Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalvelu
Kirjaudu

Matkahuollon digitaalisten palveluiden saavutettavuus

Löydät tältä sivulta Matkahuollon digitaalisten palveluiden saavutettavuusselosteet.

Saavutettavuudella tarkoitetaan digitaalisten palveluiden ja viestinnän soveltuvuutta kaikille. Haluamme varmistaa, että mahdollisimman moni voi käyttää verkkosivujamme ja muita digitaalisia palveluitamme sujuvasti ja yhdenvertaisesti – myös apuvälineiden, kuten ruudunlukijan tai näppäimistön avulla.

Verkkopalveluidemme suunnittelussa huomioidaan saavutettavuusdirektiivin vaatimukset sekä WCAG-ohjeistuksen (Web Content Accessibility Guidelines) periaatteet. Tavoitteenamme on täyttää vähintään WCAG 2.1 -tason AA-vaatimukset kaikissa keskeisissä digitaalisissa palveluissamme.

Pyrimme jatkuvasti parantamaan palveluidemme saavutettavuutta. Huomioimme saavutettavuusvaatimukset aina uusien palveluiden suunnittelussa sekä vanhojen palveluiden kehityksessä.

Saavutettavuusselosteet

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten Matkahuollon verkkosivusto matkahuolto.fi noudattaa lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta sekä mitä puutteita palvelussa on saavutettavuuden kannalta. Palvelu on julkaistu 12.11.2019. Tämä seloste on laadittu 4.2.2025.

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat Matkahuollon ja verkkosivuston teknisen toimittajan saavutettavuusasiantuntijan yhteiseen arvioon. Sivuston saavutettavuus tarkastettiin asiantuntija-arviona joulukuussa 2023. Havaittuja puutteita on korjattu vuoden 2024 lopulla sekä tammikuussa 2025.

Miten saavutettava palvelu on?

Tämä verkkosivusto täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Verkkosivusto ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.


Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia

Sisältö

Tapauksissa, joissa käyttöliittymäkomponentin nimilapussa on tekstiä tai tekstiä esittävä kuva, komponentin nimen pitäisi sisältää visuaalisesti näkyvä teksti.

  • Lisäpalvelut-sivulla tekstiselite ei ole sama kuin napin teksti. (WCAG 2.5.3)

Käyttäjälle esitettävä ei-tekstuaalinen sisältö pitäisi olla varustettu saman tarpeen täyttävällä tekstivastineella.

  • Lisäpalvelut-sivulla tekstiselite ei ole yhtenäinen napin tekstin kanssa. (WCAG 1.1.1)

Väriä ei pitäisi käyttää ainoana visuaalisena keinona informaation välittämisessä.

  • Tietosuojaselosteen linkki ei erotu tarpeeksi muusta tekstistä. (WCAG 1.4.1)


Havaittavuus ja mukautuvuus

Värikontrasti tekstin ja taustan välillä ei ole kaikkialla riittävä.

  • Nappien tekstit (“Hae aikatauluja”, “Lähetä paketti”) / painikkeiden otsikot / lipun hinnan esitys valitulla matkalla. (WCAG 1.4.3)

Sisältö osoitettaessa tai kohdistettaessa puuttuu.

  • Paketin osto -sivulta puuttuu tekstiselite. (WCAG 1.4.13)

Kohdistin ei erotu kunnolla painikkeista.

  • Etusivun bannerin nappi, lippukaupan Osta-painike. (WCAG 2.4.11)


Käyttö ruudunlukijalla tai ulkoisella näppäimistöllä

Käyttö ruudunlukijalla

Esitystavassa pitäisi voida välittyä informaatio sekä rakenne ja suhteet ohjelmallisesti.

  • ”Hyppää sisältöön” -toiminnon jälkeen ruudunlukija löytää virheellisesti tyhjän ryhmän. Sivustolla pääsee kuitenkin etenemään. (WCAG 1.3.1)

  • Ruudunlukija lukee virheellisesti kohdan “Kirjaudu” sekä kirjautuneen käyttäjän valikon otsikot. (WCAG 1.3.1)

  • Ruudunlukija ei tunnista “Vaihda suuntaa” -painiketta. (WCAG 1.3.1)

Ruudunlukija lukee elementtejä virheellisesti tai ei tunnista komponentteja.

  • ”Banneri” mainitaan turhaan mobiiliversiossa “Kirjaudu”-kohdan yhteydessä. (WCAG 1.3.1)

  • Painikkeita ei tunnisteta ohjelmallisesti tai niiltä puuttuu selitteitä. (WCAG 4.1.2)

Käyttö ulkoisella näppäimistöllä

Sisällön toiminnallisuus pitäisi olla hallittavissa näppäimistörajapinnan kautta ilman ajoitettuja painalluksia.

  • ”Hyppää sisältöön” ohittaa palvelupistehaun oston vahvistussivulla. (WCAG 2.1.1)

  • Tabulaattorilla ei pääse kohtaan “Lisää kalenteriin” lippukaupassa. (WCAG 2.1.1)

Tabulaattorin fokus ei ole selkeä.

  • ”Jatka”-painikkeen fokus lippukaupassa ei erotu. (WCAG 1.4.13)

Käyttöliittymäkomponenttien nimi ja rooli ei ole aina ohjelmallisesti selvillä.

  • ”Milloin toimitamme” -sivulta puuttuu liukukytkin. (WCAG 4.1.2)


Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan 31.10.2025 mennessä.

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten Paketit-sovellus noudattaa lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta sekä mitä puutteita palvelussa on saavutettavuuden kannalta. Palvelu on julkaistu 15.11.2021.  Tämä seloste on laadittu 30.4.2025. Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen arviointiin siitä, täyttääkö palvelu laissa määritellyt vaatimukset.   

Miten saavutettava palvelu on?

Tämä mobiilisovellus täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1 ja 2.2). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Mobiilisovellus ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia: 

Sisältö 

  • Kaikkia otsikoita ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1) 

  • Ruudunlukija ei tunnista kaikkia linkkejä. (WCAG 1.3.1, 4.1.2) 

  • Moni linkki on merkitty painikkeeksi. (WCAG 4.1.2) 

  • Omat paketit -näkymässä on kaksi samannimistä painiketta, joilla on eri toiminnallisuus. (WCAG 2.4.6) 

  • Ruotsin- ja englanninkielisessä sovelluksessa kielimerkinnät ovat puutteelliset. (WCAG 3.1.1) 

  • Sovelluksessa on jonkin verran vieraskielisiä tekstejä. (WCAG 3.1.2) 

Havaittavuus ja mukautuvuus 

  • Palvelussa on joitakin heikosti erottuvia tekstejä. (WCAG 1.4.3) 

  • Valintapainikkeet, joita ei ole valittu, erottuvat heikosti. (WCAG 1.4.11) 

  • Tekstin suurentaminen 200 % aiheuttaa pientä päällekkäisyyttä ja tiedon leikkaantumista. (WCAG 1.4.4) 

  • Palvelun sivuja ei löydä usealla eri tavalla. (WCAG 2.4.5) 

Lomakkeet 

  • Nimilappua ei aina ole yhdistetty syötekenttään tai valintapainikkeeseen. (WCAG 1.3.1) 

  • Ohjeet esitetään usein vasta syötekentän tai valintapainikkeen jälkeen (WCAG 1.3.1, 3.3.2) 

  • Pakollisia kenttiä ei ole merkitty ohjelmallisesti. Vain osa on merkitty visuaalisesti. (WCAG 3.3.2) 

  • Virhe- ja tilailmoituksia ei lueta automaattisesti ruudunlukijalla. (WCAG 3.3.1, 4.1.3) 

  • Henkilötietokentille ei ole merkitty tarkkaa tarkoitusta. (WCAG 1.3.5) 

  • Puhelinnumeroa kysytään useassa kohtaa eikä sitä tarjota valmiina vaihtoehtona. (WCAG 3.3.7) 

Käyttö ruudunlukijalla tai ulkoisella näppäimistöllä 

  • Lukemis- ja kohdistusjärjestys ei siirry avatun näkymän alkuun. (WCAG 1.3.2, 2.4.3) 

  • Kohdistus ja lukeminen rajoittuu näkyvään näkymään. Ulkoista näppäimistöä käyttävän tulee vierittää näyttöä nuolinäppäimillä. (WCAG 1.3.2, 2.4.3) 

  • Lukemis- ja kohdistusjärjestys palaa näkymän alkuun, kun muokkaa tietojaan asetuksissa. (WCAG 1.3.2, 2.4.3) 

Käyttö ruudunlukijalla 

  • Valintapainikkeiden tilaa ei kerrota automaattisesti tilan muuttuessa. (WCAG 4.1.2) 

  • Kotitoimituksen toimitustavan ja ajankohdan valinnasta ei kerrota valittua vaihtoehtoa. (WCAG 4.1.2) 

  • Sovelluksessa on joitakin painikkeita ja kuvakkeita, joiden merkitystä ruudunlukija ei tunnista. (WCAG 1.1.1, 4.1.2) 

  • Matkahuolto-logolla ei ole tekstivastinetta. (WCAG 1.1.1) 

  • Virtuaalinäppäimistöä on vaikea sulkea. Käyttäjän pitää aktivoida näppäimistön ulkopuolella oleva alue sulkeakseen näppäimistön. (WCAG 2.1.2) 

  • Ruudunlukija lukee muutamia kohtia harhaanjohtavasti tai sana kerrallaan. (WCAG 1.3.1) 

  • Syötekenttiin liittyviä ehdotuksia ei kuule automaattisesti ruudunlukijalla. (WCAG 4.1.3) 

  • Muutamassa kohdin on epälooginen lukemisjärjestys. (WCAG 1.3.2) 

Käyttö ulkoisella näppäimistöllä 

  • Kaikkia toimintoja ei pysty käyttämään ulkoisella näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1) 

  • Kohdistusjärjestykseen on liitetty muutamassa kohdassa ylimääräisiä elementtejä. (WCAG 2.4.3) 

Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan 31.10.2025 mennessä. 

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten Reitit ja liput -sovellus noudattaa lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta sekä mitä puutteita palvelussa on saavutettavuuden kannalta. Palvelu on julkaistu 01.03.2020.  Tämä seloste on laadittu 30.4.2025. Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen arviointiin siitä, täyttääkö palvelu laissa määritellyt vaatimukset.  

Miten saavutettava palvelu on? Tämä mobiilisovellus täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1 ja 2.2). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.  

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta Mobiilisovellus ei ole vielä kaikilta osin saavutettava. 

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia 

Sisältö 

  • Kaikkia otsikoita ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1) 

  • Jotkin linkit on esitetty verkko-osoitteina. (WCAG 2.4.4) 

  • Sovelluksessa on jonkin verran vieraskielisiä tekstejä. (WCAG 3.1.2) 

Havaittavuus ja mukautuvuus 

  • Palvelussa on joitakin heikosti erottuvia tekstejä. (WCAG 1.4.3) 

  • Hae reitit ja liput -painiketta on vaikea tunnistaa painikkeeksi. (WCAG 3.2.4) 

  • Sovellusta ei voi käyttää vaakatason näytöllä. (WCAG 1.3.4) 

  • Tekstin suurentaminen 200 % aiheuttaa tiedon leikkaantumista. (WCAG 1.4.4) 

  • Palvelun sivuja ei löydä usealla eri tavalla. (WCAG 2.4.5) 

  • Ostettuun lippuun on liitetty animaatio, jota ei pysty pysäyttämään tai tauottamaan. (WCAG 2.2.2) 

Käyttö ruudunlukijalla tai ulkoisella näppäimistöllä 

  • Lukemis- ja kohdistusjärjestys palaa näkymän alkuun, kun muokkaa tietojaan asetuksissa. (WCAG 1.3.2, 2.4.3) 

  • Lukemis- ja kohdistusjärjestys ei siirry avatun näkymän alkuun. (WCAG 1.3.2, 2.4.3) 

Käyttö ruudunlukijalla 

  • Joiltakin painikkeilta puuttuu tekstivastine. (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 2.4.4) 

  • Lukemisjärjestys ohittaa joissain näkymissä sisältöä. (WCAG 1.3.2) 

  • Reitin tiedot luetaan ruudunlukijalla väärin. (WCAG 1.3.1) 

  • Nimilappua ei aina ole yhdistetty valintapainikkeeseen. (WCAG 1.3.1) 

  • Visuaalisesti esitettyä valintaa ei aina kerrota ruudunlukijalla. (WCAG 1.3.1, 4.1.2) 

  • Näkyvää arvon tai tilan muutosta ei aina kerrota. (WCAG 4.1.2) 

  • Syötekenttiin liittyviä ehdotuksia ei kuule automaattisesti ruudunlukijalla. (WCAG 4.1.3) 

  • Ruudunlukija ei lue kaikkea sisältöä. (WCAG 1.3.2) 

  • Muutamassa kohdin on epälooginen lukemisjärjestys. (WCAG 1.3.2) 

  • Ruudunlukija kertoo väärää tietoa lisättävien apuvälineiden määrästä ja virtuaalisen näppäimistön näkyvyydestä. (WCAG 4.1.2) 

  • Ruudunlukijan lukema teksti jää joskus evästetekstin tai yläpalkin alle piiloon. (WCAG 1.3.2) 

Käyttö ulkoisella näppäimistöllä 

  • Kaikkia toimintoja ei pysty käyttämään ulkoisella näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1) 

  • Kohdistus ja kohdistettava kohde jäävät joskus muun sisällön alle. (WCAG 2.4.11) 

  • Muutamassa kohdin on epälooginen kohdistusjärjestys. (WCAG 2.4.3) 

Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan 31.10.2025 mennessä.

Matkahuollon Reittiopas-palvelun tarjoaa Digitransit. Tutustu palvelun saavutettavuusselosteeseen täällä.

Matkahuollon Mauno Chat-palvelun tarjoaa LeadDesk Widget. Tutustu palvelun saavutettavuusselosteeseen täällä.

Huomasitko saavutettavuuspuutteen palvelussamme?

Kerro meille havaitsemasi saavutettavuuspuutteet - teemme parhaamme niiden korjaamiseksi. Jos huomaat palveluissamme saavutettavuusongelmia, anna palautetta oheisen lomakkeen kautta. Vastaamme palautteeseesi 14 päivän kuluessa.

Anna saavutettavuuspalautetta

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa kahden viikon kuluessa vastausta lainkaan, voit tehdä ilmoituksen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin, joka toimii valvontaviranomaisena.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö

HenkilöilleYrityksille

Matkustajat

AikataulutMatkaliputReitit ja Liput -sovellusSuosituimmat reititReittiopasKamppiHinnat ja alennuksetOhjeet ja ehdot matkustajille

Sosiaalinen media