Gå till innehållet
Matkahuolto
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundtjänst
Logga in

Vanliga frågor

Passagerare

Det kan bero på följande orsaker: 1) Det finns ingen direkt bussförbindelse eller förbindelse som inkluderar omstigning och som bekräftats av bussbolaget. 2) Det går ingen buss på den valda rutten eller sträckan och den valda dagen. 3) Det valda datumet ligger inom nästa tidtabellsperiod så det finns tills vidare inga tidtabeller för det datumet i databasen.

Tidtabellssökningen fungerar enligt datum. Dygnet börjar klockan 00:00 och slutar klockan 23:59. Tidtabellerna för de turer som avgår klockan 00:00 och senare på natten ska sökas på följande dags datum.

Du kan alltid lita på att du hinner med de omstigningar som sökmotorn erbjuder. Det lönar sig emellertid att informera den första busschauffören om anslutningen, så att han eller hon i händelse av försening kan meddela den andra chauffören att det finns passagerare som ska byta buss.

  • as = station
  • kk = kyrkby
  • kko = kyrka
  • las = busstation
  • ras = järnvägsstation
  • th = vägskäl, ofta till exempel korsning vid huvudväg, där bussen svänger till respektive by/stad.

Biljetter kan också köpas från biljettförsäljningen på Matkahuoltos egna kontor samt från bussen. Priset på en biljett som köpts från bussen kan skilja sig från det pris som anges på Matkahuoltos webbplats.

Priserna som finns på Matkahuoltos webbplats gäller endast då du köper en biljett i Matkahuoltos webbutik. Biljettpriset kan avvika från de priser som anges på webbplatsen om du köper biljetten på Matkahuoltos serviceställe eller av busschauffören.

En och samma passagerare får endast en rabatt per gång. En person som reser med t.ex. en studentbiljett eller webbrabattbiljett kan således inte få t.ex. tur-returrabatt på samma resa.

Du kan avbeställa din Webbiljett 24 timmar före avgång genom att fylla i en avbeställningsblankett. Tur- och returbiljetter kan avbeställas helt eller delvis 24 timmar före avresan. Om resdagen infaller under ett veckoslut eller på en helgdag eller på vardagen efter veckoslut/helgdag, ska begäran om avbeställning lämnas föregående vardag. En serviceavgift på 9 euro tas ut för avbeställningen. Den serviceavgift som tagits ut i samband med biljettköpet återbetalas inte. Avbeställning kan göras bara en gång per bokning. Avbeställning kan göras med avbeställningsblankett. Webbiljetten kan inte ändras.

Om en rörelsehindrad eller handikappad person på grund av sitt rörelsehinder eller handikapp inte kan åka buss ensam, ska han eller hon resa i sällskap av en ledsagare. Ledsagaren reser gratis med den hjälpbehövande om turens totala längd från avgångsplatsen till destinationen överstiger 250 km, även om den hjälpbehövande och ledsagaren skulle resa en kortare sträcka av turen i fråga. När du beställer assistans ska du meddela att en ledsagare reser med dig.

Du måste inte köpa platsbiljett, men vi rekommenderar att du gör det särskilt under veckoslut och helger.

Det är inte möjligt att köpa enbart ett resekort. Resekortet måste alltid laddas med en biljettprodukt.

Resekort kan med vissa undantag laddas på följande ställen:

  • På de bussar där Matkahuoltos resekort kan användas
  • I R-kioskerna
  • Vid Matkahuoltos egna verksamhetsställen samt hos ombud som förmedlar och säljer resekort.
  • Med Bussiliput applikationen om man har Android och NFC-funktionen i sin telefon.

Om ett resekort med en gällande biljettprodukt försvinner eller blir stulet kan du lämna in en utredningsbegäran till något av Matkahuoltos serviceställen. Läs anvisningarna på vår webbplats.