Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalvelu
Kirjaudu

Kantaako Matkahuollon positiivinen imago loppuvuonna?

Markku Korkiakoski
CEO, Vilkas
24.11.2020

Vuosi 2020 tullaan muistamaan pitkään, eikä pelkästään koronan vuoksi. Verkkokaupan kasvu on ollut koronan siivittämänä ennennäkemättömän rajua. Vilkkaan verkkokauppaindeksin mukaan tilausmäärät ovat kasvaneet yli 70 %. Tämä sama kasvu on varmasti huomattu myös logistiikka-alan toimijoilla.

Olemme juuri siirtymässä vuoden kiireisempään sesonkiin, jolloin Black Friday ja joulu pitävät pyörät pyörimässä ennennäkemättömällä vauhdilla. Kuvitelkaa viime vuoden joulukiireisiin vielä vähintään 70 prosentin kasvulla. Loppuvuosi tulee olemaan kotimaiselle logistiikalle ennennäkemätön testi. Onko Matkahuollon verkosto ja Petteri Punakuonot tällaiseen kasvuun valmiita?

Verkkokauppatoimittajana edustan yli 2000 verkkokauppiasta, joten velvollisuuteni on viimeistään tässä joulun alla herätellä verkkokaupan tärkeintä, mutta samalla joulun aikaan heikointa lenkkiä eli logistiikkaa. Kysynkin nyt, että miten voimme välttyä edellisten joulujen ongelmilta näinä poikkeuksellisina aikoina?

Matkahuollon pakettimäärät todennäköisesti kasvaa markkinoita nopeammin. Ennustan 100% pakettimäärän kasvua verrattuna viime jouluun, joten nyt ei ole tilaa hautoa paketteja linja-autoasemilla yli vuorokautta.

Kuinka tämän poikkeuksellisen kovan kuormituksen tulee kestämään noutopisteet, sekä palvelupisteet, kuten K-kaupat ja R-kioskit? Jos ja kun kaikille sattuu virheitä, niin Matkahuolto joutuu näistä viime kädessä tilille. Onko verkostolle ja asiakkaille tarjolla riittävästi tukea, jotta virheet pystytään selvittämään? Vuosi sitten Matkahuollon asiakaspalvelu oli ruuhkautunut.

Tietotekniikka-alan ammattilaisena pahin painajaiseni on Matkahuollon mahdolliset järjestelmäongelmat kovan kuorman alla. Ei tarvita isojakaan hikkoja Matkahuollon rajapinnassa, kun tilaaminen verkkokaupasta voi jopa estyä. Tai miten vältytään vuoden takaiselta tilanteelta, jolloin osa paketeista ei näkynyt seurannassa. Tämä aiheutti verkkokauppiaille aivan turhia kyselyitä muutenkin kiireisenä aikana.

Matkahuolto herättää kuluttajissa tutkitusti eniten iloa, ylpeyttä ja positiivisia tuntemuksia verrattuna kilpailijoihinsa. Tätä kruunua janoavat kaikki, joten nyt loppuvuonna Matkahuolto tulee olemaan kovimmassa paineessa kuin koskaan. Toivon kaikkien kotimaisten verkkokauppiaiden puolesta, että Matkahuolto onnistuu pukin reen ohjauksessa erinomaisesti ja pystymme takaamaan kaikille suomalaisille turvallinen ja lämmin joulu.

Tämä blogikirjoitus on osa Matkahuollon Ei haukku haavaa tee -kampanjaa, jossa pyydämme niin kuluttaja- kuin yritysasiakkailtamme kaunistelematonta kritiikkiä pakettipalveluista
julkisesti. Jos sinulla on meille kritiikkiä tai kehitysideoita, kerro ne nonono.fi-sivustolla.