Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalvelu
Kirjaudu

Ulkoautomaatit

Ulkoautomaateista voit noutaa ja lähettää paketteja vuorokauden ympäri. Osa ulkoautomaateista toimii Matkahuolto Paketit -sovelluksen avulla, osa ilman sovellusta.

Sovelluksella toimivat ulkoautomaatit

Matkahuolto Paketit -sovellus on helppokäyttöinen, ja seuraamalla sovelluksen ohjeita noudat ja lähetät pakettisi vaivattomasti.

Ota ensin käyttöön Matkahuolto Paketit -sovellus

google-play-downloadapp-store-icon

  1. Avaa Matkahuolto Paketit -sovellus ja napauta ”Avaa lokero”. Sovellus pyytää hyväksymään Bluetoothin käytön. Valitse ”Salli”.

  2. Sovellus pyytää luvan tarkan sijainnin jakamiseen. Valitse ”Salli”.

  3. Lokero aukeaa. Ota paketti ja sulje lokero huolella.

  1. Osta paketti Matkahuolto Paketit -sovelluksesta tai verkosta. Kirjoita paketin päälle saamasi aktivointikoodi, vastaanottajan nimi sekä puhelinnumero.

  2. Varaa paketillesi sopivan kokoinen lokero kohdasta ”Etsi lähin palvelupiste tai automaatti”. Lokeron varaus on voimassa 12 tuntia.

  3. Kun olet ulkoautomaatin luona ja valmis lähettämään paketin, siirry sovelluksessa paketin tietoihin ja avaa lokero napauttamalla ”Avaa lokero” -painiketta. Aseta paketti lokeroon ja sulje lokero huolella.

Ilman sovellusta toimivat ulkoautomaatit

Ilman sovellusta toimivissa ulkoautomaateissa on näppäimistö, jonka avulla voit syöttää nouto- tai aktivointikoodin pakettien noutoa ja lähettämistä varten.

  1. Syötä paketin noutokoodi ja paina ”OK”.

  2. Lokero aukeaa. Ota paketti ja sulje lokero huolella.

  1. Osta paketti tai luo palautettavalle paketille aktivointikoodi Matkahuolto Paketit -sovelluksessa tai verkossa. Kirjoita paketin päälle saamasi aktivointikoodi, vastaanottajan nimi sekä puhelinnumero.

  2. Kun olet ulkoautomaatin luona ja valmis lähettämään paketin, syötä paketin aktivointikoodi ja paina ”OK”.

  3. Lokero aukeaa. Jos lokero on liian pieni, voit vaihtaa suurempaan lokeroon seuraamalla automaatin näytöllä näkyviä ohjeita. Aseta paketti lokeroon ja sulje lokero huolella.


Löydä ratkaisu usein kysytyistä kysymyksistä

Kun käytät Matkahuolto Paketit -äppiä, saat ilmoituksen saapuneesta paketista heti push-ilmoituksena suoraan puhelimeesi. Tavoittelemme sinua myöhemmin myös tekstiviestitse, mutta nopeimmin pysyt ajan tasalla sovelluksen kautta – ja voit myös seurata paketin matkaa reaaliaikaisesti.

Jos et ole saanut saapumisilmoitusta, voi yhteystiedoissasi olla esim. näpyttelyvirhe. Ole tällöin aina yhteydessä suoraan paketin lähettäjään, joka voi korjata virheen.

Tarkistathan roskaposti kansiot. Osassa puhelinmalleista saattaa löytyä myös tekstiviestien roskaposti-kansio.

Mikäli paketti on ehtinyt lähteä palautumaan, on asiasta myös silloin hyvä sopia lähettäjän kanssa.

Lähetystiedoista puuttuu todennäköisesti matkapuhelinnumero ja/tai sähköpostiosoite, joiden avulla tunnistamme, että kyseessä on juuri sinun pakettisi. Varmista mobiilisovelluksen omista tiedoista, että olet antanut sekä matkapuhelinnumerosi että sähköpostiosoitteesi. Mikäli olet antanut molemmat tiedot eikä paketin tietoja vieläkään näy, kannattaa olla yhteydessä paketin lähettäjään, joka voi lisätä puuttuvat tiedot lähetykselle!

Vastaanottajana voit vaihtaa pakettipistettä joko ennen tai jälkeen kuljetuksen. Kesken kuljetuksen pakettipistettä ei voi muuttaa.

Kun paketin tiedot näkyvät Matkahuolto Paketit-sovelluksessa, ennen kuin se on saapunut Matkahuollon kuljetettavaksi, voit maksutta kerran muuttaa pakettipistettä. Huomioithan, että lopullinen piste voi silti poiketa valitsemastasi, mikäli pakettipiste on täynnä. 

Kun olet saanut saapumisilmoituksen, on sovelluksessa tarjolla mahdollisuus ostaa paketille siirto. Siirto muodostaa uuden lähetystunnuksen, jolla kuljetamme paketin valitsemaasi pisteeseen. Siirto toiseen pisteeseen on ostettavissa henkilökohtaisesti palvelevissa pakettipisteissä oleville paketeille. Pääkaupunkiseudulla myös pakettiautomaatissa oleville paketeille, jolloin siirrämme paketin yhteistyössä Woltin kanssa.

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme Chat-asiakaspalvelussa Matkahuolto Paketit -sovelluksessa (ma-pe 8–20, la 10–16) tai pakettipalveluiden neuvontanumerossa p. 0600 11300 (ma – pe 8–18). Puhelun hinta 1,98 € / min / vastattu puhelu + pvm. Jonotuksesta veloitetaan pvm/mpm.

Matkahuollolla on kaksi eri automaattimallia. Mikäli olet saanut noutokoodin, syötä koodi automaatin näytölle ja automaatti avaa sinulle oikean lokeron oven.

Mikäli pakettisi on mennyt sovelluksella toimivaan automaattiin, tarvitset noutoon Matkahuolto Paketit -sovelluksen, jonka voit ladata sovelluskaupastasi! Noutaessasi pakettia sovelluksella toimivasta automaatista, avaa Omat Paketit-valikko ja avaa puhelimesi Bluetooth-yhteys. Salli sovelluksen käyttää Bluetoothia sekä tarkkoja sijaintitietojasi. Voit tarkistaa tämän puhelimesi asetuksista. Mene lähelle automaattia ja varmista, ettei toinen asiakas samaan aikaan asioi automaatilla. Tutustu tarkemmin sovelluksella toimiviin ulkoautomaatteihin.

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme Chat-asiakaspalvelussa Matkahuolto Paketit -sovelluksessa (ma-pe 8–20, la 10–16) tai pakettipalveluiden puhelintuessa p. 020 33 6161 (ma-pe 8–16). Puhelun hinta on pvm/mpm.

Tarkistathan, että olet ladannut Matkahuollon Paketit-äppin. Avaa Bluetooth sekä anna lupa sovellukselle käyttää Bluetoothia sekä salli sijaintitiedon tarkka jakaminen. Mene lähelle automaattia ja varmistathan, että muita asiakkaita ei ole lähistöllä. Tarkista puhelimen omista asetuksista, olethan antanut sovellukselle luvan käyttää tarkkaa sijaintitietoa sekä Bluetooth-yhteyttä. Avaa sovellus uudelleen lupien sallimisen jälkeen.

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme Chat-asiakaspalvelussa Matkahuolto Paketit -sovelluksessa (ma-pe 8–20, la 10–16) tai pakettipalveluiden puhelintuessa p. 020 33 6161 (ma-pe 8–16). Puhelun hinta on pvm/mpm.

Lähetystiedoista puuttuu todennäköisesti matkapuhelinnumero ja/tai sähköpostiosoite, joiden avulla tunnistamme, että kyseessä on juuri sinun pakettisi.

Varmista mobiilisovelluksen omista tiedoista, että olet antanut sekä matkapuhelinnumerosi että sähköpostiosoitteesi. Mikäli olet antanut molemmat tiedot eikä paketin tietoja vieläkään näy, kannattaa olla yhteydessä paketin lähettäjään, joka voi lisätä puuttuvat tiedot lähetykselle!

Sulje Matkahuollon Paketit sovellus ja tarkista puhelimesi omat asetukset. Olethan sallinut Matkahuollon sovelluksen käyttää puhelimesi Bluetoothia ja tarkkaa sijaintitiedon jakamista? Salli tiedot ja avaa sovellus uudelleen.

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme Chat-asiakaspalvelussa Matkahuolto Paketit -sovelluksessa (ma-pe 8–18, la 10–16) tai pakettipalveluiden puhelintuessa p. 020 33 6161 (ma-pe 8–16). Puhelun hinta on pvm/mpm.

Voi ei, kuljetuksen aikana on sattunut virhe ja pakettisi on toimitettu mahdollisesti toiseen lokeroon. Otathan viipymättä yhteyttä asiakaspalveluumme, niin lähdemme selvittämään tilannetta!

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme Chat-asiakaspalvelussa Matkahuolto Paketit -sovelluksessa (ma-pe 8–18, la 10–16) tai pakettipalveluiden puhelintuessa p. 020 33 6161 (ma-pe 8–16). Puhelun hinta on pvm/mpm.

Mikäli pakettiautomaatti ei toimi, otathan viipymättä yhteyttä asiakaspalveluumme. Tarkistamme automaatin toimivuuden, sekä kutsumme tarvittaessa huoltohenkilökuntaa korjaamaan automaatin.

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme Chat-asiakaspalvelussa Matkahuolto Paketit -sovelluksessa (ma-pe 8–18, la 10–16) tai pakettipalveluiden puhelintuessa p. 020 33 6161 (ma-pe 8–16). Puhelun hinta on pvm/mpm.

Saat avattua luukun Matkahuollon Paketit-sovelluksella, kun olet maksanut lähetyksen ennakkoon tai olet tekemässä asiakaspalautusta. Varaa lokero etukäteen lähetyksesi tiedoista sekä varmista, että Bluetooth ja sijaintitiedot on päällä. Sinun täytyy myös sallia sovellukselle lupa käyttää Bluetooth yhteyttä sekä tarkkaa sijaintitietoa. Voit tarkistaa sen puhelimesi omista asetuksista.

Matkahuolto Paketit -sovellus on helppo ja turvallinen tapa hallinnoida pakettiesi matkaa. Ymmärrämme kuitenkin, että joskus sovelluksen lataaminen ei ole mahdollista. Jos pakettisi ohjautuu noudettavaksi sovelluksella ulkoautomaatista, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme ja siirrämme sen toiseen noutopisteeseen.

Tarvitsetko apua? Pakettipalveluiden tuki p. 020 33 6161 (ma-pe 8–16) Puhelun hinta on pvm/mpm

HenkilöilleYrityksille

Matkustajat

AikataulutMatkaliputReitit ja Liput -sovellusSuosituimmat reititReittiopasKamppiMatkailuOhjeet ja ehdot matkustajille

Sosiaalinen media