Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
Matkahuolto som företagStrategiVår berättelsePersonalFöretagets ledningAnsvarighetÅrsberättelser och rapporteringTill media
Logga in

Vårt utvecklingsarbete

Matkahuolto som företagStrategiVår berättelsePersonalFöretagets ledningAnsvarighetÅrsberättelser och rapporteringTill media

Under de senaste åren har vi i stor omfattning utvecklat digitala tjänster såsom appar. Vi vill erbjuda våra kunder bekväma och heltäckande digitala tjänster som omfattar allt från planering av resor och transporter till bokning, betalning och spårning.

I framtiden kommer kollektivtrafiken och logistiksektorn att utvecklas avsevärt, då spektrumet av individuella tjänster utökas och tjänsterna blir mer databaserade. Artificiell intelligens och maskininlärning kommer att förändra branschen. Vi svarar på denna utmaning genom att aktivt utveckla våra tjänster för kundernas bästa och genom att lyssna på kunderna.

Under de senaste åren har vi utvecklat passagerarkundernas resekedja och anropstrafiken. År 2020 lanserade vi mobilappen Resesökning och biljetter, som underlättar planeringen och genomförandet av resor. I appen finns över 95 procent av den regelbundna ruttrafiken i hela Finland. Förutom bussbiljetter till fjärr- och stadstrafik kan man också köpa VR:s tågbiljetter och biljetter till vattentrafik i appen.

År 2021 publicerade vi vår paketapp, som kan användas för att spåra paket i realtid, ge anvisningar om förvaring av paket samt behändigt skicka och returnera paket. Samma år tog vi också i bruk de första elbilarna inom vår utdelningsverksamhet.

Ökningen av antalet webbutiks- och konsumentpaket har varit betydande under de senaste åren. Vi har investerat i en ny automatiserad sorteringscentral som vi öppnade i Vanda hösten 2021. Vid centralen har vi satsat på ekologiskhet, ergonomi och de anställdas trivsel.

I Mars 2019 genomförde vi ett försök med utsläppsvänlig och kostnadseffektiv drönarutdelning. Under det tre dagar långa försöket transporterade vi hundra paket med drönare från vår logistikcentral i Vanda till två K-Marketar i Vanda.

För kommuner och städer tillhandahåller vi en modern och kostnadseffektiv anropstrafiktjänst som förbättrar invånarnas mobilitetsmöjligheter. Vårt första projekt med anropstrafik var tjänsten Byaskjussen i Borgå 2020. Tjänsten, som tillhandahålls av Borgå stad, kan beställas i appen Resesökning och biljetter. Appen och tjänsten Byaskjussen fick silver i publikomröstningen i Centralhandelskammarens tävling om årets ansvarsfulla gärning 2021.

PrivateFöretagskunder

Resenärer

BusstidtabellerBussbiljetter och resekortetResor och Biljetter appenReseguidenPriser och rabatterAnvisningar och villkor för passagerare

Sociala medier