Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
PakettjänsterDigitala trafiktjänsterTrafikbolagstjänsterFörsäljningarKundserviceWhere is my parcel?
Logga in

Nya Företagsportalen Paketit

Vi har utvecklat den nya och behändiga Företagsportalen Paketit för våra avtalskunder. Företagsportalen Paketit fungerar som en ärendekanal för företagskunder, där kunderna förutom att skapa försändelser och avhämtningsbeställningar bland annat kan kontakta kundtjänsten direkt samt granska och hantera sina företagsspecifika uppgifter.

Ta omedelbart i bruk Företagsportalen Paketit – Kundanslutningen MPaketti stängdes 10.6.2024.

Det är lätt att byta - gör så här:

1. Kontrollera dina kunduppgifter

Börja här. Vid inloggning till Företagsportalen med befintliga användarkoder ska en e-postadress ha sparats i användarens uppgifter.

2. Logga in

Den nya Företagsportalen Paketit är webbläsarbaserad. Du behöver alltså inte installera något separat program för att kunna använda den.

Du kan logga in till Företagsportalen från vilken dator som helst med inloggningskoderna till kundanslutningen MPaketti.

Nästan alla kund- och användarspecifika uppgifter som lagrats i den gamla kundanslutningen MPaketti har överförts till Företagsportalen Paketit.

Logga in →

3. Bekanta dig och använd

De nya Företagsportalen Paketit har samma funktioner som kundanslutningen MPaketti, men den nya portalen är betydligt smidigare och mer intuitiv att använda.

  • Förhandsifyllda och sparade försändelsemallar minskar det manuella arbetet vid upprepade försändelser.
  • Det är enkelt att kontakta vår kundtjänst. Behandlingen av ditt ärende inleds utan att du behöver uppge uppgifter om ditt företag eller din försändelse, eftersom du kan kontakta oss direkt via sidan där du granskar försändelsen.
  • Mindre gissningar, mer rena fakta. Med hjälp av rapporterna i Företagsportalen får du ännu mer information om dina försändelser.
  • Exakta prisuppskattningar på basis av inmatade uppgifter om vikt, mått och tjänster.
Logga in →

Så här fungerar Företagsportalen Paketit:

Användaranvisningar

  • Företagsportalen fungerar i webbläsaren på adressen https://yritysportaali.matkahuolto.fi/login.

  • Logga in i Företagsportalen Paketit med dina nuvarande användarkoder till kundanslutningen MPaketti.

  • Om du saknar koder kan du beställa dem här: https://www.matkahuolto.fi/foretagskunder/bli-avtalskund.

  • För att du ska kunna logga intill Företagsportalen med koderna till kundanslutningen MPaketti måste en e-postadress ha sparats i användarens uppgifter.

  • Välj Create an outgoing shipment eller Create a return shipment på fliken Shipments.

  • Välj därefter om du skickar försändelsen inrikes eller utomlands.

    • Om du har ett separat avtal med Matkahuolto om transport av samlade försändelser till en utländsk adress, använd den inrikes produkten och ange adressen till Matkahuoltos terminal som mottagarens adress.

  • Fyll i avsändarens uppgifter.

    • Du kan välja avsändarens uppgifter direkt från de adresser du sparat eller alternativt skriva in nya uppgifter.

  • Fyll i mottagarens uppgifter.

    • Du kan söka mottagare med namn, adress eller kundnummer i fältet Search for a recipient. Du kan också skriva in nya uppgifter.

  • Fyll i försändelseuppgifterna.

    • Välj försändelsens typ.

    • Fyll i antal paket och sammanlagd vikt. Om du vill kan du definiera storlek och vikt för enskilda paket. Då får du en närmare prisuppskattning.

  • Välj produktslag och önskade tilläggstjänster.

  • Skapa vid behov en aktiveringskod till försändelsen.

    • Om du skapar en aktiveringskod får du förutom eller i stället för adresskortet en aktiveringskod som du kan använda vid sändning, om det till exempel inte är möjligt att skriva ut ett adresskort. Denna tjänst ger upphov till en tilläggsavgift.

  • Därefter ser du en prisuppskattning för försändelsen.

  • Välj till slut Create a shipment (utan att skriva ut adresskort) eller Create shipment and print adress label.

Beställning av avhämtning
  • Det finns två alternativa sätt att beställa avhämtning:
    1. Välj avhämtning i samband med att försändelsen skapas.
    2. Gå till vyn Own shipments (Shipments -> Own shipments), välj försändelsen eller försändelserna som ska avhämtas vid den högra kanten och klicka till slut på Order a pick-up.

  • Du ser avhämtningarna under Pick-up orders. Om avhämtning har anslutits till försändelsen kan du också granska avhämtningen i granskningen av en enskild försändelse.

Annullering av avhämtning
  • Välj den avhämtningsbeställning som du vill annullera och klicka därefter på Delete pick-up order.

Lägg till försändelse till avhämtning
  • Välj den avhämtning till vilken du vill lägga till en försändelse. Klicka på Edit under Packaging method of the shipment och gå till Recent shipments. Välj därefter den försändelse du vill lägga till i avhämtningen och klicka på Add to order. Klicka till slut på Save.

Ta bort försändelse från avhämtning
  • Välj den avhämtning från vilken du vill ta bort en försändelse. Välj Edit vid Packaging method of the shipment section och gå till Shipments included in the pick-up. Välj den försändelse som ska tas bort under Shipments included in the pick-up. Klicka till slut på Delete.

Redigera avhämtning
  • När avhämtningens status är Open kan avhämtningsbeställningen redigeras. När statusen är Route scheduled kan avhämtningen inte längre redigeras.

  • Välj den avhämtning du vill redigera, klicka därefter på Edit och gör önskade ändringar. Klicka till slut på Save.

  • Under Pick-up details kan du redigera bland annat avhämtningsadressen, avhämtningsdatumet och den önskade avhämtningstiden. Under Packaging method of the shipment kan du ta bort eller lägga till försändelser.

Sök försändelser
  • Du kan söka försändelser på sidan Own shipments genom att skriva till exempel försändelsenumret eller mottagarens namn i sökfältet.

  • Om du klickar på Search options visas fler alternativ för sökning av försändelser.

Redigering av försändelseuppgifter efter att en försändelse har skapats
  • Välj den försändelse du vill redigera på sidan Own shipments och klicka på Edit shipment vid sidans nedre kant. Du kan redigera alla uppgifter om försändelsen tills anteckningar har gjorts om försändelsen i Matkahuoltos process. Mottagaruppgifterna kan redigeras i vilket skede som helst av processen.

  • Observera att det inte är möjligt att redigera försändelser som omfattas av utrikes pakettjänster, Frakttransport eller Expresspaket.

  • Gör önskade ändringar och klicka till slut på Save.

  • Om anteckningar redan har gjorts om försändelsen i Matkahuoltos process kan försändelsen styras med hjälp av avgiftsbelagda tilläggstjänster. Du kan överföra försändelsen till ett annat avhämtningsställe, köpa mer förvaringstid eller beställa hemleverans.

Ta bort försändelse
  • Välj den försändelse du vill ta bort på sidan Own shipments.

  • Då öppnas närmare uppgifter om försändelsen. Klicka på Delete shipment nere på sidan.

Spara mottagaruppgifter
  • Gå till sidan Address book.

  • Välj Create new.

  • Ange uppgifterna om mottagaren och spara.

Ta bort adresser
  • Välj den adress eller de adresser du vill ta bort i adressboken.

  • Klicka därefter på Delete address.

Hämta uppgifter från Excel eller CSV
  • Välj Import CSV nedtill på adressbokssidan.

  • Välj den Excel- eller CSV-fil som du vill hämta och klicka på Öppna.

  • Vi rekommenderar att du först väljer Export as CSV, för att se i vilket format CSV-filen ska vara så att kolumnerna får rätt rubriker, och därefter väljer Import CSV.

Skriv ut adresskort
  • Du kan skriva ut adresskort på något av följande sätt:
    1. Skapa ett adresskort i samband med att du skapar försändelsen (Create shipment and print address label).
    2. Gå till Shipments och välj den försändelse eller de försändelser du vill skriva ut adresskort till vid den högra kanten. Klicka därefter på Print address cards.

  • Adresskort kan endast skrivas ut för försändelser som inte har fått några anteckningar i Matkahuoltos process.

Webbläsarens utskriftsinställningar vid utskrift av adresskort
  • Om du vill kan du definiera om pdf-filer ska öppnas i webbläsaren eller sparas på din dator. Nedan visas ett exempel på inställningar i webbläsaren Google Chrome:

Definiera utskriftsstorlek för adresskort
  • Gå till avsnittet User management.

  • Välj den användare för vilken du vill ändra adresskortets utskriftsstorlek och klicka på Edit user.

  • Välj A5 eller A6/10x15 cm som adresskortets utskriftsstorlek och spara.

Spara uppgifter som försändelsemall
  • I en försändelsemall kan du spara vilka uppgifter som helst med anknytning till skapandet av försändelsen. Försändelsemallar kan utnyttjas till exempel för olika typer av leveranssätt (såsom ”konsumentleverans till avhämtningsställe”) eller för att göra mottagarspecifika definitioner (t.ex. fästa ett specifikt avhämtningsställe och en referensuppgift till en försändelsemall med namnet ”Kund A”).

  • Det finns två alternativa sätt att spara uppgifter som försändelsemall:
    1. Spara försändelsemallen i samband med att försändelsen skapas.
    2. Gå till Templates och klicka på Create new för att skapa en försändelse. Spara uppgifterna och klicka på Save as a template i slutet av blanketten.

Spara försändelsemall utan obligatoriska uppgifter
  • Om du vill spara en försändelsemall utan att fylla i alla fält som är obligatoriska när en försändelse skapas, spara mallen under Templates genom att klicka på Create new.

Ta bort försändelsemall
  • Välj den försändelsemall du vill ta bort.

  • Klicka därefter på Delete template.