Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
PakettjänsterDigitala trafiktjänsterTrafikbolagstjänsterFörsäljningarKundserviceWhere is my parcel?
Logga in

Usein kysyttyä, sopimusasiakkaat

Ett företag kan bli avtalskund hos Matkahuolto genom att kontakta oss på adressen myyntipalvelu@matkahuolto.fi

The service charge for transport credit is €14.75 per month and it is billed for the months during which there are billable transactions.

Företagsportalen Paketit är ett webbläsarbaserat system som är lätt att använda. Vi uppbär ingen separat avgift för användningen av systemet.

Välj Hämtpaket om din kund hämtar paketet från något av våra över 2000 avhämtningsställen och Företagspaket eller Hempaket om önskemålet är att paketet ska levereras till dörren. Du hittar närmare beskrivningar av våra tjänster på våra webbsidor https://www.matkahuolto.fi/foretagskunder/tjanster-avtalskunder.

I Företagsportalen Paketit kan du redigera mottagarens telefonnummer och e-postadress tills försändelsen har avhämtats. Efter att uppgifterna har redigerats får mottagaren en ny elektronisk ankomstavi.

Du kan beställa adressetiketter direkt från den kontorsförsäljare som är bäst lämpad för ditt företag, såsom RCK Finland Oy. RCK Finland Oy levererar till exempel A5 EDI -form med produktnummer 1008070.

På inloggningssidan finns en länk till byte av lösenord, men om din e-postadress har ändrats sedan sist och du inte får någon svarslänk kan du beställa ett nytt lösenord från kundservice för företagskunder https://www.matkahuolto.fi/foretagskunder/kundservice

För Hämtpaket, Expresspaket och Returpaket paketets längsta sida får vara högst 200 cm och paketets längd + bredd + höjd högst 300 cm. Maximivikten för ett paket är 30 kg.

För Hempaket och Företagspaket paketets längsta sida får vara högst 240 cm och paketets längd + bredd + höjd högst 360 cm. Maximivikten för ett paket är 35 kg.

För paket som är större än 60 x 60 x 100 cm eller väger mer än 30 kg uppbärs ett tillägg för stort paket.

Företagspaket och Hempaket är båda försändelser som delas ut till mottagarens dörr. Företagspaket levereras ända fram till mottagarens adress vardagar kl. 8-16 utan separat meddelande till mottagaren. Hempaket är en tjänst där mottagaren själv kan välja den leveransdag och tidpunkt som passar bäst. Vi rekommenderar att Företagspaket används för försändelser till företag och Hempaket för försändelser till konsumenter.

I båda fallen kan paketet överlämnas till en person som påträffas vid adressen utan fullmakt.

Ja du kan. Frakttransport kan också beställas direkt i Företagsportalen Paketit.

Varje däck förpackas separat i plast eller en däckpåse. Om däcken har fälgar ska de skyddas före däcket läggs i påsen genom att tejpa fast en kartongbit över fälgen. Dubbdäck ska förpackas helt i kartong.

Som vår avtalskund kan du skicka försändelser från Matkahuoltos egna verksamhetsställen, ombuden samt företagsserviceställena och paketautomaterna. Du hittar det närmaste servicestället i sökningen av serviceställen.

Varje tilläggstjänst prissätts separat för en försändelse. Samma försändelse kan vara föremål för t.ex. tillägg för Flerpaket försändelse och tillägg för stor försändelse.

Försändelsepriset bestäms på basis av antingen volymvikten eller den vägda vikten, beroende på vilket värde som är större. I beräkningen används volymvillkoret 1 m3 = 250 kg, dvs. fraktvikten för försändelsen i exemplet beräknas enligt formeln (0,38 * 0,40 * 0,32) * 250 kg = 12 kg.

Tillägg för litet faktureringsbelopp uppbärs för en faktura vars slutsumma är under 100 €.

Det enklaste sättet att beställa avhämtning av dina försändelser är från Företagsportalen Paketit. Du kan också beställa en upphämtning från vår webbplats via den här länken. Om du vill avtala om kontinuerlig avhämtning, kontakta får försäljning myyntipalvelu@matkahuolto.fi

Kontakta vår företagsförsäljning eller myyntipalvelu@matkahuolto.fi, så kommer vi överens om kontinuerlig utdelningstjänst!

Ditt företag kan ta i bruk en returneringskod eller så kan ni göra ett färdigt adresskort för returförsändelse till kunden. Adresskort kan göras bl.a. i Företagsportalen Paketit.

Kundreturer är också möjliga med Matkahuoltos aktiveringskod, som kräver stöd i det system kunden använder (t.ex. webbutiksplattform eller ERP). Aktiveringskoden möjliggör noggrannare spårning av försändelsen. Även ett färdigt adresskort kan skapas via gränssnittet. Då skapar kundens system försändelsen och sköter överföringen av informationen till Matkahuoltos system. Enbart ett returadresskort räcker inte, utan det måste också finnas uppgifter om försändelsen i Matkahuoltos system.

Till en paketautomat kan du lämna en kundretur som har ett färdigt adresskort för returnering eller så ska kunden ha en aktiveringskod producerad av webbutiksinnehavaren. I automaten väljs ”skicka” och ”returnera” beroende på automaten och automaten ger vidare instruktioner på skärmen. Det är möjligt att returnera försändelser i alla automater som används av Matkahuolto.

I Företagsportalen Paketit kan du överföra ett paket som ska avhämtas till ett annat serviceställe. Paketet får en ny försändelsekod när du har valt nytt serviceställe. Vi överför paketet till det serviceställe du har valt och skickar en ny ankomstavi till mottagaren. Paket kan inte överföras från eller till en paketautomat.

Alternativt kan ändringen meddelas till Matkahuolto per e-post på adressen corporatecustomers@matkahuolto.fi. I meddelandet ska försändelsekoden och den önskade ändringen uppges. För ändringar uppbärs en serviceavgift enligt prislistan och eventuella tilläggskostnader för försändelsen.

I Företagsportalen Paketit kan kontaktuppgifterna för mottagaren av försändelsen ändras ända tills försändelsen har avhämtats. En ändring av uppgifterna aktiverar automatiskt en ny ankomstavi till mottagaren.

Kontakta närmaste Matkahuolto inom 7 dygn. Du kan fylla i en skadeståndsansökan på vår webbplats via den här länken. Lämna in det skadade försändelsen och förpackningen till Matkahuolto eller kom överens om att någon från Matkahuolto kommer och fastställer och inspekterar skadan.

Vi tar gärna emot respons om våra tjänster och vår verksamhet. Vi utvecklar ständigt våra tjänster på basis av respons vi fått av våra kunder. Ge respons med blanketten https://www.matkahuolto.fi/ge-respons. Vi behandlar och besvarar all respons antingen per e-post eller per telefon.

PrivateFöretagskunder

Företagskunder

Bli vår kundTjänster för webbutikerInrikes PakettjänsterUtrikes pakettjänsterPakettjänster till Finland - InternationellLogga in på Företagsportalen Paketit

Sociala medier