Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalvelu
Kirjaudu

Matkahuolto pilotoi saavutettavuuden digiloikkaa yhdeksän matkailukohteen kanssa

17.2.2022

Matkahuollon matkaketjuverkosto laajenee palvelemaan entistä kattavammin myös harvemmin asuttuja alueita. Juuri käynnistyneessä Digitaaliset matkaketjut ja saavutettavuus -hankkeessa Matkahuolto tavoittelee matkailukohteiden kanssa saavutettavuuden digiloikkaa sarjalla täsmätoimenpiteitä.

Hankkeen ensivaiheessa digitalisoidaan kohteiden paikallista liikennepalvelutarjontaa, mahdollistetaan monikanavainen reitti- ja aikatauluinformaatio ja lippujen myynti, sekä bussien reaaliaikaisen sijaintitiedon tuottaminen. Toiseksi helpotetaan matkan suunnittelua ja ostamista osoitteesta osoitteeseen myös kokonaisina matkaketjuina sekä bussien ja reittien seurantaa matkustaessa. Kolmanneksi kasvatetaan ovelta ovelle suunniteltavien ja helposti ostettavien matkaketjujen tunnettuutta viestinnän ja digimarkkinoinnin keinoin.

Digitaaliset matkaketjut ja saavutettavuus -hanketta koordinoi Raahen kaupunki yhteistyössä Matkahuollon kanssa. Hankekumppanit sijoittuvat Saimaalle, Turunmaan saaristoon, Lappiin ja Pohjois-Pohjanmaalle. Hanketta rahoittaa kohteiden lisäksi Traficom liikkumisen ohjauksen valtionavustuksella. Hanke tukee viranomaisten tavoitetta joukkoliikenteen ja muiden liikkumispalveluiden suosion kasvattamisesta, erityisesti matkaketjujen mahdollistamisesta liikkumispalveluin.

Hankkeessa ei keksitä pyörää uudelleen, vaan digitaalisia matkaketjuja ja saavutettavuutta rakennetaan valmiiksi kattavan valtakunnallisen, seudullisen ja paikallisen juna- ja bussiliikenteen verkoston päälle hyödyntäen olemassa olevia palveluita. Esimerkiksi Matkahuollon Reitit ja Liput -sovelluksella voi jo nyt suunnitella koko matkan osoitteesta osoitteeseen sekä ostaa kerralla kaikki juna- ja bussiliput. Hankkeessa tarjontaa täydennetään paikallisilla palveluilla sekä pilotoidaan alueellista Bussit kartalla -palvelua. Pilotointi tukee Matkahuollon tavoitetta tarjota älykkäin ja kattavin valtakunnallinen joukkoliikenteen palvelualusta matkailijoiden, matkailukohteiden ja liikennöitsijöiden tarpeisiin.

Matkahuolto rakentaa hankkeessa saavutettavuus- ja matkaketjupalvelut yhdistävää toimintamallia, joka skaalautuu tehokkaasti koko Suomeen, myös harvemmin asutuille alueille ja pienemmille toimijoille. ”Yhteistyö ja skaalautuvat, innovatiiviset ratkaisut ovat tärkeitä koko joukkoliikennetoimialan elpymisen ja kehittymisen kannalta. Pyrimme hankkeessa opastamaan lisää matkailijoita hienoihin kotimaan kohteisiin kestävästi joukkoliikenteellä”, kertoo Matkahuollon Matkustaja- ja Liikennöitsijäpalveluiden johtaja Leila Lehtinen.

Yhteistyö eripuolilla Suomea olevien kohteiden ja toimijoiden välillä tarjoaa erinomaisen pohjan oppimiseen ja kokemusten jakoon. Samalla pilotointi konkretisoi paikallisten liikennepalveluiden digitalisaatiota auttaen alueita tarjoamaan reaaliaikaista joukkoliikenteen seurantaa sekä matkaketjuja perille asti. ”Alueellisen digipalvelutason nostaminen isompien kaupunkiseutujen tasolle tuo joukkoliikennettä yhä useamman ulottuville. Parempi digitaalinen saavutettavuus ja käytettävyys auttaa kasvattamaan joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja käyttäjämäärää.” kertoo joukkoliikennesuunnittelija Anna-Kaisa Ala-Aho Raahen kaupungilta.

Hankkeen toimenpiteet on käynnistetty, ja pilotoitava palvelutarjontaa rakennetaan pala palalta kevään aikana.

Ajankohtaista

20.5.2024
Huijausviestejä liikkeellä – näin pidät tietosi turvassa
30.4.2024
Suuntaa jatkossa pakettipisteelle – Asiamiespisteemme uudistuvat
30.4.2024
Otamme osaa kiertotalouteen ja kierrätämme IT-laitteemme
Kaikki uutiset

Blogi

27.11.2023
Klaus harrastaa käsitöitä ja pohtii jo lahjaideoita: nyt tilataan tarvikkeet, pian lähetetään joululahjoja
26.9.2023Paketit
Verkkokaupan asiakaskokemus on muutakin kuin toimivat nettisivut – varmista ainakin nämä 5 asiaa
HenkilöilleYrityksille

Matkustajat

BussiaikataulutBussiliput ja matkakortitLataa Reitit ja Liput -sovellusReittiopasHinnat ja alennuksetOhjeet ja ehdot matkustajille

Sosiaalinen media