että niistä mahdollisesti aiheutuva haitta minimoituu. Lemmikkieläimiä ei saa sijoittaa istuimille eikä niitä saa pitää irrallaan. Bussissa jo olevalla allergisella matkustajalla on ensisijaisesti oikeus valita paikka ja tarvittaessa jopa pyytää kuljettajaa estämään lemmikkiä nousemasta bussiin. Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin. Tarkista vuoroa koskevat mahdolliset huomautukset aikatauluhausta, painamalla haluamasi vuoron kohdalta pyöreää i-painiketta.

Lemmikkieläimestä saatetaan periä lisämaksu, jonka suuruus on bussiyrityskohtainen. Mahdollinen lisämaksu maksetaan kuljettajalle bussissa.

Kanssamatkustajat eivät kuitenkaan voi estää opas- tai avustajakoiraa nousemasta autoon.

Busseissa ei ole turvaistuimia. Oman turvaistuimen voi ottaa mukaan, mutta laki ei vaadi sitä. Kaikkien on käytettävä turvavöitä, jos sellaiset linja-autossa on. Useimmissa linja-autoissa on turvavyöt kaikilla istumapaikoilla, mutta turvakaukalon kiinnittämiseen sopivia vöitä ei välttämättä ole.

Löydät lastenlipun hinnan ja ikärajan aikatauluhausta. Lastenlipun ikärajatiedon saa näkyville, kun painaa lastenlipun hinnan vieressä olevaa pyöreää i-painiketta.

Löydät lapsenlipun hinnan ja ikärajan aikatauluhausta, painamalla Hinta-sarakkeen alta haluamasi vuoron kohdalla näkyvää hintaa. Lastenlipun ikärajatiedon saa näkyville, kun painaa lastenlipun hinnan vieressä olevaa pyöreää i-painiketta.

Tavanomaiset käsimatkatavarat kuljetetaan bussissa maksutta matkustajan jalkatilassa tai hyllyillä. Muut matkatavarat kuljetetaan bussin tavaratiloissa. Käsimatkatavaroiden kuljettaminen matkustamossa ei saa viedä tilaa kanssamatkustajilta. Kaukoliikenteen matkustaja voi useilla vuoroilla kuljettaa mukanaan maksutta bussin tavaratiloissa kahta matkalaukkua tai kassia. Polkupyörän tai lastenvaunujen tai muiden tilaa vievien matkatavaroiden kuljettamisesta matkustajien tulisi ilmoittaa liikennöinnistä vastaavalle bussiyritykselle viimeistään lähtöpäivää edeltävänä arkipäivänä. Yritys saattaa periä yrityskohtaisen maksun tilaa vievien tavaroiden kuljettamisesta. Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin.

Joihinkin vuoroihin on lipunoston yhteydessä mahdollista ostaa polkupyörälle oma lippu. Polkupyörälipulla voi kuljettaa yhden aikuisen tai lasten polkupyörän. Jokaiselle pyörälle täytyy ostaa oma lippu. Maksun suuruus vaihtelee bussiyrityksittäin.

Mikäli vuoroon ei ole saatavilla polkupyörälippua niin suositeltavaa on tiedustella polkupyörän kuljetusmahdollisuudesta vuoroa liikennöivältä bussiyritykseltä etukäteen viimeistään lähtöpäivää edeltävänä arkipäivänä. Tarkista bussiyrityksen yhteystiedot ja vuoroa koskevat mahdolliset huomautukset aikatauluhausta painamalla haluamasi vuoron kohdalta pyöreää i-painiketta.

Bussin kuljettajille sallitaan välttämättömät työn hoitoon liittyvät puhelut tieliikennelain velvoittamissa rajoissa.

Matkaeväiden syöminen ja juominen on mahdollista erityistä siisteyttä noudattaen, ellei sitä erikseen ole kyseisessä bussissa kielletty (esim. jäätelön ja grillituotteiden syöminen). Alkoholin ja muiden päihdyttävien aineiden käyttö sekä tupakointi bussissa on aina kielletty.

Kaikilla bussimatkustajilla on oikeus häiriöttömään bussimatkaan. Bussinkuljettajalle on turvattava työrauha.

Bussinkuljettajalla on oikeus poistaa bussista häiriötä aiheuttava matkustaja, joka Bussinkuljettajan kiellosta huolimatta on jatkanut häiriön aiheuttamista. Jollei matkustajaa voida poistaa heti, autohenkilökunnalla on oikeus tarpeen vaatiessa ottaa hänet kiinni, kunnes poistaminen on mahdollista.

Matkustajalla on oikeus bussinkuljettajan pyynnöstä antaa häiriötä aiheuttavan matkustajan poistamiseksi tai kiinniottamiseksi tarvittavaa apua. Tarvittaessa bussinkuljettajalla on oikeus saada virka-apua poliisilta.

Matkustajaa ei saa poistaa kulkuneuvosta, jos siitä aiheutuisi hänen terveydelleen vaaraa. Matkustajien toivotaan informoivan bussinkuljettajalle bussissa tapahtuvasta ilkivaltatapauksista. Matkustaja on korvausvelvollinen bussille aiheuttamastaan ilkivallasta.

Ota yhteyttä Matkahuollon asiakaspalveluun p. 020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min.. Voit myös ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi. Halutessasi voit myös ottaa yhteyttä suoraan vuoroa liikennöivään bussiyritykseen.

Osa bussiyrityksistä toimittaa löytötavarat löytötavarat löytötavaratoimistoihin, osa taas pitää löytötavarat omalla varikollaan. Vuoroja liikennöivät bussiyritykset kertovat usein omilla kotisivuillaan, minne bussista löytyneet löytötavarat toimitetaan.

Markkinaehtoisten bussivuorojen aikatauluista ja reiteistä päättävät vuoroja liikennöivät bussiyritykset. Bussiyritykset liikennöivät myös ostoliikennevuoroja, jotka ovat toimivaltaisten viranomaisten (ELY-keskukset, kunnat ja kuntayhtymät) kilpailuttamia vuoroja.

Toiveet voi lähettää Matkahuollolle, josta palautteet ohjataan oikealle bussiyritykselle. Palautetta voi antaa puhelimitse, p. 020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min. Palautetta voi lähettää myös sähköpostitse osoitteeseen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi.

Kukin bussiyritys suunnittelee itse aikataulunsa. Aikataulutoiveet, kuten muutkin bussiyritystä koskevat palautteet, voi osoittaa myös suoraan bussiyritykselle.

Kiitokset voi lähettää Matkahuollolle, josta ne ohjataan oikealle bussiyritykselle. Palautetta voi antaa puhelimitse, p. 020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min. Palautetta voi lähettää myös sähköpostitse osoitteeseen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi. Kiitokset voi osoittaa myös suoraan vuoroa liikennöivälle bussiyritykselle.

Valtaosassa vuoroista ei ole alaikärajaa ikärajaa lapsen yksin matkustamiselle. Käytännöt kuitenkin vaihtelevat bussiyrityskohtaisesti. Tarkista vuoroa koskevat mahdolliset huomautukset aikatauluhausta, painamalla haluamasi vuoron kohdalta pyöreää i-painiketta.

Paketit

Ei, sillä Matkahuolto ei kuljeta moottoriajoneuvoja.

Ei, mutta paketin voi lähettää kaikista Matkahuolloista ja verkosta ostetun Lähipaketin voi lähettää kaikista pakettipisteistä.

Polkupyörälle voi ostaa kuljetuksen verkkosivuiltamme tai toimipisteeltä. Mikäli yrityksesi on Matkahuollon sopimusasiakas, polkupyörä hinnoitellaan pakettien tapaan joko todellisen tai tilavuuspainon perusteella voimassa olevien hintojen mukaan.

Renkaat pakataan jokainen erikseen muoviin tai rengaspussiin, joita on Matkahuolloissa myytävänä. Jos renkaissa on vanteet, ne täytyy ennen pussiin laittamista suojata teippaamalla vanteen päälle pahvi. Piikkipyörät täytyy pakata kokonaan pahviin. Hinta on verkosta ostettuna 59,90 euroa.

Kyllä voi, mikäli lähetyksessä on vain yksi paketti. Palvelun nimi on bussiennakko ja palvelun voi ostaa Matkahuollon toimipisteellä maksettavaan kuljetukseen. Bussiennakkolähetyksistä peritään kuljetuksen hinnan lisäksi bussiennakkopalkkio.

Paino saa olla enimmillään 35 kg ja paketin koko enintään 60 x 60 x 120 cm (XL Maxi), 60 x 60 x 200 cm (XXL), 40 x 40 x 230 cm (XXL pitkä) tai 30 x 120 x 150 cm (XXL leveä).

Ei vaikuta.

Matkahuolto ei kuljeta eläviä eläimiä. Poikkeuksena voidaan kuljettaa syöttinä käytettäviä eläviä hyönteisiä, toukkia ja matoja, sekä ravustuskauden aikana eläviä rapuja. Eläinten kuljetuksesta on tarkat määräykset sivuillamme Eläinkuljetukset.

Helposti pilaantuvat elintarvikkeet suositellaan lähetettäväksi Pikapakettina. Silloin lähettäjä saa heti tietoonsa paketin saapumisajan määräpaikalle.

Matkahuollolla ei ole kylmä- tai lämminkuljetusta eikä varastotiloja kylmä- tai lämminsäilytystä vaativille paketeille.

Bussipaketin kuljetusaika on 24 h suorilla yhteyksillä ja sen lisäksi 12 h jokaista bussin vaihtoa kohti. Pikapaketti kulkee ensimmäisessä mahdollisessa tai lähettäjän määräämässä vuorossa. Kuljetusmääräaikaan ei lasketa pyhäpäivää, vapunpäivää, itsenäisyyspäivää eikä arkilauantaita.

Kyllä, Matkahuollon omilla toimipaikoilla voit maksaa käteisellä, Debit/Credit-maksukorteilla, pankkikorteilla, Visa Electronilla sekä seuraavilla luottokorteilla: Visa, Mastercard ja Eurocard. Matkahuollon asiamiespisteissä ja pakettipisteissä maksutavat vaihtelevat.

Kuljetuksen hintaan ei sisälly vakuutusta. Mikäli haluat vakuuttaa lähetyksen, tulee sinun ostaa vakuutus suoraan vakuutusyhtiöltä (erillinen tavarankuljetusvakuutus).

Paketin enimmäispainoraja ja enimmäiskoot sulkevat pois suurien huonekalujen kuten sohvien, ruokailuryhmien yms. kuljettamiseen.

Bussipaketin voi maksaa lähettäjä tai vastaanottaja. Lähipaketin, Kotijakelun ja Pikapaketin maksaa aina lähettäjä.

Tilitysaika on neljä pankkipäivää. Jos maksun vastaanottajan pankki on jokin muu kuin Nordea, maksu on tilillä viidentenä pankkipäivänä.

Paketti on tuotu Matkahuoltoon, mutta sitä ei ole vielä lastattu kuljetettavaksi.

Paketin kuljetusaika on 1–3 arkivuorokautta, joten paketti on vielä matkalla. Ilmoitamme vastaanottajalle tekstiviestillä tai sähköpostilla, kun paketti on noudettavissa.

Toimitusseuranta näyttää noutopaikan heti, kun paketti on noudettavissa. Matkahuollon ollessa noutopaikkana näet seurannassa olevasta linkistä tarkemmat noutopaikan tiedot. K-Market, R-Kioski tai muu Matkahuollon pakettipiste ollessa noutopaikkana seurantaan tulee noutopisteen nimi ja osoite, seurannassa olevasta linkistä pääset myös kartalta katsomaan noutopisteen sijaintia.

Paketin kulkua voi seurata Suomen puolella Ouluun saakka. Jonka jälkeen lähetystunnus vaihtuu. Paketin seuranta Ruotsissa tapahtuvan kuljetuksen osalta tapahtuu Bussgods Ab:n kotisivuilla http://bussgods.se/ kohdasta: Sök paket.

Paketin saapumisesta ilmoitetaan tekstiviestillä lähettäjän antamaan matkapuhelinnumeroon tai sähköpostiin.

Kyllä voit. Mikäli paketti on automaatissa, tarvitset kuitenkin saapumisilmoituksessa kerrotun lokerokoodin. Ole yhteydessä paketin lähettäjään, mikäli et ole saanut saapumisilmoitusta.

Jos sinulla on tiedossa lähetystunnus, voit tarkastaa pakettisi tilannetta etusivulla www.matkahuolto.fi kohdassa "Seuraa pakettia".

Voit noutaa, mutta sinulla täytyy olla valtakirja ja henkilöllisyystodistus mukana.

Saapumisilmoitus ei riitä paketin luovuttamiseen, vaan sinulla täytyy olla henkilöllisyystodistus sekä lisäksi valtakirja, jos lähetys ei ole nimelläsi. Valtakirja liitetään luovutuskuittiin.

Matkahuollon omilla toimipaikoilla voi maksaa käteisellä, Debit/Credit-maksukorteilla, pankkikorteilla ja Visa Electronilla sekä seuraavilla luottokorteilla: Visa, Mastercard ja Eurocard. Matkahuollon asiamiespisteissä maksutavat vaihtelevat.

Kyllä voivat, mutta henkilöllisyys tarkastetaan.

Kotimaan sisällä kulkevia lähetyksiä säilytetään 7 vrk, jonka jälkeen paketti palautetaan lähettäjälle. Paketin vastaanottaja voi rekisteröityä Matkahuollon sähköisten palveluiden käyttäjäksi osoitteessa www.matkahuolto.fi ja ostaa paketillen lisää säilytysaikaa verkossa.

Lisäaikaa voi ostaa lähetykselle sen jälkeen kun se on toimitettu lopulliseen noutopisteeseen. Lisäaikaa ei voi ostaa lähetyksille, joissa on bussiennakko tai jos noutopiste on pakettiautomaatti.

Paketin säilytyksestä ei peritä kuluja. Pakettia säilytetään 7 vuorokautta, jonka jälkeen se palautetaan lähettäjälle.

Pikapakettina lähetetyn paketin voi noutaa suoraan autolta, jos lähettäjä on sopinut asiasta lähtöasemalla.

Tarjoamme kaksi eri palveluvaihtoehtoa, kotijakelun ja jakopaketin. Jos lähettäjä on lähettänyt paketin Kotijakelu-palvelulla, olemme vastaanottajaan yhteydessä ja sovimme jakeluajan tekstiviestillä ennen jakelua. Jos lähettäjä on lähettänyt paketin Jakopaketti-palvelulla, tuomme paketin vastaanottajalle arkena klo 8–16 ilman etukäteisilmoitusta jakeluajankohdasta.

Paketit kuljetetaan lähettäjän osoittamaan noutopisteeseen. Bussi- ja Pikapaketit kuljetetaan Matkahuoltoihin. Lähipaketit kuljetetaan K-Markettiin, R-Kioskiin tai muihin Matkahuollon pakettipisteisiin. Osassa etä- ja verkkokaupoista voit itse valita haluamasi noutopisteen tilausta tehdessä. Jos tällaista mahdollisuutta ei ole tai et tee valintaa, kuljetetaan lähetys postinumerosi perusteella kyseisen postinumeroalueen oletusnoutopisteeseen. Oletusnoutopiste on muutamia poikkeusalueita lukuun ottamatta osoitettasi lähinnä oleva Matkahuolto tai pakettipiste.

Ota yhteys lähimpään Matkahuoltoon 7 vrk aikana. Vahingonkorvaushakemuksen voit täyttää sivuillamme. Toimita vahingoittunut lähetys ja sen pakkaus Matkahuoltoon, tai sovi vahingon toteamisesta ja tarkastamisesta Matkahuollon kanssa. Jos vaurioitunut paketti sisältää etä- tai verkkokaupasta tehdyn tilauksen, ota yhteyttä paketin lähettäjään. Paketin lähettäjä huolehtii vahingonkorvaushakemuksen tekemisestä tai muista tarvittavista toimenpiteistä.

Paketti palautetaan lähettäjälle. Ellei lähettäjäkään ota pakettia vastaan, se menee Matkahuollon kautta hävitettäväksi tai julkiseen huutokauppaan.

Yritysasiakkaat

Matkahuollon sopimusasiakkaaksi pääsee ottamalla yhteyttä osoitteeseen myyntipalvelu@matkahuolto.fi.

Kuljetusluoton palvelumaksu on 14.75 €/kk ja se veloitetaan niiltä kuukausilta, kun on laskutettavia tapahtumia.

MPaketti-asiakasliittymä on helppokäyttöinen selainpohjainen järjestelmä, jonka käytöstä emme veloita erikseen.

Valitse Lähellä-paketti, jos asiakkaasi noutaa paketin 1400 noutopisteestämme, ja Jakopaketti tai Kotijakelu, mikäli paketti toivotaan perille toimitettuna. Jos paketti on isompi kuin 200 cm tai 0,5m3, voit lähettää sen Bussipakettina, jonka vastaanottaja voi noutaa Matkahuollon omista tai asiamiesten ylläpitämistä palvelupisteistä. Tarkemmat kuvaukset eri palveluista löytyy verkkosivuiltamme https://www.matkahuolto.fi/yritysasiakkaat/palvelut-sopimusasiakkaille

Lähetystietoihin merkitty nouto ei vielä ole noutotilaus. Tilaa nouto osoitteessa www.matkahuolto.fi/noutotilaus.

MPaketin asiakasliittymässä pääsee muokkaamaan vastaanottajan matkapuhelinnnumeroa sekä sähköpostiosoitetta siihen saakka, kunnes lähetys on noudettu. Tietojen muokkaamisen jälkeen vastaanottajalle lähtee uusi sähköinen saapumisilmoitus.

Osoitetarroja voi ostaa tai tilata omasta Matkahuollostasi tai osoitteesta sähköpostitse yritykset.pakettipalvelut@matkahuolto.fi.

Paketin pisin sivu saa olla enintään 230 cm ja paketin pituus + leveys + korkeus enintään 300 cm. Yli 60 x 60 x 120 cm kokoisista paketeista veloitetaan ISO-lisä. Yhden paketin enimmäispaino on 35 kg.

Jakopaketti ja Kotijakelu ovat molemmat vastaanottajalle perille jaettavia lähetyksiä. Jakopaketti toimitetaan perille vastaanottajan osoitteeseen arkisin klo 8-16 välisenä aikana ilman erillistä ilmoitusta vastaanottajalle. Kotijakelu on palvelu, jossa vastaanottaja voi valita itselleen parhaiten sopivan toimituspäivän sekä ajankohdan. Suosittelemme käyttämään Jakopakettia yrityksille, ja Kotijakelua kuluttajille toimitettavissa lähetyksissä.

Molemmissa tapauksissa paketti voidaan luovuttaa osoitteessa tavatulle henkilölle ilman valtakirjaa.

Voi, lavakuljetuksen voi tilata myös suoraan MPaketin asiakasliittymässä tai Matkahuollon omassa toimipisteessä.

Renkaat pakataan jokainen erikseen muoviin tai rengaspussiin, joita on Matkahuolloissa myytävänä. Jos renkaissa on vanteet, ne täytyy ennen pussiin laittamista suojata teippaamalla vanteen päälle pahvi. Piikkipyörät täytyy pakata kokonaan pahviin.

Sopimusasiakkaanamme voit lähettää Matkahuollon omista toimipisteistä, asiamiespisteistä sekä yrityspalvelupisteistä ja pakettiautomaateista. Lähimmän pisteesi voi tarkistaa palvelupistehausta.

Jokainen lisäpalvelu hinnoitellaan lähetykselle erikseen. Yhdellä lähetyksellä voi olla esim. Painava-lisä sekä Iso-lisä.

Lähetyshinta määräytyy joko tilavuuspainon tai punnitun painon perusteella riippuen siitä kumpi on suurempi. Laskennassa käytetty tilavuusehto on 1 m3 = 250 kg eli esimerkkilähetyksen rahdituspaino lasketaan käyttäen kaavaa (0,38 * 0,40 * 0,32) * 250 kg = 12 kg.

Pienlaskutuslisä veloitetaan laskulla, jonka loppusumma on alle 100 €.

Tilaa nouto lähetyksillesi osoitteessa www.matkahuolto.fi/noutotilaus. Mikäli haluat sopia jatkuvasta noudosta, ota yhteyttä myyntiimme myyntipalvelu@matkahuolto.fi

Ota yhteyttä yritysmyyntiimme tai myyntipalvelu@matkahuolto.fi, ja sovitaan jatkuvasta jakelupalvelusta!

Yrityksesi voi ottaa käyttöön palautuskoodin tai voitte tehdä asiakkaalle valmiin osoitekortin palautuslähetykselle. Osoitekortin voi tehdä mm. MPaketin asiakasliittymässä.

Asiakaspalautus on mahdollista tehdä myös Matkahuollon aktivointikoodilla, joka vaatii sille tuen asiakkaan käyttämästä järjestelmästä (esimerkiksi verkkokauppa-alusta tai ERP). Aktivointikoodi mahdollistaa lähetyksen tarkemman seurannan. Myös valmiin palautusosoitekortin voi muodostaa rajapinnan kautta, eli tällöin asiakkaan järjestelmä muodostaa lähetyksen ja huolehtii tiedon siirrosta Matkahuollon järjestelmään. Pelkkä palautusosoitekortti ei riitä, vaan lähetyksestä pitää olla myös tiedot Matkahuollon järjestelmässä.

Pakettiautomaattiin voi jättää asiakaspalautuksen, jossa on valmis osoitekortti palautusta varten tai asiakkaalla on verkkokauppiaan tuottama aktivointikoodi. Automaatista valitaan ”lähetä” ja ”palautus” automaatista riippuen ja automaatti ohjeistaa näytöllä siitä eteenpäin. Kaikista Matkahuollon käyttämistä automaateista pystyy myös palauttamaan lähetyksiä.

Jos lähetystietoihin tehdään muutoksia, tulee niistä ilmoittaa Matkahuollolle sähköpostilla osoitteeseen yritykset.pakettipalvelut@matkahuolto.fi. Viestissä tulee kertoa lähetystunnus sekä toivottu muutos. Muutoksista veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu sekä mahdolliset lisälähetyskulut.

MPaketti-asiakasliittymässä voi muuttaa lähetyksen vastaanottajan yhteystietoja siihen saakka, kun lähetys on noudettu. Tietojen muutos aktivoi automaattisesti vastaanottajalle uuden saapumisilmoituksen.

Ota yhteys lähimpään Matkahuoltoon 7 vrk aikana. Vahingonkorvaushakemuksen voit täyttää sivuillamme tästä linkistä. Toimita vahingoittunut lähetys ja sen pakkaus Matkahuoltoon, tai sovi vahingon toteamisesta ja tarkastamisesta Matkahuollon kanssa.

Vastaanotamme mielellämme palautetta palveluistamme ja toiminnastamme. Kehittämme palveluamme jatkuvasti asiakkailtamme saamamme palautteen perusteella. Anna palautetta lomakkeella https://www.matkahuolto.fi/palautelomake. Käsittelemme ja vastaamme jokaiseen palautteeseen joko sähköpostitse tai puhelimitse.

Osta liput – hae aikataulut

Mistä
Mihin
Hae aikatauluja

Seuraa pakettia

Täytä kenttään lähetystunnus.
Hae