Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Utomhusautomater

Från våra utomhusautomater kan du hämta och skicka paket dygnet runt. En del av automaterna fungerar med Matkahuolto Paketit-appen, medan andra fungerar utan appen.

Utomhusautomater som fungerar med appen

Matkahuolto Paketit-appen är enkel att använda – följ bara instruktionerna i appen för att hämta eller skicka ditt paket smidigt.

Ladda först ner appen Matkahuolto Paketit

GetItOnGooglePlay Badge Web color Swedishblack

  1. Öppna Matkahuolto Paketit-appen och tryck på ”Öppna fack”. Appen ber om tillstånd att använda Bluetooth. Välj ”Tillåt”.

  2. Appen ber om tillstånd att dela din exakta plats. Välj ”Tillåt”.

  3. Facket öppnas. Ta ut paketet och stäng facket noggrant.

  1. Köp ett paket i Matkahuolto Paketit-appen eller på nätet. Skriv aktiveringskoden, mottagarens namn och telefonnummer på paketet.

  2. Boka ett fack av lämplig storlek via funktionen ”Hitta närmaste serviceställe eller automat”. Bokningen gäller i 12 timmar.

  3. När du är vid utomhusautomaten och redo att skicka ditt paket, öppna paketets uppgifter i appen och tryck på ”Öppna fack”. Lägg paketet i facket och stäng det noggrant.

Utomhusautomater som fungerar utan app

Utomhusautomater som fungerar utan app har ett tangentbord där du kan ange hämtnings- eller aktiveringskoden för att hämta eller skicka paket.

  1. Ange hämtningskoden och tryck på ”OK”.

  2. Facket öppnas. Ta ut paketet och stäng facket noggrant.

  1. Köp ett paket eller skapa en aktiveringskod för returpaketet i Matkahuolto Paketit-appen eller på nätet. Skriv aktiveringskoden, mottagarens namn och telefonnummer på paketet.

  2. När du är vid utomhusautomaten och redo att skicka ditt paket, ange aktiveringskoden och tryck på ”OK”.

  3. Facket öppnas. Om facket är för litet kan du byta till ett större genom att följa instruktionerna på automatens skärm. Lägg paketet i facket och stäng det noggrant.


Hitta en lösning i de vanligaste frågorna

När du använder Matkahuoltos Paketit-app får du en pushnotis direkt till din telefon så fort paketet har anlänt. Vi försöker också nå dig senare via sms, men det snabbaste sättet att hålla dig uppdaterad är via appen – och du kan även följa paketets resa i realtid.

Om du inte har fått någon ankomstavisering kan det finnas till exempel ett skrivfel i dina kontaktuppgifter. Kontakta då alltid avsändaren direkt, eftersom de kan rätta till felet.

Kom också ihåg att kontrollera skräppostmapparna. Vissa telefonmodeller kan ha en separat skräppostmapp för sms.

Om paketet redan har börjat returneras är det också då bäst att komma överens med avsändaren om hur man går vidare.

Det är troligt att ditt telefonnumer och/eller e-post adress saknas från försändelseuppgifterna. Genom dessa uppgifter kan vi känna igen att paketet tillhör dig. Försäkra dig om att du gett ditt telefonnumer och e-postadress genom mobilapplikationen. Ifall dina kontaktuppgifter finns och paketets uppgifter fortfarande inte syns lönar det sig att vara i kontakt med paketets avsändare, som kan lägga till saknande uppgifter i försändelseinformationen!

Som mottagare kan du byta serviceställe antingen före eller efter transporten. Servicestället kan inte bytas mitt under transporten.

När paketets uppgifter syns i Matkahuoltos app Paketit, innan paketet har anlänt till Matkahuolto för transport, kan du byta serviceställe en gång utan kostnad. Observera dock att det slutgiltiga servicestället ändå kan avvika från det serviceställe du valt om det valda servicestället är fullt. 

När du har fått ankomstavin har du möjlighet att köpa överföring av paketet i appen. Överföringen ger upphov till ett nytt försändelsenummer, med vilket vi transporterar paketet till det serviceställe du valt. Överföring till ett annat serviceställe kan köpas för paket som finns vid serviceställen med personlig service. I huvudstadsregionen kan överföring köpas även för paket i paketautomater. Då överför vi paketet i samarbete med Wolt.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Matkahuolto har två olika modeller av automater. Om du har fått en avhämtningskod, skriv in koden på automatens skärm så öppnar automaten dörren till rätt fack.

Om ditt paket har anlänt till en automat som fungerar med appen behöver du Matkahuoltos app Paketit för att hämta paketet. Du kan ladda ned appen i din appbutik! När du hämtar ett paket från en automat som fungerar med appen, öppna menyn Egna Paket (Omat Paketit) och aktivera Bluetooth på din telefon. Tillåt att appen använder Bluetooth och din exakta position. Du kan kontrollera detta i din telefons inställningar. Gå nära automaten och säkerställ att ingen annan kund använder automaten samtidigt. Läs mer om utomhusautomater.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–16). Samtalets pris är lna/msa.

Kontrollera att du har laddat ned Matkahuoltos app Paketit. Aktivera Bluetooth och ge appen tillåtelse att använda Bluetooth samt tillåt delning av exakt position med appen. Gå nära automaten och kontrollera att inga andra kunder är i närheten.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–16). Samtalets pris är lna/msa. 

I försändelseuppgifterna saknas sannolikt mobiltelefonnummer och/eller e-postadress, med hjälp av vilka vi kan identifiera att det är fråga om just ditt paket. Kontrollera i dina egna uppgifter i appen att du har uppgett både ditt mobiltelefonnummer och din e-postadress. Om du har uppgett båda dessa och paketets uppgifter fortfarande inte syns, lönar det sig att kontakta paketets avsändare, som kan lägga till de uppgifter som saknas för försändelsen.

Stäng Matkahuoltos Paketit-app och kontrollera telefonens inställningar. Du har väl tillåtit att appen använder Bluetooth-anslutningen i din telefon och delar din exakta position? Tillåt dessa och öppna appen på nytt.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–18, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–16). Samtalets pris är lna/msa.

Ojdå, ett misstag har skett under transporten och ditt paket har eventuellt levererats till ett annat fack. Kontakta omedelbart vår kundtjänst, så utreder vi situationen!

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–18, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–16). Samtalets pris är lna/msa.

Om paketautomaten inte fungerar ska du omedelbart kontakta vår kundtjänst. Vi kontrollerar om automaten fungerar och tillkallar vid behov servicepersonal för att reparera automaten.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–18, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–16). Samtalets pris är lna/msa.

Du öppnar luckan med Matkahuoltos Paketit-app när du har betalat försändelsen i förskott eller ska göra en kundreturnering. Reservera ett fack i förväg i försändelseuppgifterna samt säkerställ att Bluetooth och positionsuppgifter har aktiverats. Du måste också tillåta att appen använder Bluetooth-anslutningen och exakta positionsuppgifter. Du kan kontrollera detta i telefonens egna inställningar.

Matkahuolto appen Paketit är ett enkelt och säkert sätt att hantera dina paket. Vi förstår dock att det ibland inte är möjligt att ladda ner appen. Om ditt paket styrs till ett utomhusskåp som kräver appen för att hämta det, vänligen kontakta vår kundtjänst så omdirigerar vi det till en annan upphämtningsplats.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–16). Samtalets pris är lna/msa.

PrivateFöretagskunder

Resenärer

TidtabellerBiljetterResor och Biljetter-appenDe populäraste rutternaReseguidenKamppiTurismAnvisningar och villkor

Sociala medier