Spåra ditt paket
Välj den fråga nedan som bäst motsvarar ditt problem. Om svaret inte hjälper dig, hänvisar vi dig vidare till vår kundtjänst.
Vanliga frågor om paketets resa
Detta betyder att paketet fortfarande är hos avsändaren eller på väg från avsändaren till Matkahuolto. Däremellan kan paketet hanteras av flera olika transportpartner, i synnerhet om det är fråga om ett paket som skickas till Finland från utlandet. Inrikes paket anländer i regel till oss för behandling senast inom ett par dagar. När det gäller utrikes paket kan det ta en dryg vecka.
Vänta alltså tålmodigt på att paketet ska anlända. Om spårningen inte uppdateras trots att du väntat, vänligen kontakta paketets avsändare.
Största delen av paketen är framme dagen efter avsändningen, men ibland kan leveransen ta lite längre.
Det är vanligt att paketets spårning tillfälligt stannar, till exempel om paketet väntar på transport.
Alla våra paket är framme högst tre dagar efter att vi mottagit paketet för transport. Vi meddelar mottagaren per SMS, e-post eller via Matkahuoltos Paketit-app då paketet är färdigt för att plockas upp.
Vänta alltså tålamodigt på att paketet ska anlända.
Paketet har lämnat terminalen och är påväg till servicestället. Föraren har med sig paket som levereras till olika serviceställen, och det kan hända att han inte stannar vid just ditt serviceställe först. Därför kan det hända att informationen om att paketet kan hämtas inte uppdateras så snabbt i spårningen.
Det är för närvarande många paket i omlopp, så ditt paket hinner kanske inte fram för avhämtning samma dag.
Vi meddelar mottagaren per SMS, e-post eller via Matkahuoltos Paketit-app direkt då försändelsen är redo för att hämtas.
Vänta alltså tålamodigt på att paketet ska anlända.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.
Det upskattade leveransdatumet är endast en uppskattnig, som kan ändras under resans gång. Paketet kan vänta på nästa transport eller kan det uppkomma oförväntade dröjningar t.ex. på grund av dåligt väder. Ingen fara, oavsett uppskattningen levereras alla våra paket högst tre dagar efter att vi mottagit paketet för transport.
Vi meddelar mottagaren per SMS, e-post eller via Matkahuoltos Paketit-app då paketet är redo för att plockas up.
Vänta allstå tålamodigt på paketets ankomst.
Det är inte möjligt att hämta ett paket mitt under transporten. Vänligen vänta tålmodigt på ankomstavin, så att du vet när ditt paket är klart att avhämtas. Vi meddelar dig genast när du kan hämta ditt paket.
Som mottagare kan du byta serviceställe antingen före eller efter transporten. Servicestället kan inte bytas mitt under transporten.
När paketets uppgifter syns i Matkahuoltos app Paketit, innan paketet har anlänt till Matkahuolto för transport, kan du byta serviceställe en gång utan kostnad. Observera dock att det slutgiltiga servicestället ändå kan avvika från det serviceställe du valt om det valda servicestället är fullt.
När du har fått ankomstavin har du möjlighet att köpa överföring av paketet i appen. Överföringen ger upphov till ett nytt försändelsenummer, med vilket vi transporterar paketet till det serviceställe du valt. Överföring till ett annat serviceställe kan köpas för paket som finns vid serviceställen med personlig service. I huvudstadsregionen kan överföring köpas även för paket i paketautomater. Då överför vi paketet i samarbete med Wolt.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Välj vad du vill göra med det returnerande paketet i Matkahuoltos Paketit-app eller via länken du fått per SMS. Om du vill få tillbaka paketet till dig själv, ska du betala returneringskostnaderna i förväg och välja vilket avhämtningsställe du vill hämta paketet från.
Du kan försäkra dig om att betalningslänken är äkta genom att skriva in försändelsekoden på vår webbplats eller i Paketit-appen i spårningsfältet.
Om du av någon orska inte vill ha tillbaka paketet kan du ge oss tillstånd att återvinna det. Detta är kostnadsfritt.
Returens betalningslänk är i kraft i 7 dygn. Ifall vi inte fårr ett beslut inom den tiden skickas paketet till återvinning.
Paketets resa har tillfälligt behövt stoppas för att granska eller fixa förpackningen. I försändelseinformationen, t.ex. adressen, kan det också ha varit någonting oklart som har krävt korrigering. Då paketet fortsätter sin resa, uppdateras spårningen.
Ifall paketets resa inte kan fortsätta kommer Matkahuolto att kontakta avsändaren för ytterligare förtydligande.
Vänta tålamodigt på paketets ankomst. Vi meddelar mottagaren per SMS, e-post eller via Matkahuolto Paketit-appen då paketet kan hämtas.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via Chat-kundtjänsten i Matkahuolto Paketit-appen (mån-fre 8-20, lör 10-16).
Matkahuolto och Fedex samarbetar! Matkahuolto levererar paketet till adressen som är angiven i leveransinformationen, utan förhandsbesked vardagar kl. 8-16. Ifall vi inte når dig, kommer du överens med Fedex om leveranssättet.
Var god och kontakta Fedex kundtjänst vid behov.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.
Hantera alla dina paket i samma app!