Vanliga frågor
Passagerare
Tidtabellerna hittas via en särskild söktjänst på vår webbplats och fås också på servicenumret 0200 4000 (1,98 €/min+lna).
Det kan bero på följande orsaker: 1) Det finns ingen direkt bussförbindelse eller förbindelse som inkluderar omstigning och som bekräftats av bussbolaget. 2) Det går ingen buss på den valda rutten eller sträckan och den valda dagen. 3) Det valda datumet ligger inom nästa tidtabellsperiod så det finns tills vidare inga tidtabeller för det datumet i databasen.
- as = station
- kk = kyrkby
- kko = kyrka
- las = busstation
- ras = järnvägsstation
- th = vägskäl, ofta till exempel korsning vid huvudväg, där bussen svänger till respektive by/stad.
- Bokstäverna P, I, E eller L efter hållplatsens namn anger bussens färdriktning. Till exempel anger P nordlig riktning.
Du kan alltid lita på att du hinner med de omstigningar som sökmotorn erbjuder. Det lönar sig emellertid att informera den första busschauffören om anslutningen, så att han eller hon i händelse av försening kan meddela den andra chauffören att det finns passagerare som ska byta buss.
Tidtabellssökningen fungerar enligt datum. Dygnet börjar klockan 00:00 och slutar klockan 23:59. Tidtabellerna för de turer som avgår klockan 00:00 och senare på natten ska sökas på följande dags datum.
Biljetter kan också köpas i biljettförsäljningen vid Matkahuoltos egna verksamhetsställen samt på bussarna. Priset på en biljett som köps på bussen kan avvika från priset som anges på Matkahuoltos webbplats.
Biljettpriset kan avvika från de priser som anges på webbplatsen om du köper biljetten på Matkahuoltos serviceställe eller av busschauffören.
Webbrabattbiljetten har bytt namn till Sparbiljett. I fortsättningen hittar du Webbrabattbiljetter med namnet Sparbiljett i våra försäljningskanaler.
En och samma passagerare får endast en rabatt per gång. En person som reser med t.ex. en sparbiljett kan således inte få t.ex. studierabatt på samma resa.
Det är möjligt att avbeställa en Webbiljett senast 24 timmar före avresan. Tur- och returbiljetter kan avbeställas helt eller delvis senast 24 timmar före avresan. Om resan infaller under ett veckoslut eller på en helgdag eller vardagen efter ett veckoslut eller en helgdag ska avbeställningen göras föregående vardag. En serviceavgift på nio (9) euro tas ut för avbeställningen. En avbeställning kan göras endast en gång per bokningsnummer. Avbeställningen kan göras med blanketten för avbeställning av Webbiljett. Det är inte möjligt att ändra en Webbiljett.
Om en person med rörelsehinder eller funktionsnedsättning på grund av sitt rörelsehinder eller sin funktionsnedsättning inte kan åka buss ensam, ska han eller hon resa i sällskap av en ledsagare. Ledsagaren reser gratis med den hjälpbehövande om turens totala längd från avgångsplatsen till destinationen överstiger 250 km, även om den hjälpbehövande och ledsagaren skulle resa en kortare sträcka. Villkoren och anvisningarna för att boka en resa kan variera mellan olika trafikbolag. Därför är det bra att meddela trafikbolaget om resan i god tid, senast 36 timmar innan resan börjar. Kontrollera turens längd och bussföretagets kontaktuppgifter i sökningen av tidtabeller genom att klicka på den runda i-ikonen vid önskad tur. Det är inte möjligt att boka en gratis biljett för ledsagare i Matkahuoltos webbutik.
Du måste inte reservera platsbiljett. Det är möjligt att boka en platsbiljett på vissa turer. För bokning av platsbiljett uppbärs ingen avgift.
I Matkahuoltos nätbutik kan du betala via nätbanken samt med Visa- och MasterCard-kort. I appen Resor och Biljetter kan du betala med MobilePay, ApplePay (iOS), Visa- och MasterCard och ePassi.
På de flesta bussarna kan du betala kontant. De övriga betalningssätten varierar beroende på bussbolaget.
Förfarandena kan variera mellan olika bussbolag.
Du kan begära ett kvitto genom att ringa Resetjänsternas responsnummer 020 331 222 (mån-fre kl. 8-16). Samtalets pris är 8,4 cent/min. Du kan också begära ett kvitto per e-post på adressen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi.
Du hittar barnbiljettens pris och åldersgräns i sökningen av tidtabeller. Åldersgränsen för barnbiljett visas när du klickar på den runda i-ikonen bredvid barnbiljettens pris.
Alla bussbiljetter för resor i Finland inkluderar 10 % mervärdesskatt, och du ser skattebeloppet på det kvitto som du får från Matkahuolto. Från 1.1.2023 till 30.4.2023 är mervärdesskatt på bussbiljetter 0 % på grund av en lagändring som godkänts av riksdagen.
Biljetterna köps i appen Resor och Biljetter. Appen kan hämtas avgiftsfritt till Android- och iOS-enheter från appbutikerna.
Välj biljettprodukt enligt hur ofta och vilken sträcka du reser. En seriebiljett innehåller ett visst antal resor som du kan använda under biljettens giltighetstid. Med en säsongsbiljett reser du obegränsat under biljettens giltighetstid. Läs också tilläggsuppgifterna om biljetten noggrant innan köpet. I tilläggsuppgifterna hittar du information om biljettens användningsområde, giltigheten på olika turer och andra villkor. I appen Resor och Biljetter finns en intelligent biljettsökning som föreslår biljettprodukter som passar dina behov.
Försäljningen av biljetter har överförts till appen Resor och Biljetter för att förbättra kundupplevelsen. I appen kan biljetter köpas snabbt oberoende av tid och plats. Förutom att köpa biljetter kan du också kontrollera återstående resor och biljetternas giltighetstid. Det är enkelt att betala resan, eftersom chauffören läser av biljettens QR-kod direkt i appen.
Du kan kontrollera resans längd i resesökningen i appen Resor och Biljetter. Ange avgångs- och avstigningshållplatsen så föreslår appen biljettprodukter för dig. Genom att klicka på sökresultatet kan du kontrollera resans längd och tidtabellerna i uppgifterna om turen.
Nej det lönar sig inte, eftersom chauffören inte behöver godkänna en biljett som omfattar för få kilometrar jämfört med längden på din faktiska resa. Kontrollera antalet kilometrar för de turer du vill använda och köp biljett enligt det högsta antalet kilometrar.
I Matkahuoltos nätbutik kan du betala via nätbanken samt med Visa- och MasterCard-kort. I appen Resor och Biljetter kan du betala med MobilePay, ApplePay (iOS), Visa- och MasterCard och ePassi.
Alla bussbiljetter för resor i Finland inkluderar 10 % mervärdesskatt, och du ser skattebeloppet på det kvitto som du får från Matkahuolto. Från 1.1.2023 till 30.4.2023 är mervärdesskatt på bussbiljetter 0 % på grund av en lagändring som godkänts av riksdagen.
Du kan inte reservera en plats i förväg om du reser med säsongs- eller seriebiljett.
Efter att biljetten har använts för en resa måste du vänta 24 timmar innan du kan aktivera biljetten på en annan enhet. Försök aktivera biljetten på nytt efter att det har gått 24 timmar sedan du reste med biljetten.
Har biljettens giltighetstid redan börjat? Om du i samband med köpet valde att giltighetstiden ska börja till exempel nästa dag, blir QR-koden synlig först när biljettens giltighetstid börjar. QR-koden syns inte heller på biljetten om internetanslutning saknas.
Försäkra dig om att du är inloggad på samma användarkonto som när du köpte biljetten.
Biljettens giltighetstid kan inte förlängas eller pausas. Biljettens giltighetstid börjar alltid från den tidpunkt du har fastställt.
Du kan oftast återkalla din säsongs- eller seriebiljett inom 24 timmar efter köpet. Annulleringen av en biljett kan göras genom att i appen gå till dina biljetter och välja ”Visa biljett”. Annulleringsknappen finns i biljettens tilläggsuppgifter. Observera att inte alla säsongs- och seriebiljettprodukter kan annulleras i appen. Om det inte är möjligt att annullera biljetten i appen, nämns detta separat i biljettens tilläggsuppgifter. Om det har gått över 24 timmar sedan tidpunkten för köpet eller biljetten redan har använts för en resa, kan köpet inte längre återkallas.
Kontrollera att det finns giltighetstid och/eller resor kvar på din biljett. Om en giltig biljett inte fungerar kan orsaken till exempel vara nätanslutningens kvalitet. Om din biljett är i kraft och nätanslutningen inte är orsaken till att biljetten inte fungerar, stäng biljetten och öppna den på nytt. Om inte heller detta hjälper, logga ut ur appen Resor och Biljetter, töm mobilens cacheminne och logga därefter in i appen på nytt. Om din biljett fortfarande inte fungerar, kontakta Matkahuoltos kundtjänst.
Säsongs- och seriebiljetterna har i regel samma pris för alla passagerare och vanligen beviljas ingen studierabatt på dessa biljetter. En del av säsongs- och seriebiljetterna är avsedda för olika rabattgrupper och biljettens pris gäller rabattgruppen i fråga. I sådana fall anges användargruppen redan i biljettens namn.
Det är inte möjligt att uppdatera ett användarkonto i appen Resor och Biljetter så att det får en ny e-postadress, utan inloggning med en ny e-postadress skapar alltid ett nytt användarkonto. Biljetterna är specifika för användarkontot, vilket innebär att du kan överföra en biljett endast om den är oanvänd och överföring av biljett är tillåtet för biljettprodukten i fråga. Det är inte möjligt att överföra en delvis använd biljett.
Via söktjänsten för tidtabeller ser du alla hållplatser på vilka bussen i fråga stannar. Turer som har angetts som Express- eller snabbturer stannar endast på de hållplatser som har angetts. Turer som har klassificerats som reguljära turer kan stanna också på andra hållplatser längs rutten.
På en del av rutterna kan man med en Sparbiljett resa endast mellan de hållplatser eller städer som anges på biljetten och rabattpriset gäller inte om man stiger på eller av bussen på andra hållplatser längs rutten. Du hittar närmare information om specialvillkoren för Sparbiljetter här.
När en person som reser med Webbiljett eller Sparbiljett stiger på bussen, kontrollerar föraren ditt reserätt mot namnet eller koden du angav vid köpet.
Förfarandena kan variera mellan olika bussbolag. Turer där det inte är tillåtet att transportera husdjur anges i sökningen av tidtabeller.
Husdjur kan resa med på de flesta bussbolagens turer. Vanliga och ofarliga husdjur kan transporteras på bussar tillsammans med en följeslagare och på dennes ansvar, förutsatt att det finns plats på bussen. Husdjur ska placeras på ett sådant sätt i bussen att de orsakar så liten olägenhet som möjligt. De får inte placeras på bänkarna eller hållas fria. Allergiska personer som redan finns i bussen har i första hand rätt att välja sittplats och kan vid behov till och med be chauffören att inte ta med husdjuret på bussen. Förfarandena kan variera mellan olika bussbolag. Kontrollera eventuella anmärkningar om turen i sökningen av tidtabeller genom att klicka på den runda i-ikonen vid önskad tur.
Tilläggsavgift kan uppbäras för husdjur. Avgiftens storlek beror på bussbolaget. Den eventuella tilläggsavgiften betalas till chauffören på bussen.
Medpassagerare kan dock inte förhindra att blind- eller assistenthundar tas med på bussen.
Det finns inga bilbarnstolar i bussarna. Du kan ta med en bilbarnstol om du vill, men lagen kräver inte det. Alla ska använda säkerhetsbälte om sådana finns i bussen. På de flesta bussarna finns säkerhetsbälten på alla platser, men det finns inte nödvändigtvis bälten som lämpar sig för bilbarnstolar.
Du hittar barnbiljettens pris och åldersgräns i sökningen av tidtabeller. Åldersgränsen för barnbiljett visas när du klickar på den runda i-ikonen bredvid barnbiljettens pris.
Normalt handbagage transporteras gratis på bussen vid passagerarens fötter eller på bagagehyllan. Övrigt bagage ska transporteras i bussens bagageutrymmen. Handbagaget får inte ta utrymme av medpassagerarna. Inom fjärrtrafiken kan en passagerare oft avgiftsfritt transportera två kappsäckar eller kassar i bussens bagageutrymme. Bussbolaget ska underrättas om transport av cyklar eller barnvagnar eller andra skrymmande föremål senast en vardag före avgången. Bolaget kan ta ut en separat avgift för transport av skrymmande föremål.
Förfarandena kan variera mellan olika bussbolag.
På vissa turer är det möjligt att köpa en egen biljett för cykeln i samband med biljettköpet. Med en cykelbiljett kan du transportera en vuxencykel eller barncykel. En separat biljett ska köpas för varje cykel. Avgiften för transport av cykel varierar beroende på bussbolaget.
Om ingen bussbiljett kan köpas för turen rekommenderar vi att du frågar bussbolaget om det är möjligt att transportera cyklar senast den sista vardagen före avgångsdagen. Kontrollera bussbolagets kontaktuppgifter och eventuella anmärkningar om turen i sökningen av tidtabeller genom att klicka på den runda i-ikonen vid önskad tur.
Busschaufförer får sköta samtal som är nödvändiga för arbetet inom de gränser som fastställs i vägtrafiklagen.
Det är tillåtet att äta och dricka på bussen om inte detta förbjuds separat på bussen i fråga (t.ex. glass och grillprodukter). Det gäller dock att iaktta särskild försiktighet. Förtäring av alkohol och andra rusmedel samt tobaksrökning är alltid förbjudet på bussarna.
Alla busspassagerare har rätt till en störningsfri bussresa. Busschaufförens arbetsro ska tryggas.
Busschauffören har rätt att avlägsna en störande person från bussen som trots busschaufförens förbud fortsätter att orsaka störning. Om passageraren inte kan avlägsnas omedelbart har busspersonalen rätt att gripa denna tills det är möjligt.
Medpassagerare har rätt att på busschaufförens begäran hjälpa till med att avlägsna eller gripa en störande passagerare. Vid behov har busschauffören rätt att få handräckning av polisen.
Passagerare får inte avlägsnas från bussen om detta orsakar fara för deras hälsa. Det är önskvärt att medpassagerarna meddelar busschauffören om skadegörelse på bussen. En passagerare är skyldig att ersätta skadegörelse som han eller hon har orsakat på bussen.
Kontakta Matkahuoltos kundtjänst, tfn 020 331 222 (mån-fre kl. 8-16). Samtalets pris är 8,4 cent/min. Du kan också kontakta oss per e-post på adressen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi. Om du vill kan du också direkt kontakta bussbolaget som trafikerar turen.
En del av bussbolagen levererar hittegods till hittegodsbyråer, medan andra förvarar hittegods vid sin egen depå. Bussbolagen som trafikerar turerna berättar ofta på sina webbplatser vart hittegods som hittas på bussen förs.
Buss bolagena bestämmer om tidtabeller och rutter för turer som körs marknadsbaserade. Det finns också turer som är arrangerad av behöriga myndigheter (Närings, trafik och miljöcentralen, kommuner och kommunalförbunder), och som körs av buss bolagena.
Önskemål kan skickas till Matkahuolto, som förmedlar dem till rätt bussbolag. Du kan ge respons per telefon på numret 020 331 222 (mån-fre kl. 8-16). Samtalets pris är 8,4 cent/min. Du kan också skicka respons per e-post till adressen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi.
Varje bussbolag planerar självt sina tidtabeller. Önskemål om tidtabeller, liksom övrig respons om bussbolaget, kan också riktas direkt till bussbolaget i fråga.
Tackmeddelanden kan skickas till Matkahuolto, som förmedlar dem till rätt bussbolag. Du kan ge respons per telefon på numret 020 331 222 (mån-fre kl. 8-16). Samtalets pris är 8,4 cent/min. Du kan också skicka respons per e-post till adressen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi. Du kan också rikta ditt tack direkt till det bussbolag som trafikerar turen.
På största delen av turerna finns ingen nedre åldersgräns för att ett barn ska kunna resa ensamt. Förfarandena varierar dock beroende på bussbolaget. Kontrollera eventuella anmärkningar om turen i sökningen av tidtabeller genom att klicka på den runda i-ikonen vid önskad tur.
Paket
Packa försändelsen i förväg och skriv aktiveringskoden du fick i beställningsbekräftelsen efter köpet på paketet samt mottagarens namn och telefonnummer.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Paket av storleken XXS-XL kan skickas behändigast via en paketautomat eller från vilket serviceställe som helst. Större paket (Maxi) kan skickas endast från serviceställena. Avhämtning från dörren ingår i XXL Flex, Däckuppsättning och Skidpåse. Du hittar det närmaste servicestället för dig och ditt paket i Matkahuoltos app Paketit eller i sökningen av serviceställen på webbplatsen. Kom ihåg att skriva aktiveringskoden samt mottagarens namn och telefonnummer på paketet.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Du kan köpa transport av en cykel som XXL Flex-paket. Det är viktigt att cykeln i sin helhet är förpackad i en kartongförpackning eller transportlåda under transporten.
Cykeln hämtas från dig när du har köpt sändning som XXL Flex-paket i Matkahuoltos app Paketit eller på vår webbplats.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Som däckuppsättning kan du skicka fem paket (4 x däck och bultar) åt gången. Du kan köpa transport av däck på vår webbplats eller i Matkahuoltos app Paketit. Välj ”Visa stora paket” för att välja däckförsändelse. Varje däck förpackas separat i plast eller en däckpåse. Om däcken har fälgar ska de skyddas före däcket läggs i påsen genom att tejpa fast en kartongbit över fälgen. Dubbdäck ska förpackas helt i kartong.
Däcken hämtas från dig när du har köpt sändning i appen eller på nätet.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Känsliga livsmedel ska skickas som Expresspaket. Då får avsändaren genast information om när paketet anländer till mottagaren. Avsändaren för expresspaketet direkt till bussen och mottagaren hämtar paketet från hållplatsen. Läs mer om sändning av Expresspaket och köp Expresspaket på vår webbplats eller i Matkahuoltos app Paketit.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Matkahuolto har inte kyltransporter eller varma transporter och inte heller lagerlokaler för paket som kräver kylförvaring eller varm förvaring.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Konsumenter kan inte skicka skjutvapen, delar av skjutvapen, vapentillbehör eller patroner via Matkahuolto.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Försäkring ingår inte i transportens pris. Om du vill försäkra en försändelse ska du köpa försäkringen direkt från försäkringsbolaget (separat varutransportförsäkring). Om du ser till att föremålet förpackas omsorgsfullt, är det mycket osannolikt att paketet skadas. I ersättningsärenden är Matkahuolto bundet av lagen om vägbefordringsavtal, där fraktförarens ansvar och bl.a. maximala ersättningsbelopp definieras. I skadefall är ersättningsgrunden den lagstadgade 20 €/kg.
Läs våra förpackningsanvisningar och följ dem noggrant.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Informera oss om problemet med den vidstående blanketten, så utreder vi ärendet och returnerar betalningen till dig inom några vardagar. Ett köp i webbutiken för paket kan återkallas inom 14 dygn. Länk: https://www.matkahuolto.fi/avbokning-av-paket
Du kan ändra paketets uppgifter tills du har lämnat paketet till paketservicestället. Mottagarens namn eller kontaktuppgifter kan ändras tills paketet transporteras till det slutgiltiga avhämtningsstället. Ändringar i paketförsändelser kan göras som inloggad kund på Matkahuoltos webbplats eller i Matkahuoltos app Paketit.
Om ändringar för ett paket du skickat måste göras i ett senare skede av transporten, kontakta Matkahuoltos kundtjänst.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16).
Det är inte möjligt att lägga till efterkrav för en försändelse. Vi rekommenderar användning av nätbetalning eller något annat digitalt betalningssätt, t.ex. MobilePay.
Största delen av paketen är framme dagen efter avsändningen, men ibland kan det också ta lite längre. Alla våra paket är framme högst tre vardagar efter att de har skickats. Vi underrättar mottagaren per SMS eller e-post genast när paketet kan avhämtas.
Vänta alltså tålmodigt på att paketet ska anlända. Om spårningen inte har uppdaterats på över ett dygn, kontakta vår kundtjänst.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.
Detta betyder att paketet fortfarande är hos avsändaren eller på väg från avsändaren till Matkahuolto. Däremellan kan paketet hanteras av flera olika transportpartner, i synnerhet om det är fråga om ett paket som skickas till Finland från utlandet. Inrikes paket anländer i regel till oss för behandling senast inom ett par dagar. När det gäller utrikes paket kan det ta en dryg vecka.
Vänta alltså tålmodigt på att paketet ska anlända. Om spårningen inte uppdateras trots att du väntat, vänligen kontakta paketets avsändare.
Det är möjligt att det uppskattade leveransdatumet ändras under resans gång om det uppstår överraskande fördröjningar längs vägen, t.ex. på grund av dåligt väder. Största delen av paketen är framme dagen efter avsändningen, men ibland kan det också ta längre. Alla paket är framme högst tre vardagar efter att vi har tagit emot paketet för transport. Vi informerar dig genast med en ankomstavi när ditt paket kan avhämtas!
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.
Det är inte möjligt att hämta ett paket mitt under transporten. Vänligen vänta tålmodigt på ankomstavin, så att du vet när ditt paket är klart att avhämtas. Vi meddelar dig genast när du kan hämta ditt paket.
Välj vad du vill göra med paketet som ska returneras i Matkahuoltos app Paketit eller via länken du fått i ett SMS. Om du vill få tillbaka paketet ska du betala returneringskostnaderna i förväg och välja från vilket avhämtningsställe du vill hämta paketet. Du kan enkelt kontrollera att betalningslänken är äkta genom att skriva in försändelsekoden i spårningen av paket antingen på vår webbplats eller i appen Paketit.
Om du av någon orsak inte vill ha tillbaka paketet kan du ge oss tillstånd att återvinna det. Det kostar ingenting.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.
När ett paket har anlänt skickas ett meddelande till det mobiltelefonnummer och den e-postadress som avsändaren har uppgett. Om du använder Matkahuoltos app Paketit får du också avin i appen. Om du inte har fått någon ankomstavi kan det hända att det t.ex. finns ett skrivfel i dina kontaktuppgifter. Då ska du alltid kontakta paketets avsändare direkt, så att hen kan korrigera felet. Om ett paket har hunnit returneras, är det också i sådana fall bra att kontakta avsändaren och komma överens om fortsatta åtgärder.
Tarkistathan saapumisilmoituksesta paketin noutopaikan, automaatti mainitaan ilmoituksessa erikseen.
Mikäli saapumisilmoituksessa ei lue pakettiautomaattia, paketti on noudettavissa palvelevalta pakettipisteeltä. Pakettipiste voi sijaita kassalla tai inffopisteellä, henkilökunta luovuttaa pakettisi.
När ett paket har anlänt skickas ett meddelande till det mobiltelefonnummer och den e-postadress som avsändaren har uppgett. Om du använder Matkahuoltos app Paketit får du också avin i appen. Om du inte har fått någon ankomstavi kan det hända att det t.ex. finns ett skrivfel i dina kontaktuppgifter. Då ska du alltid kontakta paketets avsändare direkt, så att hen kan korrigera felet. Om ett paket har hunnit returneras, är det också i sådana fall bra att kontakta avsändaren och komma överens om fortsatta åtgärder.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.
I försändelseuppgifterna saknas sannolikt mobiltelefonnummer och/eller e-postadress, med hjälp av vilka vi kan identifiera att det är fråga om just ditt paket. Kontrollera i dina egna uppgifter i appen att du har uppgett både ditt mobiltelefonnummer och din e-postadress. Om du har uppgett båda dessa och paketets uppgifter fortfarande inte syns, lönar det sig att kontakta paketets avsändare, som kan lägga till de uppgifter som saknas för försändelsen.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Paketet har lämnat terminalen och är på väg till servicestället. Föraren transporterar paket till flera avhämtningsställen och kör inte nödvändigtvis först till avhämtningsstället för din försändelse. Därför kan det hända att informationen om att paketet kan avhämtas inte uppdateras så snabbt i spårningen. Dit paket borde dock kunna avhämtas ännu under samma dag.
Vänta alltså tålmodigt på att paketet ska anlända. Ankomstavin meddelar genast när ditt paket kan avhämtas. Om spårningen inte har uppdaterats på över ett dygn, kontakta vår kundtjänst.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.
Paket transporteras till det serviceställe som avsändaren har angett eller du har valt. Ibland avviker dock det slutliga servicestället från det du har valt. Orsaken kan t.ex. vara att det ursprungliga servicestället plötsligt har blivit fullt, paketets storlek eller den tjänst som avsändaren har använt. Då transporterar vi alltid paketet till det närmaste möjliga servicestället där det finns utrymme, så att du får ditt paket snabbt. Vi strävar efter att informera om orsaken till att serviceställestället har ändrats även på ankomstavin.
I en del av fjärr- och webbutikerna kan du själv välja önskat serviceställeställe när du gör beställningen. Om detta inte är möjligt eller du inte gör detta val, transporteras försändelsen till närmaste möjliga serviceställeställe baserat på din adress. Du kan överföra paketet till ett annat uthämtningsställe efter att du loggat in på Matkahuoltos hemsida.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.
Som mottagare kan du byta serviceställe antingen före eller efter transporten. Servicestället kan inte bytas mitt under transporten.
När paketets uppgifter syns i Matkahuoltos app Paketit, innan paketet har anlänt till Matkahuolto för transport, kan du byta serviceställe en gång utan kostnad. Observera dock att det slutgiltiga servicestället ändå kan avvika från det serviceställe du valt om det valda servicestället är fullt.
När du har fått ankomstavin har du möjlighet att köpa överföring av paketet i appen. Överföringen ger upphov till ett nytt försändelsenummer, med vilket vi transporterar paketet till det serviceställe du valt. Överföring till ett annat serviceställe kan köpas för paket som finns vid serviceställen med personlig service. I huvudstadsregionen kan överföring köpas även för paket i paketautomater. Då överför vi paketet i samarbete med Wolt.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Våra automater har bara en skärm där du ska ange fackets kod. Du behöver alltså inte veta i vilket fack ditt paket finns. När du har angett koden öppnas dörren till rätt fack och du kan hämta ditt paket.
Du kan köpa mer förvaringstid eller hemleverans av ditt paket i Matkahuoltos app Paketit när du öppnar försändelsens uppgifter. Det är enkelt att betala med det betalningssätt du valt, till exempel MobilePay. Du kan också vidarebefordra avhämtningskoden till en annan person. Ingen fullmakt behövs.
Om paketet finns i en paketautomat är det inte möjligt att förlänga förvaringstiden.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Paketet returneras till avsändaren. Om inte heller avsändaren tar emot paketet skickas det via Matkahuolto till förstöring eller offentlig auktion.
Om det är fråga om en produkt som beställts från ett företag eller en webbutik ska du anmäla skadan direkt till avsändaren och inkludera bilder. I Finland ger konsumentskyddslagen trygghet för mottagare av paket och du kan komma överens om ersättning (återbetalning av pengar, ny produkt e.d.) direkt med företaget som skickat paketet. Det är alltid företaget som skickat paketet som ansöker om ersättning från Matkahuolto.
Om det är fråga om ett köp mellan två konsumenter, rekommenderar vi att avsändaren av produkten fyller i ansökan om skadeersättning. Underrätta alltså också paketets avsändare om skadan i sådana fall.
I fråga om ersättningar är Matkahuolto bundet av den maximala ersättning på 20 €/kg som fastställs i lagen om vägbefordringsavtal.
Om second hand-produkter som köpts via en plattform för köp mellan konsumenter skadas eller försvinner, anmäl skadan till aktören som upprätthåller plattformen för att få fortsatta anvisningar.
När ett paket har anlänt skickas ett meddelande till det mobiltelefonnummer och den e-postadress som avsändaren har uppgett. Om du använder Matkahuoltos app Paketit får du också avin i appen. Om du inte har fått någon ankomstavi kan det hända att det t.ex. finns ett skrivfel i dina kontaktuppgifter. Då ska du alltid kontakta paketets avsändare direkt, så att hen kan korrigera felet. Om ett paket har hunnit returneras, är det också i sådana fall bra att kontakta avsändaren och komma överens om fortsatta åtgärder.
Tarkistathan saapumisilmoituksesta paketin noutopaikan, automaatti mainitaan ilmoituksessa erikseen.
Mikäli saapumisilmoituksessa ei lue pakettiautomaattia, paketti on noudettavissa palvelevalta pakettipisteeltä. Pakettipiste voi sijaita kassalla tai inffopisteellä, henkilökunta luovuttaa pakettisi.
I försändelseuppgifterna saknas sannolikt mobiltelefonnummer och/eller e-postadress, med hjälp av vilka vi kan identifiera att det är fråga om just ditt paket. Kontrollera i dina egna uppgifter i appen att du har uppgett både ditt mobiltelefonnummer och din e-postadress. Om du har uppgett båda dessa och paketets uppgifter fortfarande inte syns, lönar det sig att kontakta paketets avsändare, som kan lägga till de uppgifter som saknas för försändelsen.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Som mottagare kan du byta serviceställe antingen före eller efter transporten. Servicestället kan inte bytas mitt under transporten.
När paketets uppgifter syns i Matkahuoltos app Paketit, innan paketet har anlänt till Matkahuolto för transport, kan du byta serviceställe en gång utan kostnad. Observera dock att det slutgiltiga servicestället ändå kan avvika från det serviceställe du valt om det valda servicestället är fullt.
När du har fått ankomstavin har du möjlighet att köpa överföring av paketet i appen. Överföringen ger upphov till ett nytt försändelsenummer, med vilket vi transporterar paketet till det serviceställe du valt. Överföring till ett annat serviceställe kan köpas för paket som finns vid serviceställen med personlig service. I huvudstadsregionen kan överföring köpas även för paket i paketautomater. Då överför vi paketet i samarbete med Wolt.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Matkahuolto har två olika modeller av automater. Om du har fått en avhämtningskod, skriv in koden på automatens skärm så öppnar automaten dörren till rätt fack.
Om ditt paket har anlänt till en automat som fungerar med appen behöver du Matkahuoltos app Paketit för att hämta paketet. Du kan ladda ned appen i din appbutik! När du hämtar ett paket från en automat som fungerar med appen, öppna menyn Egna Paket (Omat Paketit) och aktivera Bluetooth på din telefon. Tillåt att appen använder Bluetooth och din exakta position. Du kan kontrollera detta i din telefons inställningar. Gå nära automaten och säkerställ att ingen annan kund använder automaten samtidigt. Läs mer om utomhusautomater.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Tarkistathan ensimmäisenä saapumisilmoituksesta paketin noutopaikan, onhan paketti varmasti noudettavissa automaatista. Mikäli automaattia ei ole mainittu, pakettisi on noudettavissa palvelevalta pakettipisteeltä eli kassalta tai infopisteeltä, henkilökunta luovuttaa pakettisi.
Olethan varmasti oikealla Matkahuollon automaatilla. Automaattimme tunnistat aina Matkahuollon logosta. Palvelupistehakumme auttaa löytämään oikean noutopaikan! Noutokoodi syötetään pakettiautomaatin näytölle, joka avaa automaatin oikean lokeron.
Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme Chat-asiakaspalvelussa Matkahuolto Paketit -sovelluksessa (ma-pe 8–20, la 10–16) tai pakettipalveluiden puhelintuessa p. 020 33 6161 (ma-pe 8–16). Puhelun hinta on pvm/mpm.
Kontrollera att du är vid rätt Matkahuolto-automat. Du känner igen våra automater på Matkahuoltos logo. En fördröjning i fackets öppningsmekanism kan förekomma, men om facket inte öppnas ska du kontakta vår kundtjänst.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.
Kontrollera att du har laddat ned Matkahuoltos app Paketit. Aktivera Bluetooth och ge appen tillåtelse att använda Bluetooth samt tillåt delning av exakt position med appen. Gå nära automaten och kontrollera att inga andra kunder är i närheten.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.
Du kan ge avhämtningskoden till exempel till din partner, vän eller mamma, som kan hämta ditt paket med koden. Ingen fullmakt behövs. Om ditt paket finns i en utomhusautomat som fungerar med appen, kan det endast hämtas med användning av mottagarens mobiltelefon.
Du kan köpa mer förvaringstid eller hemleverans av ditt paket i Matkahuoltos app Paketit när du öppnar försändelsens uppgifter. Det är enkelt att betala med det betalningssätt du valt, till exempel MobilePay. Du kan också vidarebefordra avhämtningskoden till en annan person. Ingen fullmakt behövs.
Om paketet finns i en paketautomat är det inte möjligt att förlänga förvaringstiden.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Om det är fråga om en produkt som beställts från ett företag eller en webbutik ska du anmäla skadan direkt till avsändaren och inkludera bilder. I Finland ger konsumentskyddslagen trygghet för mottagare av paket och du kan komma överens om ersättning (återbetalning av pengar, ny produkt e.d.) direkt med företaget som skickat paketet. Det är alltid företaget som skickat paketet som ansöker om ersättning från Matkahuolto.
Om det är fråga om ett köp mellan två konsumenter, rekommenderar vi att avsändaren av produkten fyller i ansökan om skadeersättning. Underrätta alltså också paketets avsändare om skadan i sådana fall.
I fråga om ersättningar är Matkahuolto bundet av den maximala ersättning på 20 €/kg som fastställs i lagen om vägbefordringsavtal.
Om second hand-produkter som köpts via en plattform för köp mellan konsumenter skadas eller försvinner, anmäl skadan till aktören som upprätthåller plattformen för att få fortsatta anvisningar.
Paketet returneras till avsändaren. Om inte heller avsändaren tar emot paketet skickas det via Matkahuolto till förstöring eller offentlig auktion.
Vi tillhandahåller två olika tjänster, Hemleverans och Företagspaket.
Om paketet skickas som Hemleverans får du ett SMS eller e-postmeddelande med en uppmaning om att avtala om en lämplig leveranstid.
Om avsändaren har skickat paketet med tjänsten Företagspaket, levererar vi paketet till dörren vardagar kl. 8-16 utan att meddela leveranstidpunkten i förväg. Om du inte är på plats vid leveranstidpunkten kan du hämta paketet från ett avhämtningsställe nära din adress efter att du har fått ett meddelande antingen per SMS eller per e-post. __ Behöver du hjälp?__ Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Vår chaufför är sannolikt bara lite försenad i tidtabellen, men på väg. Om ditt paket är rejält försenat, kontakta vår kundtjänst.
Om vår chaufför redan har besökt adressen, men inte fått tag på dig, levererar vi paketet till ett serviceställe och skickar en ankomstavi till dig om att paketet har anlänt.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.
I sådana fall kan du också välja leverans till ett avhämtningsställe och hämta paketet vid en tidpunkt som passar dig. Detta alternativ väljs i samma meny som leveranstiderna och är tillgängligt i hela landet. Alternativt kan du också för vissa försändelser välja leverans utan att du är på plats och tar emot paketet. Då ger du vår chaufför fullmakt att lämna paketet utanför din dörr eller alldeles i närheten av ingången.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Matkahuoltos chaufför levererar paketet till din ytterdörr. I flervåningshus levereras paketet till din dörr om det finns en hiss i huset och det är möjligt för chauffören att leverera paketet på egen hand. När du väljer leveranstid ska du komma ihåg att uppge tilläggsuppgifter om leveransen, t.ex. dörrkod eller andra köranvisningar!
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Inga identitetsbevis eller fullmakter behövs om det inte är fråga om en försändelse som ska överlämnas personligen, vilket anges separat i ankomstavin. Om paketet endast får överlämnas personligen till mottagaren ska du förbereda dig på att uppvisa ett identitetsbevis försett med fotografi (pass, körkort eller identitetskort).
När du väljer leveranstid kan du välja leverans utan kontakt med chauffören. Då levererar vi paketet till din ytterdörr utan kontakt. Chauffören kontrollerar vid adressen om det är säkert att lämna paketet vid ytterdörren utan kontakt med mottagaren.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Vår chaufför har försökt leverera paket, men ingen person som kunde ta emot paketet påträffades vid adressen.
Vi tillhandahåller två olika tjänster, Hemleverans och Företagspaket.
Om paketet skickas som Hemleverans får du ett SMS eller e-postmeddelande med en uppmaning om att avtala om en lämplig leveranstid.
Om avsändaren har skickat paketet med tjänsten Företagspaket, levererar vi paketet till dörren vardagar kl. 8-16 utan att meddela leveranstidpunkten i förväg. Om du inte är på plats vid leveranstidpunkten kan du hämta paketet från ett avhämtningsställe nära din adress efter att du har fått en ankomstavi.
Om en leverans har misslyckats utan att du meddelats, kan det ha varit fråga om ett Företagspaket, som levereras utan förhandsmeddelande. Detta förfarande används vanligen till exempel vid leverans till företagsadresser. Hämta ditt paket från servicestället eller kontakta paketet avsändare om en eventuell ny leverans.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Om det är fråga om en produkt som beställts från ett företag eller en webbutik ska du anmäla skadan direkt till avsändaren och inkludera bilder. I Finland ger konsumentskyddslagen trygghet för mottagare av paket och du kan komma överens om ersättning (återbetalning av pengar, ny produkt e.d.) direkt med företaget som skickat paketet. Det är alltid företaget som skickat paketet som ansöker om ersättning från Matkahuolto.
Om det är fråga om ett köp mellan två konsumenter, rekommenderar vi att avsändaren av produkten fyller i ansökan om skadeersättning. Underrätta alltså också paketets avsändare om skadan i sådana fall.
I fråga om ersättningar är Matkahuolto bundet av den maximala ersättning på 20 €/kg som fastställs i lagen om vägbefordringsavtal.
Om second hand-produkter som köpts via en plattform för köp mellan konsumenter skadas eller försvinner, anmäl skadan till aktören som upprätthåller plattformen för att få fortsatta anvisningar.
Företagskunder
Ett företag kan bli avtalskund hos Matkahuolto genom att kontakta oss på adressen myyntipalvelu@matkahuolto.fi
The service charge for transport credit is €14.75 per month and it is billed for the months during which there are billable transactions.
Företagsportalen Paketit är ett webbläsarbaserat system som är lätt att använda. Vi uppbär ingen separat avgift för användningen av systemet.
Välj Hämtpaket om din kund hämtar paketet från något av våra över 2000 avhämtningsställen och Företagspaket eller Hempaket om önskemålet är att paketet ska levereras till dörren. Du hittar närmare beskrivningar av våra tjänster på våra webbsidor https://www.matkahuolto.fi/foretagskunder/tjanster-avtalskunder.
I Företagsportalen Paketit kan du redigera mottagarens telefonnummer och e-postadress tills försändelsen har avhämtats. Efter att uppgifterna har redigerats får mottagaren en ny elektronisk ankomstavi.
Du kan beställa adressetiketter direkt från den kontorsförsäljare som är bäst lämpad för ditt företag, såsom RCK Finland Oy. RCK Finland Oy levererar till exempel A5 EDI -form med produktnummer 1008070.
På inloggningssidan finns en länk till byte av lösenord, men om din e-postadress har ändrats sedan sist och du inte får någon svarslänk kan du beställa ett nytt lösenord från kundservice för företagskunder https://www.matkahuolto.fi/foretagskunder/kundservice
För Hämtpaket, Expresspaket och Returpaket paketets längsta sida får vara högst 200 cm och paketets längd + bredd + höjd högst 300 cm. Maximivikten för ett paket är 30 kg.
För Hempaket och Företagspaket paketets längsta sida får vara högst 240 cm och paketets längd + bredd + höjd högst 360 cm. Maximivikten för ett paket är 35 kg.
För paket som är större än 60 x 60 x 100 cm eller väger mer än 30 kg uppbärs ett tillägg för stort paket.
Företagspaket och Hempaket är båda försändelser som delas ut till mottagarens dörr. Företagspaket levereras ända fram till mottagarens adress vardagar kl. 8-16 utan separat meddelande till mottagaren. Hempaket är en tjänst där mottagaren själv kan välja den leveransdag och tidpunkt som passar bäst. Vi rekommenderar att Företagspaket används för försändelser till företag och Hempaket för försändelser till konsumenter.
I båda fallen kan paketet överlämnas till en person som påträffas vid adressen utan fullmakt.
Ja du kan. Frakttransport kan också beställas direkt i Företagsportalen Paketit.
Varje däck förpackas separat i plast eller en däckpåse. Om däcken har fälgar ska de skyddas före däcket läggs i påsen genom att tejpa fast en kartongbit över fälgen. Dubbdäck ska förpackas helt i kartong.
Som vår avtalskund kan du skicka försändelser från Matkahuoltos logistikterminaler, serviceställen och paketautomaterna. Du hittar det närmaste servicestället i sökningen av serviceställen.
Varje tilläggstjänst prissätts separat för en försändelse. Samma försändelse kan vara föremål för t.ex. tillägg för Flerpaket försändelse och tillägg för stor försändelse.
Försändelsepriset bestäms på basis av antingen volymvikten eller den vägda vikten, beroende på vilket värde som är större. I beräkningen används volymvillkoret 1 m3 = 250 kg, dvs. fraktvikten för försändelsen i exemplet beräknas enligt formeln (0,38 * 0,40 * 0,32) * 250 kg = 12 kg.
Tillägg för litet faktureringsbelopp uppbärs för en faktura vars slutsumma är under 100 €.
Det enklaste sättet att beställa avhämtning av dina försändelser är från Företagsportalen Paketit. Du kan också beställa en upphämtning från vår webbplats via den här länken. Om du vill avtala om kontinuerlig avhämtning, kontakta får försäljning myyntipalvelu@matkahuolto.fi
Kontakta vår företagsförsäljning eller myyntipalvelu@matkahuolto.fi, så kommer vi överens om kontinuerlig utdelningstjänst!
Ditt företag kan ta i bruk en returneringskod eller så kan ni göra ett färdigt adresskort för returförsändelse till kunden. Adresskort kan göras bl.a. i Företagsportalen Paketit.
Kundreturer är också möjliga med Matkahuoltos aktiveringskod, som kräver stöd i det system kunden använder (t.ex. webbutiksplattform eller ERP). Aktiveringskoden möjliggör noggrannare spårning av försändelsen. Även ett färdigt adresskort kan skapas via gränssnittet. Då skapar kundens system försändelsen och sköter överföringen av informationen till Matkahuoltos system. Enbart ett returadresskort räcker inte, utan det måste också finnas uppgifter om försändelsen i Matkahuoltos system.
Till en paketautomat kan du lämna en kundretur som har ett färdigt adresskort för returnering eller så ska kunden ha en aktiveringskod producerad av webbutiksinnehavaren. I automaten väljs ”skicka” och ”returnera” beroende på automaten och automaten ger vidare instruktioner på skärmen. Det är möjligt att returnera försändelser i alla automater som används av Matkahuolto.
I Företagsportalen Paketit kan du överföra ett paket som ska avhämtas till ett annat serviceställe. Paketet får en ny försändelsekod när du har valt nytt serviceställe. Vi överför paketet till det serviceställe du har valt och skickar en ny ankomstavi till mottagaren. Paket kan inte överföras från eller till en paketautomat.
Alternativt kan ändringen meddelas till Matkahuolto per e-post på adressen corporatecustomers@matkahuolto.fi. I meddelandet ska försändelsekoden och den önskade ändringen uppges. För ändringar uppbärs en serviceavgift enligt prislistan och eventuella tilläggskostnader för försändelsen.
I Företagsportalen Paketit kan kontaktuppgifterna för mottagaren av försändelsen ändras ända tills försändelsen har avhämtats. En ändring av uppgifterna aktiverar automatiskt en ny ankomstavi till mottagaren.
Kontakta närmaste Matkahuolto inom 7 dygn. Du kan fylla i en skadeståndsansökan på vår webbplats via den här länken. Lämna in det skadade försändelsen och förpackningen till Matkahuolto eller kom överens om att någon från Matkahuolto kommer och fastställer och inspekterar skadan.
Vi tar gärna emot respons om våra tjänster och vår verksamhet. Vi utvecklar ständigt våra tjänster på basis av respons vi fått av våra kunder. Ge respons med blanketten https://www.matkahuolto.fi/ge-respons. Vi behandlar och besvarar all respons antingen per e-post eller per telefon.
Tidtabeller och biljettköp
Spåra paket