Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Hur skickar jag paket

  1. Köp paketet och möjliga tilläggstjänster i webbutiken för paket eller i Matkahuoltos app Paketit. 

  2. Skriv aktiveringskoden som du fick i beställningsbekräftelsen samt mottagarens namn och telefonnummer tydligt på paketet. Skriv också ditt eget namn. Eller skriv ut adresskortet som du får med beställningsbekräftelsen.  

  3. Lämna in ditt paket inom 14 dagar till någon av Matkahuoltos paketautomater eller serviceställen, vilka det redan finns över 2 500 av runt om i Finland. Du hittar närmaste serviceställe eller paketautomat via sökningen av serviceställen

  4. Följ paketets färd med hjälp av försändelsekoden i Matkahuoltos app Paketit eller i spårningen av försändelser

  5. Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa. 

Vanliga frågor om sändning av paket   

Packa försändelsen i förväg och skriv aktiveringskoden du fick i beställningsbekräftelsen efter köpet på paketet samt mottagarens namn och telefonnummer.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Paket av storleken XXS-XL kan skickas behändigast via en paketautomat eller från vilket serviceställe som helst. Större paket (Maxi) kan skickas endast från serviceställena. Avhämtning från dörren ingår i XXL Flex, Däckuppsättning och Skidpåse. Du hittar det närmaste servicestället för dig och ditt paket i Matkahuoltos app Paketit eller i sökningen av serviceställen på webbplatsen. Kom ihåg att skriva aktiveringskoden samt mottagarens namn och telefonnummer på paketet.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Du kan köpa transport av en cykel som XXL Flex-paket. Det är viktigt att cykeln i sin helhet är förpackad i en kartongförpackning eller transportlåda under transporten.

Cykeln hämtas från dig när du har köpt sändning som XXL Flex-paket i Matkahuoltos app Paketit eller på vår webbplats.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Som däckuppsättning kan du skicka fem paket (4 x däck och bultar) åt gången. Du kan köpa transport av däck på vår webbplats eller i Matkahuoltos app Paketit. Välj ”Visa stora paket” för att välja däckförsändelse. Varje däck förpackas separat i plast eller en däckpåse. Om däcken har fälgar ska de skyddas före däcket läggs i påsen genom att tejpa fast en kartongbit över fälgen. Dubbdäck ska förpackas helt i kartong.

Däcken hämtas från dig när du har köpt sändning i appen eller på nätet.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Känsliga livsmedel ska skickas som Expresspaket. Då får avsändaren genast information om när paketet anländer till mottagaren. Avsändaren för expresspaketet direkt till bussen och mottagaren hämtar paketet från hållplatsen. Läs mer om sändning av Expresspaket och köp Expresspaket på vår webbplats eller i Matkahuoltos app Paketit.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Matkahuolto har inte kyltransporter eller varma transporter och inte heller lagerlokaler för paket som kräver kylförvaring eller varm förvaring.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Konsumenter kan inte skicka skjutvapen, delar av skjutvapen, vapentillbehör eller patroner via Matkahuolto.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Försäkring ingår inte i transportens pris. Om du vill försäkra en försändelse ska du köpa försäkringen direkt från försäkringsbolaget (separat varutransportförsäkring). Om du ser till att föremålet förpackas omsorgsfullt, är det mycket osannolikt att paketet skadas. I ersättningsärenden är Matkahuolto bundet av lagen om vägbefordringsavtal, där fraktförarens ansvar och bl.a. maximala ersättningsbelopp definieras. I skadefall är ersättningsgrunden den lagstadgade 20 €/kg.

Läs våra förpackningsanvisningar och följ dem noggrant.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Informera oss om problemet med den vidstående blanketten, så utreder vi ärendet och returnerar betalningen till dig inom några vardagar. Ett köp i webbutiken för paket kan återkallas inom 14 dygn. Länk: https://www.matkahuolto.fi/avbokning-av-paket

Kontaktformulär

Du kan ändra paketets uppgifter tills du har lämnat paketet till paketservicestället. Mottagarens namn eller kontaktuppgifter kan ändras tills paketet transporteras till det slutgiltiga avhämtningsstället. Ändringar i paketförsändelser kan göras som inloggad kund på Matkahuoltos webbplats eller i Matkahuoltos app Paketit.

Om ändringar för ett paket du skickat måste göras i ett senare skede av transporten, kontakta Matkahuoltos kundtjänst.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16).

Det är inte möjligt att lägga till efterkrav för en försändelse. Vi rekommenderar användning av nätbetalning eller något annat digitalt betalningssätt, t.ex. MobilePay.

Hantera alla dina paket i samma app!

I Paketappen hittar du också användbara tilläggstjänster utöver sändning, mottagning och spårning av paket.
Hämta appen