Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalveluBlogi
Kirjaudu

“Katkesiko ketju?“

15.6.2021

Matkahuolto pyytää julkista kritiikkiä Reitit ja Liput -sovelluksesta ja sen kautta ostetuista matkaketjuista.

Matkahuolto julkaisi viime keväänä maailman ensimmäisen maanlaajuisen matkaketjuratkaisun, Reitit ja Liput -sovelluksen. Siitä on rakentumassa ensimmäinen valtakunnallinen, eri joukkoliikennemuodot yhdistävä ja osoitteesta osoitteeseen reitittävä sovellus, josta voi ostaa myös liput eri matkaosuuksille.

– Myönnämme rehdisti, että Reitit ja Liput -sovelluksen ja matkaketjujen asiakaskokemus on vielä keskinkertaisella tasolla, sanoo Matkahuollon matkustaja- ja liikennöitsijäpalveluiden johtaja Leila Lehtinen.

Matkaketjuverkosto ei ole vielä kaksinen, mutta kasvamassa 100 %

Vasta noin 1,5 miljoonaa suomalaista asuu alueella, jonka lähtö- ja päätepisteissä voi ketjuttaa kaikenlaisia joukkoliikenteen matkoja eli paikallis-, seutu- ja kaukoliikenteen matkoja. Näitä alueita ovat HSL:n alue, Riihimäki, Hämeenlinna, Savonlinna, Seinäjoki ja Kokkola. Lappeenranta liittyy verkostoon 14.6.2021.

Suunnitelmien mukaan edellä kuvattuun verkostoon pyritään lisäämään loppuvuoden aikana muun muassa Tampere, Turku, Lahti, Jyväskylä, Oulu ja Joensuu, jolloin edellä mainitun kaltaisia matkoja voi ketjuttaa jo kolme miljoonaa suomalaista.

Pelkän kaukoliikenteen näkökulmasta noin 3,8 miljoonaa suomalaista asuu jo nyt alueella, josta voi ketjuttaa kaukoliikenteen matkoja toisiinsa Matkahuollon bussiverkoston avulla.

Vaikka Matkaketjut ovat jo miljoonien ihmisten saatavilla, useita lippuja sisältäviä matkaketjuja on myyty vasta joitakin satoja kappaleita.

Matkahuollon tavoitteena on lisätä matkaketjuverkostoon bussiliikenteen lisäksi myös muita kulkuvälineitä lähitulevaisuudessa. Kesän aikana Reitit ja Liput -sovellukseen tullaan lisäämään mahdollisuus ostaa Saimaan Saaristoreitin ja Turunmaan saariston lauttojen, kuten Utö Expressin lippuja.

Asiakkaiden osallistaminen ja avoin dialogi kehityksen moottorina

"Nyt matkaketjuverkoston laajentuessa haluamme kuunnella asiakkaita, jotta palveluidemme käyttäjät saavat jatkossa asiakaskeskeisesti rakennetun kokemuksen ja voivat nauttia matkaketjuista vaivattomasti", toteaa Lehtinen.

"Osallistamme asiakkaita avoimeen dialogiin, koska uskomme yhteisöllisen keskustelun olevan tehokkain tapa luoda ymmärrystä molemmille osapuolille asioiden edistämiseksi", Lehtinen jatkaa.

Katkesiko ketju -kampanja-aika on 15.6.–14.11.2021. Kampanja järjestetään yhdessä tamperelaisen startup-yrityksen No No Non kanssa. Osallistu keskusteluun osoitteessa nonono.fi.

Lisätietoja:

Lue kampanjaa laajemmin taustoittava blogipostaus.

Ajankohtaista

28.3.2024
Vuosittainen päästölaskentamme on valmistunut – Matkahuollon hiilijalanjälki pieneni merkittävästi vuonna 2023
13.3.2024
Pääsiäismuistio ─ tarkista pääsiäisen aikataulut
13.3.2024
Kellot siirretään kesäaikaan 31.3. – vaikutukset bussiaikatauluihin
Kaikki uutiset

Blogi

27.11.2023
Klaus harrastaa käsitöitä ja pohtii jo lahjaideoita: nyt tilataan tarvikkeet, pian lähetetään joululahjoja
26.9.2023Paketit
Verkkokaupan asiakaskokemus on muutakin kuin toimivat nettisivut – varmista ainakin nämä 5 asiaa
HenkilöilleYrityksille

Matkustajat

BussiaikataulutBussiliput ja matkakortitLataa Reitit ja Liput -sovellusReittiopasHinnat ja alennuksetOhjeet ja ehdot matkustajille

Sosiaalinen media