Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalvelu
Kirjaudu

Matkahuolto on kuluttajien silmissä Suomen vastuullisin paketti- ja logistiikkabrändi

21.3.2023

Matkahuolto on kuluttajien silmissä Suomen vastuullisin paketti- ja logistiikkabrändi

Suomalaiset kuluttajat ovat valinneet Matkahuollon vastuullisimmaksi paketti- ja logistiikkabrändiksi vuoden 2023 Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Tutkimus perustuu kuluttajien näkemyksiin ja arvioon brändien vastuullisuudesta.

Tunnustuksen saaminen jo toistamiseen on meille suuri kunnia erityisesti siksi, että valinnan ovat tehneet nimenomaan kuluttajat. On ilo huomata, että Matkahuollon koko henkilöstön panos vastuullisuusohjelmamme mukaisten tavoitteiden tuomisessa osaksi jokapäiväistä toimintaamme on heijastunut kuluttajille sekä asiakaskohtaamisissa että viestinnässä ja saa näin ansaitsemansa kiitoksen”, toteaa Matkahuollon vastuullisuuspäällikkö Jaana Korkiakoski.

Vastuullisuusohjelmamme viitoittamalla tiellä kohti hiilineutraaliutta

Vuonna 2020 Matkahuolto toteutti olennaisuusanalyysin yhteistyössä sidosryhmien kanssa vastuullisuusohjelman rakentamiseksi. Matkahuollon ensimmäinen kattava vastuullisuusohjelma valmistui tammikuussa 2021. Ohjelma muodostuu neljästä vastuullisuusteemasta:

  • Pidämme huolta työntekijöistämme

  • Olemme houkutteleva yhteistyökumppani ja palveluntarjoaja

  • Edistämme positiivisia ympäristövaikutuksia

  • Toimintamme hyödyttää ympäröivää yhteiskuntaa

Matkahuollossa olemme asettaneet ilmastotyöllemme kunnianhimoiset, Science Based Targets (SBTi) -aloitteen mukaiset tavoitteet. Ilmastotiekarttamme sisältää konkreettiset päästövähennystavoitteet ja -toimenpiteet tavoitteisiimme pääsemiseksi. Liikenteen ja logistiikan alalla meillä on erityinen vastuu ilmastonmuutoksen torjumisesta”, Korkiakoski summaa.

Pyrimme saavuttamaan asettamamme tavoitteet konkreettisten tekojen kautta. Olemme muun muassa tarjonneet asiakkaillemme 100 % hiilineutraalit pakettikuljetukset vuodesta 2022 alkaen. Vuonna 2023 pitkäjänteinen vastuullisuustyömme jatkuu, kun siirrymme omissa tuotannon autoissamme uusiutuvaan dieseliin sekä omissa toimipaikoissamme ja terminaaleissamme vihreään sähköön.

Lue lisää vastuullisuusohjelmastamme tai tutustu viimeisimpään vuosi- ja vastuullisuuskertomukseemme.

Sustainable Brand Index -tutkimuksen taustaa

Euroopan suurin vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus Sustainable Brand Index selvittää, kuinka vastuullisina kuluttajat näkevät eri brändit ja miksi. Sustainable Brand Index -tutkimuksen metodit perustuvat mikro- ja makrotrendeihin, kuluttajakäyttäytymiseen ja brändianalyysiin. Brändien valikoitumiseen mukaan tutkimukseen vaikuttavat aktiivisuus kotimaan markkinoilla, liikevaihto ja markkinaosuus sekä brändin tunnettuus. Tutkimuksessa on tarkasteltu lähes 1 600 brändiä, 36 toimialaa ja 80 000 kuluttajaa kahdeksassa eri maassa.

Sustainable Brand Index -tutkimus pohjautuu YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin, ja siinä on otettu huomioon sosiaalinen ja ympäristövastuullisuus. Suomessa tutkimusta on toteuttanut vuodesta 2013 alkaen ruotsalainen SB Insight AB. Löydät lisätietoa Suomen Sustainable Brand Index -tutkimuksen tuloksista täältä.

Ajankohtaista

9.10.2024
Katko lippujen ja pakettien ostossa pe 11.10. klo 0.30–01.00
4.10.2024
Päivitimme vastuullisuusohjelmaamme vastaamaan entistä paremmin sidosryhmien odotuksiin ja toimintaympäristön muutoksiin
30.9.2024
Korotamme kotimaan pakettien hintoja 1.10.2024
Kaikki uutiset

Blogi

27.11.2023
Klaus harrastaa käsitöitä ja pohtii jo lahjaideoita: nyt tilataan tarvikkeet, pian lähetetään joululahjoja
26.9.2023Paketit
Verkkokaupan asiakaskokemus on muutakin kuin toimivat nettisivut – varmista ainakin nämä 5 asiaa
HenkilöilleYrityksille

Matkustajat

BussiaikataulutBussiliput ja matkakortitLataa Reitit ja Liput -sovellusReittiopasHinnat ja alennuksetOhjeet ja ehdot matkustajille

Sosiaalinen media