Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalvelu
Kirjaudu

Matkahuollon ilmastotavoitteet linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kanssa – Science Based Targets -aloite hyväksynyt tavoitteemme

30.11.2023

Kansainväliseen Science Based Targets -aloitteeseen liittyneet yritykset ovat sitoutuneet vähentämään päästöjään Pariisin ilmastosopimuksessa asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Matkahuolto on asettanut kunnianhimoiset, tieteeseen perustuvat lyhyen aikavälin ilmastotavoitteet, jotka Science Based Targets -aloite on hyväksynyt syyskuussa 2023.

Hyväksyntä tarkoittaa, että tavoitteidemme on todettu perustuvan tieteelliseen tutkimukseen ja olevan linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kanssa. Nyt hyväksyttyjen tavoitteidemme mukaisesti olemme sitoutuneet puolittamaan toiminnastamme aiheutuvat suorat ja epäsuorat päästöt (scope 1 ja scope 2) sekä arvoketjun päästöt (scope 3) absoluuttisesti vuoden 2020 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Meillä liikenteen ja logistiikan toimialalla toimivilla yrityksillä on erityinen vastuu ilmastonmuutoksen hillinnässä. SBTi-hyväksyntä on meille tärkeä osoitus siitä, että vastuullisuustyömme on aidosti vaikuttavaa ja linjassa tieteellisen tutkimuksen kanssa. Meidän on tärkeää tieliikenteessä kulkea yhdessä rintamassa kohti päästötöntä liikennettä”, toteaa Matkahuollon vastuullisuusjohtaja Jaana Korkiakoski.

Hyväksynnän myötä Matkahuolto liittyy jo yli 6 500 yrityksen kansainväliseen joukkoon, jotka edistävät ilmastonmuutoksen vastaista työtä tieteelliseen tutkimukseen perustuvien tavoitteiden mukaisesti ja jotka ovat sitoutuneet rajoittamaan ilmaston lämpenemisen 1,5 asteeseen. Aloitteeseen sitoutuneita suomalaisyrityksiä on YK:n Global Compact Suomen syyskuussa 2023 laatiman selvityksen mukaan 99, joista 62:n tavoitteet on hyväksytty.

Sitoutumisemme osoittaa, ettemme seiso tumput suorina, vaan tiedostamme vastuumme Suomen liikenteen päästöjen vähentämisessä sekä työskentelemme tavoitteellisesti vastuullisuustyömme kehittämiseksi ja tavoitteidemme saavuttamiseksi.

Ilmastotiekartta ohjaa vastuullisuustyötämme

Saavutamme tavoitteemme konkreettisten, todennettavissa ja mitattavissa olevien päästövähennystoimenpiteiden avulla. Työmme tueksi olemme laatineet ulkopuolisen asiantuntijatahon tuella ilmastotiekartan, jonka viitoittamalla tiellä etenemme johdonmukaisesti kohti tavoitteitamme. Ilmastotiekartassamme olemme määritelleet yhteensä 44 päästövähennyksiin tähtäävää toimenpidettä, jotka olemme tunnistaneet skenaariolaskelmien avulla.

”Selvitimme olennaiset päästövähennyskeinot ja laskimme skenaarioita toimenpiteiden vaikutuksista. Tämän pohjalta hiilineutraaliustavoitteen lisäksi asetimme tavoitteeksi puolittaa Matkahuollon kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä”, Korkiakoski summaa.

Vuoden 2023 aikana olemme muun muassa vähentäneet digitaalisten palvelujemme päästöjä yli 80 % ja luopuneet fossiilisista polttoaineista omissa rekoissamme. Työ tavoitteiden saavuttamiseksi jatkuu vuonna 2024, jolloin tiivistämme edelleen yhteistyötä kumppaneidemme kanssa löytääksemme yhteisiä keinoja edistää ilmastotavoitteitamme.

Ilmastotieteeseen pohjautuva Science Based Targets -aloite (SBTi) on CPD-järjestön, YK:n Global Compact -aloitteen, Maailman luonnonvarainstituutti WRI:n ja ympäristöjärjestö WWF:n yhteishanke, jonka tarkoituksena on tarjota yrityksille, sijoittajille ja muille sidosryhmille työkaluja päästövähennystavoitteiden ja niiden toteutumisen seuraamiseen.

Seuranta perustuu tieteelliseen laskentamenetelmään, jolla varmistetaan, että yritysten tavoitteet ovat linjassa Pariisin ilmastosopimuksessa asetettujen tavoitteiden kanssa.

Ajankohtaista

10.6.2024
Paketit Yritysportaali korvaa vanhan MPaketti-asiakasliittymän
4.6.2024
Tutkimus: Suomalaisilta murskapalautetta pakettitoimijoille – eniten ärsyttävät vaihtuvat toimituspaikat
31.5.2024
Pilotoimme tarkentuvien jakeluaikojen mallia Tampereella 15.5.–30.6.2024
Kaikki uutiset

Blogi

27.11.2023
Klaus harrastaa käsitöitä ja pohtii jo lahjaideoita: nyt tilataan tarvikkeet, pian lähetetään joululahjoja
26.9.2023Paketit
Verkkokaupan asiakaskokemus on muutakin kuin toimivat nettisivut – varmista ainakin nämä 5 asiaa