Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Matkahuolto är Finlands mest ansvarsfulla paket- och logistikvarumärke i konsumenternas ögon

21.3.2023

Matkahuolto är Finlands mest ansvarsfulla paket- och logistikvarumärke i konsumenternas ögon

De finländska konsumenterna har utsett Matkahuolto till det mest ansvarsfulla paket- och logistikvarumärket i undersökningen Sustainable Brand Index 2023. Undersökningen grundar sig på konsumenternas åsikter om och bedömning av varumärkenas ansvarsfullhet.

Att får detta erkännande en gång till är en stor ära för oss, särskilt eftersom valet uttryckligen har gjorts av konsumenterna. Det är glädjande att upptäcka att hela Matkahuolto-personalens insats för att göra målen i vårt ansvarsprogram till en del av vår dagliga verksamhet har återspeglats till konsumenterna i både kundmötena och kommunikationen. Nu får personalen det tack de förtjänar”, konstaterar Matkahuoltos ansvarschef Jaana Korkiakoski.

Vårt ansvarsprogram följer den utstakade vägen mot klimatneutralitet

Under 2020 genomförde Matkahuolto en väsentlighetsanalys i samarbete med intressentgrupperna för att bygga upp ett ansvarsprogram. Matkahuoltos första omfattande ansvarsprogram blev klart i januari 2021. Programmet består av fyra teman med anknytning till ansvarsfullhet:

  • Vi tar hand om våra anställda

  • Vi är en attraktiv samarbetspartner och tjänsteleverantör

  • Vi främjar positiva miljöeffekter

  • Vår verksamhet är till nytta för det omgivande samhället

På Matkahuolto har vi ställt upp ambitiösa mål för vårt klimatarbete, vilka baserar sig på Science Based Targets-initiativet (SBTi). Vår klimatfärdplan inkluderar konkreta utsläppsminskningsmål och -åtgärder för att vi ska uppnå våra mål. Inom trafik- och logistikbranschen har vi ett särskilt ansvar att bekämpa klimatförändringen”, summerar Korkiakoski.

Vi strävar efter att uppnå våra mål genom konkreta handlingar. Vi har bland annat erbjudit våra kunder 100 % klimatneutrala pakettransporter sedan 2022. Vårt långsiktiga ansvarsarbete fortsätter 2023, när vi övergår till förnybar diesel i bilarna i vår egen produktion samt till grön el vid våra egna verksamhetsställen och terminaler.

Läs mer om vårt ansvarsprogram eller läs vår senaste års- och ansvarsberättelse.

Bakgrund till undersökningen Sustainable Brand Index

Europas största varumärkesundersökning med fokus på ansvarsfullhet, Sustainable Brand Index, utreder hur ansvarsfulla olika varumärken är i konsumenternas ögon och varför. Metoderna som används i undersökningen Sustainable Brand Index grundar sig på mikro- och makrotrender, konsumentbeteende och varumärkesanalys. Varumärken utses att delta i undersökningen på basis av aktivitet på den inhemska marknaden, omsättning och marknadsandel samt hur känt varumärket är. Nästan 1 600 varumärken, 36 branscher och 80 000 konsumenter i åtta olika länder har granskats i undersökningen.

Undersökningen Sustainable Brand Index grundar sig på FN:s mål för hållbar utveckling och beaktar social och miljörelaterad ansvarsfullhet. I Finland har undersökningen sedan 2013 genomförts av det svenska företaget SB Insight AB. Du hittar mer information om Finlands resultat i undersökningen Sustainable Brand Index här.

Nyheter

12.2.2024
Strejken som ordnas 14-15.2.2024 påverkar inte pakettransporterna – åtskilliga avvikelser kan förekomma i busstrafiken
5.2.2024
Vi erbjuder vår produktionspersonal hållbara och miljöstandardiserade arbetskläder som en del av vårt ansvarsarbete
2.2.2024
Strejken som ordnas 1-2.2.2024 påverkar inte pakettransporterna – åtskilliga avvikelser kan förekomma i busstrafiken 2.2.2024
Alla nyheter

Blog

27.11.2023
Klaus harrastaa käsitöitä ja pohtii jo lahjaideoita: nyt tilataan tarvikkeet, pian lähetetään joululahjoja
26.9.2023Paketit
Verkkokaupan asiakaskokemus on muutakin kuin toimivat nettisivut – varmista ainakin nämä 5 asiaa
PrivateFöretagskunder

Resenärer

BusstidtabellerBussbiljetter och resekortetResor och Biljetter appenReseguidenPriser och rabatterAnvisningar och villkor för passagerare

Sociala medier