Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Nya utomhusautomater nära dig som fungerar 24/7 med appen Paketit

Via de nya utomhusautomaterna kan du både skicka och hämta försändelser dygnet runt med användning av Matkahuoltos app Paketit. Appen Paketit är lätt att använda och hjälper dig behändigt från början till slut. En ny egenskap hos dessa utomhusautomater är att du nu kan välja att din försändelse ska levereras till ett fack lägre ner.

Automaterna har placerats där det bor många människor, i anslutning till bostadsfastigheter eller i närheten ute på gården, så att det ska vara ännu lättare att sköta paketärenden nära hemmet.

Så här skickar du paket med en utomhusautomat som fungerar med appen:

  1. Hämta Matkahuoltos app Paketit.

  2. Köp paketet i appen.

  3. Välj efter köpet ”Varifrån skickar du" -> Hitta närmaste serviceställe

  4. Reservera ett fack av lämplig storlek för ditt paket. Reserveringen av facket är giltig i 12 timmar. Om du vill välja ett fack lägre ner för din försändelse, gå till ”egna uppgifter” och ”automaternas tillgänglighet” i appen.

  5. Skriv aktiveringskoden (du hittar den i appen), mottagarens namn och telefonnummer samt avsändarens namn på paketet.

  6. Gå till den automat du valt, öppna appen Paketit och koppla på Bluetooth.

  7. Välj Egna Paket -> Skickade -> och ”Öppna fack” i uppgifterna om den aktuella försändelsen.

  8. Placera paketet i facket och stäng fackets lucka ordentligt.

Så här hämtar du paket från en utomhusautomat som fungerar med appen:

  1. Hämta Matkahuoltos app Paketit.

  2. Gå till den automat som angetts, öppna appen Paketit och koppla på Bluetooth.

  3. Tryck på ”Öppna fack”. Appen Paketit ber dig godkänna användning av Bluetooth, välj ”tillåt”.

  4. Appen öppnar fackets lucka och du får ett meddelande om att facket har öppnats.

  5. Kom ihåg att stänga fackets lucka ordentligt.


Hämta appen Paketit från din appbutik:

google-play-downloadapp-store-icon


Lyckades du inte skicka eller hämta ett paket från en automat som fungerar med appen?

Kontakta vår kundtjänst.


Vanliga frågor

Hämta paket

Matkahuoltos app Paketit.

Nej. Endast mottagaren själv kan hämta ett paket från en utomhusautomat som fungerar med appen Paketit. Från våra andra serviceställen (inklusive andra automater) kan också en annan person hämta paketet med en avhämtningskod.

Vi rekommenderar alltid i första hand att du laddar ner appen. Om det dock inte är möjligt att ladda ner appen ska du kontakta kundtjänsten.

Du kan ändra avhämtningsställe för ett paket som är på kommande i appen Paketit innan ditt paket har sorterats hos Matkahuolto. Därefter är det inte möjligt att ändra avhämtningsställe för ett paket som sorteras till en automat.

Det är endast i undantagsfall möjligt att förlängaavhämtningstiden, till exempel om en automat är ur bruk. Då ska du kontakta kundtjänsten.

Om du inte hittar någon knapp för att öppna facket ska du uppdatera appen Paketit i din appbutik.

Om paketet inte syns i appen är orsaken sannolikt bristfälliga eller felaktiga kontaktuppgifter. Kontrollera att kontaktuppgifterna är korrekta. Kontaktuppgifterna för paketet ska stämma överens med dina inloggningsuppgifter i appen Paketit. Små felaktigheter, till exempel skrivfel i mottagarens telefonnummer eller e-postadress, kan rättas vid kundtjänsten. Om uppgifterna inte stämmer överens, kontakta avsändaren för att korrigera uppgifterna.

Tyvärr inte. Om du själv sparar en försändelse får du åtkomst till spårningen av paket, men det är inte möjligt att köpa tilläggstjänster eller öppna luckan. Försändelsen dyker automatiskt upp bland dina paket när paketet kontaktuppgifter stämmer överens med dina inloggningsuppgifter i appen Paketit.

Om facket inte öppnas och du inte kan hämta ditt paket, kontakta kundtjänsten.

Om automaten är ur bruk, kontakta kundtjänsten.

Om facket är tomt, kontakta kundtjänsten.

Om facket innehåller fel paket, kontakta kundtjänsten.

Automaterna som används med appen fungerar utan nätström. Tack vare denna egenskap kan utomhusautomaterna placeras närmare bebyggelse och användas flexibelt av våra kunder 24/7 årets alla dagar.

Det går enkelt och snabbt att ladda ner appen och logga in. Också om du bara sporadiskt skickar eller tar emot Matkahuoltos paket innehåller appen många användbara tilläggstjänster utöver basfunktionerna. I appen finns också en chatt där du kan kontakta Matkahuoltos kundtjänst om du har frågor eller problem.

Skicka paket

Du öppnar luckan med appen Paketit när du har betalat försändelsen i förskott eller ska göra en kundreturnering. Reservera en lucka i förväg i appen och kontrollera att Bluetooth är aktivt.

Tills vidare finns det inget eget användargränssnitt för avtalskunder i appen Paketit. Automaterna med skärm kan användas som normalt

Om du öppnade en för liten lucka och paketet inte ryms in i facket, kontakta kundtjänsten.

Facket är reserverat i 12 timmar. Därefter ska paketet föras till ett annat serviceställe.

När du har gjort ett köp eller aktiverat en returnering i appen Paketit öppnas vyn ”Varifrån vill du skicka?”. Välj en automat som fungerar med appen och gör en reservering. Ett fack kan reserveras endast i slutet av ett köp eller en aktivering av en returnering.

PrivateFöretagskunder

Resenärer

BusstidtabellerBussbiljetter och resekortetResor och Biljetter appenReseguidenPriser och rabatterAnvisningar och villkor för passagerare

Sociala medier