Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalvelu
Kirjaudu

Uusikaupunki käynnistää kutsukyytikokeilun – Palkittu kutsukyytipalvelu palvelee kaupunkilaisia joulukuusta alkaen

1.12.2021

Uusikaupunki monipuolistaa joukkoliikenteen palveluita ja ottaa käyttöön uuden kutsukyytipalvelun, Ukikyydin 8. joulukuuta.

Ukikyyti on Uudenkaupungin oma kuljetuspalvelu, joka kyyditsee matkustajan paikasta toiseen kaupungin keskustassa ja lähiympäristössä. Kahden euron hintaisen kyydin voi tilata helposti Matkahuollon Reitit ja Liput -sovelluksella tai soittamalla. Palvelun tarjoaa kaupunki, mutta Matkahuolto tuottaa kyytien tilaus- ja yhdistelyjärjestelmän ja huolehtii asiakaspalvelusta.

”Uusikaupunki haluaa tarjota modernin ja käyttäjäystävällisen joukkoliikennepalvelun, joka mahdollistaa liikkumisen töihin, harrastuksiin ja palveluiden pariin ilman omaa autoa. Ukikyyti on tasa-arvoinen ja ilmastoystävällinen joukkoliikennepalvelu, joka palvelee niin nuoria kuin vanhempia käyttäjiä”, Uudenkaupungin kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellén toteaa.

Hyppää kyytiin – Näin Ukikyyti toimii

Ukikyyti yhdistää samaan suuntaan ja samaan aikaan kulkevien matkustajien reitit, jolloin pystytään palvelemaan mahdollisimman monia asiakkaita. Ukikyydin palvelualue kattaa Uudenkaupungin keskusta-alueen ja sen lähiympäristön.

Kyydin voi tilata palvelualueen sisällä minkä tahansa osoitteiden välille arkisin kello 7–21 ja lauantaisin kello 10–14. Kyyti tilataan ja maksetaan Matkahuollon Reitit ja liput -sovelluksella. Vaihtoehtoisesti kyydin voi tilata soittamalla numeroon 0800 133 733 ma–pe klo 8–16, jolloin maksu hoidetaan autossa joko käteisellä tai maksukortilla. Tilauksen voi tehdä välittömään tarpeeseen tai jopa viisi päivää ennen matkan ajankohtaa.

Kyytiin pääsee sovelluksen tai asiakaspalvelijan kertomasta paikasta. Mikäli matka tilataan usealla henkilölle, ensimmäisen matkustajan hinta on kaksi euroa ja jokaisesta lisämatkustajasta veloitetaan yhden euron lisä. Autojen kyytiin pääsee myös esimerkiksi lastenvaunujen, pyörätuolin tai rollaattorin kanssa.

”Kutsukyyti on nykyaikainen tapa parantaa paikallisliikennettä ja palvella myös heitä, jotka eivät voi käyttää perinteistä joukkoliikennettä. Hieman vastaavanlainen palvelu on ollut käytössä Porvoossa jo syksystä 2020 alkaen. Se on otettu alueella todella hyvin vastaan, ja se ansaitsi myös hopeasijan Keskuskauppakamarin Vuoden vastuullisuusteko 2021 -kilpailussa”, Matkahuollon Matkustaja- ja Liikennöitsijäpalveluiden johtaja Leila Lehtinen kertoo.

Uusi teknologia mahdollistaa kyytien tehokkaan yhdistelyn ja valtakunnalliset matkaketjut

Kyytien yhdistely pohjautuu Matkahuollon automaattiseen reititys- ja välitysjärjestelmään. Matkahuollon Reitit- ja Liput -sovellus puolestaan mahdollistaa kyytien tilaamisen ja peruuttamisen itsepalveluna milloin tahansa sekä auton saapumisen seuraamisen reaaliajassa. Kuljettajat saavat valmiiksi reititetyn ajolistan Android-laitteessa toimivaan kuljettajasovellukseen.

“Ukikyydin tilauskokemus on siis hyvin samankaltainen ja yhtä helppoa kuin nykyaikaisella taksisovelluksella tilaaminen, vaikka kyse on joukkoliikennepalvelusta”, kertoo Matkahuollon kehityspäällikkö Johanna Taskinen.

Matkahuollon Reitit ja Liput -sovellus yhdistää paikallisen kutsukyytiliikenteen muuhun joukkoliikenteeseen. Sen ansiosta matkustaja voi etsiä koko matkan osoitteesta osoitteeseen ja ostaa yhdellä kertaa liput koko matkan eri osuuksille, nyt myös bussien lisäksi esimerkiksi junaan, eri paikalisliikenteen liikennevälineisiin tai esimerkiksi Saaristomeren lauttaliikenteeseen.

Ajankohtaista

9.12.2024
Joulun ja uuden vuoden muistio 2024 - Tarkista aikataulut ja osta liput ennakkoon
19.11.2024
Itsenäisyyspäivän muistio 2024: Tarkista bussiaikataulut ja osta liput etukäteen
4.11.2024
Hiilineutraalit kuljetukset täydentävät Matkahuollon kunnianhimoisia ilmastotavoitteita
Kaikki uutiset

Blogi

27.11.2023
Klaus harrastaa käsitöitä ja pohtii jo lahjaideoita: nyt tilataan tarvikkeet, pian lähetetään joululahjoja
26.9.2023Paketit
Verkkokaupan asiakaskokemus on muutakin kuin toimivat nettisivut – varmista ainakin nämä 5 asiaa
HenkilöilleYrityksille

Matkustajat

BussiaikataulutBussiliput ja matkakortitLataa Reitit ja Liput -sovellusReittiopasHinnat ja alennuksetOhjeet ja ehdot matkustajille

Sosiaalinen media