Skip to content
PrivateCorporate customersService points
PassengersParcelsFrequently asked questionsCustomer service
Log in

Voi sinä keskinkertainen Matkahuolto, saat joululahjaksi palautteen

Christina Forsgård
1.12.2020

Matkahuolto. Miksi sinä et minusta tunnu oikeastaan miltään? Logistiikkapalvelusi kotiovelle toimii keskimäärin ihan ok, mutta et ole valittuni. Jätät minut kylmäksi. Tämä on lahjani sinulle. Herätys. Pystyt parempaan.

Keskimmäinen nimeni on palaute. Annan palautetta paljon - kehun ja kiitän. Harvemmin raivoan, ainakaan julkisesti. Pyrin pitämään kaiken palautteen innostavana, rakentavana ja tarvittaessa korjaavana. Annan palautetta niille, jotka sen ansaitsevat. Palautteen antamiseen menee aikaa, jota en minäkään sentään haaskaa kelvottomille.

Logistiikkafirmat ovat olleet syvien tunteideni kohde maaliskuusta lähtien. Vain tunne synnyttää palautteen. Koska maailma keväällä nyrjähti pandemian vuoksi uuteen asentoon, siirryin ostamaan kaiken verkosta kotiovelle tuotuna. Ovellani onkin käynyt lähes kaikki mahdolliset logistiikkapalvelujen tarjoajat, joten kokemusta on ja tunteiden leiskuntaa.

Olen ihastunut logistiikan täsmällisyydestä, asiakaslähtöisyydestä ja hymystä, jonka saan ovella pakettia tuovalta hyvältä brändilähettiläältä. Hehkutuksia olen lähettänyt, erityisesti sellaisille firmoille, jotka ovat sen tehneet meille paketteja saaville helpoksi.

Annan sujuvasti viisi tähteä logistiikkafirman sovellukseen Timolle, joka toi ruokapaketin sovittuun aikaan ja toivotteli vielä hyvää päivää. Ihanaa, että ne viisi tähteä näkyvät myös Timolle. Hän saa heti tietää onnistuneensa. Tärkeää, että hän tietää, että minun oveni takana on ihminen, joka arvosti hänen suoritustaan. Ajatelkaa miten motivoivaa – siinä hoitui Timon kehityskeskustelu samalla. Tehokasta johtamista.

Toisessa kokemusääripäässä istun alas ja meditoin kaksi minuuttia. Pulssi pitää saada alas. Yleensä vaatii sellaiset viisi passiivisaggressiivista puhelinsoittoa logistiikkafirmaan, joka syyllistyy alhaisimpaan syntiin – valehteluun. Näitä on yllättävän paljon. Eivät voineet toimittaa pakettia minulle, koska en ollut kotona. Mikä vale! Missään muualla ole ollutkaan kuin kotona. Kun mikään palaute ei auta, lopetan ostamisen verkkokaupoista, jotka käyttävät valehtelevia kumppaneita.

Näiden tunneryöppyjen väliin jäävät keskinkertaisuudet ovat joko matkalla kohti ylistystä tai perikatoa. Ymmärrätkö sinä Matkahuolto tilanteen? Tiedätkö missä onnistuit ja missä epäonnistuit? Tietävätkö kuljettajasi miten onnellinen olin saadessani pakettini? Ymmärtävätkö he, miten tärkeässä työssä he ovat?

Paketteja on tulossa kotiovelleni melkoisia määrin joulukuun aikana. Osa niistä tulee myös Matkahuollon kautta. Näin sesongin aikaan, annan sinulle takaisin palautteen lahjan.

Kiitän sinua siitä, ettet ole koskaan valehdellut minulle. Olet ollut rehti. Toisaalta, et ole antanut minulle aihetta hymyyn tai mahdollisuutta tuottaa hymyä. Olet ollut vähän tylsä.

Minusta tuntuu, että pystyt merkittävästi parempaan. Anna paketin saajalle mahdollisuus helposti rajata toimitusaikaa. Tee minulle läpinäkyväksi, missä kuljettajasi liikkuu. Anna hänen esiintyä omalla nimellään. Mahdollista minun ja kuljettajasi välinen puhelin ja chat-yhteys sovelluksessa.

Anna minulle mahdollisuus antaa sinun timoillesi palautteen lahja. Onhan sentään joulu!

Christina Forsgård on palkitun viestintätoimisto Netprofile Finlandin perustaja.

Tämä blogikirjoitus on osa Matkahuollon Ei haukku haavaa tee -kampanjaa, jossa pyydämme niin kuluttaja- kuin yritysasiakkailtamme kaunistelematonta kritiikkiä pakettipalveluista
julkisesti. Jos sinulla on meille kritiikkiä tai kehitysideoita, kerro ne nonono.fi-sivustolla.