Hyppää sisältöön
Matkahuolto
Vad är Matkahuolto?Tjänster och produkter Marknadsinformation om FinlandVåra kunderKontakta ossAnsvarighet
Matkahuolto.fi →
Vad är Matkahuolto?Tjänster och produkter Marknadsinformation om FinlandVåra kunderKontakta ossAnsvarighet

Marknadsinformation om Finland

I Finland finns en stor tillväxtpotential för webbutiker, eftersom finländarna ännu gör färre inköp från webbutiker jämfört med andra europeiska konsumenter. Finländarna är positivt inställda till den digitala utvecklingen och så mycket som 61 procent av finländarna skulle vilja göra fler inköp på nätet eller flytta sina inköp till nätet. Coronapandemin och ökningen av den digitala handeln har öppnat många finländares ögon för webbutikernas mångsidighet och på så sätt snabbare gjort nya konsumenter till kunder i webbutikerna.

Beställningar från utlandet

I takt med att handel på nätet har blivit vardag, har allt fler finländare också bekantat sig med utländska webbutiker. Finländarna beställer från utlandet, eftersom de upplever att utbudet är större, priserna är mer konkurrenskraftiga jämfört med de inhemska priserna och leveranskostnaderna är på en lämplig nivå eller leveransen gratis.
På motsvarande sätt kan en finländsk konsument rata en webbutik om språket är främmande, sidan är komplicerad att använda och betalningssätten känns tvivelaktiga. För närvarande köper yngre åldersklasser fler produkter från utländska webbutiker än äldre, men en ökning också bland äldre åldersgrupper förväntas vara en framtida trend.

Öka webbutikens pålitlighet:

  • Lokalisera betalningsmenyn så att den motsvarar kundernas önskemål i det aktuella landet.

  • Möjliggör val av mer hållbara transport- och förpackningsalternativ.

Detta beställs från utländska webbutiker:

  1. Kläder, skor, accessoarer

  2. Hemelektronik

  3. Skönhets- och hälsoprodukter

  4. Böcker och media

  5. Mat och andra livsmedel

  6. Sport- och fritidsprodukter

  7. Heminredning

  8. Produkter för husdjur

Hållbara inköp

Finländarnas köpbeteende styrs allt oftare av viljan att försöka göra meningsfulla val. I synnerhet den yngre generationen vill se att företagen agerar på ett sätt som motsvarar deras löften. Kunderna förväntar sig att webbutikerna erbjuder grönare alternativ för både transporter och förpackningsmaterial. Finländarna föredrar att beställa från närområdena, Norden och övriga Europa.

Tre hållbarhetstrender

  1. Globala fraktutmaningar och hållbarhetsfrågor flyttar produktionen tillbaka till närområdena.

  2. Fenomen med anknytning till cirkulär ekonomi blir allt starkare. Vilka nya saker kan säljas på nätet?

  3. Konsumenterna förväntar sig i allt större utsträckning konkreta hållbarhetshandlingar och transparens av företagen.

De populäraste leveranssätten

När det gäller leveranser är det viktigt för finländarna att tidpunkten är lämplig, att leveransen är snabb samt att leveransplatsen är säker och ligger nära de dagliga färdvägarna eller hemmet. Finländarna beställer i första hand sina paket till ett avhämtningsställe eller en paketautomat i närheten. I tätt bebodda städer är hemleverans ett populärt leveranssätt, men på grund av de stora regionala skillnaderna bör också avhämtning finnas med i tjänsteutbudet i glesbygden. Hemleverans är populärt i synnerhet bland personer över 50 år.
Matkahuolto är välkänt bland de finländska transportbolagen och betraktas av kunderna som den mest välrenommerade pakettransportfirman i Finland.

De populäraste leveranssätten:

  1. Jag hämtar paketet från en paketautomat

  2. Jag hämtar paketet från ett avhämtningsställe

  3. Jag beställer hemleverans

Sex faktapunkter om finländarnas användning av webbutiker

  1. 71 % av finländarna har gjort inköp i webbutiker via mobil eller surfplatta (2021).

  2. De populäraste betalningsmedlen: Credit/Debit-kort, Klarna, Nets, Apple Pay, Google Pay och Mobile Pay.

  3. Så många som 76 % har utökat sin varukorg för att få gratis hemleverans.

  4. Över 40 % föredrar webbutiker som använder återvinningsbart förpackningsmaterial.

  5. Finländarna gör inköp på nätet för 1 300 euro, svenskarna för 1 900 euro och tyskarna för 2 100 euro per år.

  6. De populäraste utländska webbutikerna: Zalando, Ebay och Amazon.

Marknadsinformation om Finland

  • 5,5 miljoner invånare

  • Nordisk välfärdsstat

  • Mål: klimatneutralitet före 2035

  • Ett av de ledande länderna inom digitalisering internationellt

  • Världens lyckligaste land redan för femte året i rad

  • Nationalspråk: finska och svenska

  • Medlemsland i Europeiska unionen

  • Valuta: euro

  • Cirka 75 % av arealen består av skog, världens största skärgård, Europas största sjöområde och den sista orörda vildmarken, Lappland.

Källor: PostNords undersökning eCommerce in Europe 2021, Postens stora undersökning om näthandel 2021, Paytrails undersökning om trender inom näthandeln 2022, visitfinland.com.

HenkilöilleYrityksille

Matkustajat

BussiaikataulutBussiliput ja matkakortitLataa sovellus ja osta liputReittiopasHinnat ja alennuksetOhjeet ja ehdot matkustajille

Sosiaalinen media

Matkahuolto
Paremmin perillä