Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Skicka paket – webbutikens villkor

I Matkahuoltos webbutik iakttas Finlands lag, de villkor om Matkahuoltos transporttjänster som köps över nätet vilka anges här, samt till övriga delar Matkahuoltos transportvillkor och lagen om vägbefordringsavtal.

De priser som anges i webbutiken gäller paket som köpts i webbutiken. Priset för paket som köpts hos Matkahuolto och Matkahuoltos ombud kan avvika från priset i webbutiken.

I samband med köp av paket får du en aktiveringskod som ska tas med till servicestället: Matkahuolto, Matkahuolto-ombud, Matkahuolto-paketserviceställe eller paketautomat. Aktiveringskoden behövs för att vi ska kunna styra paketet till rätt mottagare och rätt adress.

Aktiveringskoden för ett paket som köpts enskilt gäller i 14 dagar efter inköpsdagen och paketet ska skickas under denna period. Aktiveringskoderna för seriepaket gäller i ett år från och med inköpsdagen.

Avsändarens och mottagarens uppgifter och uppgifternas riktighet

I samband med köp av paket lagrar vi avsändarens och mottagarens namn, telefonnummer och e-postadress. Uppgifterna behövs för att vi ska kunna transportera paket i enlighet med Matkahuoltos transportvillkor och lagen om vägbefordringsavtal. Mobiltelefonnumret och e-postadressen används till att skicka beställningsbekräftelsen till köparen och ankomstavin till mottagaren.

Matkahuolto kan använda de insamlade uppgifterna i enlighet med det som beskrivs i dataskyddsbeskrivningen till exempel för att utveckla uppföljnings- och statistiktjänsterna i anslutning till de elektroniska servicekanalerna (såsom webb- och mobiltjänster), i marknadsföringssyfte och för att det ska bli lättare för kunderna att sköta sina ärenden.

I egenskap av paketets köpare ansvarar du för kontaktuppgifternas riktighet. Matkahuolto ansvarar inte för eventuella störningar i leveransen av paket eller sändningen av beställningsbekräftelsen eller ankomstavin som beror på felaktiga uppgifter.

Ändring och annullering av paket som köpts över nätet

Enligt bestämmelserna om distansförsäljning i konsumentskyddslagen har en konsumentkund rätt att returnera en beställning som gjorts på nätet inom 14 dygn genom att meddela Matkahuolto om detta. Avgiften returneras inte om paketet redan har hunnit skickas. Paketförsändelse i ett seriepaket som köpts på nätet kan inte ändras eller annulleras. Ett oanvänt eller delvis använt seriepaket kan inte returneras.

Om paketets mått överskrider måtten för den tjänst du köpt, kan Matkahuolto stoppa paketet och förutsätta att du köper en tjänst av rätt storlek.

Leverantör av betaltjänster

Som verkställare av betalningsförmedling och leverantör av betaltjänster fungerar Paytrail Abp i samarbete med Nets och banker. Paytrail Oyj visas som betalningsmottagare i kontoutdraget och vidare betalning till köpmannen. Paytrail Oyj har en betalningsinstitutslicens.

Spåra paket

Skriv in försändelsekoden i fältet.
Sök

Seriepaket

Genom att köpa seriepaket får du tio försändelser på en gång.
Köp seriepaket
PrivateFöretagskunder

Resenärer

BusstidtabellerBussbiljetter och resekortetResor och Biljetter appenReseguidenPriser och rabatterAnvisningar och villkor för passagerare

Sociala medier