Tillgänglighet i Matkahuoltos digitala tjänster
På denna sida hittar du tillgänglighetsutlåtandena för Matkahuoltos digitala tjänster.
Tillgänglighet innebär att digitala tjänster och kommunikationer är utformade så att de kan användas av alla. Vi vill säkerställa att så många som möjligt kan använda våra webbplatser och andra digitala tjänster smidigt och jämlikt – även med hjälpmedel som skärmläsare eller tangentbordsnavigering.
Vid utformningen av våra webbtjänster beaktar vi kraven i tillgänglighetsdirektivet samt principerna i WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Vårt mål är att uppfylla minst WCAG 2.1 nivå AA i alla våra centrala digitala tjänster.
Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten i våra tjänster. Tillgänglighetskrav beaktas alltid i planeringen av nya tjänster och i utvecklingen av befintliga.
Tillgänglighetsutlåtanden
Har du upptäckt brister i tillgängligheten i vår tjänst?
Berätta gärna för oss om du märker några tillgänglighetsproblem – vi gör vårt bästa för att åtgärda dem.
Om du upptäcker tillgänglighetsproblem i våra tjänster, vänligen kontakta oss först via e-post: asiakaspalvelukeskus@matkahuolto.fi. Vi svarar på din återkoppling inom 14 dagar.
Om du inte är nöjd med svaret du får, eller inte får något svar alls inom två veckor, kan du lämna in ett klagomål till Transport- och kommunikationsverket Traficom, som är tillsynsmyndighet.
På Traficoms webbplats finns detaljerad information om hur du lämnar in ett klagomål och hur ärendet behandlas.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter:
Transport- och kommunikationsverket Traficom, Enheten för övervakning av digital tillgänglighet
saavutettavuus@traficom.fi
Telefon: 029 534 5000