Skip to content
PrivateCorporate customersService points
PassengersParcelsFrequently asked questionsCustomer service
Log in

Huijausviestejä liikkeellä

4.6.2021

Liikkeellä on jälleen erilaisia tekstiviestillä ja sähköpostilla lähetettyjä huijausviestejä, joissa pyydetään esimerkiksi täydentämään tietoja tai maksamaan pieni summa, jotta jo kuljetettavaksi jätetty paketti voidaan lähettää eteenpäin tai luovuttaa vastaanottajalleen.

Lisäksi Kyberturvallisuuskeskus on varoittanut nk. FluBot-kampanjasta, jossa huijausviesti tulee tekstiviestillä ja vastaanottajaa kehotetaan klikkaamaan linkkiä voidakseen seurata saapuvaa pakettia. Linkki johtaa sivulle, joka yrittää käyttäjän saada asentamaan haittaohjelma puhelimeensa.

Mikäli saat edellä kuvatun kaltaisen, epäilyttävän teksti- tai sähköpostiviestin, älä missään tapauksessa avaa liitetiedostoja tai linkkejä, äläkä anna mitään tietoja tai tee maksuja niiden kautta.

Näin huolehdit, että tietosi ovat turvassa etkä maksa huijarille

  • Jos saat tekstiviestin tai sähköpostiviestin, jonka sisältö herättää vähänkin epäilyksiä, älä klikkaa viestissä olevia linkkejä tai liitetiedostoja auki. Soita tarvittaessa lähettäjälle ja varmista, onko hän lähettänyt viestin ja onko se aiheellinen.

  • Matkahuolto ei koskaan pyydä suorittamaan pakettipalvelujen lisämaksuja verkossa ennen kuin paketti voidaan lähettää eteenpäin tai luovuttaa. Jos pakettiin sisältyy jokin lisämaksu, esimerkiksi Bussiennakko, maksu veloitetaan aina paikan päällä lähetys- tai noutopisteessä.

  • Matkahuollon tekstiviestillä ja sähköpostilla lähettämissä tilausvahvistuksissa ja saapumisilmoituksissa on aina Matkahuolto lähettäjänä ja viesteissä on kerrottu lähetystunnus, jonka avulla lähetyksen tarkemmat tiedot, esim. lisämaksut, voi tarkistaa verkkosivuiltamme.

  • Epäilyttävien viestien linkkejä ei tule ollenkaan klikata eikä suorittaa maksua tai antaa pankki- ja luottokortin tietoja, verkkopankin tunnistetietoja, käyttäjätunnuksia ja salasanoja tai mitään muitakaan tietojaan.

  • Seuraamme huijausviestien tilannetta ja olemme aktiivisesti yhteydessä myös viranomaisiin, jotta voimme osaltamme torjua huijausviestien pahimmillaan aiheuttamaa haittaa.

News

4.10.2024
We updated our Sustainability Programme to better meet stakeholders’ expectations and changes in the operating environment
30.9.2024
We will increase the prices of domestic parcels on October 1, 2024
11.9.2024
Survey: Domestic retailers’ Christmas season doesn’t look so bleak – more than half of Finns keep their Christmas budgets unchanged
All news

Blog

27.11.2023
Klaus harrastaa käsitöitä ja pohtii jo lahjaideoita: nyt tilataan tarvikkeet, pian lähetetään joululahjoja
26.9.2023Paketit
Verkkokaupan asiakaskokemus on muutakin kuin toimivat nettisivut – varmista ainakin nämä 5 asiaa
PrivateCorporate customers

Passengers

TimetablesBus tickets and travel cardsTrips and Tickets appJourney PlannerPrices and discountsInstructions and terms of use for passengers

Social media