Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
PakettjänsterDigitala trafiktjänsterTrafikbolagstjänsterFörsäljningarKundservice
Logga in

Nya Företagsportalen Paketit

Vi har utvecklat den nya och behändiga Företagsportalen Paketit för våra avtalskunder. Företagsportalen Paketit ersätter kundanslutningen MPaketti och tas i bruk stegvis för olika kundgrupper. 

I utvecklingen av Företagsportalen Paketit har vi fäst särskilt stor vikt vid lätthanterlighet och intuition.  

Företagsportalen Paketit fungerar som en ärendekanal för företagskunder, där kunderna förutom att skapa försändelser och avhämtningsbeställningar bland annat kan kontakta kundtjänsten direkt samt granska och hantera sina företagsspecifika uppgifter. 


Kunduppgifter och inloggning

Du kan logga in till Företagsportalen med inloggningskoderna till kundanslutningen MPaketti.

Vid inloggning till Företagsportalen med befintliga användarkoder ska en e-postadress ha sparats i användarens uppgifter. Du kan lägga till e-postadressen i uppgifterna i kundanslutningen MPaketti. E-postadressen ska sparas uttryckligen i fältet för e-postadress, det räcker inte att användarnamnet har formen av en e-postadress.

Nästan alla kund- och användarspecifika uppgifter som lagrats i den gamla kundanslutningen MPaketti har överförts till Företagsportalen Paketit.

Logga in →


I den Företagsportalen Paket kan du bland annat:

  • skapa inrikes försändelser, inklusive Expresspaket och Frakttransport, skapa utrikes försändelser samt skriva ut adresskort.

  • se en prisuppskattning för försändelsen

  • följa försändelser i realtid

  • Redigera försändelseuppgifterna, t.ex. uppdatera mottagarens kontaktuppgifter

  • överföra en redan skickad försändelse till ett annat avhämtningsställe eller beställa hemleverans till mottagaren

  • beställa avhämtning för en eller flera försändelser

  • spara försändelsemallar för favoritförsändelser

  • upprätthålla en adressbok med egna och kundernas adresser

  • enkelt göra en ticket till kundtjänsten med ett kontaktformulär

  • administrera användare och användarrättigheter

  • se rapporter om t.ex. försändelsemängder och fakturering

  • granska företagets uppgifter, till exempel uppgifter med anknytning till fakturering eller returneringsavtal


Bra att veta:

Den befintliga kundanslutningen MPaketti kan användas fram till sommaren 2024, men vi rekommenderar att den nya Företagsportalen Paketit tas i bruk genast. Den nya Företagsportalen Paketit är webbläsarbaserad. Du behöver alltså inte installera något separat program för att kunna använda den. Du kan logga in till Företagsportalen via vilken dator som helst med hjälp av ett personligt användarnamn och lösenord.


Vanliga frågor

I inledningsskedet blir avsändaradressen du använt kvar i minnet på sidan där du skapar försändelser under den tid du är inloggad. Vi kommer senare att göra det möjligt att ställa in en användarspecifik standardavsändaradress.

Om du har sparat mottagaruppgifterna i adressboken kan du söka mottagaren i sökfältet med kundnummer, namn eller adressuppgifter såsom gatuadress eller postnummer. Observera att du inte kan söka uppgifter med Matkahuoltos kundnummer. Sökningen fungerar endast via sökfältet, inte till exempel genom att skriva kundnummer eller namn och gå till följande fält.

  • Du kan spara mottagarens uppgifter direkt när du skapar försändelsen genom att välja knappen ”Spara mottagaren i adressboken” nedanför mottagaravsnittet.
  • Dessutom kan mottagaruppgifter sparas i avsnittet Adressbok, antingen enskilt genom att klicka på Skapa ny eller alternativt genom att importera mottagaruppgifterna från en csv-fil.

En ankomstavi skickas alltid per SMS om telefonnummer finns med bland försändelsens uppgifter. Om både telefonnummer och e-postadress har angetts, skickas ankomstavin till båda. Om mottagaren använder appen Paketit kan mottagaren ha beställt ankomstavier också via appen.

Telefonnummer och e-postadress bör anges för alla försändelser, även de som levereras till dörren. Om utdelningen av någon orsak misslyckas kan vi då meddela mottagaren varifrån försändelsen kan hämtas. Eftersom leveranstiderna för pappersbrev hela tiden blir längre och förvaringstiden för ett paket är 7 dagar, rekommenderar vi elektroniska ankomstavier. Telefonnummer rekommenderas också för att vår chaufför har möjlighet att ringa mottagaren om ett hinder för utdelning uppstår (till exempel en låst dörr), om ett telefonnummer har angetts för försändelsen.

Du kan registrera en försändelse om du fyller i mottagarens e-postadress. Antingen telefonnummer eller e-postadress räcker.

Du behöver få det aktuella kundnumret av betalaren. Vi rekommenderar att du sparar kundnumret i mottagarens uppgifter i adressboken, så att det inte behöver anges separat varje gång.

Mottagaradresser kan importeras i CSV-format. I adressboken, efter adresslistan på fliken Mottagare, kan du välja Importera CSV. Genom att klicka på länken öppnas ett fönster där du kan hämta den fil du vill importera från din egen dator. Filen ska ha rätt format, dvs. innehålla de fält som krävs. Enklast får du rätt format genom att exportera en eller flera adresser från adressboken via länken Ladda CSV och använda denna fil som mall. Mer information om exportering av adresser: om du har valt en eller flera rader genom att kryssa för rutan, exporterar funktionen Ladda CSV endast de valda raderna till filen. Om du däremot inte har valt någon rad exporteras alla rader i adressboken till filen.

Ja, men du kan inte själv skapa företagets huvudadress, utan den skapas av Matkahuolto.

Du kan inte själv radera den avsändaradress som definierats som huvudadress.

Välj Skapa returförsändelse på första sidan (under Försändelser) och välj önskad tjänst för en försändelse som är på väg till dig. För skickade och returnerade försändelser används delvis olika produktslag. Till exempel kan produktslaget Kundreturnering endast användas för returförsändelser.

Du kan beställa avhämtning antingen direkt när du skapar försändelsen eller alternativt för flera försändelser på en gång i försändelselistan genom att först välja alla försändelser som ska ingå i avhämtningen med rutorna vid den högra kanten och därefter klicka på Beställ avhämtning.

Skapa en försändelsemall där du sparar önskade uppgifter i fältet Innehåll (nedanför produktslaget och tilläggstjänsterna). Du kan samtidigt spara vika andra försändelserelaterade uppgifter som helst på försändelsemallen, till exempel uppgifter med anknytning till avsändaren, mottagaren, betalaren eller referenser.

Funktionen standardproduktslag har ersatts med försändelsemallar i Företagsportalen. Du kan skapa en försändelsemall med kundens namn eller kundnummer. I mallen kan du förutom produktslaget spara vilka uppgifter som helst med anknytning till skapandet av försändelsen.

I en försändelsemall kan du spara vilka uppgifter som helst med anknytning till skapandet av försändelsen. Försändelsemallar kan utnyttjas till exempel för olika typer av leveranssätt (såsom ”butiksleverans från lager” eller ”konsumentleverans till avhämtningsställe”) eller för att göra mottagarspecifika definitioner (till exempel fästa ett specifikt avhämtningsställe och en referensuppgift till en försändelsemall med namnet ”Kund A”).

Om du vill spara en försändelsemall där du inte har fyllt i alla fält som är obligatoriska när en försändelse skapas, ska du spara mallen i avsnittet Försändelsemallar genom att klicka på Skapa ny.

Mottagarens kontaktuppgifter kan redigeras under hela leveransprocessen. Om en ankomstavi redan har skickats med fel telefonnummer eller e-postadress, skickas en ny avi när numret eller adressen har korrigerats.

Ett paket kan överföras till ett annat avhämtningsställe utan tilläggsavgift om paketet ännu inte har anlänt till Matkahuolto för transport. När ett paket har förts till ett avhämtningsställe för avhämtning är det möjligt att överföra paketet till ett annat avhämtningsställe mot en avgift. Om ett paket redan har levererats för avhämtning är det inte möjligt att överföra paketet från eller till en automat (överföring är möjlig endast för andra serviceställen).

I inledningsskedet är det inte möjligt att redigera alla uppgifter om paket, även om paketet ännu inte har anlänt till Matkahuolto för hantering. Fler funktioner för redigering av försändelser utvecklas senare. Till exempel gör det inget om fel vikt har angetts för ett paket, eftersom Matkahuolto väger och mäter paketen i samband med transportprocessen.

I inledningsskedet kan försändelser inte raderas. Fler funktioner för redigering av försändelser kommer senare. Om du vill kan du radera ett paket i kundanslutningen MPaketti, men extra paket gör ingen skillnad ur Matkahuoltos synvinkel och Matkahuolto fakturerar inte heller för paketen om de inte är föremål för fysiska registreringar.

Du ser beställda avhämtningar när du granskar en enskild försändelse upptill på sidan ovanför mottagaruppgifterna.

I inledningsskedet kan en avhämtning inte ångras via Företagsportalen. Denna funktion utvecklas senare.

Matkahuolto har övergått från utlämning av paket mot identitetsbevis till utlämning mot avhämtningskod vid sina avhämtningsställen. Utlämning mot avhämtningskod kommer också att införas senare för försändelser som levereras till dörren. Därför syns inga uppgifter om kvittering i Företagsportalen.

Du kan granska till exempel antal försändelser, paketens genomsnittliga vikt, leveranshastigheten, hur snabbt mottagarna hämtar paket, avvikelser samt fakturering.

Du kan välja önskad tidsperiod genom att öppna kalendern i menyn Välj som finns i det övre högra hörnet vid graferna. Du kan välja en eller flera månader. Du väljer flera månader genom att först klicka på den första månaden och därefter på den sista månaden. Data visas för de senaste två åren.

I rapporten syns alla försändelser som Matkahuolto har behandlat första gången under rapporteringsmånaden. Antalet försändelser har specificerats för Hämtpaket, Hemleverans, Företagspaket och Kundreturneringar. Kategorin Övriga omfattar alla andra produkter.

Visningen av avvikelser grundar sig på Matkahuoltos registreringar om försändelserna. I enskilda fall är det möjligt att en avvikelse inte syns om ingen registrering har gjorts till exempel på grund av ett mänskligt misstag. I normala fall registreras avvikelser med åtminstone en liten fördröjning.

Om du vill kontaktat kundtjänsten om en viss försändelse är det enklast att öppna de närmare uppgifterna om den enskilda försändelsen i försändelselistan på första sidan. Då öppnas ett kontaktformulär på sidan.

Du hittar kundtjänstens kontaktuppgifter på sidan Kundservice.

Ansökningar om skadeersättning ska fortfarande göras via skadeersättningsblanketten på webbplatsen.

Ja. Om du har inloggningskoder till kundanslutningen kan du logga in till Företagsportalen med samma koder.

Användarrättigheterna är i regel samma som i kundanslutningen MPaketti. Det har dock skett en liten förändring i hanteringen av rättigheter. I stället för de gamla rollbaserade rättigheterna (slutanvändare, lageranvändare, ekonomianvändare) har Företagsportalen funktionsbaserade rättigheter, vilket innebär att det kan finnas små skillnader i rättigheterna. Se även fråga om användarrättigheter.

TYPER AV ANVÄNDARE

Huvudanvändare

Huvudanvändaren har åtkomst till alla funktioner i kundportalen. Endast huvudanvändaren kan skapa, redigera eller radera användare.

Användare

För en normal användare kan olika funktionsbaserade rättigheter definieras. De funktionsbaserade rättigheterna är inte beroende av varandra och utesluter inte heller varandra, och därför är vilka kombinationer som helst möjliga.

ANVÄNDARRÄTTIGHETER

Skapa försändelser och avhämtningsbeställningar

Rätt att skapa och redigera försändelser samt skriva ut adresskort. Beställning av avhämtning. I rätten att skapa försändelser ingår rätten att skapa användare i adressboken.

Om en användare har rätt att skapa försändelser, men inte rätt att bläddra bland försändelser, kan användare inte bläddra bland de försändelser som sparats.

Bläddra bland försändelser och avhämtningsbeställningar

Användaren ser en lista över sina egna försändelser och kan granska närmare uppgifter om enskilda försändelser. (Användaren ser beställda avhämtningar, HAR ÄNNU INTE GENOMFÖRTS I PILOTVERSIONEN)

Prisuppskattning för en försändelse

Användaren ser en prisuppskattning för försändelsen som skapas och de förverkligade priserna vid granskning av enskilda försändelser, förutsatt att användaren har rätt att skapa eller bläddra bland försändelser.

Rapporter

Användaren ser rapporter om bl.a. företagets försändelser, fakturering och kvalitet. Inkluderar rätten att se företagets prisbilaga.

Hantering av uppgifter om företag

Denna rätt ger åtkomst till hanteringen av företagets egna uppgifter, såsom avsändaradresser, tidsgränsen för kundreturneringar och standardavhämtningsstället för inkommande försändelser, samt visningsrätt till prisbilagan. Inkluderar rätten att se prisbilagan.

Obs! Även användare som inte har rätt att redigera företagets egna uppgifter ser de övriga företagsspecifika uppgifterna utom prisbilagan, men dessa användare kan inte redigera företagets uppgifter.

En användare som saknar rättigheter kan logga in och se sina egna uppgifter och kundservicesidan.

Ja, antalet huvudanvändare har inte begränsats.

Endast huvudanvändarna kan skapa och redigera användare och användarrättigheter. Användarna har dock möjlighet att uppdatera sina egna uppgifter, till exempel användarspråket för Företagsportalen och utskriftsstorleken för adresskort.

Nästan alla kund- eller användarspecifika uppgifter som har sparats i kundanslutningen MPaketti, till exempel företagets användare, adressboken (Kunder i kundanslutningen MPaketti), standardutskriftsstorleken för adresskort och språkvalet, har överförts till Företagsportalen. Egenskaper som inte har överförts som sådana är bl.a. standardproduktslaget för det egna företaget och kunden, standardfraktbetalaren och standardadressen för meddelanden samt det egna företagets standardbeskrivning av gods. Dessa definitioner har ersatts med försändelsemallar, vilka innehåller mer omfattande möjligheter för specifikation av vilka försändelseuppgifter som helst.

Användaren har fortfarande rollbaserade rättigheter till kundanslutningen MPaketti. Därför återställs rättigheterna i kundanslutningen MPaketti om användaren loggar in i kundanslutningen. Om man vill radera eller ändra rättigheterna, ska de raderas i båda systemen. Detta är ett problem endast under övergångsperioden, när båda systemen är i bruk.

Företagets avsändaradresser

Tidsgränsen för returnering av paket. Denna funktion används för att hantera konsumenternas returneringsmöjlighet i Matkahuoltos mobilapp och på webbplatsen.

Standardavhämtningsställe för inkommande försändelser. Om du vill kan du ställa in ett standardavhämtningsställe dit vi styr sådana inkommande försändelser vars mottagaruppgifter innehåller ditt eget avtalsnummer hos Matkahuolto. Om du har avtalat om standardutdelning av försändelser med Matkahuolto, behöver du inte ställa in ett standardavhämtningsställe.

Du ser också den gällande företagsspecifika prislistan i avsnittet Prislista.

Du kan hantera användarspecifika uppgifter, språkvalet i Företagsportalen och utskriftsstorleken för adresskort.

  Vilka användarrättigheter är tillgängliga med de gamla användarrollerna? 

 

KUNDENS LAGER

KUNDENS EKONOMI

KUNDENS SLUTANVÄNDARE 

KUNDENS ADMIN

Skapa försändelser och avhämtningsbeställningarx xx
Bläddra bland försändelser och avhämtningsbeställningarxxxx
Prisuppskattning för en försändelse xxx
Rapporter x x
Hantering av uppgifter om företag x x
Huvudanvändare   x

MPaketti är nu Företagsportalen Paketit

Klicka här för att logga in
PrivateFöretagskunder

Företagskunder

Bli vår kundTjänster för webbutikerInrikes PakettjänsterPakettjänster till Finland - InternationellLogga in på Företagsportalen Paketit

Sociala medier