Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalvelu
Kirjaudu

Miten vastaanotan paketin

Usein kysyttyä paketin saapumisesta pakettipisteelle

Paketin saapumisesta ilmoitetaan tekstiviestillä lähettäjän ilmoittamaan matkapuhelinnumeroon ja sähköpostiin. Jos sinulla on käytössä Matkahuollon Paketit-äppi, saat ilmoituksen myös sovelluksen kautta. Jos et ole saanut saapumisilmoitusta, voi yhteystiedoissasi olla esim. näpyttelyvirhe. Ole tällöin aina yhteydessä suoraan paketin lähettäjään, joka voi korjata virheen. Mikäli paketti on ehtinyt lähteä palautumaan, on asiasta myös silloin hyvä sopia lähettäjän kanssa.

Tarkistathan saapumisilmoituksesta paketin noutopaikan, automaatti mainitaan ilmoituksessa erikseen.

Mikäli saapumisilmoituksessa ei lue pakettiautomaattia, paketti on noudettavissa palvelevalta pakettipisteeltä. Pakettipiste voi sijaita kassalla tai inffopisteellä, henkilökunta luovuttaa pakettisi.

Lähetystiedoista puuttuu todennäköisesti matkapuhelinnumero ja/tai sähköpostiosoite, joiden avulla tunnistamme, että kyseessä on juuri sinun pakettisi. Varmista mobiilisovelluksen omista tiedoista, että olet antanut sekä matkapuhelinnumerosi että sähköpostiosoitteesi. Mikäli olet antanut molemmat tiedot eikä paketin tietoja vieläkään näy, kannattaa olla yhteydessä paketin lähettäjään, joka voi lisätä puuttuvat tiedot lähetykselle!

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme Chat-asiakaspalvelussa Matkahuolto Paketit -sovelluksessa (ma-pe 8–20, la 10–16) tai pakettipalveluiden puhelintuessa p. 020 33 6161 (ma-pe 8–16). Puhelun hinta on pvm/mpm.

Noutamiseen tarvitset vain noutokoodin niin palvelupisteellä kuin automaatilla. Henkkareita tai valtakirjoja ei tarvita, ellei kyseessä ole henkilökohtaisesti luovutettava lähetys, joka kerrotaan saapumisilmoituksessa erikseen. Tällaisia voivat olla esim. alkoholi- ja erilaiset asiakirjalähetykset.

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme pakettipalveluiden neuvontanumerossa p. 0600 11300 (ma – pe 8–21, la 9–17, su 9-17). Puhelun hinta 1,98 € / min / vastattu puhelu + pvm. Jonotuksesta veloitetaan pvm/mpm.

Paketti on lähtenyt terminaalilta kohti pakettipistettä. Kuljettajalla on kyydissään useamman noutopisteen paketit eikä hän välttämättä ensimmäisenä poikkea lähetyksesi noutopisteessä. Siksi tieto siitä, että paketti on noudettavissa, ei välttämättä päivity seurantaan ihan heti. Pakettisi kuitenkin pitäisi olla noudettavissa vielä saman päivän aikana.

Odotathan kärsivällisesti paketin saapumista. Saapumisilmoitus kertoo heti kun pakettisi on noudettavissa. Mikäli seuranta ei ole päivittynyt yli vuorokauteen, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme Chat-asiakaspalvelussa Matkahuolto Paketit -sovelluksessa (ma-pe 8–20, la 10–16) tai pakettipalveluiden puhelintuessa p. 020 33 6161 (ma-pe 8–16). Puhelun hinta on pvm/mpm.

Paketit kuljetetaan lähettäjän osoittamaan tai sinun valitsemaasi noutopisteeseen. Joskus lopullinen noutopiste kuitenkin poikkeaa valitsemastasi ja syynä voi olla esim. kyseisen noutopisteen äkillinen täyttyminen ruuhkapiikeissä, paketin koko tai lähettäjän käyttämä palvelu. Silloin kuljetamme paketin aina lähimpään mahdolliseen pisteeseen, jossa on tilaa, jotta saat pakettisi nopeasti. Pyrimme kertomaan syyn noutopisteen vaihtumiselle myös saapumisilmoituksessa.

Osassa etä- ja verkkokaupoista voit itse valita haluamasi noutopisteen tilausta tehdessä. Jos tällaista mahdollisuutta ei ole tai et tee valintaa, kuljetetaan lähetys osoitteesi perusteella lähimpään mahdolliseen pisteeseen. Voit halutessasi siirtää paketin toiseen noutopisteeseen, kun olet kirjautunut Matkahuollon verkkosivuille.

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme Chat-asiakaspalvelussa Matkahuolto Paketit -sovelluksessa (ma-pe 8–20, la 10–16) tai pakettipalveluiden puhelintuessa p. 020 33 6161 (ma-pe 8–16). Puhelun hinta on pvm/mpm.

Vastaanottajana voit vaihtaa pakettipistettä joko ennen tai jälkeen kuljetuksen. Kesken kuljetuksen pakettipistettä ei voi muuttaa.

Kun paketin tiedot näkyvät Matkahuolto Paketit-sovelluksessa, ennen kuin se on saapunut Matkahuollon kuljetettavaksi, voit maksutta kerran muuttaa pakettipistettä. Huomioithan, että lopullinen piste voi silti poiketa valitsemastasi, mikäli pakettipiste on täynnä. 

Kun olet saanut saapumisilmoituksen, on sovelluksessa tarjolla mahdollisuus ostaa paketille siirto. Siirto muodostaa uuden lähetystunnuksen, jolla kuljetamme paketin valitsemaasi pisteeseen. Siirto toiseen pisteeseen on ostettavissa henkilökohtaisesti palvelevissa pakettipisteissä oleville paketeille. Pääkaupunkiseudulla myös pakettiautomaatissa oleville paketeille, jolloin siirrämme paketin yhteistyössä Woltin kanssa.

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme pakettipalveluiden neuvontanumerossa p. 0600 11300 (ma – pe 8–21, la 9–17, su 9-17). Puhelun hinta 1,98 € / min / vastattu puhelu + pvm. Jonotuksesta veloitetaan pvm/mpm.

Automaateissamme on vain yksi näyttö, johon lokerokoodi syötetään eli sinun ei tarvitse tietää missä lokerossa pakettisi on. Syötettyäsi koodin aukeaa oikean lokeron ovi ja voit ottaa pakettisi.

Voit ostaa paketillesi lisää säilytysaikaa tai kotiinkuljetuksen Matkahuolto Paketit -sovelluksessa, kun avaat lähetyksen tiedot. Maksaminen käy helposti valitsemallasi maksutavalla, kuten MobilePayllä. Voit myös välittää noutokoodin toiselle henkilölle. Valtakirjaa ei vaadita.

Mikäli paketti on pakettiautomaatissa, säilytysajan lisääminen ei ole mahdollista.

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme pakettipalveluiden neuvontanumerossa p. 0600 11300 (ma – pe 8–21, la 9–17, su 9-17). Puhelun hinta 1,98 € / min / vastattu puhelu + pvm. Jonotuksesta veloitetaan pvm/mpm.

Paketti palautetaan lähettäjälle. Ellei lähettäjäkään ota pakettia vastaan, se menee Matkahuollon kautta hävitettäväksi tai julkiseen huutokauppaan.

Jos kyseessä on yritykseltä tai verkkokaupasta tilattu tavara, ilmoita tapahtuneesta vahingosta suoraan lähettäjälle kuvien kera. Suomessa kuluttajansuojalaki tuo turvaa paketin vastaanottajalle ja voit sopia korvauksesta (rahan palautus, uusi tuote tms) suoraan lähettäneen yrityksen kanssa. Korvausta Matkahuollolta hakee aina paketin lähettänyt yritys.

Mikäli kyseessä on kahden kuluttajan välinen kauppa, suosittelemme, että tavaran lähettäjä täyttää vahingonkorvaushakemuksen. Eli ilmoita myös tällöin vahingosta paketin lähettäjälle.

Korvauksissa Matkahuoltoa sitoo Tiekuljetussopimuslaissa määritelty enimmäiskorvaus 20 € / kg.

Vertaiskauppa-alustalta ostettujen second hand -tuoteiden vahingoittuessa tai kadotessa, ilmoita vahingosta vertaiskauppatoimijalle, jolta saat jatko-ohjeet.

Usein kysyttyä paketin saapumisesta pakettiautomaattiin 

Paketin saapumisesta ilmoitetaan tekstiviestillä lähettäjän ilmoittamaan matkapuhelinnumeroon ja sähköpostiin. Jos sinulla on käytössä Matkahuollon Paketit-äppi, saat ilmoituksen myös sovelluksen kautta. Jos et ole saanut saapumisilmoitusta, voi yhteystiedoissasi olla esim. näpyttelyvirhe. Ole tällöin aina yhteydessä suoraan paketin lähettäjään, joka voi korjata virheen. Mikäli paketti on ehtinyt lähteä palautumaan, on asiasta myös silloin hyvä sopia lähettäjän kanssa.

Tarkistathan saapumisilmoituksesta paketin noutopaikan, automaatti mainitaan ilmoituksessa erikseen.

Mikäli saapumisilmoituksessa ei lue pakettiautomaattia, paketti on noudettavissa palvelevalta pakettipisteeltä. Pakettipiste voi sijaita kassalla tai inffopisteellä, henkilökunta luovuttaa pakettisi.

Lähetystiedoista puuttuu todennäköisesti matkapuhelinnumero ja/tai sähköpostiosoite, joiden avulla tunnistamme, että kyseessä on juuri sinun pakettisi. Varmista mobiilisovelluksen omista tiedoista, että olet antanut sekä matkapuhelinnumerosi että sähköpostiosoitteesi. Mikäli olet antanut molemmat tiedot eikä paketin tietoja vieläkään näy, kannattaa olla yhteydessä paketin lähettäjään, joka voi lisätä puuttuvat tiedot lähetykselle!

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme Chat-asiakaspalvelussa Matkahuolto Paketit -sovelluksessa (ma-pe 8–20, la 10–16) tai pakettipalveluiden neuvontanumerossa p. 0600 11300 (ma – pe 8–21, la 9–17, su 9-17). Puhelun hinta 1,98 € / min / vastattu puhelu + pvm. Jonotuksesta veloitetaan pvm/mpm.

Vastaanottajana voit vaihtaa pakettipistettä joko ennen tai jälkeen kuljetuksen. Kesken kuljetuksen pakettipistettä ei voi muuttaa.

Kun paketin tiedot näkyvät Matkahuolto Paketit-sovelluksessa, ennen kuin se on saapunut Matkahuollon kuljetettavaksi, voit maksutta kerran muuttaa pakettipistettä. Huomioithan, että lopullinen piste voi silti poiketa valitsemastasi, mikäli pakettipiste on täynnä. 

Kun olet saanut saapumisilmoituksen, on sovelluksessa tarjolla mahdollisuus ostaa paketille siirto. Siirto muodostaa uuden lähetystunnuksen, jolla kuljetamme paketin valitsemaasi pisteeseen. Siirto toiseen pisteeseen on ostettavissa henkilökohtaisesti palvelevissa pakettipisteissä oleville paketeille. Pääkaupunkiseudulla myös pakettiautomaatissa oleville paketeille, jolloin siirrämme paketin yhteistyössä Woltin kanssa.

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme pakettipalveluiden neuvontanumerossa p. 0600 11300 (ma – pe 8–21, la 9–17, su 9-17). Puhelun hinta 1,98 € / min / vastattu puhelu + pvm. Jonotuksesta veloitetaan pvm/mpm.

Matkahuollolla on kaksi eri automaattimallia. Mikäli olet saanut noutokoodin, syötä koodi automaatin näytölle ja automaatti avaa sinulle oikean lokeron oven.

Mikäli pakettisi on mennyt sovelluksella toimivaan automaattiin, tarvitset noutoon Matkahuolto Paketit -sovelluksen, jonka voit ladata sovelluskaupastasi! Noutaessasi pakettia sovelluksella toimivasta automaatista, avaa Omat Paketit-valikko ja avaa puhelimesi Bluetooth-yhteys. Salli sovelluksen käyttää Bluetoothia sekä tarkkoja sijaintitietojasi. Voit tarkistaa tämän puhelimesi asetuksista. Mene lähelle automaattia ja varmista, ettei toinen asiakas samaan aikaan asioi automaatilla. Tutustu tarkemmin sovelluksella toimiviin ulkoautomaatteihin.

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme pakettipalveluiden neuvontanumerossa p. 0600 11300 (ma – pe 8–21, la 9–17, su 9-17). Puhelun hinta 1,98 € / min / vastattu puhelu + pvm. Jonotuksesta veloitetaan pvm/mpm.