Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalveluJoulu
Kirjaudu

Matkahuolto laajentaa verkostoaan 90 uudella pakettiautomaatilla loppuvuonna

6.11.2025

Matkahuolto laajentaa pakettiautomaattiverkostoaan merkittävästi valmistautuessaan loppuvuoden vilkkaaseen pakettisesonkiin. Käyttöön otetaan 90 uutta pakettiautomaattia, jotka parantavat kuluttajien mahdollisuuksia vastaanottaa paketteja joustavasti ja helposti.

Uusia pakettiautomaatteja otetaan käyttöön valtakunnallisesti. Laajennus vastaa suoraan kuluttajien ja verkkokauppojen kasvaviin odotuksiin. Matkahuollon teettämä Missä pakettini on? -tutkimus osoittaa, että toimitus on keskeinen osa verkkokaupan asiakaskokemusta ja yhä useammin myös brändimielikuvaa. Laajennuksen jälkeen Matkahuollolla on yli 1 000 pakettiautomaattia ympäri maan.

Pakettiautomaatti on kuluttajan valinta – ja brändin mahdollisuus

Tutkimuksen mukaan 86 prosenttia suomalaisista käyttää mieluiten pakettiautomaatteja, mikä tekee niistä selvästi suosituimman toimitusmuodon. Kotiinkuljetusten osuus jää Suomessa 35 prosenttiin. Suosion taustalla on automaattien tarjoama helppous, ennakoitavuus ja arjen sujuvuus.

Kuluttajat haluavat itse vaikuttaa toimitukseen ja noutaa pakettinsa silloin, kun se heille parhaiten sopii. Pakettiautomaattien lisääminen vastaa suoraan tähän tarpeeseen”, sanoo Matkahuollon Pakettipalveluiden johtaja Kati Nevalainen.

Tutkimus paljastaa myös, että toimitusvaihe vaikuttaa suoraan kuluttajien luottamukseen ja brändimielikuvaan. Yksikin epäonnistunut toimitus voi murentaa asiakassuhteen, kun taas sujuva kokemus vahvistaa sitä. Kuluttajista 46 prosenttia kokee muuttuvat noutopisteet turhauttavina, ja myös epäselvät toimitusaika-arviot sekä vaikea palautusprosessi nousivat esiin. Uusien pakettiautomaattien avulla Matkahuolto pyrkii vähentämään epävarmuutta ja tarjoamaan kuluttajille vakautta, valinnanvaraa ja parempaa hallittavuutta.

Pakettikumppani, joka ymmärtää niin kuluttajia kuin verkkokaupan liiketoimintaa

Matkahuolto ei ainoastaan reagoi kuluttajien toiveisiin, vaan toimii myös verkkokauppojen strategisena kumppanina. Tutkimuksen mukaan 73 prosenttia verkkokauppiaista kokee pakettikumppanin roolin strategisesti tärkeäksi, ja yli 70 prosenttia uskoo, että hyvä yhteistyö logistiikkatoimijan kanssa tuottaa arvoa heidän liiketoiminnalleen.

Verkkokaupat tarvitsevat kumppanin, joka ymmärtää heidän liiketoimintaansa, tuo siihen arvoa ja auttaa kehittämään kilpailukykyistä asiakaskokemusta. Siksi kehitämme Matkahuollossa ratkaisuja yhdessä asiakkaidemme kanssa”, Nevalainen sanoo.

Yksi esimerkki asiakaslähtöisestä kehitystyöstä on verkkokaupan asiakasta palkitseva Matkahuollon pistejärjestelmä, joka tukee sujuva pakettien noutoa erityisesti sesonkiaikana. Ruuhkien helpottamiseksi kuluttajia kannustetaan noutamaan pakettinsa nopeasti, ja tästä heidät palkintaan rahanarvoisilla eduilla. Pisteitä saa myös siitä, että valitsee Matkahuollon toimitustavaksi verkkokaupassa sekä tilanteissa, joissa paketti joudutaan siirtämään toiseen noutopisteeseen alkuperäisen täyttyessä.

Pisteitä voi kerryttää Matkahuolto Paketit –sovelluksessa, ja niitä voi käyttää alennuksiin esimerkiksi paketin lähetyksessä, säilytysajan pidentämisessä ja kotiinkuljetuksissa.

Matkahuolto on ensimmäinen ja ainoa paketinkuljettaja, joka palkitsee kuluttajia tällä tavoin rahanarvoisilla pistellä. Samalla tuemme verkkokauppojen asiakaskokemusta konkreettisilla teoilla”, Nevalainen sanoo.

Ajankohtaista

6.11.2025
Matkahuolto laajentaa verkostoaan 90 uudella pakettiautomaatilla loppuvuonna
29.10.2025
Pyhäinpäivän vaikutukset bussiaikatauluihin ja pakettipisteiden aukioloaikoihin
14.10.2025
Kesäaika päättyy 25.–26.10.2025 – vaikutukset bussiaikatauluihin
Kaikki uutiset

Blogi

3.6.2025
Esteettömyysdirektiivi ja verkkokauppa 2025 – saavutettavuus ulottuu myös toimituksiin
27.11.2023
Klaus harrastaa käsitöitä ja pohtii jo lahjaideoita: nyt tilataan tarvikkeet, pian lähetetään joululahjoja