Aikataulut ja liput Bussiaikataulut Bussiliput Alennukset Matkustajapalvelut Ohjeet ja ehdot Usein kysyttyä Matkapalvelut Hinnat Bussiliput-mobiilisovellus Pakettipalvelut Lähetä paketti Pakettilaskuri Pakettien lähetysvaihtoehdot Lisäpalvelut Pakkaaminen Lähetysten seuranta Hinnat Verkkokaupasta tilatut lähetykset Kuljetusehdot Usein kysyttyä Pakettipalvelut Näin käytät pakettiautomaattia Toimipisteet Toimipistehaku Toimipisteverkosto Yrityksille Kuljetus- ja rahtipalvelut Palvelut verkkokauppayrityksille Yritysmyynti kuljetus- ja rahtipalvelut Matkapalvelut Myynti Matkapalvelut

Aikataulut ja lipun osto

Lähetysten seuranta

Osta kuljetus verkosta

Usein kysyttyä Matkapalveluista

Aikatauluhaku

Ilmoitus voi johtua seuraavista syistä: 1) Valitulla reitillä ei kulje yhtään suoraa bussiyhteyttä tai bussiyrityksen vahvistamaa vaihdollista yhteyttä. 2) Valitulla reitillä tai kaikilla sen osuuksilla ei ole liikennettä valittuna päivänä. 3) Valittu päivä on seuraavan aikataulukauden puolella eikä tietokannassa ei vielä ole aikatauluja valitulle päivälle.

Aikatauluhaku toimii päivämääräpohjaisesti. Vuorokausi alkaa kello 00:00 ja päättyy kello 23:59. Yöllä kello 00:00 ja sen jälkeen lähtevien vuorojen aikataulut löytyvät seuraavan päivän päivämäärällä.

Aikatauluhaun tarjoamien vaihtoyhteyksien toteutuminen on varmistettu. Ensimmäisen auton kuljettajalle kannattaa kuitenkin mainita jatkoyhteydestä, jotta hän voi myöhästymistapauksessa ilmoittaa jatkoyhteyden kuljettajalle tulossa olevista vaihtomatkustajista.

Aikataulut löytyvät verkkosivujemme aikatauluhausta ja palvelunumerosta 0200 4000 (1,99 €/min+pvm).

as = asema
kk = kirkonkylä
kko = kirkko
las = linja-autoasema
ras = rautatieasema
th = tienhaara, usein esimerkiksi risteys päätiellä, josta käännytään kyseiseen kylään/kaupunkiin

Liput, alennukset ja maksaminen

Hinnat voivat poiketa verkkosivuilla esitetyistä hinnoista, jos ostat lipun kuljettajalta.

Yksi matkustaja saa yhden alennuksen kerrallaan. Esimerkiksi opiskelijahintaisella lipulla tai nettitarjouslipulla matkustava ei siten saa samalta matkalta esimerkiksi menopaluualennusta.

Jos liikuntarajoitteinen tai vammainen henkilö ei pysty liikuntarajoitteisuutensa tai vammaisuutensa vuoksi matkustamaan yksin bussilla, hänellä tulee olla matkalla mukana saattaja. Saattaja matkustaa avustettavan mukana veloituksetta, kun vuoron kokonaispituus on lähtöpaikasta määräpaikkaan yli 250 km, vaikka avustettava ja saattaja matkustaisivat vuorolla tätä lyhemmän matkan. Ilmoita saattajasta avustusta tilattaessa.

Paikkalipun ostaminen ei ole pakollista, mutta suositeltavaa erityisesti viikonloppuisin ja juhlapyhien aikaan.

Matkakorttia ei voi ostaa pelkästään. Matkakortille ladataan aina jokin lipputuote.

Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta matkakorttien lisälataaminen onnistuu:

  • Busseissa, joissa Matkahuollon matkakorttia voi käyttää
  • R-kioskeilla
  • Matkahuollon omissa toimipisteissä sekä matkakortteja välittävillä ja myyvillä asiamiehillä.

Kadonneesta tai varastetusta matkakortista, jossa on voimassaoleva lipputuote, voi tehdä tutkintapyynnön Matkahuollon toimipaikoissa. Kadonneen tai varastetun matkakortin tutkinnasta peritään palvelumaksu.

Matkahuollon omissa toimipaikoissa voi maksaa käteisellä, kotimaisilla pankkikorteilla sekä Eurocard, Visa, MasterCard, American Express ja Diners Club -luottokorteilla. Lisäksi maksuvälineenä käyvät Visa Electron sekä Nordea Asiakasrahoitus Oy:n käyttöluottokortti.

Matkahuolto-asiamiehillä maksuvälineenä käy käteinen. Muiden maksuvälineiden kelpoisuus vaihtelee asiamieskohtaisesti.  

Matkahuollon verkkokaupassa voi maksaa verkkopankissa, sekä Visa- ja MasterCard -korteilla. Bussiliput -mobiilisovelluksessa voi maksaa Visa- ja MasterCard -korteilla.

Useimmissa busseissa maksuvälineenä käy käteinen. Muiden maksuvälineiden kelpoisuus vaihtelee bussiyrityksittäin.

Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin.

Voit pyytää kuittia soittamalla Matkapalvelujen palautenumeroon 020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min. Voit pyytää kuittia myös sähköpostitse osoitteesta matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi.

Kaikki kotimaan bussiliput sisältävät 10 % arvonlisäveron ja veron määrä näkyy Matkahuollosta saamassasi ostokuitissa.

Matkustaminen

Aikatauluhausta löytyvät vuorokohtaisesti kaikki ne pysäkit, joilla kyseinen vuoro pysähtyy.

Huomioithan, että osassa Nettitarjouslippuja on rajoituksia liittyen siihen miltä pysäkeiltä matkustaja voi nousta kyytiin ja kyydistä. Tutustu nettitarjouslippujen yhteysväleihin ja erityisehtoihin.

Nettilipulla tai nettitarjouslipulla matkustavan tulee ilmoittaa kuljettajalle joko matkustajan nimi, tai matkustajan oma 5-10 merkin tunniste, jolla Nettilippu tai Nettitarjouslippu on ostettu. Henkilöllisyystodistusta ei tarvitse näyttää. Lapsenlipulla tai nuorisolipulla matkustavan tarvitsee kuitenkin kysyttäessä todistaa ikänsä.

Henkilökohtaista matkakorttia käyttävän matkustajan on pyydettäessä todistettava henkilöllisyytensä.

Alennukseen oikeuttava voimassaoleva kortti on esitettävä aina lipunmyynnin ja autoon nousun yhteydessä.

Busseissa ei ole turvaistuimia. Oman turvaistuimen voi ottaa mukaan. Useimmissa linja-autoissa on turvavyöt kaikilla istumapaikoilla.

Lemmikkieläimet voivat matkustaa useimpien bussiyritysten vuoroilla. Tavallisia ja vaarattomia lemmikkejä voidaan kuljettaa bussissa saattajan kanssa ja vastuulla, mikäli bussissa on tilaa. Lemmikkieläimet sijoitetaan bussiin siten, että niistä mahdollisesti aiheutuva haitta minimoituu. Lemmikkieläimiä ei saa sijoittaa istuimille eikä niitä saa pitää irrallaan. Bussissa jo olevalla allergisella matkustajalla on ensisijaisesti oikeus valita paikka ja tarvittaessa jopa pyytää kuljettajaa estämään lemmikkiä nousemasta bussiin. Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin. Tarkista vuoroa koskevat mahdolliset huomautukset aikatauluhausta, painamalla haluamasi vuoron kohdalta pyöreää i-painiketta.

Kanssamatkustajat eivät kuitenkaan voi estää opas- tai avustajakoiraa nousemasta autoon.

Tavanomaiset käsimatkatavarat kuljetetaan bussissa maksutta matkustajan jalkatilassa tai hyllyillä. Muut matkatavarat kuljetetaan bussin tavaratiloissa. Käsimatkatavaroiden kuljettaminen matkustamossa ei saa viedä tilaa kanssamatkustajilta. Kaukoliikenteen matkustaja voi kuljettaa mukanaan maksutta bussin tavaratiloissa kahta matkalaukkua tai kassia. Polkupyörän tai lastenvaunujen tai muiden tilaa vievien matkatavaroiden kuljettamisesta matkustajien tulisi ilmoittaa liikennöinnistä vastaavalle bussiyritykselle viimeistään lähtöpäivää edeltävänä arkipäivänä. Yritys saattaa periä yrityskohtaisen maksun tilaa vievien tavaroiden kuljettamisesta. Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin. 

Polkupyöriä kuljetetaan mikäli bussin tavaratilassa on tilaa. Suositeltavaa on ilmoittaa polkupyörästä vuoroa liikennöivälle bussiyritykselle etukäteen viimeistään lähtöpäivää edeltävänä arkipäivänä. Bussiyrityksen yhteystiedot löytyvät aikatauluhausta kyseisen vuoron kohdalta. Maksun suuruus vaihtelee bussiyrityksittäin. Käytännöt voivat vaihdella bussiyrityksittäin. Tarkista vuoroa koskevat mahdolliset huomautukset aikatauluhausta, painamalla haluamasi vuoron kohdalta pyöreää i-painiketta.

Bussin kuljettajille sallitaan välttämättömät työn hoitoon liittyvät puhelut tieliikennelain velvoittamissa rajoissa.

Matkaeväiden syöminen ja juominen on mahdollista erityistä siisteyttä noudattaen, ellei sitä erikseen ole kyseisessä bussissa kielletty (esim. jäätelön ja grillituotteiden syöminen). Alkoholin ja muiden päihdyttävien aineiden käyttö sekä tupakointi bussissa on aina kielletty.

Kaikilla bussimatkustajilla on oikeus häiriöttömään bussimatkaan. Bussinkuljettajalle on turvattava työrauha.

Bussinkuljettajalla on oikeus poistaa bussista häiriötä aiheuttava matkustaja, joka Bussinkuljettajan kiellosta huolimatta on jatkanut häiriön aiheuttamista. Jollei matkustajaa voida poistaa heti, autohenkilökunnalla on oikeus tarpeen vaatiessa ottaa hänet kiinni, kunnes poistaminen on mahdollista.

Matkustajalla on oikeus bussinkuljettajan pyynnöstä antaa häiriötä aiheuttavan matkustajan poistamiseksi tai kiinniottamiseksi tarvittavaa apua. Tarvittaessa bussinkuljettajalla on oikeus saada virka-apua poliisilta.

Matkustajaa ei saa poistaa kulkuneuvosta, jos siitä aiheutuisi hänen terveydelleen vaaraa. Matkustajien toivotaan informoivan bussinkuljettajalle bussissa tapahtuvasta ilkivaltatapauksista. Matkustaja on korvausvelvollinen bussille aiheuttamastaan ilkivallasta.

Ota yhteyttä Matkahuollon asiakaspalveluun p. 020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min.. Voit myös ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi. Halutessasi voit myös ottaa yhteyttä suoraan vuoroa liikennöivään bussiyritykseen.

Toiveet voi lähettää Matkahuollolle, josta palautteet ohjataan oikealle bussiyritykselle. Palautetta voi antaa puhelimitse, p.  020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min. Palautetta voi lähettää myös sähköpostitse osoitteeseen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi.

Kukin bussiyritys suunnittelee itse aikataulunsa. Aikataulutoiveet, kuten muutkin bussiyritystä koskevat palautteet, voi osoittaa myös suoraan bussiyritykselle.

Kiitokset voi lähettää Matkahuollolle, josta ne ohjataan oikealle bussiyritykselle. Palautetta voi antaa puhelimitse, p.  020 331 222 (ma-pe klo 8-16). Puhelun hinta on 8,4 snt/min. Palautetta voi lähettää myös sähköpostitse osoitteeseen matkapalvelut.palautteet(at)matkahuolto.fi. Kiitokset voi osoittaa myös suoraan vuoroa liikennöivälle bussiyritykselle.

Valtaosassa vuoroista ei ole alaikärajaa ikärajaa lapsen yksin matkustamiselle. Käytännöt kuitenkin vaihtelevat bussiyrityskohtaisesti. Tarkista vuoroa koskevat mahdolliset huomautukset aikatauluhausta, painamalla haluamasi vuoron kohdalta pyöreää i-painiketta.”

Löydät lapsenlipun hinnan ja ikärajan aikatauluhausta, painamalla Hinta-sarakkeen alta haluamasi vuoron kohdalla näkyvää hintaa. Lastenlipun ikärajatiedon saa näkyville, kun painaa lastenlipun hinnan vieressä olevaa pyöreää i-painiketta.

fi| sv| en