Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
PakettjänsterDigitala trafiktjänsterTrafikbolagstjänsterFörsäljningarKundserviceWhere is my parcel?
Logga in

Nya Företagsportalen Paketit

Vi har utvecklat den nya och behändiga Företagsportalen Paketit för våra avtalskunder. Företagsportalen Paketit fungerar som en ärendekanal för företagskunder, där kunderna förutom att skapa försändelser och avhämtningsbeställningar bland annat kan kontakta kundtjänsten direkt samt granska och hantera sina företagsspecifika uppgifter.

Ta omedelbart i bruk Företagsportalen Paketit – Kundanslutningen MPaketti stängdes 10.6.2024.

Det är lätt att byta - gör så här:

1. Kontrollera dina kunduppgifter

Börja här. Vid inloggning till Företagsportalen med befintliga användarkoder ska en e-postadress ha sparats i användarens uppgifter.

2. Logga in

Den nya Företagsportalen Paketit är webbläsarbaserad. Du behöver alltså inte installera något separat program för att kunna använda den.

Du kan logga in till Företagsportalen från vilken dator som helst med inloggningskoderna till kundanslutningen MPaketti.

Nästan alla kund- och användarspecifika uppgifter som lagrats i den gamla kundanslutningen MPaketti har överförts till Företagsportalen Paketit.

Logga in →

3. Bekanta dig och använd

De nya Företagsportalen Paketit har samma funktioner som kundanslutningen MPaketti, men den nya portalen är betydligt smidigare och mer intuitiv att använda.

  • Förhandsifyllda och sparade försändelsemallar minskar det manuella arbetet vid upprepade försändelser.
  • Det är enkelt att kontakta vår kundtjänst. Behandlingen av ditt ärende inleds utan att du behöver uppge uppgifter om ditt företag eller din försändelse, eftersom du kan kontakta oss direkt via sidan där du granskar försändelsen.
  • Mindre gissningar, mer rena fakta. Med hjälp av rapporterna i Företagsportalen får du ännu mer information om dina försändelser.
  • Exakta prisuppskattningar på basis av inmatade uppgifter om vikt, mått och tjänster.
Logga in →

Så här fungerar Företagsportalen Paketit:

Användaranvisningar

  • Företagsportalen fungerar i webbläsaren på adressen https://yritysportaali.matkahuolto.fi/login.

  • Logga in i Företagsportalen Paketit med dina nuvarande användarkoder till kundanslutningen MPaketti.

  • Om du saknar koder kan du beställa dem här: https://www.matkahuolto.fi/foretagskunder/bli-avtalskund.

  • För att du ska kunna logga intill Företagsportalen med koderna till kundanslutningen MPaketti måste en e-postadress ha sparats i användarens uppgifter.

  • Välj Create an outgoing shipment eller Create a return shipment på fliken Shipments.

  • Välj därefter om du skickar försändelsen inrikes eller utomlands.

    • Om du har ett separat avtal med Matkahuolto om transport av samlade försändelser till en utländsk adress, använd den inrikes produkten och ange adressen till Matkahuoltos terminal som mottagarens adress.

  • Fyll i avsändarens uppgifter.

    • Du kan välja avsändarens uppgifter direkt från de adresser du sparat eller alternativt skriva in nya uppgifter.

  • Fyll i mottagarens uppgifter.

    • Du kan söka mottagare med namn, adress eller kundnummer i fältet Search for a recipient. Du kan också skriva in nya uppgifter.

  • Fyll i försändelseuppgifterna.

    • Välj försändelsens typ.

    • Fyll i antal paket och sammanlagd vikt. Om du vill kan du definiera storlek och vikt för enskilda paket. Då får du en närmare prisuppskattning.

  • Välj produktslag och önskade tilläggstjänster.

  • Skapa vid behov en aktiveringskod till försändelsen.

    • Om du skapar en aktiveringskod får du förutom eller i stället för adresskortet en aktiveringskod som du kan använda vid sändning, om det till exempel inte är möjligt att skriva ut ett adresskort. Denna tjänst ger upphov till en tilläggsavgift.

  • Därefter ser du en prisuppskattning för försändelsen.

  • Välj till slut Create a shipment (utan att skriva ut adresskort) eller Create shipment and print adress label.

Beställning av avhämtning
  • Det finns två alternativa sätt att beställa avhämtning:
    1. Välj avhämtning i samband med att försändelsen skapas.
    2. Gå till vyn Own shipments (Shipments -> Own shipments), välj försändelsen eller försändelserna som ska avhämtas vid den högra kanten och klicka till slut på Order a pick-up.

  • Du ser avhämtningarna under Pick-up orders. Om avhämtning har anslutits till försändelsen kan du också granska avhämtningen i granskningen av en enskild försändelse.

Annullering av avhämtning
  • Välj den avhämtningsbeställning som du vill annullera och klicka därefter på Delete pick-up order.

Lägg till försändelse till avhämtning
  • Välj den avhämtning till vilken du vill lägga till en försändelse. Klicka på Edit under Packaging method of the shipment och gå till Recent shipments. Välj därefter den försändelse du vill lägga till i avhämtningen och klicka på Add to order. Klicka till slut på Save.

Ta bort försändelse från avhämtning
  • Välj den avhämtning från vilken du vill ta bort en försändelse. Välj Edit vid Packaging method of the shipment section och gå till Shipments included in the pick-up. Välj den försändelse som ska tas bort under Shipments included in the pick-up. Klicka till slut på Delete.

Redigera avhämtning
  • När avhämtningens status är Open kan avhämtningsbeställningen redigeras. När statusen är Route scheduled kan avhämtningen inte längre redigeras.

  • Välj den avhämtning du vill redigera, klicka därefter på Edit och gör önskade ändringar. Klicka till slut på Save.

  • Under Pick-up details kan du redigera bland annat avhämtningsadressen, avhämtningsdatumet och den önskade avhämtningstiden. Under Packaging method of the shipment kan du ta bort eller lägga till försändelser.

Sök försändelser
  • Du kan söka försändelser på sidan Own shipments genom att skriva till exempel försändelsenumret eller mottagarens namn i sökfältet.

  • Om du klickar på Search options visas fler alternativ för sökning av försändelser.

Redigering av försändelseuppgifter efter att en försändelse har skapats
  • Välj den försändelse du vill redigera på sidan Own shipments och klicka på Edit shipment vid sidans nedre kant. Du kan redigera alla uppgifter om försändelsen tills anteckningar har gjorts om försändelsen i Matkahuoltos process. Mottagaruppgifterna kan redigeras i vilket skede som helst av processen.

  • Observera att det inte är möjligt att redigera försändelser som omfattas av utrikes pakettjänster, Frakttransport eller Expresspaket.

  • Gör önskade ändringar och klicka till slut på Save.

  • Om anteckningar redan har gjorts om försändelsen i Matkahuoltos process kan försändelsen styras med hjälp av avgiftsbelagda tilläggstjänster. Du kan överföra försändelsen till ett annat avhämtningsställe, köpa mer förvaringstid eller beställa hemleverans.

Ta bort försändelse
  • Välj den försändelse du vill ta bort på sidan Own shipments.

  • Då öppnas närmare uppgifter om försändelsen. Klicka på Delete shipment nere på sidan.

Spara mottagaruppgifter
  • Gå till sidan Address book.

  • Välj Create new.

  • Ange uppgifterna om mottagaren och spara.

Ta bort adresser
  • Välj den adress eller de adresser du vill ta bort i adressboken.

  • Klicka därefter på Delete address.

Hämta uppgifter från Excel eller CSV
  • Välj Import CSV nedtill på adressbokssidan.

  • Välj den Excel- eller CSV-fil som du vill hämta och klicka på Öppna.

  • Vi rekommenderar att du först väljer Export as CSV, för att se i vilket format CSV-filen ska vara så att kolumnerna får rätt rubriker, och därefter väljer Import CSV.

Skriv ut adresskort
  • Du kan skriva ut adresskort på något av följande sätt:
    1. Skapa ett adresskort i samband med att du skapar försändelsen (Create shipment and print address label).
    2. Gå till Shipments och välj den försändelse eller de försändelser du vill skriva ut adresskort till vid den högra kanten. Klicka därefter på Print address cards.

  • Adresskort kan endast skrivas ut för försändelser som inte har fått några anteckningar i Matkahuoltos process.

Webbläsarens utskriftsinställningar vid utskrift av adresskort
  • Om du vill kan du definiera om pdf-filer ska öppnas i webbläsaren eller sparas på din dator. Nedan visas ett exempel på inställningar i webbläsaren Google Chrome:

Definiera utskriftsstorlek för adresskort
  • Gå till avsnittet User management.

  • Välj den användare för vilken du vill ändra adresskortets utskriftsstorlek och klicka på Edit user.

  • Välj A5 eller A6/10x15 cm som adresskortets utskriftsstorlek och spara.

Spara uppgifter som försändelsemall
  • I en försändelsemall kan du spara vilka uppgifter som helst med anknytning till skapandet av försändelsen. Försändelsemallar kan utnyttjas till exempel för olika typer av leveranssätt (såsom ”konsumentleverans till avhämtningsställe”) eller för att göra mottagarspecifika definitioner (t.ex. fästa ett specifikt avhämtningsställe och en referensuppgift till en försändelsemall med namnet ”Kund A”).

  • Det finns två alternativa sätt att spara uppgifter som försändelsemall:
    1. Spara försändelsemallen i samband med att försändelsen skapas.
    2. Gå till Templates och klicka på Create new för att skapa en försändelse. Spara uppgifterna och klicka på Save as a template i slutet av blanketten.

Spara försändelsemall utan obligatoriska uppgifter
  • Om du vill spara en försändelsemall utan att fylla i alla fält som är obligatoriska när en försändelse skapas, spara mallen under Templates genom att klicka på Create new.

Ta bort försändelsemall
  • Välj den försändelsemall du vill ta bort.

  • Klicka därefter på Delete template.

Rapporter i Företagsportalen
  • Försändelser

    • Du kan granska antalet försändelser och paketens genomsnittliga vikter.

    • Antalet försändelser har specificerats för Hämtpaket, Hempaket, Företagspaket och Returpaket. Kategorin Others omfattar alla andra produkter.

    • Om du klickar på produkterna lämnas de utanför granskningen och om du vill kan du granska till exempel en enskild produkt.

  • Leverans och avhämtning

    • Du kan granska leveranshastigheten och hur snabbt mottagarna hämtar paket.

  • Fakturor

    • Du kan granska faktureringen.

Granska en tidsperiod du själv definierat i en rapport
  • I rapporten ser du de senaste 3 månaderna som standard, men om du vill kan du själv definiera en eller flera månader som granskningsperiod. Du kan granska löpande uppgifter 2 år bakåt i tiden.

  • Om du vill granska en enskild månad, klicka på månaden och sedan på Search.

  • Om du vill granska en längre tidsperiod, klicka på önskad start- och slutmånad för att välja en längre period. Klicka därefter på Search.

Överför uppgifter från CSV-rapport till Excel
  • Välj Export CSV.

  • Öppna Excel. Välj Data i den övre menyn och välj därefter alternativet From Text/CSV under Get data.

  • Öppna CSV-rapporten som hämtats till din dator. Om mappen för nedladdningar inte har ändrats borde rapporten hittas i mappen Hämtade filer.

  • Välj alternativet Do not detect data types i förhandsgranskningen under menyn Data Type Detection. Klicka därefter på Load. Om menyn Data Type Detection inte är synlig, förstora förhandsgranskningen tills menyn blir synlig. Klicka sedan på Load.

Skapa ny användare
  • Huvudanvändare kan skapa nya användare och ser användarna i avsnittet User management.

  • När du vill skapa en ny användare, gå till User management och välj Create new.

  • Välj användartyp och användarrättigheter. Du hittar mer information via i-ikonen.

  • Fyll i användaruppgifterna och klicka på Create user.

Ta bort användare
  • Välj den användare du vill ta bort på sidan User management.

  • Klicka på Delete user.

Hantering av uppgifter om företag
  • Klicka på användarnamnet uppe till höger på sidan för att visa menyn. Öppna Personal & company information i menyn.

  • Du kan redigera företagets avsändaradress, standardavhämtningsstället för inkommande försändelser och tidsfristen för returnering av paket. Denna funktion används för att hantera konsumenternas returneringsmöjlighet i Matkahuoltos Paketit-app och på webbplatsen.

  • Du ser också den gällande företagsspecifika prislistan i avsnittet Prices. Observera att prisbilagan för Frakttransport inte kan skrivas ut via Företagsportalen.

  • Du kan hantera användarspecifika uppgifter, t.ex. språkvalet i Företagsportalen och utskriftsstorleken för adresskort.

Kontakta kundtjänsten
  • Om du vill kontaktat kundtjänsten om en viss försändelse, öppna de närmare uppgifterna om den enskilda försändelsen i försändelselistan på första sidan. Då öppnas ett kontaktformulär där du ser försändelsekoden för den aktuella försändelsen.

  • Du hittar också kundtjänstens kontaktuppgifter på sidan Customer support.

  • Ansökningar om skadestånd ska göras via skadeståndsformuläret på webbplatsen.

Aktuellt
  • Här hittar du nyheter.

  • Om flera kundnummer är länkade till ditt företag kan du använda Företagsportalen med alla kundnummer via samma användarnamn. Du kan inte själv administrera länkningarna, Matkahuolto sköter det för din räkning.

  • Du hittar länkade kunder enligt namn och kundnummer i rullgardinsmenyn vid sidans övre kant.

  • Den kund som är inloggad visas som standard. Om du väljer All, hämtas alla försändelser som skapats med användarnamn som är länkade till kundrelationen. All fungerar inte på alla flikar, utan enbart i bläddringen bland försändelser och avhämtningar. På andra flikar kan du hämta uppgifter om länkade kunder för en kund i taget.

  • Om du vill använda flera kundnummer med samma kundanvändarnamn, kontakta vår kundservice för företag: Kundservice - Matkahuolto.

Vanliga frågor

I inledningsskedet blir avsändaradressen du använt kvar i minnet på sidan där du skapar försändelser under den tid du är inloggad. Vi kommer senare att göra det möjligt att ställa in en användarspecifik standardavsändaradress.

Om du har sparat mottagaruppgifterna i adressboken kan du söka mottagaren i sökfältet med kundnummer, namn eller adressuppgifter såsom gatuadress eller postnummer. Observera att du inte kan söka uppgifter med Matkahuoltos kundnummer. Sökningen fungerar endast via sökfältet, inte till exempel genom att skriva kundnummer eller namn och gå till följande fält.

  • Du kan spara mottagarens uppgifter direkt när du skapar försändelsen genom att välja knappen ”Spara mottagaren i adressboken” nedanför mottagaravsnittet.
  • Dessutom kan mottagaruppgifter sparas i avsnittet Adressbok, antingen enskilt genom att klicka på Skapa ny eller alternativt genom att importera mottagaruppgifterna från en csv-fil.

En ankomstavi skickas alltid per SMS om telefonnummer finns med bland försändelsens uppgifter. Om både telefonnummer och e-postadress har angetts, skickas ankomstavin till båda. Om mottagaren använder appen Paketit kan mottagaren ha beställt ankomstavier också via appen.

Telefonnummer och e-postadress bör anges för alla försändelser, även de som levereras till dörren. Om utdelningen av någon orsak misslyckas kan vi då meddela mottagaren varifrån försändelsen kan hämtas. Eftersom leveranstiderna för pappersbrev hela tiden blir längre och förvaringstiden för ett paket är 7 dagar, rekommenderar vi elektroniska ankomstavier. Telefonnummer rekommenderas också för att vår chaufför har möjlighet att ringa mottagaren om ett hinder för utdelning uppstår (till exempel en låst dörr), om ett telefonnummer har angetts för försändelsen.

Du kan registrera en försändelse om du fyller i mottagarens e-postadress. Antingen telefonnummer eller e-postadress räcker.

Du behöver få det aktuella kundnumret av betalaren. Vi rekommenderar att du sparar kundnumret i mottagarens uppgifter i adressboken, så att det inte behöver anges separat varje gång.

Mottagaradresser kan importeras i CSV-format. I adressboken, efter adresslistan på fliken Mottagare, kan du välja Importera CSV. Genom att klicka på länken öppnas ett fönster där du kan hämta den fil du vill importera från din egen dator. Filen ska ha rätt format, dvs. innehålla de fält som krävs. Enklast får du rätt format genom att exportera en eller flera adresser från adressboken via länken Ladda CSV och använda denna fil som mall. Mer information om exportering av adresser: om du har valt en eller flera rader genom att kryssa för rutan, exporterar funktionen Ladda CSV endast de valda raderna till filen. Om du däremot inte har valt någon rad exporteras alla rader i adressboken till filen.

Ja, men du kan inte själv skapa företagets huvudadress, utan den skapas av Matkahuolto.

Du kan inte själv radera den avsändaradress som definierats som huvudadress.

Välj Skapa returförsändelse på första sidan (under Försändelser) och välj önskad tjänst för en försändelse som är på väg till dig. För skickade och returnerade försändelser används delvis olika produktslag. Till exempel kan produktslaget Kundreturnering endast användas för returförsändelser.

Du kan beställa avhämtning antingen direkt när du skapar försändelsen eller alternativt för flera försändelser på en gång i försändelselistan genom att först välja alla försändelser som ska ingå i avhämtningen med rutorna vid den högra kanten och därefter klicka på Beställ avhämtning.

Skapa en försändelsemall där du sparar önskade uppgifter i fältet Innehåll (nedanför produktslaget och tilläggstjänsterna). Du kan samtidigt spara vika andra försändelserelaterade uppgifter som helst på försändelsemallen, till exempel uppgifter med anknytning till avsändaren, mottagaren, betalaren eller referenser.

Funktionen standardproduktslag har ersatts med försändelsemallar i Företagsportalen. Du kan skapa en försändelsemall med kundens namn eller kundnummer. I mallen kan du förutom produktslaget spara vilka uppgifter som helst med anknytning till skapandet av försändelsen.

I en försändelsemall kan du spara vilka uppgifter som helst med anknytning till skapandet av försändelsen. Försändelsemallar kan utnyttjas till exempel för olika typer av leveranssätt (såsom ”butiksleverans från lager” eller ”konsumentleverans till avhämtningsställe”) eller för att göra mottagarspecifika definitioner (till exempel fästa ett specifikt avhämtningsställe och en referensuppgift till en försändelsemall med namnet ”Kund A”).

Om du vill spara en försändelsemall där du inte har fyllt i alla fält som är obligatoriska när en försändelse skapas, ska du spara mallen i avsnittet Försändelsemallar genom att klicka på Skapa ny.

Mottagarens kontaktuppgifter kan redigeras under hela leveransprocessen. Om en ankomstavi redan har skickats med fel telefonnummer eller e-postadress, skickas en ny avi när numret eller adressen har korrigerats.

Ett paket kan överföras till ett annat avhämtningsställe utan tilläggsavgift om paketet ännu inte har anlänt till Matkahuolto för transport. När ett paket har förts till ett avhämtningsställe för avhämtning är det möjligt att överföra paketet till ett annat avhämtningsställe mot en avgift. Om ett paket redan har levererats för avhämtning är det inte möjligt att överföra paketet från eller till en automat (överföring är möjlig endast för andra serviceställen).

I inledningsskedet kan försändelser inte raderas. Fler funktioner för redigering av försändelser kommer senare. Om du vill kan du radera ett paket i kundanslutningen MPaketti, men extra paket gör ingen skillnad ur Matkahuoltos synvinkel och Matkahuolto fakturerar inte heller för paketen om de inte är föremål för fysiska registreringar.

Du ser beställda avhämtningar när du granskar en enskild försändelse upptill på sidan ovanför mottagaruppgifterna.

I inledningsskedet kan en avhämtning inte ångras via Företagsportalen. Denna funktion utvecklas senare.

Matkahuolto har övergått från utlämning av paket mot identitetsbevis till utlämning mot avhämtningskod vid sina avhämtningsställen. Utlämning mot avhämtningskod kommer också att införas senare för försändelser som levereras till dörren. Därför syns inga uppgifter om kvittering i Företagsportalen.

Du kan granska till exempel antal försändelser, paketens genomsnittliga vikt, leveranshastigheten, hur snabbt mottagarna hämtar paket, avvikelser samt fakturering.

Du kan välja önskad tidsperiod genom att öppna kalendern i menyn Välj som finns i det övre högra hörnet vid graferna. Du kan välja en eller flera månader. Du väljer flera månader genom att först klicka på den första månaden och därefter på den sista månaden. Data visas för de senaste två åren.

I rapporten syns alla försändelser som Matkahuolto har behandlat första gången under rapporteringsmånaden. Antalet försändelser har specificerats för Hämtpaket, Hemleverans, Företagspaket och Kundreturneringar. Kategorin Övriga omfattar alla andra produkter.

Visningen av avvikelser grundar sig på Matkahuoltos registreringar om försändelserna. I enskilda fall är det möjligt att en avvikelse inte syns om ingen registrering har gjorts till exempel på grund av ett mänskligt misstag. I normala fall registreras avvikelser med åtminstone en liten fördröjning.

Om du vill kontaktat kundtjänsten om en viss försändelse är det enklast att öppna de närmare uppgifterna om den enskilda försändelsen i försändelselistan på första sidan. Då öppnas ett kontaktformulär på sidan.

Du hittar kundtjänstens kontaktuppgifter på sidan Kundservice.

Ansökningar om skadeersättning ska fortfarande göras via skadeersättningsblanketten på webbplatsen.

Ja. Om du har inloggningskoder till kundanslutningen kan du logga in till Företagsportalen med samma koder.

Användarrättigheterna är i regel samma som i kundanslutningen MPaketti. Det har dock skett en liten förändring i hanteringen av rättigheter. I stället för de gamla rollbaserade rättigheterna (slutanvändare, lageranvändare, ekonomianvändare) har Företagsportalen funktionsbaserade rättigheter, vilket innebär att det kan finnas små skillnader i rättigheterna. Se även fråga om användarrättigheter.

TYPER AV ANVÄNDARE

Huvudanvändare

Huvudanvändaren har åtkomst till alla funktioner i kundportalen. Endast huvudanvändaren kan skapa, redigera eller radera användare.

Användare

För en normal användare kan olika funktionsbaserade rättigheter definieras. De funktionsbaserade rättigheterna är inte beroende av varandra och utesluter inte heller varandra, och därför är vilka kombinationer som helst möjliga.

ANVÄNDARRÄTTIGHETER

Skapa försändelser och avhämtningsbeställningar

Rätt att skapa och redigera försändelser samt skriva ut adresskort. Beställning av avhämtning. I rätten att skapa försändelser ingår rätten att skapa användare i adressboken.

Om en användare har rätt att skapa försändelser, men inte rätt att bläddra bland försändelser, kan användare inte bläddra bland de försändelser som sparats.

Bläddra bland försändelser och avhämtningsbeställningar

Användaren ser en lista över sina egna försändelser och kan granska närmare uppgifter om enskilda försändelser. Användaren ser beställda avhämtningar.

Prisuppskattning för en försändelse

Användaren ser en prisuppskattning för försändelsen som skapas och de förverkligade priserna vid granskning av enskilda försändelser, förutsatt att användaren har rätt att skapa eller bläddra bland försändelser.

Rapporter

Användaren ser rapporter om bl.a. företagets försändelser, fakturering och kvalitet. Inkluderar rätten att se företagets prisbilaga.

Hantering av uppgifter om företag

Denna rätt ger åtkomst till hanteringen av företagets egna uppgifter, såsom avsändaradresser, tidsgränsen för kundreturneringar och standardavhämtningsstället för inkommande försändelser. Inkluderar rätten att se prisbilagan.

Obs! Även användare som inte har rätt att redigera företagets egna uppgifter ser de övriga företagsspecifika uppgifterna utom prisbilagan, men dessa användare kan inte redigera företagets uppgifter.

En användare som saknar rättigheter kan logga in och se sina egna uppgifter och kundservicesidan.

Ja, antalet huvudanvändare har inte begränsats.

Endast huvudanvändarna kan skapa och redigera användare och användarrättigheter. Användarna har dock möjlighet att uppdatera sina egna uppgifter, till exempel användarspråket för Företagsportalen och utskriftsstorleken för adresskort.

Nästan alla kund- eller användarspecifika uppgifter som har sparats i kundanslutningen MPaketti, till exempel företagets användare, adressboken (Kunder i kundanslutningen MPaketti), standardutskriftsstorleken för adresskort och språkvalet, har överförts till Företagsportalen. Egenskaper som inte har överförts som sådana är bl.a. standardproduktslaget för det egna företaget och kunden, standardfraktbetalaren och standardadressen för meddelanden samt det egna företagets standardbeskrivning av gods. Dessa definitioner har ersatts med försändelsemallar, vilka innehåller mer omfattande möjligheter för specifikation av vilka försändelseuppgifter som helst.

Användaren har fortfarande rollbaserade rättigheter till kundanslutningen MPaketti. Därför återställs rättigheterna i kundanslutningen MPaketti om användaren loggar in i kundanslutningen. Om man vill radera eller ändra rättigheterna, ska de raderas i båda systemen. Detta är ett problem endast under övergångsperioden, när båda systemen är i bruk.

Företagets avsändaradresser

Tidsgränsen för returnering av paket. Denna funktion används för att hantera konsumenternas returneringsmöjlighet i Matkahuoltos mobilapp och på webbplatsen.

Standardavhämtningsställe för inkommande försändelser. Om du vill kan du ställa in ett standardavhämtningsställe dit vi styr sådana inkommande försändelser vars mottagaruppgifter innehåller ditt eget avtalsnummer hos Matkahuolto. Om du har avtalat om standardutdelning av försändelser med Matkahuolto, behöver du inte ställa in ett standardavhämtningsställe.

Du ser också den gällande företagsspecifika prislistan i avsnittet Prislista.

Du kan hantera användarspecifika uppgifter, språkvalet i Företagsportalen och utskriftsstorleken för adresskort.

  Vilka användarrättigheter är tillgängliga med de gamla användarrollerna? 

 

KUNDENS LAGER

KUNDENS EKONOMI

KUNDENS SLUTANVÄNDARE 

KUNDENS ADMIN

Skapa försändelser och avhämtningsbeställningarx xx
Bläddra bland försändelser och avhämtningsbeställningarxxxx
Prisuppskattning för en försändelse xxx
Rapporter x x
Hantering av uppgifter om företag x x
Huvudanvändare   x

MPaketti är nu Företagsportalen Paketit

Klicka här för att logga in
PrivateFöretagskunder

Företagskunder

Bli vår kundTjänster för webbutikerInrikes PakettjänsterUtrikes pakettjänsterPakettjänster till Finland - InternationellLogga in på Företagsportalen Paketit

Sociala medier