Aikataulut ja liput Bussiaikataulut Bussiliput Alennukset Matkustajapalvelut Ohjeet ja ehdot Usein kysyttyä Matkapalvelut Hinnat Bussiliput-mobiilisovellus Pakettipalvelut Pakettien lähetysvaihtoehdot Lisäpalvelut Pakkaaminen Lähetysten seuranta Pakettilaskuri Osta kuljetus verkosta Hinnat Verkkokaupasta tilatut lähetykset Kuljetusehdot Usein kysyttyä Pakettipalvelut Joulu Toimipisteet Toimipistehaku Toimipisteverkosto Yrityksille Kuljetus- ja rahtipalvelut Palvelut verkkokauppayrityksille Yritysmyynti kuljetus- ja rahtipalvelut Matkapalvelut Myynti Matkapalvelut

Aikataulut ja lipun osto

Lähetysten seuranta

Osta kuljetus verkosta

Vahingonkorvaushakemus

Kuljetuksen aikana tapahtuneen vahingon korvaamista koskevat ehdot sisältyvät Matkahuollon yleisiin kuljetusehtoihin.
 
Ulkoisesti havaittavista vahingoista on tehtävä vahinkoilmoitus rahdinkuljettajan edustajalle heti. Muussa tapauksessa ilmoitus on tehtävä rahdinkuljettajalle kirjallisesti seitsemän (7) päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta. Sunnuntai- ja pyhäpäiviä ei määräaikaa laskettaessa oteta huomioon. (TKSL § 40a) Tätä lomaketta voi käyttää kirjallisena ilmoituksena.

Vahingon korvaus

Vahingon korvauksen edellytyksenä on, että Matkahuolto on todennut ja tarkastanut vahingon. Vahingon toteamisesta ja tarkistamisesta voit sopia lähimmän Matkahuollon toimipaikan tai Matkahuollon asiakaspalvelukeskuksen kanssa.Toimita tämän jälkeen vahingoittunut tavara ja kaikki pakkausmateriaalit sovittuun Matkahuollon toimipaikkaan vahingon toteamista ja tarkistamista varten.

Täytä vahingonkorvaushakemus. Toimita vahingonkorvaushakemuksen liitteenä alkuperäinen kauppalasku tai tosite tavaran arvosta tai vahingon määrästä vahingon suuruuden määrittämiseksi. Lisäksi voit toimittaa korjausarvion tavaran korjaamisesta.

Vastuu kuljetusvahingoissa määräytyy Matkahuollon yleisen kuljetussäännön ja Tiekuljetussopimuslain (23.3.1979/345) mukaisesti. Lain mukainen enimmäisvastuu on enintään 20 €/kg + kuljetusmaksu särkynyttä tai kadonnutta kiloa kohden. Viivästymisvahingossa enimmäisvastuu on enintään kuljetusmaksun määrä.

Elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisessä kaupassa kuluttajansuojalain mukainen vastuu kuljetuksen aikana on tavaran myyjällä. Jos kyse on tällaisesta lähetyksestä, tee reklamaatio kuljetusvahingosta tavaran myyjälle, joka huolehtii vahingonkorvausprosessista. 

Kansainvälisissä lähetyksissä vastuu kuljetuksen aikana on lähetyksen lähettäjällä perustuen kansainvälisiin kuljetussopimuksiin. Jos kyse on kansainvälisestä lähetyksestä, tee reklamaatio lähetyksen lähettäjälle, joka huolehtii vahingonkorvausprosessista. 

Jos lähetys on vakuutettu vakuutusyhtiössä, tee vahingosta korvaushakemus kyseiseen yhtiöön vakuutusyhtiön omalla lomakkeella.

Välilliset ja epäsuorat vahingot eivät kuulu korvattaviin vahinkoihin.

Matkahuolto maksaa korvauksen vahingonkorvauskäsittelyn jälkeen ja päätökseen perustuen. Kuljetusvahingosta ei voi laskuttaa Matkahuoltoa.

Täytä vahingonkorvaushakemus huolella ja lähetä sen mukana kerralla kaikki tarvittavat liitteet. Näin toimien saamme hakemuksen heti käsittelyyn ja pystymme käsittelemään sen viiveettä.  

Vahinkokorvauslomake

Täytä tämä vain tarvittaessa.

Tavara oli*

Aikataulut ja hinnat 0200 4000 Pakettipalvelujen palvelunumero 0800 132 582 Pakettipalvelut yrityksille 020 710 5024
fi| sv| en