Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalvelu
Kirjaudu

Tutkimus: Kotimaisen kaupan joulusesonki ei näytäkään niin synkältä – yli puolella joulubudjetti ennallaan

11.9.2024

Matkahuollon kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttavat myös tänä jouluna, ja kotimaisella verkkokaupalla on vielä myyntiä saatavana. Lahjojen hankinnassa keskitytään etenkin lahjansaajan mieltymyksiin sekä edullisuuteen.

Tuleva joulusesonki ja suomalaiskuluttajien käyttäytyminen kiinnostaa monia. Kaupan ja logistiikan indeksit näyttävät, että verkkokauppojen myynti on laskussa, kuluttajien taloudellinen tilanne on epävarma, ja pakettien määrä pienenee. Pakettiala on suhdanneherkkä ala.

Matkahuolto selvitti suomalaiskuluttajien aikeita ja suunnitelmia tulevan joulusesongin rahankäytön ja ostosten osalta.

Selvityksen mukaan inflaatiosta ja talouden heikoista näkymistä huolimatta suomalaiset kuluttajat eivät näytä olevan valmiita tinkimään suuria summia joululahjaostoksista. Matkahuollon selvityksen mukaan 57 % suomalaisista kertoo joululahjabudjetin olevan ennallaan.

Lahjojen hankinnassa keskitytään etenkin lahjansaajan tarpeisiin ja mieltymyksiin sekä edullisuuteen. Keskimäärin joululahjoihin käytetään rahaa 233 euroa ja yksittäisen lahjan arvo noin 66 euroa.

Suomalaiset satsaavat etenkin puolison ja lasten lahjoihin, kun taas omista ja ystävien lahjoista tingitään kiristyneessä taloustilanteessa. Lasten lahjoihin panostaminen näkyy myös suosituimmissa kategorioissa: eniten aiotaan ostaa leluja ja pelejä. Muita suosikkeja ovat muoti ja vaatteet sekä erilaiset lahjakortit palveluihin.

Vaikka viime aikojen talousuutiset ovat olleet synkkiä, joululahjoihin halutaan panostaa. Kuluttajat etsivät heille parhaita ostopaikkoja ja tekevät täsmähankintoja. Tämä antaa toivoa myös kotimaiselle verkkokaupalle, euromääräisesti on vielä iso potti jaossa”, kertoo Matkahuollon Pakettipalvelut-liiketoiminnan johtaja Kati Nevalainen.

Matkahuollon luvut ennustavat viime vuoden joulua vastaavaa pakettimäärää

Kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset jakavat loppuvuoden hankintoja entistä laajemmalle ajalla lokakuusta joulukuulle, ja talouden odottava tilanne saa vastaajat epävarmoiksi myös loppuvuoden suurista ostospäivistä. Jopa 43 % suomalaisista on epävarmoja, aikovatko he hyödyntää Black Friday -alennusmyyntiä jouluostosten tekoon.

Matkahuollon omat luvut näyttävät joulusesongin pakettivolyymin pysyvän viime vuoden tasolla.

Traficomin selvityksen mukaan pakettimäärä on Suomessa kaikkinensa laskenut. Matkahuollon kuljettamien pakettien määrät ovat kuitenkin nousseet hienoisesti, joten koko markkinan kehitys huomioiden markkinaosuutemme on kasvanut. Arvioimme siis kuljettavamme tämän joulusesongin aikana hieman viime vuotta enemmän paketteja. Olemmekin aloittaneet sesonkiin varautumisen jo hyvissä ajoin heti alkuvuonna”, Nevalainen sanoo.

Kivijalkakauppa pitää pintansa joulukaupassa – kotimaiset verkkokaupat suosituimpia

Kivijalkakauppa ja myymälät pitävät paikkansa suosituimpina lahjojen ostopaikkoina. 64 % vastaajista kertoo ostavansa lahjoja kivijalkakaupoista. Kivijalkakaupan suosimiselle syiksi nousevat joulun kiire ja viime tingassa ostaminen (20 %), sekä halu kokea kaupassa myös joulun tunnelmaa (26 %).

Vaikka kivijalkakauppa on säilyttänyt joulusesongissa suosionsa, lahjoja ostetaan myös verkosta. Verkkokaupan etuina pidetään erityisesti tungoksen ja ruuhkan välttämistä (66 %), laajempaa valikoimaa ja helppoa hintavertailua (36 %).

Yli puolet suomalaisista aikoo tehdä ostoja kotimaisesta verkkokaupasta, kun taas ostojen keskittäminen ulkomaisiin verkkokauppoihin on harvinaista: vain 3 % vastaajista aikoo ostaa joululahjoja ainoastaan ulkomaisesta verkkokaupasta.

Vaikka suomalaisten arjessa tutut Prisma (26 %), Verkkokauppa.com (24 %) ja Tokmanni (25 %) ovatkin kyselyn ylivoisesti suosituimpia verkkokauppoja, listalle nousee myös kansainvälisiä verkkokauppoja kuten Zalando ja Temu (12 %). Etenkin kiinalaisten kauppojen nousu on nopeaa.

Elämyksellisyys ja asiakaskokemus korostuvat jouluostoksilla. Fyysisistä kaupoista haetaan etenkin joulutunnelmaa ja asiointia paikan päällä, verkkokaupoissa puolestaan korostuu ruuhkien välttäminen ja vaihtoehtojen vertailu.

Tutkimuksen mukaan 48 % suomalaisista valitsee kaupan sen perusteella, että saa hyvää asiakaspalvelua ongelmatilanteessa. Kolmasosa vastaajista haluaa vaikuttaa verkkokaupan toimitukseen kesken kuljetuksen, ja jopa kolme neljästä suosii pakettiautomaatteja, koska joustavat lähetykset ja noudot ovat heille tärkeitä.

Tutustu tutkimustuloksiin

Ajankohtaista

9.10.2024
Katko lippujen ja pakettien ostossa pe 11.10. klo 0.30–01.00
4.10.2024
Päivitimme vastuullisuusohjelmaamme vastaamaan entistä paremmin sidosryhmien odotuksiin ja toimintaympäristön muutoksiin
30.9.2024
Korotamme kotimaan pakettien hintoja 1.10.2024
Kaikki uutiset

Blogi

27.11.2023
Klaus harrastaa käsitöitä ja pohtii jo lahjaideoita: nyt tilataan tarvikkeet, pian lähetetään joululahjoja
26.9.2023Paketit
Verkkokaupan asiakaskokemus on muutakin kuin toimivat nettisivut – varmista ainakin nämä 5 asiaa