Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Tillgänglighet i Matkahuoltos digitala tjänster

På denna sida hittar du tillgänglighetsutlåtandena för Matkahuoltos digitala tjänster.

Tillgänglighet innebär att digitala tjänster och kommunikationer är utformade så att de kan användas av alla. Vi vill säkerställa att så många som möjligt kan använda våra webbplatser och andra digitala tjänster smidigt och jämlikt – även med hjälpmedel som skärmläsare eller tangentbordsnavigering.

Vid utformningen av våra webbtjänster beaktar vi kraven i tillgänglighetsdirektivet samt principerna i WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Vårt mål är att uppfylla minst WCAG 2.1 nivå AA i alla våra centrala digitala tjänster.

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten i våra tjänster. Tillgänglighetskrav beaktas alltid i planeringen av nya tjänster och i utvecklingen av befintliga.

Tillgänglighetsutlåtanden

Detta tillgänglighetsutlåtande beskriver hur Matkahuoltos webbtjänst följer lagen om tillhandahållande av digitala tjänster och vilka brister som finns i tillgängligheten. Tjänsten publicerades den 12 november 2019. Detta utlåtande har upprättats den 4 februari 2025. Webbtjänstens tillgänglighet har utvärderats av Matkahuolto i samarbete med den tekniska leverantörens tillgänglighetsexpert.

Webbtjänstens tillgänglighetsstatus

Detta utlåtande beskriver hur webbtjänsten matkahuolto.fi följer lagen om tillhandahållande av digitala tjänster och vilka brister som finns i tillgängligheten. Webbplatsens tillgänglighet granskades senast genom en expertbedömning i december 2023, och identifierade brister har åtgärdats under slutet av 2024 samt i januari 2025.

Webbtjänsten matkahuolto.fi uppfyller delvis tillgänglighetskraven. Följande tillgänglighetsbrister har identifierats:

Icke-tillgängligt innehåll (enligt WCAG-kriterierna)

Information och relationer som förmedlas genom presentation bör kunna fastställas programmatiskt eller vara tillgängliga i textform (WCAG 1.3.1):

  • På nästan varje sida, efter att ha använt skärmläsarens "Hoppa till innehåll"-funktion, identifierar skärmläsaren felaktigt en grupp som inte kan navigeras in i och som inte innehåller någon information. Det är dock möjligt att navigera vidare på webbplatsen.

  • I mobilversionen läser skärmläsaren felaktigt "Logga in" som "Banner."

  • När användaren är inloggad läser skärmläsaren felaktigt rubrikerna i användarmenyn.

  • Skärmläsaren känner inte igen knappen "Byt riktning."

Det är svårt att se om knappar har fokus (WCAG 2.4.11):

  • Knappen i startsidans banner.

  • "Köp"-knappen i biljettbutiken.

Otillräcklig kontrast mellan text och bakgrund (WCAG 1.4.3):

  • Kontrasten mellan texten "Sök tidtabeller" och "Skicka paket" och knappens bakgrund.

  • Kontrasten i knappens rubriker.

  • Otillräcklig kontrast i biljettprisvisningen för valda resor.

När en användargränssnittskomponents etikett innehåller text eller en bild som representerar text, bör komponentens namn innehålla den text som visas visuellt (WCAG 2.5.3):

  • På sidan "Tilläggstjänster" stämmer den textuella beskrivningen inte överens med knappens text.

Icke-textinnehåll som presenteras för användaren bör ha en motsvarande textalternativ (WCAG 1.1.1):

  • På sidan "Tilläggstjänster" är den textuella beskrivningen inte enhetlig med knappens text.

Innehåll vid pekning eller fokus saknas (WCAG 1.4.13):

  • Textbeskrivning saknas på sidan "Köp paket."

  • Fokus på knappen "Fortsätt" är otydlig i biljettbutiken när man använder tabbtangenten.

Funktionalitet bör kunna styras via ett tangentbordsgränssnitt utan krav på specifik timing för enskilda tangenttryckningar (WCAG 2.1.1):

  • På bekräftelsesidan för köp, när man använder tabbtangenten med "Hoppa till innehåll," hoppar man över sökningen efter serviceställen.

  • Alternativet "Lägg till i kalender" i biljettbutiken är inte tillgängligt via tabbtangenten.

Namnet och rollen för alla användargränssnittskomponenter bör kunna fastställas programmatiskt (WCAG 4.1.2):

  • På sidan "När vi levererar" saknas en växlingsknapp.

Färg bör inte användas som det enda visuella sättet att förmedla information, indikera en åtgärd, uppmana till svar eller särskilja ett visuellt element (WCAG 1.4.1):

  • Länken till integritetspolicyn är inte tillräckligt tydlig från annan text.

Dessa brister planeras att åtgärdas senast den 31 oktober 2025.

Detta tillgänglighetsutlåtande beskriver hur appen Paketit uppfyller lagen om tillhandahållande av digitala tjänster samt vilka brister som finns i appens tillgänglighet. Tjänsten publicerades den 15 november 2021.
Detta utlåtande har upprättats den 30 april 2025. Iakttagelserna i detta tillgänglighetsutlåtande baserar sig på en bedömning utförd av en tredje part om huruvida appen uppfyller lagens krav.

 Hur tillgänglig är tjänsten? Denna mobilapp uppfyller till en del A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier som nämns i lagen (WCAG-kriterierna 2.1). Tjänsten innehåller tillgänglighetsbrister som beskrivs i detalj nedan.    

Innehåll eller funktioner som inte ännu är tillgängliga: 

Innehåll 

  • Alla rubriker är inte märkta i koden. (WCAG 1.3.1) 

  • Skärmläsaren identifierar inte alla länkar. (WCAG 1.3.1, 4.1.2) 

  • Många länkar är markerade som knappar. (WCAG 4.1.2) 

  • Det huvudsakliga mänskliga språket kan inte tydliggöras automatiskt i de svenska och engelska versionerna av applikationen. (WCAG 3.1.1) 

  • Applikationen innehåller några främmande språk texter. (WCAG 3.1.2) 

Synlighet och anpassningsbarhet 

  • Tjänsten innehåller några texter med otillräcklig kontrast. (WCAG 1.4.3)  

  • Vippknappar, som är inte valda, har otillräcklig kontrast. (WCAG 1.4.11) 

  • Att förstora texten till 200 % orsakar liten överlappning och avklippning av information. (WCAG 1.4.4) 

  • Tjänstens sidor kan inte hittas på flera olika sätt. (WCAG 2.4.5) 

Blanketter 

  • Etiketten är inte alltid associerad med formulärfältet, kryssrutan eller vippknappen. (WCAG 1.3.1) 

  • Instruktioner presenteras ofta först efter formulärfältet eller vippknappen. (WCAG 1.3.1, 3.3.2) 

  • Obligatoriska fält är inte programmatiskt markerade. Endast några är markerade visuellt. (WCAG 3.3.2) 

  • Fel- och statusmeddelanden läses inte automatiskt av skärmläsare. (WCAG 3.3.1, 4.1.3) 

  • Betydelsen identifieras inte i koden i formulärfält som samlar in information om användaren. (WCAG 1.3.5)  

  • Telefonnumret efterfrågas på flera ställen och erbjuds inte som ett förifyllt alternativ. (WCAG 3.3.7) 

Användning med skärmläsare eller externt tangentbord 

  • Läs- och fokusordningen flyttas inte till början av den öppnade vyn. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)  

  • Fokus och läsning begränsas till den synliga vyn. En användare som använder ett externt tangentbord måste rulla på skärmen med piltangenterna. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)  

  • Läs- och fokusordningen återgår till början av vyn när informationen redigeras i inställningarna. (WCAG 1.3.2, 2.4.3) 

Användning med skärmläsare 

  • Status för vippknappar kommuniceras inte automatiskt när tillståndet ändras. (WCAG 4.1.2)  

  • Det valda alternativet för hemleveransmetod och tid kommuniceras inte. (WCAG 4.1.2)  

  • Applikationen har några knappar och ikoner vars betydelse inte identifieras av skärmläsaren. (WCAG 1.1.1, 4.1.2)  

  • Matkahuolto logotyp har inget textalternativ. (WCAG 1.1.1)  

  • Det är svårt att stänga det virtuella tangentbordet. Användaren måste aktivera ett område utanför tangentbordet för att stänga det. (WCAG 2.1.2) 

  • Skärmläsaren läser vissa objekt vilseledande eller ett ord i taget. (WCAG 1.3.1) 

  • Förslag relaterade till formulärfältet läses inte automatiskt upp av skärmläsaren. (WCAG 4.1.3)  

  • På några ställen är läsordningen ologisk. (WCAG 1.3.2) 

Användning med externt tangentbord 

  • Alla funktioner kan inte användas med ett externt tangentbord. (WCAG 2.1.1) 

  • Redundanta element är kopplade till fokusordningen på några ställen. (WCAG 2.4.3) 

De uppräknade bristerna åtgärdas före 24.6.2025. 

Detta tillgänglighetsutlåtande beskriver hur appen Resor och Biljetter uppfyller lagen om tillhandahållande av digitala tjänster samt vilka brister som finns i appens tillgänglighet. Tjänsten publicerades den 1 mars 2020.
Detta utlåtande har upprättats den 30 april 2025. Iakttagelserna i detta tillgänglighetsutlåtande baserar sig på en bedömning utförd av en tredje part om huruvida appen uppfyller lagens krav.

 Hur tillgänglig är tjänsten? 

Denna mobilappen uppfyller till en del A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier som nämns i lagen (WCAG-kriterierna 2.1). Tjänsten innehåller tillgänglighetsbrister som beskrivs i detalj nedan.   

  • Alla rubriker är inte märkta i koden. (WCAG 1.3.1) 

  • Vissa länkar presenteras som webbadresser. (WCAG 2.4.4) 

  • Applikationen innehåller några främmande språk texter. (WCAG 3.1.2) 

Synlighet och anpassningsbarhet 

  • Tjänsten innehåller några texter med otillräcklig kontrast. (WCAG 1.4.3)  

  • Knappen 'Sök resor och biljetter' är svår att identifiera som en knapp. (WCAG 3.2.4) 

  • Applikationen kan inte användas på en horisontell skärm. (WCAG 1.3.4) 

  • Att förstora texten till 200 % orsakar liten överlappning och avklippning av information. (WCAG 1.4.4) 

  • Tjänstens sidor kan inte hittas på flera olika sätt. (WCAG 2.4.5) 

  • Den köpta biljetten åtföljs av en animation som inte kan stoppas eller pausas. (WCAG 2.2.2) 

Användning med skärmläsare eller externt tangentbord 

  • Läs- och fokusordningen återgår till början av vyn när informationen redigeras i inställningarna. (WCAG 1.3.2, 2.4.3) 

  • Läs- och fokusordningen flyttas inte till början av den öppnade vyn. (WCAG 1.3.2, 2.4.3) 

Användning med skärmläsare 

  • Vissa knappar saknar textalternativ. (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 2.4.4) 

  • Läsordningen hoppar över innehållet i vissa vyer. (WCAG 1.3.2) 

  • Ruttinformation läses felaktigt av skärmläsaren. (WCAG 1.3.1) 

  • Etiketter är inte alltid associerade med vippknapparna. (WCAG 1.3.1) 

  • Visuellt presenterade val meddelas inte alltid av skärmläsaren. (WCAG 1.3.1, 4.1.2) 

  • Förändringar i synligt värde eller tillstånd kommuniceras inte alltid. (WCAG 4.1.2) 

  • Förslag relaterade till formulärfält läses inte automatiskt upp av skärmläsaren. (WCAG 4.1.3) 

  • Skärmläsaren läser inte allt innehåll. (WCAG 1.3.2) 

  • Det finns några fall av ologisk läsordning. (WCAG 1.3.2) 

  • Skärmläsaren ger felaktig information om antalet hjälpmedel som läggs till och synligheten för det virtuella tangentbordet. (WCAG 4.1.2) 

  • Ibland döljs texten som läses av skärmläsaren under cookietext eller toppbannern. (WCAG 1.3.2) 

Användning med externt tangentbord 

  • Alla funktioner kan inte användas med ett externt tangentbord. (WCAG 2.1.1) 

  • Fokus och det fokuserade elementet förblir ibland bakom annat innehåll. (WCAG 2.4.11) 

  • På några ställen är fokusordningen ologisk. (WCAG 2.4.3) 

De uppräknade bristerna åtgärdas före 31.08.2025. 

Matkahuoltos Reseguide-tjänst administreras av Digitransit. Du kan läsa tjänstens tillgänglighetsutlåtande här.

Har du upptäckt brister i tillgängligheten i vår tjänst?

Berätta gärna för oss om du märker några tillgänglighetsproblem – vi gör vårt bästa för att åtgärda dem.

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem i våra tjänster, vänligen kontakta oss först via e-post: asiakaspalvelukeskus@matkahuolto.fi. Vi svarar på din återkoppling inom 14 dagar.

Om du inte är nöjd med svaret du får, eller inte får något svar alls inom två veckor, kan du lämna in ett klagomål till Transport- och kommunikationsverket Traficom, som är tillsynsmyndighet.

På Traficoms webbplats finns detaljerad information om hur du lämnar in ett klagomål och hur ärendet behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter:

Transport- och kommunikationsverket Traficom, Enheten för övervakning av digital tillgänglighet

PrivateFöretagskunder

Resenärer

TidtabellerBiljetterResor och Biljetter-appenDe populäraste rutternaReseguidenKamppiPriser och rabatterAnvisningar och villkor

Sociala medier