MatkustajatPaketitYritysasiakkaatPalvelupisteet
Hae
Kirjaudu
Etusivu
Blogi
Vihdoinkin matkaketjuja reittihaulla

Vihdoinkin matkaketjuja reittihaulla

Kimmo Hartikainen
Kehityspäällikkö
13.11.2020

Matkustamiseen tarkoitettujen digitaalisten palveluiden kehityksessä on kauan puhuttu matkaketjusta, jossa matkustajalle muodostetaan optimaalinen matkustusreitti usean vaihtoehtoisen kulkumuodon avulla ja yhdellä matkalipulla matkustajaa opastaen. Vaikka kaikilla joukkoliikennekentässä toimivilla tahoilla on yhteinen tavoite saada lisää matkustajia joukkoliikenteen pariin, sekä kehittää palveluita liikkumiseen digitalisuutta hyödyntäen, ei palvelukehitys ole ollut aivan ongelmatonta toimijatahojen siiloutuneiden järjestelmien vuoksi.

Tämä on näkynyt haasteena rakentaa matkustajille digitaalisia palveluita, joissa eri palveluita rinnakkaisesti tarkasteltuna on samat tiedot ja matkaliput. Matkustajan on täytynyt hankkia alueellisia- ja kulkuvälinekohtaisia sovelluksia ja itse yhdistellä tietoja eri lähteiden välillä.

Nyt tänä päivänä historiaa taaksepäin tarkasteltuna on tultu hurjasti eteenpäin ja tilanteeseen, johon liikennepalvelulakikin on ohjannut. Toimijoiden tieto- ja maksurajapinnat ovat valmiimpia ja kumppanuuksien toimintamalleista on kulmat hiottu pois.

Aloitin Matkahuollolla kehityspäällikkönä Reitit ja Liput -sovelluksen tuoteomistajana muutama kuukausi sitten. Sain käsiini mobiilisovelluksen, joka on ennen kaikkea paljon kaivattu digitaalinen palvelu, jossa matkaketjujen muodostus on realismia. Sovellus muodostaa matkaketjuja HSL-alueen, Hämeenlinnan kaupungin ja Savonlinnan kaupungin välille Matkahuollon valtakunnallista kaukoliikenneverkostoa hyödyntäen. Lisäksi matkaketjuja voidaan muodostaa myös aikataulutetun ja kutsumallisen liikenteen välille, josta hyvä esimerkki on Porvoon Kyläkyyti. Kaikki matkustusreitille tarvittavat matkaliput saa sovelluksesta yhdellä kertaostolla.

Matkustajan on helppo hakea optimaalinen matkustusreitti osoitteesta osoitteeseen ja sovellus muodostaa hakutuloksena matkaketjun. Ketjun alkupäähän voi kuulua kävely ja paikallisliikenne bussilla, pidempi siirtymä kaukoliikenteellä ja loppumatka paikallisliikenteellä ja taxilla. Sovelluksen avulla matkaa suunnittelevan matkustajan ei tarvitse selata perinteisiä aikatauluja ja itse muodostaa kulkureitti aikataulujen ja odotusaikojen perusteella. Liikkumisen palvelut tekevät tämän matkustajan puolesta ja opastavat matkustajan oikeaan paikkaan. Teknologisesti vuorojen yhdistämisen algoritmi, rajapinnat ja maksuprosessi on koeponnistettu toimivaksi. Seuraavaksi sovellukseen lisätään paikallisliikennelippuja kaupunki ja alue kerrallaan sekä muita liikkumisen kulkumuotoja.


Kirjoittaja on työskennellyt useita vuosia joukkoliikenteen parissa kehittäen ratkaisuja matkustajan, liikennöitsijän, tilaajan sekä lippu- ja maksuliikennejärjestelmän näkökulmasta.