Nyttig information för din bussresa
Mer information om anvisningar och villkor: Anvisningar och villkor för passagerare
Anvisningar för att avboka din biljett hittar du här: Avboka en webbiljett
Problem med biljettköpet? Anmäl det via blankett för nätbiljettstörningar.
Via blanketten kan du skicka oss utvecklingsförslag eller beröm som gäller vår verksamhet och våra tjänster. Vi drar nytta av kundrespons i vår serviceutveckling och förmedlar tack till rätt personer.
Här hittar du svar på vanliga frågor om att resa och vara på väg
Du kan visa din biljett antingen i Resor och biljetter-appen eller uppge ditt namn eller det identifieringsalternativ du valt vid köpet i biljettbutiken på webben.
På OnniBus-avgångar kontrolleras din rätt att resa med hjälp av bokningskoden som finns på kvittot.
När en person som reser med Webbiljett eller Sparbiljett stiger på bussen, kontrollerar föraren ditt reserätt mot namnet eller koden du angav vid köpet.
Har biljettens giltighetstid redan börjat? Om du i samband med köpet valde att giltighetstiden ska börja till exempel nästa dag, blir QR-koden synlig först när biljettens giltighetstid börjar. QR-koden syns inte heller på biljetten om internetanslutning saknas.
Via söktjänsten för tidtabeller ser du alla hållplatser på vilka bussen i fråga stannar. Turer som har angetts som Express- eller snabbturer stannar endast på de hållplatser som har angetts. Turer som har klassificerats som reguljära turer kan stanna också på andra hållplatser längs rutten.
På en del av rutterna kan man med en Sparbiljett resa endast mellan de hållplatser eller städer som anges på biljetten och rabattpriset gäller inte om man stiger på eller av bussen på andra hållplatser längs rutten. Du hittar närmare information om specialvillkoren för Sparbiljetter här.
Förfarandena kan variera mellan olika bussbolag. Turer där det inte är tillåtet att transportera husdjur anges i sökningen av tidtabeller.
Husdjur kan resa med på de flesta bussbolagens turer. Vanliga och ofarliga husdjur kan transporteras på bussar tillsammans med en följeslagare och på dennes ansvar, förutsatt att det finns plats på bussen. Husdjur ska placeras på ett sådant sätt i bussen att de orsakar så liten olägenhet som möjligt. De får inte placeras på bänkarna eller hållas fria. Allergiska personer som redan finns i bussen har i första hand rätt att välja sittplats och kan vid behov till och med be chauffören att inte ta med husdjuret på bussen. Förfarandena kan variera mellan olika bussbolag. Kontrollera eventuella anmärkningar om turen i sökningen av tidtabeller genom att klicka på den runda i-ikonen vid önskad tur.
Tilläggsavgift kan uppbäras för husdjur. Avgiftens storlek beror på bussbolaget. Den eventuella tilläggsavgiften betalas till chauffören på bussen.
Medpassagerare kan dock inte förhindra att blind- eller assistenthundar tas med på bussen.
Det finns inga bilbarnstolar i bussarna. Du kan ta med en bilbarnstol om du vill, men lagen kräver inte det. Alla ska använda säkerhetsbälte om sådana finns i bussen. På de flesta bussarna finns säkerhetsbälten på alla platser, men det finns inte nödvändigtvis bälten som lämpar sig för bilbarnstolar.
Du hittar barnbiljettens pris och åldersgräns i sökningen av tidtabeller. Åldersgränsen för barnbiljett visas när du klickar på den runda i-ikonen bredvid barnbiljettens pris.
Normalt handbagage transporteras gratis på bussen vid passagerarens fötter eller på bagagehyllan. Övrigt bagage ska transporteras i bussens bagageutrymmen. Handbagaget får inte ta utrymme av medpassagerarna. Inom fjärrtrafiken kan en passagerare oft avgiftsfritt transportera två kappsäckar eller kassar i bussens bagageutrymme. Bussbolaget ska underrättas om transport av cyklar eller barnvagnar eller andra skrymmande föremål senast en vardag före avgången. Bolaget kan ta ut en separat avgift för transport av skrymmande föremål.
Förfarandena kan variera mellan olika bussbolag.
På vissa turer är det möjligt att köpa en egen biljett för cykeln i samband med biljettköpet. Med en cykelbiljett kan du transportera en vuxencykel eller barncykel. En separat biljett ska köpas för varje cykel. Avgiften för transport av cykel varierar beroende på bussbolaget.
Om ingen bussbiljett kan köpas för turen rekommenderar vi att du frågar bussbolaget om det är möjligt att transportera cyklar senast den sista vardagen före avgångsdagen. Kontrollera bussbolagets kontaktuppgifter och eventuella anmärkningar om turen i sökningen av tidtabeller genom att klicka på den runda i-ikonen vid önskad tur.
Busschaufförer får sköta samtal som är nödvändiga för arbetet inom de gränser som fastställs i vägtrafiklagen.
Det är tillåtet att äta och dricka på bussen om inte detta förbjuds separat på bussen i fråga (t.ex. glass och grillprodukter). Det gäller dock att iaktta särskild försiktighet. Förtäring av alkohol och andra rusmedel samt tobaksrökning är alltid förbjudet på bussarna.
Alla busspassagerare har rätt till en störningsfri bussresa. Busschaufförens arbetsro ska tryggas.
Busschauffören har rätt att avlägsna en störande person från bussen som trots busschaufförens förbud fortsätter att orsaka störning. Om passageraren inte kan avlägsnas omedelbart har busspersonalen rätt att gripa denna tills det är möjligt.
Medpassagerare har rätt att på busschaufförens begäran hjälpa till med att avlägsna eller gripa en störande passagerare. Vid behov har busschauffören rätt att få handräckning av polisen.
Passagerare får inte avlägsnas från bussen om detta orsakar fara för deras hälsa. Det är önskvärt att medpassagerarna meddelar busschauffören om skadegörelse på bussen. En passagerare är skyldig att ersätta skadegörelse som han eller hon har orsakat på bussen.
Buss bolagena bestämmer om tidtabeller och rutter för turer som körs marknadsbaserade. Det finns också turer som är arrangerad av behöriga myndigheter (Närings, trafik och miljöcentralen, kommuner och kommunalförbunder), och som körs av buss bolagena.
På största delen av turerna finns ingen nedre åldersgräns för att ett barn ska kunna resa ensamt. Förfarandena varierar dock beroende på bussbolaget. Kontrollera eventuella anmärkningar om turen i sökningen av tidtabeller genom att klicka på den runda i-ikonen vid önskad tur.
Vi hjälper dig gärna via chattjänsten i appen Resor och Biljetter (mån–fre kl. 8–16) eller genom kundtjänst för passagerare på 020 331 222 (mån–fre kl. 8–16). Samtalskostnad: lokalnäts- eller mobilnätsavgift.
Biljetter och tidtabeller – allt i en app!
Tidtabeller och biljettköp