Usein kysyttyä, sopimusasiakkaat
Matkahuollon sopimusasiakkaaksi pääsee ottamalla yhteyttä osoitteeseen myyntipalvelu@matkahuolto.fi.
Kuljetusluoton palvelumaksu on 14.75 €/kk ja se veloitetaan niiltä kuukausilta, kun on laskutettavia tapahtumia.
Paketit Yritysportaali on helppokäyttöinen selainpohjainen järjestelmä, jonka käytöstä emme veloita erikseen.
Valitse Lähellä-paketti, jos asiakkaasi noutaa paketin yli 2000 noutopisteestämme, ja Jakopaketti tai Kotijakelu, mikäli paketti toivotaan perille toimitettuna. Tarkemmat kuvaukset eri palveluista löytyy verkkosivuiltamme https://www.matkahuolto.fi/yritysasiakkaat/palvelut-sopimusasiakkaille.
Paketit Yritysportaalissa pääsee muokkaamaan vastaanottajan matkapuhelinnnumeroa sekä sähköpostiosoitetta siihen saakka, kunnes lähetys on noudettu. Tietojen muokkaamisen jälkeen vastaanottajalle lähtee uusi sähköinen saapumisilmoitus.
Osoitetarroja voit tilata suoraan yrityksellesi sopivimmasta toimistotarviketukusta, esimerkiksi RCK Finland Oy:ltä. RCK Finland Oy toimittaa esimerkiksi A5 EDI lomake liimattu –tuotetta tuotenumerolla 1008070.
Kirjautumissivulla on linkki salasanan vaihtoon, mutta mikäli sähköposti on matkan varrella vaihtunut etkä saa vastauslinkkiä, niin uuden salasanan voi tilata yritysasiakaspalvelusta https://www.matkahuolto.fi/yrityksille/asiakaspalvelu
Noudettavan paketin pisin sivu saa olla enintään 200 cm, paketin pituus + leveys + korkeus enintään 300 cm ja tilavuus enintään 0,5 m3. Noudettavan paketin enimmäispaino on 30 kg. (Lähellä-paketti, Pikapaketti, Asiakaspalautus.)
Perille jaettavan paketin pisin sivu saa olla enintään 240 cm ja paketin pituus + leveys + korkeus enintään 360 cm (Kotijakelu, Jakopaketti). Perille jaettavan paketin enimmäispaino on 35 kg.
Jos paketin koko on yli 60 x 60 x 100 cm tai paino 30 kg, veloitetaan Iso-lisämaksu.
Jakopaketti ja Kotijakelu ovat molemmat vastaanottajalle perille jaettavia lähetyksiä. Jakopaketti toimitetaan perille vastaanottajan osoitteeseen arkisin klo 8-16 välisenä aikana ilman erillistä ilmoitusta vastaanottajalle. Kotijakelu on palvelu, jossa vastaanottaja voi valita itselleen parhaiten sopivan toimituspäivän sekä ajankohdan. Suosittelemme käyttämään Jakopakettia yrityksille, ja Kotijakelua kuluttajille toimitettavissa lähetyksissä.
Molemmissa tapauksissa paketti voidaan luovuttaa osoitteessa tavatulle henkilölle ilman valtakirjaa.
Kyllä voi. Lavakuljetuksen voi tilata suoraan Paketit Yritysportaalissa.
Renkaat pakataan jokainen erikseen muoviin tai rengaspussiin. Jos renkaissa on vanteet, ne täytyy ennen pussiin laittamista suojata esimerkiksi teippaamalla vanteen päälle pahvi. Piikkipyörät täytyy pakata kokonaan pahviin.
Sopimusasiakkaanamme voit lähettää paketteja Matkahuollon logistiikkaterminaaleista, pakettipisteistä ja pakettiautomaateista. Lähimmän pisteesi voi tarkistaa palvelupistehausta.
Jokainen lisäpalvelu hinnoitellaan lähetykselle erikseen. Yhdellä lähetyksellä voi olla esim. Monipaketti-lisä sekä Iso-lisä.
Lähetyshinta määräytyy joko tilavuuspainon tai punnitun painon perusteella riippuen siitä kumpi on suurempi. Laskennassa käytetty tilavuusehto on 1 m3 = 250 kg eli esimerkkilähetyksen rahdituspaino lasketaan käyttäen kaavaa (0,38 * 0,40 * 0,32) * 250 kg = 12 kg.
Pienlaskutuslisä veloitetaan laskulla, jonka loppusumma on alle 100 €.
Tilaat noudon lähetyksillesi helpoiten Paketit Yritysportaalista. Nouto on mahdollista tilata myös verkkosivuiltamme tästä linkistä. Mikäli haluat sopia jatkuvasta noudosta, ota yhteyttä myyntiimme myyntipalvelu@matkahuolto.fi.
Ota yhteyttä yritysmyyntiimme tai myyntipalvelu@matkahuolto.fi, ja sovitaan jatkuvasta jakelupalvelusta!
Yrityksesi voi ottaa käyttöön palautuskoodin tai voitte tehdä asiakkaalle valmiin osoitekortin palautuslähetykselle. Osoitekortin voi tehdä mm. Paketit Yritysportaalissa.
Asiakaspalautus on mahdollista tehdä myös Matkahuollon aktivointikoodilla, joka vaatii sille tuen asiakkaan käyttämästä järjestelmästä (esimerkiksi verkkokauppa-alusta tai ERP). Aktivointikoodi mahdollistaa lähetyksen tarkemman seurannan. Myös valmiin palautusosoitekortin voi muodostaa rajapinnan kautta, eli tällöin asiakkaan järjestelmä muodostaa lähetyksen ja huolehtii tiedon siirrosta Matkahuollon järjestelmään. Pelkkä palautusosoitekortti ei riitä, vaan lähetyksestä pitää olla myös tiedot Matkahuollon järjestelmässä.
Pakettiautomaattiin voi jättää asiakaspalautuksen, jossa on valmis osoitekortti palautusta varten tai asiakkaalla on verkkokauppiaan tuottama aktivointikoodi. Automaatista valitaan ”lähetä” ja ”palautus” automaatista riippuen ja automaatti ohjeistaa näytöllä siitä eteenpäin. Kaikista Matkahuollon käyttämistä automaateista pystyy myös palauttamaan lähetyksiä.
Paketit Yritysportaalissa voi siirtää noudettavissa olevan paketin toiseen palvelupisteeseen. Paketille muodostuu uusi lähetystunnus valittuasi uuden palvelupisteen. Siirrämme paketin valitsemaasi palvelupisteeseen ja lähetämme vastaanottajalle uuden saapumisilmoituksen. Pakettia ei voi siirtää pakettiautomaatista tai pakettiautomaattiin.
Muutoksen voi myös ilmoittaa Matkahuollolle sähköpostilla osoitteeseen sopimusasiakkaat@matkahuolto.fi. Viestissä tulee kertoa lähetystunnus sekä toivottu muutos. Muutoksista veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu sekä mahdolliset lisälähetyskulut.
Paketit Yritysportaalissa voi muuttaa lähetyksen vastaanottajan yhteystietoja siihen saakka, kun lähetys on noudettu. Tietojen muutos aktivoi automaattisesti vastaanottajalle uuden saapumisilmoituksen.
Ota yhteys lähimpään Matkahuoltoon 7 vrk aikana. Vahingonkorvaushakemuksen voit täyttää verkkosivuillamme tästä linkistä. Toimita vahingoittunut lähetys ja sen pakkaus Matkahuoltoon, tai sovi vahingon toteamisesta ja tarkastamisesta Matkahuollon kanssa.
Vastaanotamme mielellämme palautetta palveluistamme ja toiminnastamme. Kehittämme palveluamme jatkuvasti asiakkailtamme saamamme palautteen perusteella. Anna palautetta lomakkeella https://www.matkahuolto.fi/palautelomake. Käsittelemme ja vastaamme jokaiseen palautteeseen joko sähköpostitse tai puhelimitse.