Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalvelu
Kirjaudu

Matkahuolto ostaa Smartmilen pakettiautomaatit ja käynnistää oman automaattiverkoston rakentamisen – Tavoitteena paras asiakaskokemus

20.12.2023

Matkahuolto on sopinut tekevänsä Suomen ensimmäisen pakettiautomaattikaupan ja ostavansa Smartmile-yhtiön koko 148 pakettiautomaatin verkoston. Smartmile vastaa jatkossakin automaattien ohjelmistopalvelujen toimittamisesta. Tavoite on siirtää automaatit Matkahuollon hallintaan alkuvuonna kaupan edellytysten täytyttyä ja kuluttajille muutos tulee näkymään asteittain vuoden 2024 alusta alkaen. Kauppa vahvistaa Matkahuollon asemaa Suomen toiseksi suurimpana pakettioperaattorina sekä tukee yhtiön kunnianhimoista kasvustrategiaa.

Pakettiautomaattien hankinta on osa Matkahuollon uuden strategian mukaista palvelupisteverkoston kehittämistä. Pakettiautomaateilla on tähänkin asti ollut keskeinen rooli Matkahuollon verkostossa, mutta niiden määrä ei riitä vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin tällä hetkellä eikä erityisesti, kun Matkahuolto hakee voimakasta kasvua seuraavina vuosina.

Omien palvelupisteiden ja automaattien ohella Matkahuollon verkostoon kuuluu jatkossakin niin yhteistyökumppaneiden automaatteja kuin henkilökohtaisesti palvelevia pisteitä, joiden avulla yhtiö varmistaa markkinoiden parhaan asiakaskokemuksen.

Tämä kauppa antaa erinomaiset lähtökohdat Matkahuollon oman automaattiverkoston rakentamiseen. Tavoitteemme on laajentaa verkostoa ja lisätä lokerokapasiteettia erityisesti niillä alueilla, joissa siitä on tällä hetkellä suurin pula. Oma automaattiverkosto yhteistyökumppaniemme automaattien ja palvelupisteiden rinnalla vahvistaa asemaamme Suomen parasta asiakaskokemusta tarjoavana pakettien kuljettajana ja tukee kunnianhimoista liikevaihdon 70 prosentin kasvutavoitetta”, kertoo Matkahuollon pakettipalveluiden johtaja Kati Nevalainen.

Kauppaan kuuluvat automaatit sijaitsevat keskeisillä paikoilla muun muassa kymmenien Keskon, Lidlin ja S-ryhmän kauppojen sekä R-kioskien yhteydessä. Suurin osa automaateista on pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa, yksittäisiä myös muualla Suomessa. Matkahuolto käyttää Smartmilen ohjelmistoa pakettiautomaattien operointiin ja yritykset ovat sopineet pitkän aikavälin yhteistyöstä.

Suomalaiset suosivat pakettiautomaatteja – Ei enää pitkiä matkoja uudelleenohjatun paketin perässä

Pakettiautomaattikaupan tavoitteena on taata erinomainen asiakaskokemus suomalaisille kuluttajille. Automaatti on suomalaisten ylivoimaisesti eniten suosima noutopaikka. Marraskuussa tehdyssä Matkahuollon asiakaskyselyssä lähes 60 % vastaajista halusi noutaa lähetyksensä mieluiten automaatista.

Tällä kaupalla ja seuraavina vuosina merkittävästi kasvatettavalla automaattiverkostollaan sekä yhteistyökumppaneiden automaateilla ja palvelupisteillä Matkahuolto varmistaa pakettiautomaattien riittävyyden kasvaville pakettimäärille.

"Täydestä automaatista toiseen pisteeseen ohjatut paketit ovat eniten kuluttajia harmittava asia pakettipalveluissa. Tyytymättömyys kasvaa, jos paketti päätyy siirron johdosta kauas alkuperäisestä noutopisteestä tai vastaanottaja ei ole voinut vaikuttaa paketin kulkuun. Kehitämme palveluitamme ja verkostoamme siten, että uudelleenohjauksen tarve on mahdollisimman vähäinen ja että vastaanottaja voi itse valita vaihtoehtoisen palvelupisteen. Haluamme, että kuluttajan ei tarvitse juosta Matkahuollon kuljettamien pakettien perässä. Kauppa auttaa meitä saavuttamaan tätä tavoitettamme”, Nevalainen sanoo.

Suomalaiset ovat useana vuonna peräkkäin arvioineet Matkahuollon pakettipalveluiden arvostetuimmaksi brändiksi.

Ajankohtaista

9.10.2024
Katko lippujen ja pakettien ostossa pe 11.10. klo 0.30–01.00
4.10.2024
Päivitimme vastuullisuusohjelmaamme vastaamaan entistä paremmin sidosryhmien odotuksiin ja toimintaympäristön muutoksiin
30.9.2024
Korotamme kotimaan pakettien hintoja 1.10.2024
Kaikki uutiset

Blogi

27.11.2023
Klaus harrastaa käsitöitä ja pohtii jo lahjaideoita: nyt tilataan tarvikkeet, pian lähetetään joululahjoja
26.9.2023Paketit
Verkkokaupan asiakaskokemus on muutakin kuin toimivat nettisivut – varmista ainakin nämä 5 asiaa