Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Vanliga frågor

Passagerare

Tidtabellerna hittas via en särskild söktjänst på vår webbplats och fås också på servicenumret 0200 4000 (1,98 €/min+lna).

Det kan bero på följande orsaker: 1) Det finns ingen direkt bussförbindelse eller förbindelse som inkluderar omstigning och som bekräftats av bussbolaget. 2) Det går ingen buss på den valda rutten eller sträckan och den valda dagen. 3) Det valda datumet ligger inom nästa tidtabellsperiod så det finns tills vidare inga tidtabeller för det datumet i databasen.

  • as = station
  • kk = kyrkby
  • kko = kyrka
  • las = busstation
  • ras = järnvägsstation
  • th = vägskäl, ofta till exempel korsning vid huvudväg, där bussen svänger till respektive by/stad.
  • Bokstäverna P, I, E eller L efter hållplatsens namn anger bussens färdriktning. Till exempel anger P nordlig riktning.

Du kan alltid lita på att du hinner med de omstigningar som sökmotorn erbjuder. Det lönar sig emellertid att informera den första busschauffören om anslutningen, så att han eller hon i händelse av försening kan meddela den andra chauffören att det finns passagerare som ska byta buss.

Tidtabellssökningen fungerar enligt datum. Dygnet börjar klockan 00:00 och slutar klockan 23:59. Tidtabellerna för de turer som avgår klockan 00:00 och senare på natten ska sökas på följande dags datum.

Biljetter kan också köpas i biljettförsäljningen vid Matkahuoltos egna verksamhetsställen samt på bussarna. Priset på en biljett som köps på bussen kan avvika från priset som anges på Matkahuoltos webbplats.

Biljettpriset kan avvika från de priser som anges på webbplatsen om du köper biljetten på Matkahuoltos serviceställe eller av busschauffören.

En och samma passagerare får endast en rabatt per gång. En person som reser med t.ex. en webbrabattbiljett kan således inte få t.ex. studierabatt på samma resa.

Det är möjligt att avbeställa en Webbiljett senast 24 timmar före avresan. Tur- och returbiljetter kan avbeställas helt eller delvis senast 24 timmar före avresan. Om resan infaller under ett veckoslut eller på en helgdag eller vardagen efter ett veckoslut eller en helgdag ska avbeställningen göras föregående vardag. En serviceavgift på nio (9) euro tas ut för avbeställningen. En avbeställning kan göras endast en gång per bokningsnummer. Avbeställningen kan göras med blanketten för avbeställning av Webbiljett. Det är inte möjligt att ändra en Webbiljett.

Om en person med rörelsehinder eller funktionsnedsättning på grund av sitt rörelsehinder eller sin funktionsnedsättning inte kan åka buss ensam, ska han eller hon resa i sällskap av en ledsagare. Ledsagaren reser gratis med den hjälpbehövande om turens totala längd från avgångsplatsen till destinationen överstiger 250 km, även om den hjälpbehövande och ledsagaren skulle resa en kortare sträcka av turen i fråga. Meddela att en ledsagare reser med dig när du beställer assistans.

Du måste inte reservera platsbiljett, men vi rekommenderar att du gör det särskilt under veckoslut och helger. För bokning av platsbiljett uppbärs ingen avgift.

Om ett resekort med en gällande biljettprodukt försvinner eller blir stulet kan du lämna in en utredningsbegäran till något av Matkahuoltos serviceställen. För en begäran om utredning av ett försvunnet eller stulet resekort uppbärs en serviceavgift på tjugo (20) euro. Efter utredningen återbetalas värdet av de återstående resorna på kortet eller kortets värde till ditt konto inom två månader i enlighet med återinlösningsvillkoren.

I fortsättningen köps och används biljetter i appen Resor och Biljetter, som hämtas till telefonen, och därför upphör användningen av fysiska resekort.

Försäljningen av biljetter överförs till appen Resor och Biljetter för att förbättra kundupplevelsen. Biljetter kan köpas snabbt i appen oberoende av tid och plats. På detta sätt svarar vi på förändringar i kundbeteendet och nya behov hos kunderna.

Biljetterna köps i fortsättningen i appen Resor och Biljetter. Appen kan hämtas avgiftsfritt till Android- och iOS-enheter från appbutikerna.

Tack vare förändringen kan du i fortsättningen köpa biljetter, kontrollera återstående resor och biljetternas giltighetstid direkt i appen och du behöver inte längre ett separat resekort. Det är enkelt att betala resan, eftersom chauffören läser av biljettens QR-kod direkt i appen.

I Matkahuoltos nätbutik kan du betala via nätbanken samt med Visa- och MasterCard-kort. I appen Resor och Biljetter kan du betala med MobilePay eller med Visa- och MasterCard.

På de flesta bussarna kan du betala kontant. De övriga betalningssätten varierar beroende på bussbolaget.

Förfarandena kan variera mellan olika bussbolag.

Du kan begära ett kvitto genom att ringa Resetjänsternas responsnummer 020 331 222 (mån-fre kl. 8-16). Samtalets pris är 8,4 cent/min. Du kan också begära ett kvitto per e-post på adressen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi.

Du hittar barnbiljettens pris och åldersgräns i sökningen av tidtabeller. Åldersgränsen för barnbiljett visas när du klickar på den runda i-ikonen bredvid barnbiljettens pris.

Alla bussbiljetter för resor i Finland inkluderar 10 % mervärdesskatt, och du ser skattebeloppet på det kvitto som du får från Matkahuolto. Från 1.1.2023 till 30.4.2023 är mervärdesskatt på bussbiljetter 0 % på grund av en lagändring som godkänts av riksdagen.

Via söktjänsten för tidtabeller ser du alla hållplatser på vilka bussen i fråga stannar. Turer som har angetts som Express- eller snabbturer stannar endast på de hållplatser som har angetts. Turer som har klassificerats som reguljära turer kan stanna också på andra hållplatser längs rutten.

På en del av rutterna kan man med en Webbrabattbiljett resa endast mellan de hållplatser eller städer som anges på biljetten och rabattpriset gäller inte om man stiger på eller av bussen på andra hållplatser längs rutten. Du hittar närmare information om specialvillkoren för Webbrabattbiljetter här.

En person som reser med Webbiljett eller Webbrabattbiljett ska för chauffören uppge antingen passagerarens namn eller passagerarens egen 5-10-siffriga kod med vilken Webbiljetten eller Webbrabattbiljetten har köpts. Identitetsbevis behöver inte uppvisas.

Förfarandena kan variera mellan olika bussbolag. Turer där det inte är tillåtet att transportera husdjur anges i sökningen av tidtabeller.

Husdjur kan resa med på de flesta bussbolagens turer. Vanliga och ofarliga husdjur kan transporteras på bussar tillsammans med en följeslagare och på dennes ansvar, förutsatt att det finns plats på bussen. Husdjur ska placeras på ett sådant sätt i bussen att de orsakar så liten olägenhet som möjligt. De får inte placeras på bänkarna eller hållas fria. Allergiska personer som redan finns i bussen har i första hand rätt att välja sittplats och kan vid behov till och med be chauffören att inte ta med husdjuret på bussen. Förfarandena kan variera mellan olika bussbolag. Kontrollera eventuella anmärkningar om turen i sökningen av tidtabeller genom att klicka på den runda i-ikonen vid önskad tur.

Tilläggsavgift kan uppbäras för husdjur. Avgiftens storlek beror på bussbolaget. Den eventuella tilläggsavgiften betalas till chauffören på bussen.

Medpassagerare kan dock inte förhindra att blind- eller assistenthundar tas med på bussen.

Det finns inga bilbarnstolar i bussarna. Du kan ta med en bilbarnstol om du vill, men lagen kräver inte det. Alla ska använda säkerhetsbälte om sådana finns i bussen. På de flesta bussarna finns säkerhetsbälten på alla platser, men det finns inte nödvändigtvis bälten som lämpar sig för bilbarnstolar.

Du hittar barnbiljettens pris och åldersgräns i sökningen av tidtabeller. Åldersgränsen för barnbiljett visas när du klickar på den runda i-ikonen bredvid barnbiljettens pris.

Normalt handbagage transporteras gratis på bussen vid passagerarens fötter eller på bagagehyllan. Övrigt bagage ska transporteras i bussens bagageutrymmen. Handbagaget får inte ta utrymme av medpassagerarna. Inom fjärrtrafiken kan en passagerare oft avgiftsfritt transportera två kappsäckar eller kassar i bussens bagageutrymme. Bussbolaget ska underrättas om transport av cyklar eller barnvagnar eller andra skrymmande föremål senast en vardag före avgången. Bolaget kan ta ut en separat avgift för transport av skrymmande föremål.

Förfarandena kan variera mellan olika bussbolag.

På vissa turer är det möjligt att köpa en egen biljett för cykeln i samband med biljettköpet. Med en cykelbiljett kan du transportera en vuxencykel eller barncykel. En separat biljett ska köpas för varje cykel. Avgiften för transport av cykel varierar beroende på bussbolaget.

Om ingen bussbiljett kan köpas för turen rekommenderar vi att du frågar bussbolaget om det är möjligt att transportera cyklar senast den sista vardagen före avgångsdagen. Kontrollera bussbolagets kontaktuppgifter och eventuella anmärkningar om turen i sökningen av tidtabeller genom att klicka på den runda i-ikonen vid önskad tur.

Busschaufförer får sköta samtal som är nödvändiga för arbetet inom de gränser som fastställs i vägtrafiklagen.

Det är tillåtet att äta och dricka på bussen om inte detta förbjuds separat på bussen i fråga (t.ex. glass och grillprodukter). Det gäller dock att iaktta särskild försiktighet. Förtäring av alkohol och andra rusmedel samt tobaksrökning är alltid förbjudet på bussarna.

Alla busspassagerare har rätt till en störningsfri bussresa. Busschaufförens arbetsro ska tryggas.

Busschauffören har rätt att avlägsna en störande person från bussen som trots busschaufförens förbud fortsätter att orsaka störning. Om passageraren inte kan avlägsnas omedelbart har busspersonalen rätt att gripa denna tills det är möjligt.

Medpassagerare har rätt att på busschaufförens begäran hjälpa till med att avlägsna eller gripa en störande passagerare. Vid behov har busschauffören rätt att få handräckning av polisen.

Passagerare får inte avlägsnas från bussen om detta orsakar fara för deras hälsa. Det är önskvärt att medpassagerarna meddelar busschauffören om skadegörelse på bussen. En passagerare är skyldig att ersätta skadegörelse som han eller hon har orsakat på bussen.

Kontakta Matkahuoltos kundtjänst, tfn 020 331 222 (mån-fre kl. 8-16). Samtalets pris är 8,4 cent/min. Du kan också kontakta oss per e-post på adressen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi. Om du vill kan du också direkt kontakta bussbolaget som trafikerar turen.

En del av bussbolagen levererar hittegods till hittegodsbyråer, medan andra förvarar hittegods vid sin egen depå. Bussbolagen som trafikerar turerna berättar ofta på sina webbplatser vart hittegods som hittas på bussen förs.

Buss bolagena bestämmer om tidtabeller och rutter för turer som körs marknadsbaserade. Det finns också turer som är arrangerad av behöriga myndigheter (Närings, trafik och miljöcentralen, kommuner och kommunalförbunder), och som körs av buss bolagena.

Önskemål kan skickas till Matkahuolto, som förmedlar dem till rätt bussbolag. Du kan ge respons per telefon på numret 020 331 222 (mån-fre kl. 8-16). Samtalets pris är 8,4 cent/min. Du kan också skicka respons per e-post till adressen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi.

Varje bussbolag planerar självt sina tidtabeller. Önskemål om tidtabeller, liksom övrig respons om bussbolaget, kan också riktas direkt till bussbolaget i fråga.

Tackmeddelanden kan skickas till Matkahuolto, som förmedlar dem till rätt bussbolag. Du kan ge respons per telefon på numret 020 331 222 (mån-fre kl. 8-16). Samtalets pris är 8,4 cent/min. Du kan också skicka respons per e-post till adressen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi. Du kan också rikta ditt tack direkt till det bussbolag som trafikerar turen.

På största delen av turerna finns ingen nedre åldersgräns för att ett barn ska kunna resa ensamt. Förfarandena varierar dock beroende på bussbolaget. Kontrollera eventuella anmärkningar om turen i sökningen av tidtabeller genom att klicka på den runda i-ikonen vid önskad tur.

Paket

På paketet ska du skriva aktiveringskoden du fick efter köpet och i beställningsbekräftelsen samt mottagarens namn, adress och telefonnummer. Du behöver inte skriva ut ett adresskort, eftersom vi gör det för din räkning vid sändningstidpunkten eller när paketet anländer till oss för behandling.

Paket av storleken XXS, S, M, L och XL kan skickas från alla Matkahuolto-serviceställen, även från paketautomater. Större paket (maxi och breda) samt däckuppsättningar och skidpåsar liksom paket som skickas med tilläggstjänsten för ömtålig försändelse ska skickas från Matkahuoltos verksamhetsställen eller ombud. Du hittar det närmaste servicestället för dig och ditt paket i sökningen av serviceställen i mobilappen.

Nej, eftersom Matkahuolto inte transporterar motorfordon.

Nej, men du kan skicka paket från alla Matkahuolto-serviceställen och ett Närpaket som köpts på nätet kan skickas från alla paketserviceställen.

Du kan köpa transport av en cykel på vår webbplats, i paketappen eller vid våra verksamhetsställen. Det är viktigt att skydda cykeln under transporten. Utstickande delar som lätt kan skadas och repas bör skyddas omsorgsfullt med bubbelplast och papp. Vikbara delar bör vikas in och tejpas fast. Säkerställ att cykelhjulen kan rotera fritt och kom ihåg att cykeln ska vara olåst under transporten för att det ska vara möjligt att flytta och hantera den under transporten.

Du kan köpa transport av en cykel på vår webbplats eller vid Paketit app som XXL Flex.

Som däckuppsättning kan du skicka fem paket (4 x däck och bultar) åt gången. Du köper enklast transport av däck på vår webbplats eller i mobilappen. Välj ”Visa stora paket” för att välja däckförsändelse. Varje däck förpackas separat i plast eller en däckpåse som säljs vid Matkahuolto. Om däcken har fälgar ska de skyddas före däcket läggs i påsen genom att tejpa fast en kartongbit över fälgen. Dubbdäck ska förpackas helt i kartong. Vid köp på nätet och i appen är priset 79,90 euro.

Vikten får vara högst 35 kg och den längsta sidan på paketet högst 240 cm, med längd + bredd + höjd som inte överstiger 300 cm (XXL Flex).

Nej.

Matkahuolto transporterar inte levande djur. Ett undantag är levande insekter, larver och maskar som används som bete samt levande kräftor under kräftfiskesäsongen. Transporter av djur omfattas av strikta bestämmelser som specificeras under Djurtransport på vår webbplats.

Vi rekommenderar att känsliga livsmedel skickas som Expresspaket. Då får avsändaren genast information om när paketet anländer till mottagaren.

Matkahuolto har inte kyltransporter eller varma transporter och inte heller lagerlokaler för paket som kräver kylförvaring eller varm förvaring.

Försäkring ingår inte i transportens pris. Om du vill försäkra en försändelse ska du köpa försäkringen direkt från försäkringsbolaget (separat varutransportförsäkring).

Begränsningarna i fråga om paketets maximala vikt och storlek utesluter transport av stora möbler såsom soffor, matsalsmöblemang etc.

I sådana fall bör du kontakta vår kundtjänst direkt. Vi hjälper dig gärna. Du hittar våra kontaktuppgifter under ”Kundstöd” i mobilappen.

I mobilappen kan du ändra mottagarens uppgifter också efter att du har köpt transport av ditt paket. Du kan ändra avhämtningsställe innan du har fört paketet till paketautomaten eller servicestället och mottagarens namn kan ändras tills paketet förs till avhämtningsstället.

Om du behöver göra ändringar i en försändelse i ett senare skede av transporten ska du kontakta Matkahuoltos kundtjänst. Du hittar kontaktuppgifterna under ”Kundstöd” i mobilappen.

Paketet har förts till Matkahuolto, men ännu inte lastats för transport.

Att utdelningen pågår/har slutförts innebär att paketet delas ut till mottagaren under den aktuella dagen. Tidpunkten för överlåtelsen registreras inte separat.

Transporttiden för ett paket är 1–3 vardagar, vilket innebär att paketet fortfarande transporteras. Vi underrättar mottagaren per SMS eller e-post genast när paketet kan avhämtas.

Avhämtningsstället visas i försändelsespårningen genast när paketet kan avhämtas. Om avhämtningsstället är Matkahuolto ser du närmare uppgifter om avhämtningsstället via länken som finns i spårningen. Om avhämtningsstället är K-butik, R-Kioski eller något annat av Matkahuoltos paketserviceställen visas avhämtningsställets namn och adress i spårningen. Via länken i spårningen kan du också kontrollera avhämtningsställets placering på kartan.

Ett paket kan spåras i Finland ända till Uleåborg. Därefter ändras försändelsekoden. Spårningen av pakettransporten i Sverige sker på Bussgods Ab:s webbplats http://bussgods.se/ under: Sök paket.

Valitse palautuvalle paketille Paketit-sovelluksessa tai tekstiviestissä olevasta linkistä mitä haluat tehdä paketille. Jos haluat paketin takaisin itsellesi, maksa palautuskulut etukäteen ja valitse mistä noutopisteestä haluat hakea paketin takaisin. Voit varmistua maksulinkin aitoudesta helposti lähetystunnuksella lähetysten seurannasta joko verkkosivuillamme tai Paketit-äpissä.

Jos et jostain syystä halua pakettia takaisin, voit antaa meille luvan sen kierrättämiselle. Se on maksutonta.

När ett paket har anlänt skickas ett meddelande till det mobiltelefonnummer eller den e-postadress som avsändaren har uppgett. Det är också möjligt att definiera att ankomstavier ska tas emot som ett meddelande i mobilappen.

Ja. I försändelseuppgifterna ser du de senaste spårningshändelserna och mobilappen berättar tydligt när paketet är klart för avhämtning. Om försändelsen finns i en automat behöver du dock fackets kod för att öppna luckan. Du hittar fackets kod i paketets uppgifter i mobilappen samt på våra webbsidor om du har registrerat dig som vår kund.

Om ditt paket finns vid ett serviceställe med personlig betjäning kan du hämta det genom att uppge försändelsekoden och visa upp ditt identitetsbevis. Ibland frågar personalen vid servicestället efter hyllplatsen, som du ser i mobilappen och på våra webbsidor som registrerad kund.

I försändelseuppgifterna saknas sannolikt mobiltelefonnummer och/eller e-postadress, med hjälp av vilka vi kan identifiera att det är fråga om just ditt paket. Kontrollera i dina egna uppgifter i appen att du har uppgett både ditt mobiltelefonnummer och din e-postadress. Om du har uppgett båda dessa och paketets uppgifter fortfarande inte syns, lönar det sig att kontakta paketets avsändare, som kan lägga till de uppgifter som saknas för försändelsen.

Den här texten syns vi paketets spårningsuppgifter när paketet lämnar terminalen med föraren och är på väg mot avhämtningsstället. Föraren transporterar paket till flera avhämtningsställen och kör inte nödvändigtvis först till avhämtningsstället för din försändelse. Därför kan det hända att informationen om att paketet kan avhämtas inte uppdateras så snabbt i spårningen. Dit paket borde dock kunna avhämtas ännu under samma dag.

Om du känner till försändelsekoden kan du kontrollera var ditt paket befinner sig på första sidan på webbplatsen www.matkahuolto.fi under ”Spåra paket”.

Våra automater har bara en skärm där du ska ange fackets kod. Du behöver alltså inte veta i vilket fack ditt paket finns. När du har angett koden öppnas dörren till rätt fack och du kan hämta ditt paket.

Du kan hämta annans och din makes/makas paket med försändelsekoden och ditt identitetsbevis.

Du behöver även ha en egen legitimation när du hämtar ett paket åt någon annan. Du behöver ingen fullmakt.

Vid Matkahuoltos egna verksamhetsställen kan du betala kontant, med Debit/Credit-betalkort, bankkort och Visa Electron samt följande kreditkort: Visa, Mastercard och Eurocard. Betalningssätten varierar vid Matkahuoltos ombud.

Ja det kan de, men identiteten kontrolleras.

Försändelser inom Finland förvaras i 7 dygn. Därefter returneras paketet till avsändaren. I ankomstavin anges alltid den sista dagen då ditt paket ännu kan hämtas. Du kan köpa mer förvaringstid till ditt paket i etapper på 7, 14 eller 21 dagar direkt via nätet eller paketappen Paketit om du inte kan hämta ditt paket inom ramarna för förvaringstiden.

Tilläggstid kan köpas till en försändelse efter att den har levererats till det slutgiltiga avhämtningsstället. Du kan köpa mer förvaringstid till ditt paket i etapper på 7, 14 eller 21 dagar direkt via nätet eller paketappen Paketit om du inte kan hämta ditt paket inom ramarna för förvaringstiden. Du ser också datumet i mobilappen under paketets uppgifter, och där kan du också köpa hemleverans av ditt paket. Tilläggstid kan inte köpas för försändelser vars avhämtningsställe är en paketautomat.

Inga avgifter uppbärs för förvaring av paket. Paketet förvaras i 7 dygn och returneras därefter till avsändaren.

Ett paket som skickas som Expresspaket hämtas direkt från bussen.

Vi tillhandahåller två olika tjänster, Hempaket och Företagspaket. Om paketet skickas som Hempaket får du ett SMS eller e-postmeddelande med en uppmaning om att avtala om en lämplig leveranstid. Om avsändaren har skickat paketet med tjänsten Företagspaket, levererar vi paketet till dörren vardagar kl. 8-16 utan att meddela leveranstidpunkten i förväg. Om du inte är på plats vid leveranstidpunkten kan du hämta paketet från ett avhämtningsställe nära din adress efter att du har fått ett meddelande antingen per SMS eller per e-post.

Paket transporteras till det avhämtningsställe som avsändaren har angett eller du har valt. Ibland avviker dock det slutliga avhämtningsstället från det du har valt. Orsaken kan t.ex. vara att det ursprungliga avhämtningsstället plötsligt har blivit fullt, paketets storlek eller den tjänst som avsändaren har använt. Då transporterar vi alltid paketet till det närmaste möjliga avhämtningsstället där det finns utrymme, så att du får ditt paket snabbt. Vi strävar efter att informera om orsaken till att avhämtningsstället har ändrats även på ankomstavin.

I en del av fjärr- och webbutikerna kan du själv välja önskat avhämtningsställe när du gör beställningen. Om detta inte är möjligt eller du inte gör detta val, transporteras försändelsen till närmaste möjliga avhämtningsställe baserat på din adress. Du kan överföra paketet till ett annat uthämtningsställe efter att du loggat in på Matkahuoltos hemsida.

Kontakta närmaste Matkahuolto-kundtjänst inom 7 dygn. Du hittar kontaktuppgifterna under ”Kundstöd”. Om det skadade paketet innehåller en beställning från en fjärr- eller webbutik ska du kontakta paketets avsändare. Paketets avsändare lämnar in skadeståndsansökan eller vidtar andra behövliga åtgärder. Lämna in det skadade försändelsen och förpackningen till Matkahuolto eller kom överens om att någon från Matkahuolto kommer och fastställer och inspekterar skadan.

Paketet returneras till avsändaren. Om inte heller avsändaren tar emot paketet skickas det via Matkahuolto till förstöring eller offentlig auktion.

Du kan köpa mer förvaringstid eller hemleverans av ditt paket i mobilappen när du öppnar försändelsens uppgifter. Det är enkelt att betala med det betalningssätt du valt, till exempel MobilePay.

Företagskunder

Ett företag kan bli avtalskund hos Matkahuolto genom att kontakta oss på adressen myyntipalvelu@matkahuolto.fi

The service charge for transport credit is €14.75 per month and it is billed for the months during which there are billable transactions.

Kundanslutningen MPaketti är ett webbläsarbaserat system som är lätt att använda. Vi uppbär ingen separat avgift för användningen av systemet.

Välj Hämtpaket om din kund hämtar paketet från något av våra över 2000 avhämtningsställen och Företagspaket eller Hempaket om önskemålet är att paketet ska levereras till dörren. Du hittar närmare beskrivningar av våra tjänster på våra webbsidor https://www.matkahuolto.fi/foretagskunder/tjanster-avtalskunder.

Att avhämtning har angetts i försändelseuppgifterna är inte ännu en avhämtningsbeställning. Beställ avhämtning av dina försändelser på vår webbplats via den här länken eller via MPaketti kundanslutningen.

I kundanslutningen MPaketti kan du redigera mottagarens telefonnummer och e-postadress tills försändelsen har avhämtats. Efter att uppgifterna har redigerats får mottagaren en ny elektronisk ankomstavi.

Du kan beställa adressetiketter direkt från den kontorsförsäljare som är bäst lämpad för ditt företag, såsom RCK Finland Oy. RCK Finland Oy levererar till exempel A5 EDI -form med produktnummer 1008070.

På inloggningssidan finns en länk till byte av lösenord, men om din e-postadress har ändrats sedan sist och du inte får någon svarslänk kan du beställa ett nytt lösenord på adressen myyntipalvelu@matkahuolto.fi.

För Hämtpaket, Expresspaket och Returpaket paketets längsta sida får vara högst 200 cm och paketets längd + bredd + höjd högst 300 cm. Maximivikten för ett paket är 30 kg.

För Hempaket och Företagspaket paketets längsta sida får vara högst 240 cm och paketets längd + bredd + höjd högst 360 cm. Maximivikten för ett paket är 35 kg.

För paket som är större än 60 x 60 x 100 cm eller väger mer än 30 kg uppbärs ett tillägg för stort paket.

Företagspaket och Hempaket är båda försändelser som delas ut till mottagarens dörr. Företagspaket levereras ända fram till mottagarens adress vardagar kl. 8-16 utan separat meddelande till mottagaren. Hempaket är en tjänst där mottagaren själv kan välja den leveransdag och tidpunkt som passar bäst. Vi rekommenderar att Företagspaket används för försändelser till företag och Hempaket för försändelser till konsumenter.

I båda fallen kan paketet överlämnas till en person som påträffas vid adressen utan fullmakt.

Ja du kan. Flaktransport kan också beställas direkt i kundanslutningen MPaketti. Observera att hämtningsadressen bara kan vara din egen adress i din kundinformation.

Varje däck förpackas separat i plast eller en däckpåse. Om däcken har fälgar ska de skyddas före däcket läggs i påsen genom att tejpa fast en kartongbit över fälgen. Dubbdäck ska förpackas helt i kartong.

Som vår avtalskund kan du skicka försändelser från Matkahuoltos egna verksamhetsställen, ombuden samt företagsserviceställena och paketautomaterna. Du hittar det närmaste servicestället i sökningen av serviceställen.

Varje tilläggstjänst prissätts separat för en försändelse. Samma försändelse kan vara föremål för t.ex. tillägg för Flerpaket försändelse och tillägg för stor försändelse.

Försändelsepriset bestäms på basis av antingen volymvikten eller den vägda vikten, beroende på vilket värde som är större. I beräkningen används volymvillkoret 1 m3 = 250 kg, dvs. fraktvikten för försändelsen i exemplet beräknas enligt formeln (0,38 * 0,40 * 0,32) * 250 kg = 12 kg.

Tillägg för litet faktureringsbelopp uppbärs för en faktura vars slutsumma är under 100 €.

Beställ avhämtning av dina försändelser på vår webbplats via den här länken. Om du vill avtala om kontinuerlig avhämtning, kontakta får försäljning myyntipalvelu@matkahuolto.fi

Kontakta vår företagsförsäljning eller myyntipalvelu@matkahuolto.fi, så kommer vi överens om kontinuerlig utdelningstjänst!

Ditt företag kan ta i bruk en returneringskod eller så kan ni göra ett färdigt adresskort för returförsändelse till kunden. Adresskort kan göras bl.a. i kundanslutningen MPaketti.

Kundreturer är också möjliga med Matkahuoltos aktiveringskod, som kräver stöd i det system kunden använder (t.ex. webbutiksplattform eller ERP). Aktiveringskoden möjliggör noggrannare spårning av försändelsen. Även ett färdigt adresskort kan skapas via gränssnittet. Då skapar kundens system försändelsen och sköter överföringen av informationen till Matkahuoltos system. Enbart ett returadresskort räcker inte, utan det måste också finnas uppgifter om försändelsen i Matkahuoltos system.

Till en paketautomat kan du lämna en kundretur som har ett färdigt adresskort för returnering eller så ska kunden ha en aktiveringskod producerad av webbutiksinnehavaren. I automaten väljs ”skicka” och ”returnera” beroende på automaten och automaten ger vidare instruktioner på skärmen. Det är möjligt att returnera försändelser i alla automater som används av Matkahuolto.

Om ändringar i försändelseuppgifterna görs ska de meddelas till Matkahuolto per e-post på adressen sopimusasiakkaat@matkahuolto.fi. I meddelandet ska försändelsekoden och den önskade ändringen uppges. För ändringar uppbärs en serviceavgift enligt prislistan och eventuella tilläggskostnader för försändelsen.

I kundanslutningen MPaketti kan kontaktuppgifterna för mottagaren av försändelsen ändras ända tills försändelsen har avhämtats. En ändring av uppgifterna aktiverar automatiskt en ny ankomstavi till mottagaren.

Kontakta närmaste Matkahuolto inom 7 dygn. Du kan fylla i en skadeståndsansökan på vår webbplats via den här länken. Lämna in det skadade försändelsen och förpackningen till Matkahuolto eller kom överens om att någon från Matkahuolto kommer och fastställer och inspekterar skadan.

Vi tar gärna emot respons om våra tjänster och vår verksamhet. Vi utvecklar ständigt våra tjänster på basis av respons vi fått av våra kunder. Ge respons med blanketten https://www.matkahuolto.fi/ge-respons. Vi behandlar och besvarar all respons antingen per e-post eller per telefon.

Tidtabeller och biljettköp

Varifrån
Vart

Spåra paket

Skriv in försändelsekoden i fältet.
Sök
PrivateFöretagskunder

Resenärer

BusstidtabellerBussbiljetter och resekortetResor och Biljetter appenReseguidenPriser och rabatterAnvisningar och villkor för passagerare

Sociala medier