Aikataulut ja liput Bussiaikataulut Bussiliput Alennukset Matkustajapalvelut Ohjeet ja ehdot Usein kysyttyä Matkapalvelut Hinnat Pakettipalvelut Pakettien lähetysvaihtoehdot Lisäpalvelut Pakkaaminen Lähetysten seuranta Pakettilaskuri Osta kuljetus verkosta Hinnat Verkkokaupasta tilatut lähetykset Kuljetusehdot Usein kysyttyä Pakettipalvelut Toimipisteet Toimipistehaku Toimipisteverkosto Yrityksille Kuljetus- ja rahtipalvelut Yritysmyynti

Aikataulut ja lipun osto

Lähetysten seuranta

Osta kuljetus verkosta

Usein kysyttyä Matkapalveluista

Aikatauluhaku

Miksi aikatauluhaku ilmoittaa "Hakuehdoilla ei löydy tuloksia"?

Ilmoitus voi johtua seuraavista syistä: 1) Valitulla reitillä ei kulje yhtään suoraa bussiyhteyttä tai bussiyrityksen vahvistamaa vaihdollista yhteyttä. 2) Valitulla reitillä tai kaikilla sen osuuksilla ei ole liikennettä valittuna päivänä. 3) Valittu päivä on seuraavan aikataulukauden puolella eikä tietokannassa ei vielä ole aikatauluja valitulle päivälle.

Miksi aikatauluhausta ei löydy aamuyöllä lähtevää yöbussia?

Aikatauluhaku toimii päivämääräpohjaisesti. Vuorokausi alkaa kello 00:00 ja päättyy kello 23:59. Yöllä kello 00:00 ja sen jälkeen lähtevien vuorojen aikataulut löytyvät seuraavan päivän päivämäärällä.

Matkallani on autonvaihto, mutta vaihtoajaksi on merkitty aikatauluhakuun 0 minuuttia. Ehdinkö varmasti jatkoyhteyteen?

Aikatauluhaun tarjoamien vaihtoyhteyksien toteutuminen on varmistettu. Ensimmäisen auton kuljettajalle kannattaa kuitenkin mainita jatkoyhteydestä, jotta hän voi myöhästymistapauksessa ilmoittaa jatkoyhteyden kuljettajalle tulossa olevista vaihtomatkustajista.

Palautelomakkeella ei voi tiedustella aikatauluja. Mistä aikataulutiedot saa?

Aikataulut löytyvät verkkosivujemme aikatauluhausta ja palvelunumerosta 0200 4000.

Mitä tarkoittavat erilaisissa aikatauluissa usein näkyvät lyhenteet kuten th, las ja ras?

as = asema
kk = kirkonkylä
kko = kirkko
las = linja-autoasema
ras = rautatieasema
th = tienhaara, usein esimerkiksi risteys päätiellä, josta käännytään kyseiseen kylään/kaupunkiin

Liput, alennukset ja maksaminen

Ovatko Matkahuollon verkkosivuilla olevat hinnat voimassa myös silloin, jos ostan lipun bussista?

Matkahuollon verkkosivuilla olevat hinnat ovat voimassa ainoastaan silloin, kun ostat lipun Matkahuollon verkkokaupasta. Hinnat voivat poiketa verkkosivuilla esitetyistä hinnoista, jos ostat lipun Matkahuollon toimipaikasta ja kuljettajalta.

Voinko hyödyntää monta eri alennusta samalla matkalla?

Yksi matkustaja saa yhden alennuksen kerrallaan. Esimerkiksi opiskelijahintaisella lipulla tai nettitarjouslipulla matkustava ei siten saa samalta matkalta esimerkiksi menopaluualennusta.

Mihin asti olen oikeutettu matkustamaan lapsi- tai nuorisoalennuksella?

Matkahuollon alennusehtoihin voi tutustua verkkosivuillamme kohdassa alennukset

Miten saan opiskelija-alennuksen?

Opiskelija-alennuksen ehdoista on kerrottu verkkosivuillamme kohdassa opiskelijalippu ja opiskelijakortti.

Saanko alle 60 kilometrin yhdensuuntaisesta matkasta nuoriso-/opiskelija-/eläkeläis-/varusmies-/lehdistöalennusta?

Alennuksen saa täysimääräisenä, kun matkan pituus on vähintään 60 kilometriä. Lyhyemmille matkoille voidaan myydä 60 kilometrin matkan hintainen alennuslippu, mikäli se tulee edullisemmaksi kuin kyseisen matkan normaalihintainen lippu.

Saako invalidin tai näkövammaisen saattaja busseissa alennusta tai ilmaisen matkalipun?

Jos liikuntarajoitteinen tai vammainen henkilö ei pysty liikuntarajoitteisuutensa tai vammaisuutensa vuoksi matkustamaan yksin bussilla, hänellä tulee olla matkalla mukana saattaja. Saattaja maksaa matkasta normaalin hinnan, paitsi jos matkan pituus on yli 250 km, jolloin saattaja matkustaa avustettavan kanssa veloituksetta.

Pitääkö bussiin ostaa paikkalippu?

Paikkalipun ostaminen ei ole pakollista, mutta suositeltavaa erityisesti viikonloppuisin ja juhlapyhien aikaan.

Voinko ostaa pelkän matkakortin?

Matkakorttia ei voi ostaa pelkästään. Matkakortille ladataan aina jokin lipputuote.

Voinko ladata matkakorttini bussissa?

Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta matkakorttien lisälataaminen onnistuu myös busseissa.

Miten menetellä jos matkakorttini katoaa tai varastetaan?

Kadonneesta tai varastetusta matkakortista, jossa on voimassaoleva lipputuote, voi tehdä tutkintapyynnön Matkahuollon toimipaikoissa. Tutustu ohjeeseen verkkosivuillamme.

Mitä maksuvälineillä voin maksaa Matkahuollossa?

Matkahuollon omissa toimipaikoissa voi maksaa käteisellä, kotimaisilla pankkikorteilla sekä Eurocard, Visa, MasterCard, American Express ja Diners Club -luottokorteilla. Lisäksi maksuvälineenä käyvät Visa Electron sekä Nordea Asiakasrahoitus Oy:n käyttöluottokortti.

Mitkä maksuvälineet käyvät bussissa?

Busseissa maksuvälineenä käy käteinen. Muiden maksuvälineiden kelpoisuus vaihtelee bussiyrityksittäin. Visa Electron ei käy busseissa, sillä se vaatii online-tarkistuksen, mikä tällä hetkellä ei ole busseissa mahdollista.

Debit-kredit yhdistelmäkorttia käyttäessä kannattaa huomioida, että pankkien ohjeistuksen mukaisesti yhdistelmäkortilla maksettaessa ja magneettiraitalukijaa käytettäessä veloitus tapahtuu aina luotto-ominaisuudella. Useimmissa autoissa on magneettiraitalukija, joten veloitus tapahtuu luotolta.

Kertalippumatkan maksamisessa suositellaan käytettäväksi mahdollisimman tasasopivaa rahasummaa ja korkeintaan 20 euron seteliä.

Nettilipunosto epäonnistui. Miten voin hakea hyvitystä?

Jos nettilipunosto epäonnistui, mutta ostosta perittiin maksu, voit hakea hyvitystä joko soittamalla Matkapalvelujen palautenumeroon 020 331 222 (ma-pe klo 8-17) tai verkkosivuiltamme hyvityslomakkeella.

Varaa hyvityspyyntöä varten tiedot ostotapahtuman päivämäärästä ja kellonajasta, nettilipun tiedot (yhteysväli, vuoron lähtöaika ja nettilipun hinta), matkustajan nimi, maksutapahtuman viitenumero verkkopankista ja pankki ja tilinumero, jonne haluat hyvityksen maksettavan.

En saanut kuittia nettilipun ostosta. Miten saan kuitin sähköpostiini?

Voit pyytää kuittia soittamalla Matkapalvelujen palautenumeroon 020 331 222 (ma-pe klo 8-17).

Kuinka suuri arvonlisävero sisältyy bussilippuihin?

Kaikki kotimaan bussiliput sisältävät 10 % arvonlisäveron ja veron määrä näkyy Matkahuollosta saamassasi ostokuitissa.

Matkustaminen

Voinko nousta kyytiin miltä tahansa reitin varrella olevalta pysäkiltä?

Aikatauluhausta löytyvät vuorokohtaisesti kaikki ne pysäkit, joilla kyseinen vuoro pysähtyy.

Huomioithan, että osassa nettitarjouslippuja on rajoituksia liittyen siihen miltä pysäkeiltä matkustaja voi nousta kyytiin ja kyydistä. Tutustu nettitarjouslippujen yhteysväleihin ja erityisehtoihin.

Tarvitseeko minun esittää henkilötodistus tai alennukseen oikeuttava kortti myös bussissa?

Nettilipulla tai nettitarjouslipulla matkustavan tulee aina todistaa matkustusoikeutensa esittämällä ajokortti, passi tai poliisin myöntämä henkilökortti.

Henkilökohtaista matkakorttia käyttävän matkustajan on pyydettäessä todistettava henkilöllisyytensä.

Alennukseen oikeuttava voimassaoleva kortti on esitettävä aina lipunmyynnin ja autoonnousun yhteydessä.

Pitääkö bussissa käyttää turvavyötä?

Turvavyön käyttäminen on pakollista, jos sellainen on asennettu bussiin. Turvavyön käyttäminen on matkustajan vastuulla ja käyttämättä jättämisestä voi seurata rikesakko, jonka maksaa matkustaja.

Minkä ikäiset lapset voivat matkustaa yksin bussilla?

Yksin matkustava lapsi on aina huoltajan vastuulla. Lapsi voi matkustaa yksin, kun pärjää matkalla ilman saattajaa.

ExpressBusilla ja Koiviston Auto -yhtymällä yksin matkustaville lapsille on tarjolla Matkapassi. Matkapassiin merkitään lapsen nimi sekä saattajan ja vastaanottajan yhteystiedot. Matkapassin saa veloituksetta mukaansa Matkahuollosta lipunoston yhteydessä.

Matkustan pienen lapsen kanssa. Pitääkö olla mukana oma turvaistuin?

Busseissa ei ole turvaistuimia. Oman turvaistuimen voi ottaa mukaan. Uusimmissa linja-autoissa on turvavyöt kaikilla istumapaikoilla.

Voiko koiria/kissoja/muita eläimiä kuljettaa busseissa? Paljonko eläinten kuljettaminen maksaa?

Lemmikkieläimiä voi kuljettaa busseissa. Linja-autoliitto on antanut eläinten kuljetuksesta suosituksen, jonka mukaan tavallisia ja vaarattomia lemmikkejä voidaan kuljettaa bussissa saattajan kanssa ja vastuulla, mikäli bussissa on tilaa. Lemmikkieläimet sijoitetaan bussiin siten, että niistä mahdollisesti aiheutuva haitta minimoituu. Lemmikkieläimiä ei saa sijoittaa istuimille eikä niitä saa pitää irrallaan. Bussissa jo olevalla allergisella matkustajalla on ensisijaisesti oikeus valita paikka ja tarvittaessa jopa pyytää kuljettajaa estämään lemmikkiä nousemasta bussiin. Kanssamatkustajat eivät kuitenkaan voi estää opas- tai avustajakoiraa nousemasta autoon.

Bussiyritys voi periä lemmikeistä yrityskohtaisen maksun. Maksun suuruuden voi selvittää etukäteen bussiyritykseltä. Paikkavarausta ei voi tehdä lemmikin kanssa matkustettaessa.

Miten paljon ja minkä kokoisia matkatavaroita voin ottaa mukaan bussiin?

Linja-autoliiton suosituksen mukaan tavanomaiset käsimatkatavarat kuljetetaan bussissa maksutta matkustajan jalkatilassa tai hyllyillä. Muut matkatavarat kuljetetaan bussin tavaratiloissa. Käsimatkatavaroiden kuljettaminen matkustamossa ei saa viedä tilaa kanssamatkustajilta. Kaukoliikenteen matkustaja voi kuljettaa mukanaan maksutta bussin tavaratiloissa kahta matkalaukkua tai kassia. Polkupyörän tai lastenvaunujen tai muiden tilaa vievien matkatavaroiden kuljettamisesta matkustajien tulisi ilmoittaa liikennöinnistä vastaavalle bussiyritykselle viimeistään lähtöpäivää edeltävänä arkipäivänä. Yritys saattaa periä yrityskohtaisen maksun tilaa vievien tavaroiden kuljettamisesta.

Voiko polkupyörän ottaa mukaan? Mitä maksaa? Pitääkö ilmoittaa etukäteen jonnekin?

Polkupyöriä kuljetetaan mikäli bussin tavaratilassa on tilaa. Suositeltavaa on ilmoittaa polkupyörästä vuoroa liikennöivälle bussiyritykselle etukäteen viimeistään lähtöpäivää edeltävänä arkipäivänä. Bussiyrityksen yhteystiedot löytyvät aikatauluhausta kyseisen vuoron kohdalta. Maksun suuruus vaihtelee bussiyrityksittäin.

Haluaisin kuunnella bussissa radiota. Voinko pyytää kuljettajaa kääntämään sen päälle?

Radion kuuntelumahdollisuus busseissa vaihtelee bussiyrityksittäin. Linja-autoliiton antaman suosituksen mukaan radion kuuntelu on mahdollista, kunhan sen käyttö ei häiritse matkustajia. Äänenvoimakkuus säädetään sellaiselle tasolle, että matkustajilla on mahdollisuus kuunnella radiota, mutta toisaalta sallii keskustelun kanssamatkustajien kanssa. Yhdenkin matkustajan vaatiessa radio suljetaan.

Matkustajien omien radioiden ja korvalappustereoiden sekä muiden ääntä tuottavien laitteiden käyttö on sallittu, kunhan ne eivät aiheuta häiriötä muille matkustajille.

Kuljettaja puhuu kännykkään ajon aikana. Onko se sallittua?

Linja-autoliiton suosituksen mukaan bussin kuljettajille sallitaan välttämättömät työn hoitoon liittyvät puhelut tieliikennelain velvoittamissa rajoissa. 
Matkustajat voivat käyttää matkapuhelimiaan, kunhan puhelimen käyttö ei häiritse muita matkustajia.

Voinko syödä omia eväitä bussissa?

Matkaeväiden syöminen ja juominen on mahdollista erityistä siisteyttä noudattaen, ellei sitä erikseen ole kyseisessä bussissa kielletty (esim. jäätelön ja grillituotteiden syöminen). Alkoholin ja muiden päihdyttävien aineiden käyttö sekä tupakointi bussissa on aina kielletty.

Tulen helposti pahoinvoivaksi matkalla. Miten voin varautua matkaan ennakkoon?

Pahoinvoinnille alttiiden matkustajien suositellaan sijoittuvan bussin etuosaan.
Matkustajan on korvattava pahoinvoinnista mahdollisesti aiheutuvat siivouskulut, jotka ovat bussiyrityskohtaisia.

Mitä tapahtuu, jos matkustaja häiritsee muita matkustajia, autohenkilökuntaa tai tekee bussissa ilkivaltaa?

Kaikilla bussimatkustajilla on oikeus häiriöttömään bussimatkaan. Autohenkilökunnalle on turvattava työrauha.

Autohenkilökunnalla on oikeus poistaa bussista häiriötä aiheuttava matkustaja, joka autohenkilökunnan kiellosta huolimatta on jatkanut häiriön aiheuttamista. Jollei matkustajaa voida poistaa heti, autohenkilökunnalla on oikeus tarpeen vaatiessa ottaa hänet kiinni, kunnes poistaminen on mahdollista.

Matkustajalla on oikeus autohenkilökunnan pyynnöstä antaa häiriötä aiheuttavan matkustajan poistamiseksi tai kiinniottamiseksi tarvittavaa apua. Tarvittaessa autohenkilökunnalla on oikeus saada virka-apua poliisilta.

Matkustajaa ei saa poistaa kulkuneuvosta, jos siitä aiheutuisi hänen terveydelleen vaaraa. Matkustajien toivotaan informoivan kuljettajalle bussissa tapahtuvasta ilkivaltatapauksista. Matkustaja on korvausvelvollinen bussille aiheuttamastaan ilkivallasta.

Unohdin laukkuni bussiin, mistä voin tiedustella löytötavaroita?

Bussiin unohtuneita tavaroita voi tiedustella vuoroa liikennöineestä bussiyrityksestä. Matkahuollolla ei ole keskitettyä löytötavarapalvelua.

Vuoro oli myöhässä tai peruuntui. Kuka korvaa?

Matkustajan tulee ottaa yhteyttä vuoroa liikennöivään bussiyritykseen.

Toivoisin muutosta bussin aikatauluun/reittiin, minne voin esittää toiveeni?

Kukin bussiyritys suunnittelee itse aikataulunsa. Aikataulutoiveet, kuten muutkin bussiyritystä koskevat palautteet, kannattaa osoittaa suoraan kyseiselle bussiyritykselle.

Haluan kiittää kuljettajaa hyvästä palvelusta, minne voin osoittaa kiitokseni?

Bussiyrityksiä koskevat palautteet kannattaa osoittaa suoraan kyseiselle bussiyritykselle.

Aikataulut ja hinnat 0200 4000 Pakettipalvelujen palvelunumero 0800 132 582 Pakettipalvelut yrityksille 020 710 5024
fi| sv| en