Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalvelu
Kirjaudu

Pienyrittäjillä haasteita laajentaa kivijalasta verkkoon – Nearby.fi ja Matkahuolto aloittavat yhteistyön, joka vie alueelliset pienyritykset verkkoon ja sieltä edelleen koko Suomeen

18.5.2020

Kuluttajat korostavat vastuullisuutta, eettisyyttä ja kotimaisuutta yhä useammin hankintoja tehdessään. Alueellisten ja lähellä tuotettujen tuotteiden ja palveluiden löytäminen voi kuitenkin osoittautua vaikeaksi, sillä pienyrityksillä ei välttämättä ole osaamista tai resursseja, joilla pystyttää verkkokauppa ja varmistaa, että asiakkaat myös löytävät sen. Nearby vie alueelliset yritykset kivijalasta verkkoon ja kokoaa ne yhteen, jotta asiakkaat löytävät ne helposti yhdestä paikasta. Matkahuolto-yhteistyön myötä yritykset voivat laajentaa myyntinsä kaikkialle Suomeen.

Täysin uudenlainen, pienyrittäjät yhdistävä, verkkokauppa Nearby.fi perustettiin vuoden 2019 syksyllä auttamaan Nurmijärven paikallisia yrityksiä myymään tuotteitaan verkossa ja kasvattamaan paikallista näkyvyyttä. Tämän kevään aikana Nearbyn perustajat päättivät avata verkkokauppapaikan kaikille suomalaisille pienyrittäjille ja tällä hetkellä yli 50 yrittäjää myy tuotteitaan Nearby.fi -kauppapaikassa. Matkahuolto tukee Nearbyn pienyrittäjiä kuljettamalla tilatut tuotteet asiakkaille nopeasti ja edullisesti ympäri Suomen.

Taustalla huoli pienten paikallispalveluiden selviytymisestä verkkokauppajättien puristuksessa ja koronan keskellä

Koronakriisi näkyy Nearbyn asiakasyritysten arjessa voimakkaasti. Liiketoiminta on siirtynyt enenevässä määrin verkkoon, mutta osaaminen ja resurssit verkkokauppatoiminnan pyörittämiseen ovat rajallisia. Nearbyn taustalla on neljä nurmijärveläistä ystävystä Sirkku, Tia, Tuula ja Viivi, joita yhdistää vahva verkkokauppaosaaminen ja tahto auttaa sekä tukea kotimaista yrittämistä. Idea yrityksen perustamiseen sai alkunsa, kun ystävykset murehtivat oman paikkakunnan pienten palveluiden vähenemistä ja havahtuivat siihen, että verkosta löytää helpommin ulkomaiset verkkokaupat tuotteineen kuin oman kylän kauppiaat ja palvelut.

”Päämääränämme on tehdä paikallisten tuotteiden ja palveluiden löytämisestä ja ostamisesta yhtä vaivatonta kuin shoppailusta Amazonissa. Kaikki yhdestä kaupasta. Olemme huomanneet, että tälle on aito tarve. Koronan myötä tämä vielä korostuu; yrittäjät etsivät uusia tapoja myydä ja jatkaa toimintaa, kun ravintolat ja kivijalat laitettiin kiinni. On ollut hienoa huomata, miten vahvasti yrittäjät haluavat tehdä yhteistyötä ja puhaltaa yhteen hiileen. Asiakkaat haluavat myös tukea paikallisia yrityksiä ostamalla heiltä, ja tämän haluamme tehdä mahdollisimman helpoksi. Uskomme myös, että tämä tulee pysyvästi muuttamaan ostokäyttäytymistä”, kertoo Nearby.fi:n vetäjä ja yksi perustajista Sirkku Jauhiainen.

Matkahuolto valikoitui luontevasti Nearbyn yhteistyökumppaniksi, sillä paikallisyritysten tuotteet on saatava kuljetettua nopeasti ympäri Suomen.

”Olemme innoissamme yhteistyöstä Nearbyn kanssa. Erityisesti tällä hetkellä kotimaiset pienyrittäjät tarvitsevat uusia keinoja selviytyäkseen ja juuri Nearby.fi:n kaltaiset ratkaisut auttavat niitä säilyttämään toimintakykynsä ja jopa kasvamaan. Matkahuolto pitää osaltaan huolta alueellisista palveluista ja alueiden elinvoimasta kuljettamalla sekä ihmisiä että tavaroita maan joka kolkkaan, joten meille on tärkeää saada olla mukana tukemassa kotimaisten pienyrittäjien työtä ja toimeentuloa”, kertoo Matkahuollon Pakettipalvelut-liiketoiminnan johtaja Kati Nevalainen.

Kevät on koetellut myös kotimaisia bussiyrityksiä, joiden lipputulot ovat koronan myötä romahtaneet. Verkkokauppakuljetusten avulla tuetaankin myös kotimaisia linja-autoyrittäjiä, sillä Matkahuollon paketit kuljetetaan pääasiassa bussien kyydissä.

”Pakettien kuljettaminen tarjoaa työtä ja toimeentuloa bussiyrityksille aina ja erityisesti nyt sen ansiosta on mahdollista pitää esimerkiksi työmatkaliikenteen ja huoltovarmuuden kannalta elintärkeät vuorot liikenteessä. Verkkokauppatoiminta tulee olemaan ensisijaisen tärkeää kotimaisille yrityksille myös poikkeustilanteen jälkeen”, Nevalainen jatkaa.

Kuva: Jonna Eveliina https://jonnaeveliina.com/

Ajankohtaista

9.10.2024
Katko lippujen ja pakettien ostossa pe 11.10. klo 0.30–01.00
4.10.2024
Päivitimme vastuullisuusohjelmaamme vastaamaan entistä paremmin sidosryhmien odotuksiin ja toimintaympäristön muutoksiin
30.9.2024
Korotamme kotimaan pakettien hintoja 1.10.2024
Kaikki uutiset

Blogi

27.11.2023
Klaus harrastaa käsitöitä ja pohtii jo lahjaideoita: nyt tilataan tarvikkeet, pian lähetetään joululahjoja
26.9.2023Paketit
Verkkokaupan asiakaskokemus on muutakin kuin toimivat nettisivut – varmista ainakin nämä 5 asiaa