Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Ta emot paket

Avhämtning från Matkahuoltos paketautomater

Paket levereras till Matkahuoltos paketautomater i regel inom 1-2 arbetsdagar, i de största städerna även lördagar. Du får ett meddelande genast när ditt paket kan avhämtas. Du behöver koden som finns på ankomstavin när du hämtar paketet. Du hittar också koden bland dina inkommande paket om du har registrerat dig som kund hos Matkahuolto. Läs mer och registrera dig som kund här.

Så här använder du en paketautomat.

Avhämtning från Matkahuoltos serviceställen

Paketet levereras till Matkahuoltos avhämtningsställen, såsom paketautomater, Matkahuolto, K-matbutiker eller R-kiosker, i regel inom 1-2 arbetsdagar, i de största städerna även lördagar. Du får ett meddelande genast när ditt paket kan avhämtas. Större försändelser och expressförsändelser skickas till Matkahuolto eller Matkahuoltos ombud. Du får ett meddelande genast när ditt paket kan avhämtas.

Vi underrättar dig per SMS, med ett meddelande i appen Paketit eller per e-post genast när ditt paket kan avhämtas. Du kan hämta paket från avhämtningsställen med en avhämtningskod. Du kan kopiera avhämtningskoden från appen Paketit och ge den till exempel till din partner, vän eller mamma, som kan hämta ditt paket med koden. Du kan också skicka en ankomstavi du fått per SMS till en annan person, som kan hämta paketet. Ingen fullmakt behövs.

Om du inte själv kan hämta ditt paket, kan du beställa hemleverans genom att registrera dig som kund hos Matkahuolto, läs mer och registrera dig som kund här.

Utdelning till postlucka

Utdelning till postlucka kan köpas som tilläggstjänst till XXS-paket överallt i Finland. Då levereras XXS-paketet till mottagarens brevinkast eller postlåda inom 2-4 vardagsdygn. Du får en leveranskvittering om utdelningen till mobilappen när paketet har delats ut. Du kan uppge din dörrkod i inställningarna i Matkahuoltos mobilapp eller be avsändaren lägga till koden i paketets uppgifter i sändningsskedet. Chauffören försöker också nå dig per telefon om hen inte kan dela ut paketet på grund av en låst dörr. Om vi inte lyckas dela ut paketet till din postlåda, levereras paketet till ett av Matkahuoltos avhämtningsställen för avhämtning. Du får ett separat SMS eller e-postmeddelande när paketet kan avhämtas.

Hitta det närmaste servicestället.

Det lättaste sättet att ta emot paket är att beställa dem direkt hem

Välj hemleverans i beställningsskedet så levererar vi försändelsen till din dörr vid en överenskommen tidpunkt, i de största städerna även kvällar och veckoslut, eller beställ hemleverans av ett paket som redan väntar på avhämtning. Läs mer.

Du kan spåra ett paket som är på väg till dig med hjälp av försändelseuppföljningen. Gå till försändelseuppföljningen.

Har mottagaren inte hämtat ett paket du skickat och paketet kommer att returneras till dig?

Enligt våra produktvillkor uppbär vi kostnaderna för returnering av avsändaren. Du får ett meddelande per SMS eller till appen Paketit, där du kan välja returneringsbehandling och betala försändelsekostnaderna för paketet som returneras till dig. Samtidigt kan du också välja det lämpligaste avhämtningsstället för din returnerade försändelse.

Du kan enkelt kontrollera att betalningslänken är äkta genom att ange försändelsekoden i spårningen av försändelser antingen på vår webbplats eller i appen Paketit.

Om du inte vill betala kostnaderna för ett returnerat paket kan du ge Matkahuolto fullmakt att återvinna försändelsen på lämpligt sätt.

Spåra paket

Skriv in försändelsekoden i fältet.
Sök

Hantera alla dina paket i samma app!

I Paketappen hittar du också användbara tilläggstjänster utöver sändning, mottagning och spårning av paket.
Hämta appen

Customer service for private customers

Here you will find answers to most of your questions and contact details for the customer channels.
PrivateFöretagskunder

Resenärer

BusstidtabellerBussbiljetter och resekortetResor och Biljetter appenReseguidenPriser och rabatterAnvisningar och villkor för passagerare

Sociala medier