Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Strejken som ordnas 1-2.2.2024 påverkar inte pakettransporterna – åtskilliga avvikelser kan förekomma i busstrafiken 2.2.2024

2.2.2024

Flera fackförbund har utlyst en politisk strejk som inleds torsdagen den 1 februari 2024 kl. 00.00 och avslutas fredagen den 2 februari 2024 klockan 23.59. Inom busstrafiken kommer dock strejken att gälla endast fredagen den 2 februari 2024.

Paket transporteras som normalt

Paket kan skickas som normalt och enligt den information som är tillgänglig i nuläget bedöms strejken inte ha någon betydande inverkan på pakettransporterna. 

  • Även avhämtningar och utdelningstransporter till serviceställen och kunder kan skötas på normalt sätt.

  • Matkahuoltos egna stationer och terminaler betjänar som normalt även under strejken.

  • Vid våra samarbetspartners serviceställen som ingår i vårt nätverk av serviceställen, t.ex. butiker, kan det dock förekomma avvikelser i öppettiderna eller tjänsterna.

Avvikelser inom busstrafiken 2.2.2024 - Information om tidtabeller finns på Matkahuoltos webbsidor

  • Det är möjligt att strejken påverkar resandet, eftersom en del av bussturerna ställs in den 2 februari 2024. 

Uppdaterad information finns i sökningen av tidtabeller och biljettförsäljningen på Matkahuoltos webbplats även under en möjlig strejk. I tjänsterna syns de turer som körs trots strejken. Det lönar sig ändå att kontrollera att resan genomförs på webbplatsen och i appen så nära restidpunkten som möjligt, eftersom trafikbolagen kan göra ändringar med mycket kort varsel.

Tidtabellerna för Waltti- och HRT-trafiken som syns i appen Resor och Biljetter och i Reseguiden kommer direkt från aktörerna, och aktörerna ansvarar för att ta bort eventuella inställda resor från systemen.

Gottgörelse för biljetter som inte kan användas på grund av strejken

Om resor ställs in på grund av strejken, gottgör vi automatiskt för biljetter som köpts till resan i fråga på Matkahuoltos webbplats och i appen Resor och Biljetter.

Via en blankett på vår webbplats är det möjligt att från fall till fall ansöka om gottgörelse för säsongs- och seriebiljetter som köpts i Matkahuoltos app Resor och Biljetter.

Vi betalar gottgörelser så snart som möjligt, senast inom en månad.

Strejken gäller följande företag, vars turer kan vara föremål för avvikelser: Ab Skärgårdsvägen – Saaristontie Oy, Airport Express Rovaniemi Oy, Antti Kangas Oy, Hyvinkään Liikenne Oy, J. Vainion Liikenne Oy, Jalon Liikenne Oy, Jyrkilä Oy, Koiviston Auto, Korsisaari Oy, Kutilan Liikenne Oy, Lakkapää Charter, Lehtimäen Liikenne Oy, Linjaliikenne Nyholm Oy, Linjaliikenne Muurinen Oy, LS-Liikennelinjat Oy, Länsilinjat Oy, Mikkolan Liikenne Oy, Nobina, Nurmijärven Linja Oy, OnniBus.com Oy, Oubus Oy, Oy Pohjolan Liikenne Ab, Pekolan Liikenne Oy, Pohjolan Turistiauto Oy, Porin Linjat Oy, Revon Turistiliikenne Oy, Satakunnan Liikenne Oy, Savo-Karjalan Linja Oy, Savonlinja Oy, Soisalon Liikenne Oy, Turkubus Oy, Tilausliikenne Tuomi Oy, Turun Citybus Oy, Turun Tilausliikenne Oy, Valkeakosken Liikenne Oy, Vekka Group, V-S Bussipalvelut Oy, Väinö Paunu Oy.

Nyheter

4.11.2024
Klimatneutrala transporter kompletterar Matkahuoltos ambitiösa klimatmål
30.10.2024
Matkahuolto är först i Finland med att börja belöna kunder för snabb avhämtning av paket – data avslöjar var mottagarna dröjer längst med avhämtningen
21.10.2024
Matkahuolto utökar sitt nätverk av paketautomater i snabb takt – målet med investeringen på 10 miljoner är ett nätverk med över 2 000 paketautomater
Alla nyheter

Blog

27.11.2023
Klaus harrastaa käsitöitä ja pohtii jo lahjaideoita: nyt tilataan tarvikkeet, pian lähetetään joululahjoja
26.9.2023Paketit
Verkkokaupan asiakaskokemus on muutakin kuin toimivat nettisivut – varmista ainakin nämä 5 asiaa
PrivateFöretagskunder

Resenärer

BusstidtabellerBussbiljetter och resekortetResor och Biljetter appenReseguidenPriser och rabatterAnvisningar och villkor för passagerare

Sociala medier