Löydät täältä vastaukset kysymyksiisi koskien matkalipun ostamista, maksamista, matkan peruutusta tai muutosta. Lisäksi kerromme, mitä voit ottaa matkalle mukaan.
Osta matkalippu Reitit ja Liput -sovelluksesta tai lippuverkkokaupasta.
Lomakkeen kautta voit lähettää meille kehitysehdotuksia tai kiitoksia toiminnastamme ja palveluistamme. Hyödynnämme asiakaspalautteita palvelukehityksessämme ja välitämme kiitokset oikeille henkilöille.
Anna palautetta -lomake
Usein kysyttyä matkalipun ostamisesta
Matkahuollon lippuverkkokaupassa voi maksaa verkkopankissa, sekä Visa- ja MasterCard -korteilla. Reitit ja Liput -sovelluksessa voi maksaa MobilePaylla, ApplePay:lla (iOS-laite), Visa- ja MasterCard -korteilla sekä ePassi työmatkaedulla.
Nettilipun peruuttaminen on mahdollista viimeistään 24 tuntia ennen matkan alkua. Menopaluulippu voidaan peruuttaa kokonaan tai osittain viimeistään 24 tuntia ennen menomatkan alkua. Jos matka on viikonloppuna tai pyhäpäivänä tai sitä seuraavana arkipäivänä, peruutusta tulee pyytää matkaa edeltävänä arkipäivänä. Palvelusta peritään 9,50 € suuruinen palvelumaksu. Peruutuksen voi tehdä vain kerran varausnumeroa kohden. Peruutuksen voi tehdä Nettilipun peruutuslomakkeella Nettilipun muuttaminen ei ole mahdollista.
Lippuja saa ostettua myös bussista. Bussista ostetun lipun hinta voi poiketa Matkahuollon sivuilla ilmoitetusta hinnasta.
Hinnat voivat poiketa verkkosivuilla esitetyistä hinnoista, jos ostat lipun kuljettajalta.
Nettitarjouslipun nimi on vaihtunut Säästölipuksi. Jatkossa löydät Nettitarjousliput myyntikanavistamme Säästölippu-nimellä.
Yksi matkustaja saa yhden alennuksen kerrallaan. Esimerkiksi Säästölipulla matkustava ei siten saa samalta matkalta esimerkiksi opiskelija-alennusta.
Jos liikuntarajoitteinen tai vammainen henkilö ei pysty liikuntarajoitteisuutensa tai vammaisuutensa vuoksi matkustamaan yksin bussilla, hänellä tulee olla matkalla mukana saattaja. Saattaja matkustaa avustettavan mukana veloituksetta, kun vuoron kokonaispituus lähtöpaikasta määräpaikkaan on yli 250 kilometriä, vaikka avustettava ja saattaja matkustaisivat tätä lyhemmän matkan. Ehdot ja ohjeet matkan varaamiseksi voivat vaihdella liikennöitsijäkohtaisesti, joten matkasta on hyvä ilmoittaa liikennöitsijälle hyvissä ajoin, viimeistään 36 tuntia ennen matkan alkua.
Tarkista vuoron pituus ja bussiyrityksen yhteystiedot verkkosivujen aikatauluhausta painamalla haluamasi vuoron kohdalta pyöreää i-painiketta. Matkahuollon verkkokaupasta ei voi varata maksutonta lippua saattajalle.
Paikkalippu ei ole pakollinen. Paikkalipun varaaminen on mahdollista joillakin vuoroilla. Paikkalipun varaamisesta ei peritä maksua.
Useimmissa busseissa maksuvälineenä käy käteinen. Muiden maksuvälineiden kelpoisuus vaihtelee bussiyrityksittäin.
Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin.
Voit pyytää kuittia soittamalla Matkapalvelujen palautenumeroon 020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min. Voit pyytää kuittia myös sähköpostitse osoitteesta matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi.
Jos teet lippuostosi Matkahuollon rekisteröityneenä asiakkaana, kuittisi löytyvät Omat tiedot- sivulta. Pääset rekisteröitymään asiakkaaksi tästä.
Löydät lastenlipun hinnan ja ikärajan aikatauluhausta. Lastenlipun ikärajatiedon saa näkyville, kun painaa lastenlipun hinnan vieressä olevaa pyöreää i-painiketta.
Kaikki kotimaan bussiliput sisältävät 14 % arvonlisäveron ja veron määrä näkyy Matkahuollosta saamassasi ostokuitissa.
Tarvitsetko apua aikataulujen, reittien tai hintojen etsimisessä? Autamme mielellämme neuvontanumerossa 0200 4000 (vastaamme 24/7). Puhelun hinta 1,98 € / min / vastattu puhelu + pvm/mpm. Jonotuksesta veloitetaan pvm/mpm.