Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Tillgänglighet i Matkahuoltos digitala tjänster

På denna sida hittar du tillgänglighetsutlåtandena för Matkahuoltos digitala tjänster.

Tillgänglighet innebär att digitala tjänster och kommunikationer är utformade så att de kan användas av alla. Vi vill säkerställa att så många som möjligt kan använda våra webbplatser och andra digitala tjänster smidigt och jämlikt – även med hjälpmedel som skärmläsare eller tangentbordsnavigering.

Vid utformningen av våra webbtjänster beaktar vi kraven i tillgänglighetsdirektivet samt principerna i WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Vårt mål är att uppfylla minst WCAG 2.1 nivå AA i alla våra centrala digitala tjänster.

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten i våra tjänster. Tillgänglighetskrav beaktas alltid i planeringen av nya tjänster och i utvecklingen av befintliga.

Tillgänglighetsutlåtanden

Denna tillgänglighetsutlåtande beskriver hur Matkahuoltos webbplats, matkahuolto.fi, följer lagen om tillhandahållande av digitala tjänster och redogör för eventuella brister i tillgängligheten. Tjänsten publicerades den 12 november 2019. Detta utlåtande har upprättats den 4 februari 2025.

De iakttagelser som redovisas i denna tillgänglighetsutlåtande baserar sig på en gemensam bedömning av Matkahuolto och webbplatsens tekniska leverantörs tillgänglighetsexpert. Tillgängligheten granskades som expertbedömning i december 2023. Bristerna som identifierades åtgärdades i slutet av 2024 samt i januari 2025.

Hur tillgänglig är tjänsten?

Denna webbplats uppfyller delvis de tillgänglighetskriterier på nivå A och AA som lagen förutsätter (enligt WCAG 2.1-riktlinjerna). Det finns vissa tillgänglighetsbrister, som beskrivs mer detaljerat nedan.

Mer detaljerad information om teknisk tillgänglighet

Webbplatsen är ännu inte helt tillgänglig i alla avseenden.


Innehåll eller funktioner som ännu inte är tillgängliga

Innehåll

  • Om en användargränssnittskomponent har en etikett med text eller en bild av text, ska komponentens namn innehålla den visuellt synliga texten.

    • På sidan Tilläggstjänster matchar inte den textuella etiketten knappens text. (WCAG 2.5.3)

  • Icke-textinnehåll ska ha en likvärdig textalternativ.

    • På sidan Tilläggstjänster är den textuella etiketten inte konsekvent med knappens text. (WCAG 1.1.1)

  • Färg ska inte vara det enda visuella medlet för att förmedla information.

    • Länken till dataskyddsbeskrivningen särskiljer sig inte tillräckligt från den omgivande texten. (WCAG 1.4.1)


Uppfattbarhet och anpassningsbarhet

  • Färgkontrasten mellan text och bakgrund är inte tillräcklig överallt.

    • Knapptexter (“Sök tidtabeller”, “Skicka paket”), rubriker, biljettpriser för vald resa. (WCAG 1.4.3)

  • Innehåll som visas vid hovring eller fokus saknas.

    • På sidan för att köpa paket saknas en textetikett. (WCAG 1.4.13)

  • Fokusmarkören syns inte tydligt på knappar.

    • Bannerns knapp på förstasidan och Köp-knappen i biljettbutiken. (WCAG 2.4.11)


Användning med skärmläsare eller extern tangentbord

Användning med skärmläsare

  • Information, struktur och relationer ska förmedlas programmässigt.

    • Efter att “Hoppa till innehåll” har aktiverats hittar skärmläsaren felaktigt en tom grupp, men navigering är ändå möjlig. (WCAG 1.3.1)

    • Skärmläsaren läser felaktigt “Logga in” och rubrikerna för den inloggade användarens meny. (WCAG 1.3.1)

    • “Byt riktning”-knappen känns inte igen av skärmläsaren. (WCAG 1.3.1)

  • Element läses upp fel eller komponenter känns inte igen.

    • “Banner” nämns i onödan i mobilversionen i samband med “Logga in”. (WCAG 1.3.1)

    • Knappar känns inte igen programmässigt eller saknar etiketter. (WCAG 4.1.2)

Användning med externt tangentbord

  • Funktionalitet ska kunna styras via ett tangentbordsgränssnitt utan tidsberoende knapptryckningar.

    • “Hoppa till innehåll” hoppar över sökningen av serviceställe på bekräftelsesidan. (WCAG 2.1.1)

    • Det går inte att nå “Lägg till i kalendern” i biljettbutiken med Tab-tangenten. (WCAG 2.1.1)

  • Tabbfokus är inte tydligt.

    • Fokus för “Fortsätt”-knappen i biljettbutiken är inte synlig. (WCAG 1.4.13)

  • Användargränssnittskomponenternas namn och roll är inte alltid programmässigt identifierbara.

    • På sidan “När levererar vi” saknas en reglageknapp. (WCAG 4.1.2)


Målet är att åtgärda ovan nämnda brister senast den 31 oktober 2025.

Detta tillgänglighetsutlåtande beskriver hur appen Paketit uppfyller lagen om tillhandahållande av digitala tjänster samt vilka brister som finns i appens tillgänglighet. Tjänsten publicerades den 15 november 2021.
Detta utlåtande har upprättats den 30 april 2025. Iakttagelserna i detta tillgänglighetsutlåtande baserar sig på en bedömning utförd av en tredje part om huruvida appen uppfyller lagens krav.

Hur tillgänglig är tjänsten? 

Denna mobilapp uppfyller till en del A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier som nämns i lagen (WCAG-kriterierna 2.1). Tjänsten innehåller tillgänglighetsbrister som beskrivs i detalj nedan.    

Mer detaljerad information om teknisk tillgänglighet

Mobilapplikationen är ännu inte tillgänglig i alla avseenden.

Innehåll eller funktioner som inte ännu är tillgängliga: 

Innehåll 

  • Alla rubriker är inte märkta i koden. (WCAG 1.3.1) 

  • Skärmläsaren identifierar inte alla länkar. (WCAG 1.3.1, 4.1.2) 

  • Många länkar är markerade som knappar. (WCAG 4.1.2) 

  • Det huvudsakliga mänskliga språket kan inte tydliggöras automatiskt i de svenska och engelska versionerna av applikationen. (WCAG 3.1.1) 

  • Applikationen innehåller några främmande språk texter. (WCAG 3.1.2) 

Synlighet och anpassningsbarhet 

  • Tjänsten innehåller några texter med otillräcklig kontrast. (WCAG 1.4.3)  

  • Vippknappar, som är inte valda, har otillräcklig kontrast. (WCAG 1.4.11) 

  • Att förstora texten till 200 % orsakar liten överlappning och avklippning av information. (WCAG 1.4.4) 

  • Tjänstens sidor kan inte hittas på flera olika sätt. (WCAG 2.4.5) 

Blanketter 

  • Etiketten är inte alltid associerad med formulärfältet, kryssrutan eller vippknappen. (WCAG 1.3.1) 

  • Instruktioner presenteras ofta först efter formulärfältet eller vippknappen. (WCAG 1.3.1, 3.3.2) 

  • Obligatoriska fält är inte programmatiskt markerade. Endast några är markerade visuellt. (WCAG 3.3.2) 

  • Fel- och statusmeddelanden läses inte automatiskt av skärmläsare. (WCAG 3.3.1, 4.1.3) 

  • Betydelsen identifieras inte i koden i formulärfält som samlar in information om användaren. (WCAG 1.3.5)  

  • Telefonnumret efterfrågas på flera ställen och erbjuds inte som ett förifyllt alternativ. (WCAG 3.3.7) 

Användning med skärmläsare eller externt tangentbord 

  • Läs- och fokusordningen flyttas inte till början av den öppnade vyn. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)  

  • Fokus och läsning begränsas till den synliga vyn. En användare som använder ett externt tangentbord måste rulla på skärmen med piltangenterna. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)  

  • Läs- och fokusordningen återgår till början av vyn när informationen redigeras i inställningarna. (WCAG 1.3.2, 2.4.3) 

Användning med skärmläsare 

  • Status för vippknappar kommuniceras inte automatiskt när tillståndet ändras. (WCAG 4.1.2)  

  • Det valda alternativet för hemleveransmetod och tid kommuniceras inte. (WCAG 4.1.2)  

  • Applikationen har några knappar och ikoner vars betydelse inte identifieras av skärmläsaren. (WCAG 1.1.1, 4.1.2)  

  • Matkahuolto logotyp har inget textalternativ. (WCAG 1.1.1)  

  • Det är svårt att stänga det virtuella tangentbordet. Användaren måste aktivera ett område utanför tangentbordet för att stänga det. (WCAG 2.1.2) 

  • Skärmläsaren läser vissa objekt vilseledande eller ett ord i taget. (WCAG 1.3.1) 

  • Förslag relaterade till formulärfältet läses inte automatiskt upp av skärmläsaren. (WCAG 4.1.3)  

  • På några ställen är läsordningen ologisk. (WCAG 1.3.2) 

Användning med externt tangentbord 

  • Alla funktioner kan inte användas med ett externt tangentbord. (WCAG 2.1.1) 

  • Redundanta element är kopplade till fokusordningen på några ställen. (WCAG 2.4.3) 

De uppräknade bristerna åtgärdas före 31.10.2025. 

Detta tillgänglighetsutlåtande beskriver hur appen Resor och Biljetter uppfyller lagen om tillhandahållande av digitala tjänster samt vilka brister som finns i appens tillgänglighet. Tjänsten publicerades den 1 mars 2020.
Detta utlåtande har upprättats den 30 april 2025. Iakttagelserna i detta tillgänglighetsutlåtande baserar sig på en bedömning utförd av en tredje part om huruvida appen uppfyller lagens krav.

 Hur tillgänglig är tjänsten? 

Denna mobilappen uppfyller till en del A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier som nämns i lagen (WCAG-kriterierna 2.1). Tjänsten innehåller tillgänglighetsbrister som beskrivs i detalj nedan.   

  • Alla rubriker är inte märkta i koden. (WCAG 1.3.1) 

  • Vissa länkar presenteras som webbadresser. (WCAG 2.4.4) 

  • Applikationen innehåller några främmande språk texter. (WCAG 3.1.2) 

Synlighet och anpassningsbarhet 

  • Tjänsten innehåller några texter med otillräcklig kontrast. (WCAG 1.4.3)  

  • Knappen 'Sök resor och biljetter' är svår att identifiera som en knapp. (WCAG 3.2.4) 

  • Applikationen kan inte användas på en horisontell skärm. (WCAG 1.3.4) 

  • Att förstora texten till 200 % orsakar liten överlappning och avklippning av information. (WCAG 1.4.4) 

  • Tjänstens sidor kan inte hittas på flera olika sätt. (WCAG 2.4.5) 

  • Den köpta biljetten åtföljs av en animation som inte kan stoppas eller pausas. (WCAG 2.2.2) 

Användning med skärmläsare eller externt tangentbord 

  • Läs- och fokusordningen återgår till början av vyn när informationen redigeras i inställningarna. (WCAG 1.3.2, 2.4.3) 

  • Läs- och fokusordningen flyttas inte till början av den öppnade vyn. (WCAG 1.3.2, 2.4.3) 

Användning med skärmläsare 

  • Vissa knappar saknar textalternativ. (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 2.4.4) 

  • Läsordningen hoppar över innehållet i vissa vyer. (WCAG 1.3.2) 

  • Ruttinformation läses felaktigt av skärmläsaren. (WCAG 1.3.1) 

  • Etiketter är inte alltid associerade med vippknapparna. (WCAG 1.3.1) 

  • Visuellt presenterade val meddelas inte alltid av skärmläsaren. (WCAG 1.3.1, 4.1.2) 

  • Förändringar i synligt värde eller tillstånd kommuniceras inte alltid. (WCAG 4.1.2) 

  • Förslag relaterade till formulärfält läses inte automatiskt upp av skärmläsaren. (WCAG 4.1.3) 

  • Skärmläsaren läser inte allt innehåll. (WCAG 1.3.2) 

  • Det finns några fall av ologisk läsordning. (WCAG 1.3.2) 

  • Skärmläsaren ger felaktig information om antalet hjälpmedel som läggs till och synligheten för det virtuella tangentbordet. (WCAG 4.1.2) 

  • Ibland döljs texten som läses av skärmläsaren under cookietext eller toppbannern. (WCAG 1.3.2) 

Användning med externt tangentbord 

  • Alla funktioner kan inte användas med ett externt tangentbord. (WCAG 2.1.1) 

  • Fokus och det fokuserade elementet förblir ibland bakom annat innehåll. (WCAG 2.4.11) 

  • På några ställen är fokusordningen ologisk. (WCAG 2.4.3) 

De uppräknade bristerna åtgärdas före 31.08.2025. 

Matkahuoltos Reseguide-tjänst administreras av Digitransit. Du kan läsa tjänstens tillgänglighetsutlåtande här.

Har du upptäckt brister i tillgängligheten i vår tjänst?

Berätta gärna för oss om du märker några tillgänglighetsproblem – vi gör vårt bästa för att åtgärda dem.

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem i våra tjänster, vänligen ge oss feedback via formuläret nedan. Vi svarar på din återkoppling inom 14 dagar.

Ge tillgänglighetsrespons

Om du inte är nöjd med svaret du får, eller inte får något svar alls inom två veckor, kan du lämna in ett klagomål till Transport- och kommunikationsverket Traficom, som är tillsynsmyndighet.

På Traficoms webbplats finns detaljerad information om hur du lämnar in ett klagomål och hur ärendet behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter:

Transport- och kommunikationsverket Traficom, Enheten för övervakning av digital tillgänglighet

PrivateFöretagskunder

Resenärer

TidtabellerBiljetterResor och Biljetter-appenDe populäraste rutternaReseguidenKamppiPriser och rabatterAnvisningar och villkor

Sociala medier