Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Hur tar jag emot paket?

Vanliga frågor om paketets ankomst till servicestället

När ett paket har anlänt skickas ett meddelande till det mobiltelefonnummer och den e-postadress som avsändaren har uppgett. Om du använder Matkahuoltos app Paketit får du också avin i appen. Om du inte har fått någon ankomstavi kan det hända att det t.ex. finns ett skrivfel i dina kontaktuppgifter. Då ska du alltid kontakta paketets avsändare direkt, så att hen kan korrigera felet. Om ett paket har hunnit returneras, är det också i sådana fall bra att kontakta avsändaren och komma överens om fortsatta åtgärder.

Tarkistathan saapumisilmoituksesta paketin noutopaikan, automaatti mainitaan ilmoituksessa erikseen.

Mikäli saapumisilmoituksessa ei lue pakettiautomaattia, paketti on noudettavissa palvelevalta pakettipisteeltä. Pakettipiste voi sijaita kassalla tai inffopisteellä, henkilökunta luovuttaa pakettisi.

När ett paket har anlänt skickas ett meddelande till det mobiltelefonnummer och den e-postadress som avsändaren har uppgett. Om du använder Matkahuoltos app Paketit får du också avin i appen. Om du inte har fått någon ankomstavi kan det hända att det t.ex. finns ett skrivfel i dina kontaktuppgifter. Då ska du alltid kontakta paketets avsändare direkt, så att hen kan korrigera felet. Om ett paket har hunnit returneras, är det också i sådana fall bra att kontakta avsändaren och komma överens om fortsatta åtgärder.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.

I försändelseuppgifterna saknas sannolikt mobiltelefonnummer och/eller e-postadress, med hjälp av vilka vi kan identifiera att det är fråga om just ditt paket. Kontrollera i dina egna uppgifter i appen att du har uppgett både ditt mobiltelefonnummer och din e-postadress. Om du har uppgett båda dessa och paketets uppgifter fortfarande inte syns, lönar det sig att kontakta paketets avsändare, som kan lägga till de uppgifter som saknas för försändelsen.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Paketet har lämnat terminalen och är på väg till servicestället. Föraren transporterar paket till flera avhämtningsställen och kör inte nödvändigtvis först till avhämtningsstället för din försändelse. Därför kan det hända att informationen om att paketet kan avhämtas inte uppdateras så snabbt i spårningen. Dit paket borde dock kunna avhämtas ännu under samma dag.

Vänta alltså tålmodigt på att paketet ska anlända. Ankomstavin meddelar genast när ditt paket kan avhämtas. Om spårningen inte har uppdaterats på över ett dygn, kontakta vår kundtjänst.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.

Paket transporteras till det serviceställe som avsändaren har angett eller du har valt. Ibland avviker dock det slutliga servicestället från det du har valt. Orsaken kan t.ex. vara att det ursprungliga servicestället plötsligt har blivit fullt, paketets storlek eller den tjänst som avsändaren har använt. Då transporterar vi alltid paketet till det närmaste möjliga servicestället där det finns utrymme, så att du får ditt paket snabbt. Vi strävar efter att informera om orsaken till att serviceställestället har ändrats även på ankomstavin.

I en del av fjärr- och webbutikerna kan du själv välja önskat serviceställeställe när du gör beställningen. Om detta inte är möjligt eller du inte gör detta val, transporteras försändelsen till närmaste möjliga serviceställeställe baserat på din adress. Du kan överföra paketet till ett annat uthämtningsställe efter att du loggat in på Matkahuoltos hemsida.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.

Som mottagare kan du byta serviceställe antingen före eller efter transporten. Servicestället kan inte bytas mitt under transporten.

När paketets uppgifter syns i Matkahuoltos app Paketit, innan paketet har anlänt till Matkahuolto för transport, kan du byta serviceställe en gång utan kostnad. Observera dock att det slutgiltiga servicestället ändå kan avvika från det serviceställe du valt om det valda servicestället är fullt. 

När du har fått ankomstavin har du möjlighet att köpa överföring av paketet i appen. Överföringen ger upphov till ett nytt försändelsenummer, med vilket vi transporterar paketet till det serviceställe du valt. Överföring till ett annat serviceställe kan köpas för paket som finns vid serviceställen med personlig service. I huvudstadsregionen kan överföring köpas även för paket i paketautomater. Då överför vi paketet i samarbete med Wolt.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Våra automater har bara en skärm där du ska ange fackets kod. Du behöver alltså inte veta i vilket fack ditt paket finns. När du har angett koden öppnas dörren till rätt fack och du kan hämta ditt paket.

Du kan köpa mer förvaringstid eller hemleverans av ditt paket i Matkahuoltos app Paketit när du öppnar försändelsens uppgifter. Det är enkelt att betala med det betalningssätt du valt, till exempel MobilePay. Du kan också vidarebefordra avhämtningskoden till en annan person. Ingen fullmakt behövs.

Om paketet finns i en paketautomat är det inte möjligt att förlänga förvaringstiden.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Paketet returneras till avsändaren. Om inte heller avsändaren tar emot paketet skickas det via Matkahuolto till förstöring eller offentlig auktion.

Om det är fråga om en produkt som beställts från ett företag eller en webbutik ska du anmäla skadan direkt till avsändaren och inkludera bilder. I Finland ger konsumentskyddslagen trygghet för mottagare av paket och du kan komma överens om ersättning (återbetalning av pengar, ny produkt e.d.) direkt med företaget som skickat paketet. Det är alltid företaget som skickat paketet som ansöker om ersättning från Matkahuolto.

Om det är fråga om ett köp mellan två konsumenter, rekommenderar vi att avsändaren av produkten fyller i ansökan om skadeersättning. Underrätta alltså också paketets avsändare om skadan i sådana fall.

I fråga om ersättningar är Matkahuolto bundet av den maximala ersättning på 20 €/kg som fastställs i lagen om vägbefordringsavtal.

Om second hand-produkter som köpts via en plattform för köp mellan konsumenter skadas eller försvinner, anmäl skadan till aktören som upprätthåller plattformen för att få fortsatta anvisningar.

Vanliga frågor om paketets ankomst till paketautomaten 

När ett paket har anlänt skickas ett meddelande till det mobiltelefonnummer och den e-postadress som avsändaren har uppgett. Om du använder Matkahuoltos app Paketit får du också avin i appen. Om du inte har fått någon ankomstavi kan det hända att det t.ex. finns ett skrivfel i dina kontaktuppgifter. Då ska du alltid kontakta paketets avsändare direkt, så att hen kan korrigera felet. Om ett paket har hunnit returneras, är det också i sådana fall bra att kontakta avsändaren och komma överens om fortsatta åtgärder.

Tarkistathan saapumisilmoituksesta paketin noutopaikan, automaatti mainitaan ilmoituksessa erikseen.

Mikäli saapumisilmoituksessa ei lue pakettiautomaattia, paketti on noudettavissa palvelevalta pakettipisteeltä. Pakettipiste voi sijaita kassalla tai inffopisteellä, henkilökunta luovuttaa pakettisi.

I försändelseuppgifterna saknas sannolikt mobiltelefonnummer och/eller e-postadress, med hjälp av vilka vi kan identifiera att det är fråga om just ditt paket. Kontrollera i dina egna uppgifter i appen att du har uppgett både ditt mobiltelefonnummer och din e-postadress. Om du har uppgett båda dessa och paketets uppgifter fortfarande inte syns, lönar det sig att kontakta paketets avsändare, som kan lägga till de uppgifter som saknas för försändelsen.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Som mottagare kan du byta serviceställe antingen före eller efter transporten. Servicestället kan inte bytas mitt under transporten.

När paketets uppgifter syns i Matkahuoltos app Paketit, innan paketet har anlänt till Matkahuolto för transport, kan du byta serviceställe en gång utan kostnad. Observera dock att det slutgiltiga servicestället ändå kan avvika från det serviceställe du valt om det valda servicestället är fullt. 

När du har fått ankomstavin har du möjlighet att köpa överföring av paketet i appen. Överföringen ger upphov till ett nytt försändelsenummer, med vilket vi transporterar paketet till det serviceställe du valt. Överföring till ett annat serviceställe kan köpas för paket som finns vid serviceställen med personlig service. I huvudstadsregionen kan överföring köpas även för paket i paketautomater. Då överför vi paketet i samarbete med Wolt.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Matkahuolto har två olika modeller av automater. Om du har fått en avhämtningskod, sk