Hyppää sisältöön
Matkahuolto
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalveluBlogi
Kirjaudu

Ukikyyti on osoittanut, että pienten kaupunkien joukkoliikenteeseen on olemassa ratkaisu

Johanna Taskinen
Kehityspäällikkö
14.4.2022

Voi pojat ja tytöt, ja mummot ja papat! Nyt se on nähty. Joukkoliikenne- ja henkilökuljetusratkaisu, joka toimii pienissä kaupungeissa kaikenlaisille käyttäjille – nuorille ja vanhoille, eläkeläisille ja työssäkäyville. Joukkoliikennettä tasa-arvoisesti kaikille. Ja vieläpä kustannustehokkaasti.

Uskallan väittää, että Suomessa ei ole nähty toista yhtä onnistunutta kutsuliikennekokeilua kuin Uudessakaupungissa joulukuussa 2021 käynnistynyt kutsukyytipalvelu Ukikyyti. Ukikyyti on nykyaikainen kutsukyytipalvelu eli joukkoliikennettä asiakkaiden reittien ja aikataulujen mukaan. Ukikyydin reitit muodostetaan automaattisesti samaan aikaan ja samaan suuntaan kyydin tilanneiden asiakkaiden tilausten perusteella. Matkahuolto on toimittanut Uudellekaupungille kyytien välitys- ja yhdistelyjärjestelmän sekä tilauskeskuspalvelun, ja kyytejä voi tilata kätevästi myös Matkahuollon Reitit ja Liput -sovelluksella.

Ukikyyti on ylittänyt kaupungin projektiryhmän ja Matkahuollon odotukset niin käyttäjämäärissä, kustannustehokkuudessa kuin vaikuttavuudessa. Pilotin aikana ovat toteutuneet ne tavoitteet, joihin sillä pyrittiin: tarjota joustava liikkumisvaihtoehto niin arjen kuin vapaa-aikojen matkoille ja parantaa autottomien asukkaiden liikkumismahdollisuuksia sekä mahdollistaa kaikille kulkijoille esteettömiä matkaketjuja.

Paljon tyytyväisiä käyttäjiä

Vain neljässä ja puolessa kuukaudessa Ukikyydillä on tehty jo 5700 matkaa ja palvelua on käyttänyt noin 500 henkilöä. Huhtikuussa matkustajia on ollut jo keskimäärin 90 arkipäivisin. En itse ikinä uskonut, että pääsisimme tällaisiin käyttäjämääriin näin lyhyessä ajassa.

Maaliskuun lopussa toteutettiin käyttäjäkysely, johon vastasi 263 henkilöä, joista 198 oli käyttänyt Ukikyytiä. Kyselyn mukaan Ukikyydin NPS on 89 eli käyttäjistä lähes 90 % suosittelisi Ukikyytiä muille! Se on huikea tulos. Ei millään muulla joukkoliikennepalvelulla ole tällaista NPS:ää.

Se, että Ukikyydin on voinut tilata sekä soittamalla että sovelluksella on ollut avain siihen, että palvelu on tavoittanut niin monia erilaisia käyttäjiä. Vähän yli puolet Ukikyyti-matkoista tilataan Reitit ja Liput -sovelluksella ja osuus kasvaa koko ajan. Iäkkäillä on ollut vielä haasteita sovelluksen käytössä, mutta helpotusta on luvassa, kun kehitämme Matkahuollossa sovellusta kokeilusta saamamme oppien pohjalta.

Kokemuksia hinnasta ja palvelualueesta

Asiakkaat ovat pilotin aikana maksaneet matkoista 2 euroa ja jos samassa tilauksessa on ollut muita matkustajia, näistä on maksettu euro lisää kustakin. Käyttäjäkyselyn mukaan suurin osa olisi kuitenkin valmis maksamaan palvelusta 3–4 euroa, mikä on hyvin tyypillinen paikallisliikenteen aikuisten kertalipun hinta. Lisäksi jatkossa on mahdollista hinnoitella erikseen aikuisten, lasten ja eläkeläisten liput, jolloin saadaan kohdennettua taloudellinen tuki paremmin.

Pilotin palvelualue on tähän mennessä käsittänyt Uudenkaupungin keskustan ja sen reuna-alueet. Pilotin aikana on jo kertaalleen laajennettu aluetta ja sitä voidaan edelleen muuttaa. Jonkin verran on tullut toiveita, että palvelua ulotettaisiin myös pidemmälle kuten Kalantiin. Keskusta-alue valikoitui pilotin palvelualueeksi, koska siellä ei ole ollut joukkoliikennettä vuosikymmeniin. Kaupunki on ostanut bussireittejä palvelemaan lähinnä liitosalueita (esim. Kalanti, Lokalahti, Pyhämaa). Pilotin aikana voisi kuitenkin vielä olla syytä kokeilla palvelualueen laajentamista esimerkiksi Kalantiin. Kutsukyytipalveluissa on tärkeää optimoida kapasiteetin suhde pinta-alaan, jotta palvelun saatavuus pysyy tarpeeksi hyvänä ja yhdistelyaste korkeana. Maaliskuussa 35 % Ukikyyti-tilauksista oli jaettu jonkun toisen asiakkaan kanssa. Huhtikuun ensimmäisellä puolikkaalla yhdistelyaste oli jo 40 %.

Palvelu on tehokas jo neljän kuukauden kokeilun jälkeen

Myös tehokkuudella mitattuna Ukikyydin tulokset ovat hämmästyttävän hyvät. Maaliskuussa Ukikyyti kuljetti keskimäärin 3,2 matkustajaa per autotunti. Huhtikuun alun osalta luku on jo 3,9. Ennätyspäivänä on ollut jopa 5,5 matkustajaa per autotunti. Tämä olisi hyvä tulos jo mille tahansa vakiintuneelle kutsukyytipalvelulle, mutta erityisen hyvä se on pilotille, joka on ollut käynnissä vasta neljä ja puoli kuukautta. Kutsukyytipalveluiden tehokkuus voi nousta 6–7 matkustajaan per autotunti, mutta se on melko harvinaista. Suuremmilla matkustajamäärillä kannattaa jo siirtyä aikataulutettuun reittiliikenteeseen. Ukikyyti voi kuitenkin hyvin nousta lähelle maksimitehokkuutta varsinkin, jos palveluaikaa ja autokapasiteettia optimoidaan kysynnän mukaan. Kokeilun aikana tutkitaan sitä, mikä olisi optimaalisin palveluaika ja autokapasiteetin määrä.

Mitä tämä lysti sitten maksaa? Ukikyydin yhden matkustajan matkan kustannukset kaupungille olivat huhtikuun alussa enää noin 13 euroa, ja matkojen määrän lisääntyessä sen voi odottaa vielä laskevan. Pilotti on jo nyt osoittanut, että kutsukyyti on kustannustehokas malli järjestää laadukasta joukkoliikennettä pienissä kaupungeissa. Ukikyydin yksikkökustannusta kannattaa verrata reittiliikenteen sijaan palvelulinjojen, sote-kyytien ja Kela-kyytien yksikkökustannuksiin. Ukikyydin käyttäjissä on paljon myös iäkkäitä ja ihmisiä, joilla on vaikeuksia liikkua. Matkoja on tehty paljon rollaattorin ja pyörätuolin kanssa. Ukikyydin kaltaista nykyaikaista kutsupohjaista joukkoliikennettä kannattaisikin tulevaisuudessa hyödyntää myös sote-kuljetuksissa. Tällä tavalla kaikki voittaisivat: niin sote-asiakkaat, veronmaksajat kuin ne autottomat nuoret ja vanhat, joille ei tällä hetkellä ole tarjolla mitään liikkumispalvelua.

Suuri vaikutus ihmisten arkeen

Vaikka käyttäjämäärät ja tehokkuus ovat yllättäneet positiivisesti, eniten olen häkeltynyt Ukikyydin vaikuttavuudesta eli siitä, miten paljon se on vaikuttanut uusikaupunkilaisten arkeen ja hyvinvointiin. En toki tätä hommaa tekisikään, jos en uskoisi kutsukyydillä olevan yhteiskunnallista merkitystä. Silti käyttäjäkyselyn tulokset ja käyttäjien tarinat ovat todella pysäyttävää lukemista itsellenikin. Olen onnellinen, että saan tehdä työtä, jolla on näin suuri merkitys ihmisten hyvinvointiin.

Ukikyytiä käyttäneistä 83 prosenttia kokee, että palvelu on helpottanut heidän arkeaan merkittävästi. 50 % käyttää palvelua viikoittain ja 6 % päivittäin. Ukikyyti on arjen palvelu – niin kuin joukkoliikenteen kuuluukin olla. Erityisesti lapsille, nuorille, iäkkäille ja autottomille Ukikyyti on lisännyt mahdollisuuksia itsenäiseen ja turvalliseen liikkumiseen ja asioimiseen ja kyläilyyn. 9 prosenttia vastaajista kertoi, että matka olisi jäänyt kokonaan tekemättä ilman Ukikyytiä. Yhden auton perheissä voitaisiin kuulemma välttyä toisen auton hankinnalta, kun arki saadaan sujumaan Ukikyydin ansiosta. Tänä talvena liukkaus on ollut erityisen haastavaa, ja Ukikyyti on pelastanut monen ikäihmisen liukastumiselta tai kotiin erakoitumiselta

Käyttäjien palautteisiin on hyvä lopettaa:

“Autottomana perheenä Ukikyyti on auttanut todella huomattavasti liikkumista paikasta toiseen ja sukulaisillakin tulee käytyä useammin, mikä on auttanut puolin ja toisin yksinäisyyteen.”

“Lapseni on päässyt nopeasti ja turvallisesti kouluun ja harrastuksiin. Autoa meillä ei ole ja tämän ansiosta ei tarvitse hankkiakaan. Ollaan aikaisemmin käytetty joskus taksia hänen koulumatkaan, mutta se tulee liian kalliiksi. Itse olen saanut tuotua kerralla enemmän kauppaostoksia, kuin mitä pyörällä saisin ja kelit on olleet välillä ihan mahdottomia pyöräilyyn.”

“Ukikyyti on helpottanut suunnattomasti yhden auton perheessä toisen työmatkoja/aikatauluja, sekä liikkumista pienten lasten kanssa.”

“Että pystyy liikkumaan täältä 20neliön asunnosta, mitä en muuten olisi pystynyt. Kuljen rollaattorilla ja en pysty kulkemaan pitkiä matkoja. Olen saanut enemmän itsenäisyyttä takaisin, kun voin käydä apteekissa, kaupassa, sairaalassa jne. Ei tarvitse vaivata sukulaisia kyydeillä.”

Tätä se on – Kutsukyyti ❤

Lue lisää palvelusta verkkosivuiltamme ja Uudenkaupungin verkkosivuilta.

Johanna työskentelee kehityspäällikkönä Matkustaja- ja Liikennöitsijäpalveluissa vastuualueenaan kutsukyyti. Johannalla on yli 20 vuoden kokemus uusien ja kestävien liikkumispalvelujen tutkimisesta, kehittämisestä ja liiketoiminnasta mm. Kyyti Groupin perustajana, asiakaskokemusjohtajana ja tuotejohtajana vuosina 2016–2021. Johanna käyttää itse aktiivisesti uusia liikkumispalvelua ja pyöräilee, ja perhe pärjää yhteiskäyttöautoilla.

HenkilöilleYrityksille

Matkustajat

BussiaikataulutBussiliput ja matkakortitLataa sovellus ja osta liputReittiopasHinnat ja alennuksetOhjeet ja ehdot matkustajille

Sosiaalinen media

Matkahuolto
Paremmin perillä